2016-04-19, 21:01
Medlem
4yoonlys avatar

Citat:
Nej, jag förstår inte (och opponerar mig starkt) av två skäl...
1. Det är tekniskt omöjligt att ansluta en ojordad apparat i ett jordat uttag utan att förbigå föreskrifter.

Va? Tekniskt omöjligt? Det är det absolut inte, och dammsugaren är både CE märkt och S märkt och GE märkt.

Citat:
2. Om en ojordad apparat ansluts i en jordad miljö och fel uppstår på den ojordade apparaten kan livsfara uppstå.

Men suck...
Du har en ojordad apparat... du stoppar in den i ett ojordat uttag (vart finns den på din farlighetskala?)
Du tar samma apparat och stoppar in den i ett jordat uttag har den då plötsligt blivit farligare? Kan du beskriva hur den helt plötsligt blev mycket farligare? Ta min dammsugare som exempel... den är ojordad men har en kontakt som passar i jordat uttag... du menar alltså att den är inte så farlig när jag kopplar in den i ett ojordat uttag men blir alltså farligare i ett jordat uttag... det är fullständigt ologiskt... det vet du också om...

den var precis lika farlig som innan eller lika ofarlig som innan... Tyvärr...

Citat:
Detta är fakta.

Det finns inga stickproppar som är gjorda för att kopplas in i ett jordat uttag, men saknar jord om inte apparaten är dubbelisolerad. Utöver den europropp (platt) som finns för dubbelisolerade apparater så finns det även en variant som ser ut som om man borrat hål och skurit ut för jordblecken:

Jag har aldrig sagt något annat... Jag har en och letar du runt där du bor lär du hitta sådana också...

Citat:
https://www.google.se/search?q=dubbe...gDGsIvF9na4AM:

Dålig bild, men det är fortfarande en dubbelisolerad apparat som ansluts med denna (vanligt till t.ex. dammsugare) och därför inget krav på jord.

Förstår du?

Jag förstår, jag har försökt få dig att förstå... att denna dammsugare saknar jord och sticker jag in den i uttag som saknar jord så blir denna apparat inte farligare än den var innan...

Du påstår dock att apparater utan jord blir farligare när dom sticks in i en uttag med jord... på vilket sätt, förklara gärna?

Varför skulle min dammsugare som saknar jord bli mindre farlig när jag stoppar in den i ett jordat uttag? eller varför skulle den bli farligare (om vi låtsas att jag inte har jordade uttag) bli farligare när jag använder samma dammsugare utan jord i ojordat uttag?

Du vet det är helt fullständigt ologiskt...

Är en ojordad apparat farlig så är den precis lika farlig i ett jordat uttag som i ett ojordat uttag...

Är en apparat dock jordad så blir farligare i ett ojordat uttag... så basic, men du verkar inte förstå logiken...

---edit

Och som jag skrev innan ALLA mina uttag i hela min lägenhet är jordade...
Citera
2016-04-19, 21:25
Medlem
Om vi ska diskutera en viss damsugare så kanske ett foto av dess kontakt vore på sin plats. En damsugare som bara är tio år borde vara märkt med två kvadrater i varandra som säger att den är dubbelisolerad eller motsvarande, och därmed inte behöver vara jordad. En sådan apparat kan anslutas både till jordade och ojordade uttag utan att säkerheten äventyras.
Citera
2016-04-19, 22:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Va? Tekniskt omöjligt? Det är det absolut inte, och dammsugaren är både CE märkt och S märkt och GE märkt.
Jo, det är tekniskt omöjligt. Vad din dammsugare är märkt med har inte med saken att göra. Du blandar ihop jordat, ojordat och dubbelisolerat. Det du pratar om lär vara dubbelisolerat och har inget med jordat eller ojordat att göra, det fungerar lika bra och lika tillåtet i båda miljöerna.

Citat:
Du har en ojordad apparat... du stoppar in den i ett ojordat uttag (vart finns den på din farlighetskala?)
Ingenstans, den är avsedd för den miljön efter de regler som fanns då.

Citat:
Du tar samma apparat och stoppar in den i ett jordat uttag har den då plötsligt blivit farligare? Kan du beskriva hur den helt plötsligt blev mycket farligare?
För det första kan du inte stoppa i en ojordad stickpropp i ett jordat uttag, de passar inte av uppenbara skäl. Det är inte lagligt om inte en hemmamicklare gjort en olaglig adapter.
För det andra har jag redan beskrivit hur den blir farligare, men OK, jag tar det igen...
Om du ansluter en ojordad apparat till en i övrigt jordad miljö (speciellt i frånvaro av jordfelsbrytare) och det blir fel på din ojordade apparat och du samtidigt tar i något som är jordat i din i övrigt jordade miljö så kan livsfara uppstå. Du sluter en krets från ditt spänningsförande hölje i din ojordade apparat och till ett hölje i en apparat som är är ansluten till den i övrigt jordade miljön och där kan du sitta fast. Vad är det du inte begriper?

Citat:
Ta min dammsugare som exempel... den är ojordad men har en kontakt som passar i jordat uttag...
Då är den dubbelisolerad och har inget med detta att göra. En dubbelisolerad apparat fungerar lika bra i jordade som ojordade uttag.

Citat:
Du menar alltså att den är inte så farlig när jag kopplar in den i ett ojordat uttag men blir alltså farligare i ett jordat uttag... det är fullständigt ologiskt... det vet du också om...

den var precis lika farlig som innan eller lika ofarlig som innan... Tyvärr...
Eftersom din dammsugare är dubbelisolerad har den inte med saken att göra. Vet inte hur många gånger jag förklarat detta nu. Den blir varken farligare eller ofarligare om du kopplar in den i ett jordat eller ojordat uttag.

Citat:
Jag har aldrig sagt något annat... Jag har en och letar du runt där du bor lär du hitta sådana också...
Nej, var jag eller någon än bor, så kommer vi aldrig att hitta något som på ett föreskriftsmässigt korrekt sätt kan anslutas till ett jordat uttag om det inte kräver jord och därför istället är dubbelisolerat.

Citat:
Jag förstår, jag har försökt få dig att förstå... att denna dammsugare saknar jord och sticker jag in den i uttag som saknar jord så blir denna apparat inte farligare än den var innan...
Jag har försökt få dig att förstå. Den saknar jord för att den är dubbelisolerad och då har det inte med saken att göra här.

Citat:
Du påstår dock att apparater utan jord blir farligare när dom sticks in i en uttag med jord... på vilket sätt, förklara gärna?
För det första är det lagligt omöjligt (vilket jag har förklarat) att apparater utan jord sticks in i uttag med jord och för det andra har jag också redan förklarat varför det är farligt.

Citat:
Varför skulle min dammsugare som saknar jord bli mindre farlig när jag stoppar in den i ett jordat uttag? eller varför skulle den bli farligare (om vi låtsas att jag inte har jordade uttag) bli farligare när jag använder samma dammsugare utan jord i ojordat uttag?
Din dammsugare saknar inte jord, den är dubbelisolerad, det är en helt annan sak.

Citat:
Du vet det är helt fullständigt ologiskt...
Vilket?

Citat:
Är en ojordad apparat farlig så är den precis lika farlig i ett jordat uttag som i ett ojordat uttag...
Du kan inte ansluta en ojordad apparat i ett jordat uttag.

Citat:
Är en apparat dock jordad så blir farligare i ett ojordat uttag... så basic, men du verkar inte förstå logiken...
Nej, en jordad apparat blir inte ett dugg farligare i en ojordad miljö. Du får ju inget att sluta en krets mot. (Utöver andra jord som diskbänkar och vattenradiatorer, men de hade du ju haft ändå oavsett jordad eller ojordad miljö)

Citat:
Och som jag skrev innan ALLA mina uttag i hela min lägenhet är jordade...
Jaha? Och?
Senast redigerad av tempeZZt 2016-04-19 kl. 22:31.
Citera
2016-04-19, 22:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om vi ska diskutera en viss damsugare så kanske ett foto av dess kontakt vore på sin plats. En damsugare som bara är tio år borde vara märkt med två kvadrater i varandra som säger att den är dubbelisolerad eller motsvarande, och därmed inte behöver vara jordad. En sådan apparat kan anslutas både till jordade och ojordade uttag utan att säkerheten äventyras.
Det finns tre alternativ.
1. Jordad stickpropp. Den känner alla igen.
2. Europropp. Samma där.
3. Den varianten jag redan länkat till.
Citera
2016-04-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns tre alternativ.
1. Jordad stickpropp. Den känner alla igen.
2. Europropp. Samma där.
3. Den varianten jag redan länkat till.
Fast knappast Europropp på en dammsugare. Det blir så mycket sugande på 2,5 A!
Citera
2016-04-19, 23:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Fast knappast Europropp på en dammsugare. Det blir så mycket sugande på 2,5 A!
Nej, då är det någon liten handjagarvariant som kämpar hårt med brödsmulor. Den bilden jag länkade till är vad det handlar om när det kommer till normala dammsugare man drar runt med i slangen.

Faktum kvarstår. Det är inte en ojordad stickpropp som sätts in i ett jordat uttag för det existerar helt enkelt inte.

En europropp, oavsett vilket utförande och vilket amperetal den är specificerad för, är inte samma sak som en ojordad stickpropp.
Citera
2016-04-20, 06:23
Medlem
Citat:
Nej, då är det någon liten handjagarvariant som kämpar hårt med brödsmulor. Den bilden jag länkade till är vad det handlar om när det kommer till normala dammsugare man drar runt med i slangen.

Faktum kvarstår. Det är inte en ojordad stickpropp som sätts in i ett jordat uttag för det existerar helt enkelt inte.

En europropp, oavsett vilket utförande och vilket amperetal den är specificerad för, är inte samma sak som en ojordad stickpropp.
Det är väl uppenbart att de bägge gjutna Klass II propparna utan jordledare och är avsedda att sättas in i jordade uttag är ojordade stickproppar. Var inte det här med el allvarliga grejor man inte fick skämta om?

Citat:
Vad är klass 0, I (1) och II (2) uttag?
Klass 0
Är benämningen på ett Ojordat uttag eller en ojordad stickpropp (rund stickpropp)

Klass I
Är benämningen på ett jordat uttag och på jordad propp, de kallas även Schuckouttag och Schuckopropp.

Klass II
Är benämningen på den platta stickproppen den finns på många nya apparater, den är extraisolerade och ojordad.
Stickproppen passar i både jordade (klass I) och ojordade (klass 0) uttag. Stickproppen kallas även Europakontakten.
http://www.schneider-electric.se/sit...&redirect=true
Citera
2016-04-20, 08:32
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Det är väl uppenbart att de bägge gjutna Klass II propparna utan jordledare och är avsedda att sättas in i jordade uttag är ojordade stickproppar.

Enligt europanormen EN 50075, vilken avser Europluggen är den varken definierad som jordad eller ojordad, utan bara definierad som att den enbart får monteras på apparater som är dubbelisolerade.

Den faller helt enkelt inte in i diskussionen ojordat/jordat. Den ligger vid sidan om och är en helt annan sak.

Visst, det finns ingen jordtråd i sladden och inga jordbleck på stickproppen, men det finns det ju ingen anledning till heller, då apparaten sladden går till är dubbelisolerad. Det faller därför utanför begreppet. En klass 2-propp är inte heller avsedd för att passa i jordade uttag, den är avsedd för att passa i såväl jordade som ojordade uttag. Återigen därför utanför begreppet.
Citera
2016-04-20, 18:09
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Jo, det är tekniskt omöjligt. Vad din dammsugare är märkt med har inte med saken att göra. Du blandar ihop jordat, ojordat och dubbelisolerat. Det du pratar om lär vara dubbelisolerat och har inget med jordat eller ojordat att göra, det fungerar lika bra och lika tillåtet i båda miljöerna.

Ingenstans, den är avsedd för den miljön efter de regler som fanns då.

För det första kan du inte stoppa i en ojordad stickpropp i ett jordat uttag, de passar inte av uppenbara skäl. Det är inte lagligt om inte en hemmamicklare gjort en olaglig adapter.
För det andra har jag redan beskrivit hur den blir farligare, men OK, jag tar det igen...
Om du ansluter en ojordad apparat till en i övrigt jordad miljö (speciellt i frånvaro av jordfelsbrytare) och det blir fel på din ojordade apparat och du samtidigt tar i något som är jordat i din i övrigt jordade miljö så kan livsfara uppstå. Du sluter en krets från ditt spänningsförande hölje i din ojordade apparat och till ett hölje i en apparat som är är ansluten till den i övrigt jordade miljön och där kan du sitta fast. Vad är det du inte begriper?

Då är den dubbelisolerad och har inget med detta att göra. En dubbelisolerad apparat fungerar lika bra i jordade som ojordade uttag.

Eftersom din dammsugare är dubbelisolerad har den inte med saken att göra. Vet inte hur många gånger jag förklarat detta nu. Den blir varken farligare eller ofarligare om du kopplar in den i ett jordat eller ojordat uttag.

Nej, var jag eller någon än bor, så kommer vi aldrig att hitta något som på ett föreskriftsmässigt korrekt sätt kan anslutas till ett jordat uttag om det inte kräver jord och därför istället är dubbelisolerat.

Jag har försökt få dig att förstå. Den saknar jord för att den är dubbelisolerad och då har det inte med saken att göra här.

För det första är det lagligt omöjligt (vilket jag har förklarat) att apparater utan jord sticks in i uttag med jord och för det andra har jag också redan förklarat varför det är farligt.

Din dammsugare saknar inte jord, den är dubbelisolerad, det är en helt annan sak.

Vilket?

Du kan inte ansluta en ojordad apparat i ett jordat uttag.

Nej, en jordad apparat blir inte ett dugg farligare i en ojordad miljö. Du får ju inget att sluta en krets mot. (Utöver andra jord som diskbänkar och vattenradiatorer, men de hade du ju haft ändå oavsett jordad eller ojordad miljö)

Jaha? Och?

Ohh...

Det går tekniskt att stoppa in en ojordad kontakt i en jordat uttag.. Jag kollade min äldre dammsugare och den såg likadan ut. Ser ut som vilken jordad kontakt ut som helst, men saknar jord.. Så tekniskt möjligt är det...

Jag ger mig faktiskt inte (men detta kommer bli mitt sista inlägg i diskussionen, då vi uppenbart missförstår varandra kraftigt...)

Apparaten som är ojordad är EXAKT lika farlig i ett icke jordad uttag som i ett jordat uttag. Detta är för att funktion, el och ja ALLT är EXAKT likadant mellan jordat uttag och icke jordat uttag när det gäller den ojordade apparaten ifråga. Det är alltså INGEN skillnad överhuvudtaget. Apparaten kan inte bli farligare eller ofarligare.

Varför apparater som har jordat uttag (med jordbläck och jordkabel) det är för när du tillverkar apparaten så har du gjort detta med jord för att detta behövdes för att säkerställa den i vissa situationer. Saknas det jord för apparaten och en fas hamnar fel då blir du jorden i många fall. Därför blir apparaten osäkrare om den har jord men du kopplar in den i ett ojordat uttag (och jaaa det är TEKNISKT möjligt...)

Så nu ger jag upp...
Citera
2016-04-20, 20:23
Medlem
Citat:
Apparaten som är ojordad är EXAKT lika farlig i ett icke jordad uttag som i ett jordat uttag. Detta är för att funktion, el och ja ALLT är EXAKT likadant mellan jordat uttag och icke jordat uttag när det gäller den ojordade apparaten ifråga. Det är alltså INGEN skillnad överhuvudtaget. Apparaten kan inte bli farligare eller ofarligare.

Detta gäller enbart apparater med dubbelisolering och som är försedd med kontakt som passar i jordade uttag. Däremot får man inte sätta en sådan kontakt på en elapparat som inte är dubbelisolerad, och man får inte sätta en jordad kontakt på en elapparat som inte är jordad. Och följdaktligen går det inte att ansluta en ojordad apparat (som inte är dubbelisolerad) till ett jordat uttag, och hade det gått så hade det varit en säkerhetsrisk på liknande sätt som att dra in en jordad förlängningskabel i ett rum med ojordade uttag.
Citera
2016-04-20, 20:43
Medlem
Citat:
Enligt europanormen EN 50075, vilken avser Europluggen är den varken definierad som jordad eller ojordad, utan bara definierad som att den enbart får monteras på apparater som är dubbelisolerade.

Den faller helt enkelt inte in i diskussionen ojordat/jordat. Den ligger vid sidan om och är en helt annan sak.

Visst, det finns ingen jordtråd i sladden och inga jordbleck på stickproppen, men det finns det ju ingen anledning till heller, då apparaten sladden går till är dubbelisolerad. Det faller därför utanför begreppet. En klass 2-propp är inte heller avsedd för att passa i jordade uttag, den är avsedd för att passa i såväl jordade som ojordade uttag. Återigen därför utanför begreppet.
Börja med att läsa din fetade mening, tycker du att det låter logiskt?
Citat:
EN50075: 1990
Applies to flat non-rewirable two-pole plugs without earthing contact with a rated voltage of 250 V a.c. and rated current of 2.5 A. They are supplied with a cord, for the connection of equipment of Class II, for household and similar purpose, and having no special protection against ingress of water are intended for indoor use.
Får i vilket fall jag till att man definierar en ojordad stickpropp. En stickpropp kan bara vara jordad eller ojordad inte något mittemellan. En dubbelisolerad apparat är ojordad.
Citera
2016-04-20, 20:45
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Detta gäller enbart apparater med dubbelisolering och som är försedd med kontakt som passar i jordade uttag. Däremot får man inte sätta en sådan kontakt på en elapparat som inte är dubbelisolerad, och man får inte sätta en jordad kontakt på en elapparat som inte är jordad. Och följdaktligen går det inte att ansluta en ojordad apparat (som inte är dubbelisolerad) till ett jordat uttag, och hade det gått så hade det varit en säkerhetsrisk på liknande sätt som att dra in en jordad förlängningskabel i ett rum med ojordade uttag.

Detta börjar på något sätt bli komiskt...

Du hävdar alltså du med att en ojordad apparat blir farligare i ett jordat uttag? eller?
På vilket sätt? Förklara? för INGET, nu menar jag INGET I HELA VÄRLDEN är ändrat... den är precis lika farlig/ofarlig som innan... det gör ingen skillnad, ingen i hela världen...

Även om du inte får så är det tekniskt möjligt, och gör inte apparaten farligare än vad den redan var... Inte på något som helst vis i hela världen... för inget är ändrat ström mässigt, jord mässigt ingenting... Det förändrar alltså inte farligheten i apparaten... Var den farlig utan jord kommer den vara lika farlig med en kontakt som inte är jordad... var den helt ofarlig utan jordkontakt kommer den vara lika ofarlig utan jordkontakt... jag är helt lost... hur skall jag förklara detta...

Är detta verkligen svårt att förstå?

Ta europlugg... du ändrar farligheten i produkten om du stoppar in den i ett jordat eller ojordat uttag det är du med på? men du är alltså inte med på att en produkt utan jord som aldrig kommer få en jord i vilket uttag du än sätter den i blir farligare i ett jordat uttag? hur är det möjligt? det är fullständigt omöjligt... är den ojordade apparaten farlig kommer den vara vara EXAKT lika farlig i ett jordat uttag som i ett ojordat... den kommer aldrig magiskt få en jord när ingen kontakt finns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in