2016-04-01, 07:32
Medlem
brattalattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irken
Den där artikeln är ju dock ifrån 2003 och jag tror säkerligen att på dom 13 åren som gått att dom har lyckats vidare utveckla sitt koncept så det blivit bättre.

Det var nog troligen innan gillette själva börjat göra mer raklad än 2-3.
Citera
2016-04-02, 16:19
Medlem
Jag begriper faktiskt inte varför flerbladiga hyvlar får så mycket skit.

Men med ett trippelpladssystem skär jag genom skägget som en varm kniv genom smör, det blir både snabbt och bra och jag skär mig aldrig.

Med safety razor går det alltid lite trögt. (har en Edwin Jagger hyvel med Feather-blad, får ändå anses som okej grejor) även om jag tvättar ansiktet i varmvatten och löddrar in mig.
Blir alltid extra bökigt runt hakbenet och händer då och då att man får ett skärsår.
Visst fungerar det om jag verkligen tvålar in mig riktigt jävla ordentligt med rakborste och bra raktvål, men det tar ju några minuter och jag orkar inte hålla på med det särskilt ofta.
Upplever inte heller att det blir särskilt mycket närmare rakning.
Senast redigerad av MarcoBolan 2016-04-02 kl. 16:24.
Citera
2016-04-02, 19:50
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan

Men med ett trippelpladssystem skär jag genom skägget som en varm kniv genom smör, det blir både snabbt och bra och jag skär mig aldrig.

Med safety razor går det alltid lite trögt. (har en Edwin Jagger hyvel med Feather-blad, får ändå anses som okej grejor) även om jag tvättar ansiktet i varmvatten och löddrar in mig.
Blir alltid extra bökigt runt hakbenet och händer då och då att man får ett skärsår.
Visst fungerar det om jag verkligen tvålar in mig riktigt jävla ordentligt med rakborste och bra raktvål, men det tar ju några minuter och jag orkar inte hålla på med det särskilt ofta.

Helheten. Känslan ska vi heller inte underskatta.
Du har dålig teknik som du får öva upp. för mig har det tagit mig ett år att verkligen få till en 95% teknik. Då var jag heller inte dålig från start, skurit mig en-två gånger lite lätt hittills.
Det är också en prisfråga. Om det enbart kostar två-tre-fyra gånger mer med flerbladiga hyvlar, fine. Men nu pratar vi betydligt större tal än så.
Köpte hem 200 Astrablad förra veckan. Kostade mig 140 kr, och då kan du, om du vill, hitta betydligt billigare blad än så.
Citera
2016-04-02, 21:37
Medlem
spyder123s avatar
Citat:

Ja, alltså de funkar ju utmärkt när man precis bytt blad, men för mig blir bladen tröga efter 3 rakningar. Om ett blad då kostar 40 spänn, ska man då betala runt 10 spänn per rakning? De flesta använder sina blad längre än då, och det är då problemen uppstår med röda prickar och hudirritationer. Gilette vet om att de flesta använder sina blad längre än så, och ska man därmed evaluera funktionen hos en giletterakhyvel så får man ta till hänsyn om att bladen helt enkelt används längre än vad de borde, som sedan följs av en försämrad funktion.

Säkerhetshyvlar kräver mer precision, tar längre tid, och är mer svårmanövrerade. Men man blir inte rövknullad av Gilette. Och sen känns det också lite lyxigare.
Senast redigerad av spyder123 2016-04-02 kl. 21:44.
Citera
2016-04-02, 22:05
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Ja, alltså de funkar ju utmärkt när man precis bytt blad, men för mig blir bladen tröga efter 3 rakningar. Om ett blad då kostar 40 spänn, ska man då betala runt 10 spänn per rakning? De flesta använder sina blad längre än då, och det är då problemen uppstår med röda prickar och hudirritationer. Gilette vet om att de flesta använder sina blad längre än så, och ska man därmed evaluera funktionen hos en giletterakhyvel så får man ta till hänsyn om att bladen helt enkelt används längre än vad de borde, som sedan följs av en försämrad funktion.

Säkerhetshyvlar kräver mer precision, tar längre tid, och är mer svårmanövrerade. Men man blir inte rövknullad av Gilette. Och sen känns det också lite lyxigare.

Inte det minst viktiga. Det är en härlig känsla faktiskt. Jag är mycket glad att jag började med gammaldags rakhyvel. Detta tack vare en tråd på fb. Den här tror jag att det var.
Citera
2016-04-03, 01:17
Bannlyst
Citat:

Det där med att säkerhetshyvlar blir inte närmare rakning. Kan jag hålla med om men man måste raka två gånger för att få en barnrumpa. Först med skägget ock sedan mot kanske? Men det bästa med säkerhetshyvlar är att det är så enkelt att ta bort eller skölja bort det som fastnar. Till skillnad från gillet hyvlar som kloggar igen efter 1 dragning. Sen blir hela rakningen kämpa med skägg som fastnar vid bladet.
Citera
2016-04-03, 11:26
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
...
Vad är det som gör moderna flerbladsbaserade kassetthyvelsystem dåliga?
Frågan har i tråden nyligen väckts till liv och flera orsaker har angivits, men jag tycker de viktigaste saknas.

* Med en traditionell hyvel bestämmer jag själv helt och hållet hur många gånger en hudyta ska exponeras för eggen. En, två, tusen gånger... Gillettes Fusion tvingar mig till exempel till minst fem (5!) eggexponeringar.

* Så här är flerbladssystemen tänkta att fungera, som jag förstår det:
- första bladet lyfter upp skäggstrået ur hårsäcken
- andra bladet kapar strået
- resterande blad kapar närmare och närmare.

Det låter bra men det gör att när rakningen är klar drar sig skäggstrået tillbaks in i hårsäcken och själva stråtoppen ligger nu under "hudnivån". Detta medför klart ökad risk för hudirritation, rakfinnar och det riktigt otrevliga fenomenet inåtväxande hårstrån.
Den ideala rakningen ska kapa stråna precis i "hudnivå" och detta uppnår jag bara med kniv eller traditionell hyvel.

* De flesta moderna system verkar ha ledade rakhuvuden. Detta gör det omöjligt för mig att anpassa vinkel och angrepp efter mitt eget ansikte/huvud/skrotum och min egen behåring. Med en traditionell hyvel bestämmer jag detta själv.
Citera
2016-04-03, 21:41
Medlem
AmaiLius avatar
Bic, de gula hyvlarna med ett blad är nog de bästa. Problemet med andra brukar vara att man skär sig och att det fastnar skägg mellan bladen. Köp en hipster hyvel om du inte gillar plast.
Citera
2016-04-13, 18:35
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Jag undrar om någon har koll på hur länge en rakolja håller sig fräsch och fin? Jag köpte en från American Crew någon gång under hösten 2014, och den verkar ju fortfarande vara okej. Men någon gång blir den väl för gammal och börjar kanske att härskna, men eftersom den är så pass starkt parfymerad, lär man inte märka av det i första taget. Något bäst före-datum lyckas jag inte hitta på flaskan, därför tänkte jag höra om någon här har något hum om hållbarhetstider på rakoljor?
Senast redigerad av Knarkarjävlar 2016-04-13 kl. 18:39.
Citera
2016-04-13, 22:50
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Jag undrar om någon har koll på hur länge en rakolja håller sig fräsch och fin? Jag köpte en från American Crew någon gång under hösten 2014, och den verkar ju fortfarande vara okej. Men någon gång blir den väl för gammal och börjar kanske att härskna, men eftersom den är så pass starkt parfymerad, lär man inte märka av det i första taget. Något bäst före-datum lyckas jag inte hitta på flaskan, därför tänkte jag höra om någon här har något hum om hållbarhetstider på rakoljor?
Personligen skulle jag inte oroa mig det minsta över att använda oljan från 2014.
Här diskuteras rakprodukters hållbarhet http://www.shaving101.com/index.php/...ms-expire.html:
Citat:
The European Union's Cosmetic Directive requires expiration dating only for products whose "minimum durability" is less than 30 months.
Citat:
Many professional organizers advise replacing shaving products every 2 years; however, high-quality wetshaving products are useable years beyond that time frame if stored properly.
Citera
2016-04-13, 23:59
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Personligen skulle jag inte oroa mig det minsta över att använda oljan från 2014.
Här diskuteras rakprodukters hållbarhet http://www.shaving101.com/index.php/...ms-expire.html:

Okej, då behöver jag nog inte fundera på om det börjar bli dags att byta ut den på ett tag. Tack för svar och länk raketpaj!
Citera
2016-04-20, 20:53
Medlem
mrtowlies avatar
Min erfarenhet är att rakoljor tenderar att börja lukta "matolja" efter något år i badrumsskåpet (castor oil tydligen enligt amerikanska rakforum). Det hjälper till viss del att skaka flaskan men den ursprungliga doften är kraftig förminskad.

Rakoljor, till skillnad från krämer och tvålar, är färskvaror och inget man ska samla på sig enligt min erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in