Citat:
Nej, jag förstår inte (och opponerar mig starkt) av två skäl...
1. Det är tekniskt omöjligt att ansluta en ojordad apparat i ett jordat uttag utan att förbigå föreskrifter.
1. Det är tekniskt omöjligt att ansluta en ojordad apparat i ett jordat uttag utan att förbigå föreskrifter.
Va? Tekniskt omöjligt? Det är det absolut inte, och dammsugaren är både CE märkt och S märkt och GE märkt.
Citat:
2. Om en ojordad apparat ansluts i en jordad miljö och fel uppstår på den ojordade apparaten kan livsfara uppstå.
Men suck...
Du har en ojordad apparat... du stoppar in den i ett ojordat uttag (vart finns den på din farlighetskala?)
Du tar samma apparat och stoppar in den i ett jordat uttag har den då plötsligt blivit farligare? Kan du beskriva hur den helt plötsligt blev mycket farligare? Ta min dammsugare som exempel... den är ojordad men har en kontakt som passar i jordat uttag... du menar alltså att den är inte så farlig när jag kopplar in den i ett ojordat uttag men blir alltså farligare i ett jordat uttag... det är fullständigt ologiskt... det vet du också om...
den var precis lika farlig som innan eller lika ofarlig som innan... Tyvärr...
Citat:
Detta är fakta.
Det finns inga stickproppar som är gjorda för att kopplas in i ett jordat uttag, men saknar jord om inte apparaten är dubbelisolerad. Utöver den europropp (platt) som finns för dubbelisolerade apparater så finns det även en variant som ser ut som om man borrat hål och skurit ut för jordblecken:
Det finns inga stickproppar som är gjorda för att kopplas in i ett jordat uttag, men saknar jord om inte apparaten är dubbelisolerad. Utöver den europropp (platt) som finns för dubbelisolerade apparater så finns det även en variant som ser ut som om man borrat hål och skurit ut för jordblecken:
Jag har aldrig sagt något annat... Jag har en och letar du runt där du bor lär du hitta sådana också...
Citat:
https://www.google.se/search?q=dubbe...gDGsIvF9na4AM:
Dålig bild, men det är fortfarande en dubbelisolerad apparat som ansluts med denna (vanligt till t.ex. dammsugare) och därför inget krav på jord.
Förstår du?
Dålig bild, men det är fortfarande en dubbelisolerad apparat som ansluts med denna (vanligt till t.ex. dammsugare) och därför inget krav på jord.
Förstår du?
Jag förstår, jag har försökt få dig att förstå... att denna dammsugare saknar jord och sticker jag in den i uttag som saknar jord så blir denna apparat inte farligare än den var innan...
Du påstår dock att apparater utan jord blir farligare när dom sticks in i en uttag med jord... på vilket sätt, förklara gärna?
Varför skulle min dammsugare som saknar jord bli mindre farlig när jag stoppar in den i ett jordat uttag? eller varför skulle den bli farligare (om vi låtsas att jag inte har jordade uttag) bli farligare när jag använder samma dammsugare utan jord i ojordat uttag?
Du vet det är helt fullständigt ologiskt...
Är en ojordad apparat farlig så är den precis lika farlig i ett jordat uttag som i ett ojordat uttag...
Är en apparat dock jordad så blir farligare i ett ojordat uttag... så basic, men du verkar inte förstå logiken...
---edit
Och som jag skrev innan ALLA mina uttag i hela min lägenhet är jordade...