2016-02-03, 12:27
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj

Jag har aldrig förstått varför folk tycker det är bättre att skära med slö egg istället för vass.

Ingen gillar väl slöa blad. Varken Feather eller Astra anses väl vara slöa blad, däremot är Astra sylvasst och Feather hjärnkirurg-skalpell vasst. Jag vet att många högaktar Feather men för mig är de FÖR vassa, Astra Platinum är perfekt.

Astra ger mig full kontroll men är lite mer förlåtande. Har man tex en liten rakfinne eller liknande skär Feather igenom denna utan motstånd medan Astra glider "över" den. CP-vasst är inte alltid bäst
Citera
2016-02-03, 13:21
Medlem
towbs avatar
Har bara gett mig på kuken med säkerhetshyvel en enda gång men resultatet var förvånande bra. Mycket behagligare efteråt, inte samma kli och irritation. Kulpåsen fick stå över dock, men kan tänka mig att det också går bra lite beroende av klimat och dagsform på skinnpåse. Lite blodigare än vanligt (säkert för att jag var ovan), men alla som har rakat sig borde väl veta att det inte gör ont att skära sig vid det här laget så jag fattar inte varför folk oroar sig.
Citera
2016-02-03, 15:55
Medlem
towbs avatar
Har just rakat mig med ett Shark-blad, var det enda som låg och skrotade långt in i badrumsskåpet. Det kommer jag att få känna av i säkert 24 timmar, vilket jävla skitresultat!

Tyckte att Shark var rätt bra när jag var nybörjare, kanske funkar det bladet bättre med en extremt försiktig nybörjarhand än när man är van vid lite svängrum.
Citera
2016-02-03, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Ingen gillar väl slöa blad. Varken Feather eller Astra anses väl vara slöa blad, däremot är Astra sylvasst och Feather hjärnkirurg-skalpell vasst. Jag vet att många högaktar Feather men för mig är de FÖR vassa, Astra Platinum är perfekt.

Astra ger mig full kontroll men är lite mer förlåtande. Har man tex en liten rakfinne eller liknande skär Feather igenom denna utan motstånd medan Astra glider "över" den. CP-vasst är inte alltid bäst

Jag tänker precis som du, Cp-vasst är inte alltid bäst. Feather är nice ibland men jag har hellre ett lite mer förlåtande blad. Min kärlek är Gilette Silver bladen. Slits dock ganska fort men presterar riktigt bra i ca 3 rakningar. Astra är ingen riktig favorit hos mig, nästan för slöa för min smak.
Citera
2016-02-03, 18:54
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ingen gillar väl slöa blad...
och så vidare.

Bra argument i inlägget!
Givetvis ska man välja ett blad som passar ens hud och teknik bäst. (Feather eller annat.)
Citera
2016-02-03, 19:08
Medlem
Avva66s avatar
Jag rakar mej endast i ansiktet, och min gamla Mach 3 måste jag säga fungerar mycket bra. Jag ser ingen anledning till att byta, men om någon vill rekommendera något oerhört mycket bättre så är jag alltid lyhörd. Påpekas skall att jag är en sån där luffare som rakar sej en till två gånger i veckan, max.
Citera
2016-02-03, 19:46
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
...och min gamla Mach 3 måste jag säga fungerar mycket bra ...
Tycker du Mach 3-hyveln fungerar så fantastiskt bra finns väl ingen anledning att byta. Förutom att det är vansinnigt mycket dyrare än med en klassisk hyvel.
Citera
2016-02-03, 20:07
Medlem
mrtowlies avatar
Ett färskt Mach3-blad ger en bra rakning och det är i princip omöjligt att skära sig. I brist på bättre har jag rakat mig på fyllan med hotelltvål med mach3 med gott resultat.

Lika kul är det inte när de blir slöa efter 3 rakningar. Då vill man byta och det kostar på.

Att raka sig på klassiskt vis med borste, raktvål och säkerhetshyvel kräver tillvänjning men när den är avklarad har man en högre upplevelse att se fram emot. Det är den sansade gentlemannens sätt att raka sig, som tar sig tid att njuta av proceduren.
Citera
2016-02-03, 20:47
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ett färskt Mach3-blad ger en bra rakning och det är i princip omöjligt att skära sig. I brist på bättre har jag rakat mig på fyllan med hotelltvål med mach3 med gott resultat.

Lika kul är det inte när de blir slöa efter 3 rakningar. Då vill man byta och det kostar på.

Att raka sig på klassiskt vis med borste, raktvål och säkerhetshyvel kräver tillvänjning men när den är avklarad har man en högre upplevelse att se fram emot. Det är den sansade gentlemannens sätt att raka sig, som tar sig tid att njuta av proceduren.

Det sägs ju att man kan "vässa" Gillette-blad genom att dra dem i motsatt riktning mot underarmens hår. Vet inte hur länge jag har använt samma Fusion-rakblad till bollarna som väl rakas sisådär en gång i veckan med tvål. Remsan är helt vit och jag har aldrig skurit mig hittills.

Angående ansiktet så tycker jag att ett blad räcker i tre veckor (varje dag) i alla fall. Då ser jag bara till att skaka av vattnet ordentligt efteråt. I mitt tycke är det en rätt överskattad hyvel och det går inte fortare än en double edge eftersom jag måste vara riktigt försiktig om jag inte vill irritera huden. I slutändan funkar den dock.
Senast redigerad av Pust 2016-02-03 kl. 20:49.
Citera
2016-02-03, 20:50
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Tycker du Mach 3-hyveln fungerar så fantastiskt bra finns väl ingen anledning att byta. Förutom att det är vansinnigt mycket dyrare än med en klassisk hyvel.

Jag rakar mej som sagt sällan.

Citat:

Precis, det är en av anledningarna till att jag gillar den.
Citera
2016-02-03, 21:20
Vad är syftet med att slätraka er helt. Det räcker att man kör lägsta med en raktrimmer så är man fit for fight sen. Onödigt att slätraka sig helt.
Citera
2016-02-03, 21:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Jag rakar mej endast i ansiktet, och min gamla Mach 3 måste jag säga fungerar mycket bra. Jag ser ingen anledning till att byta, men om någon vill rekommendera något oerhört mycket bättre så är jag alltid lyhörd. Påpekas skall att jag är en sån där luffare som rakar sej en till två gånger i veckan, max.

En helt vanlig Bic är bättre, och billigare-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in