2016-04-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Anslut därför aldrig någon äldre ojordad utrustning som om den varit tillverkad idag slulle varit jordad till en jordad miljö.
I det här fallet är det ju inte ett problem. Få LP spelare i dag är jordade, även om det är väldigt vanligt att "premium" slutsteg kommer med apparatkabel, och jord. Personligen hade jag inte haft några problem med att byta kontakten på hans LP-spelare mot en vanlig europlugg (ojordad smal tvåstiftare) och koppla in den.

Citat:
Ursprungligen postat av flyZ
Nu är ju problemet ur världen men for future reference som di säger. Såhär säger Elsäkerhetsverket på sin hemsida:

"Ojordade stickkontakter

Gamla, runda, ojordade stickproppar får bara användas i ojordade uttag inomhus. De passar helt enkelt inte i jordade uttag och ska heller inte göra det. Att byta ut dessa mot en jordad stickpropp eller att fila ner kanterna på dem för att få dem att passa är livsfarligt.

Om du flyttar in i en modernare bostad, med enbart jordade uttag, kan du inte ansluta gamla elapparater som till exempel lampor med runda ojordade stickproppar. Det är heller inte tillåtet att lösa problemet genom att göra en adapter med jordad stickpropp och ojordad uttag. Om du vill behålla din gamla elapparat måste du lämna in den till en fackman för ombyggnad."
Frågan är dock om det verkligen är hela sanningen. Om man själv gör bedömningen att man är kompetent nog så får man byta väggbrytare, kontakter och bygga förlängningssladdar. Att byta en ojordad tvåstiftare av gammal modell mot en modern smal tvåstiftare borde inte vara ett problem. De var betydligt vanligare förr, men här verkar det fortfarande gå att få tag på en variant.
Ett annat alternativ är ju att helt enkelt byta kabeln mot en med rätt kontakt på, även det borde falla under vad man får göra om man själv anser att man är kompetent nog. Har man lite tur sitter det en klisterlapp på undersidan av spelaren med symbolen för dubbelisolerad, och då spelar det verkligen ingen roll. Bara byt kontakt.

Byta från tvåstifts till tvåstifts kräver inte fackman, så det är inte ett problem. Visst, garantin förfaller, men från 70-talet... jag misstänker att garantierna är borta sedan länge.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Och återigen... Min dammsugare har en stickpropp som ser jordad ut vid första anblick men när jag kikade på den så är det bara plast hål... visst finns inget sätt jag skulle kunna få ström i mig då hölje och det jag håller i är plast... men denna får jag alltså inte plugga in då? 10 år gammal max, köpt på ICA typ...
Visst får du det. Jag har för mig att dammsugarna kommer med den typen kontakt för att de inte ska gå och sätta i den smala sortens uttag. Något med effekten man drar över kontakten, och att de smala uttagen inte ansågs dimensionerade för det.
Såg någonstans i tråden en siffra på 2.5A, vilket verkar rimligt.

Men det är mycket begreppsförvirring, och lite förståelse, eller ens försök till att försöka kommunicera med varandra i den här tråden. Det finns "ojordade" kontakter, som passar i jordade uttag. Men de räknas inte som "ojordade" eftersom de följer ett annat, nyare regelverk, för europlugg.
Vid det här laget spelar det dock väldigt liten roll. TS behöver en ojordad förlängningssladd med stora hål, för att koppla in sin skivspelare, i sitt ojordade rum.
B!
Citera
2016-04-20, 21:44
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
I det här fallet är det ju inte ett problem. Få LP spelare i dag är jordade, även om det är väldigt vanligt att "premium" slutsteg kommer med apparatkabel, och jord. Personligen hade jag inte haft några problem med att byta kontakten på hans LP-spelare mot en vanlig europlugg (ojordad smal tvåstiftare) och koppla in den.

Frågan är dock om det verkligen är hela sanningen. Om man själv gör bedömningen att man är kompetent nog så får man byta väggbrytare, kontakter och bygga förlängningssladdar. Att byta en ojordad tvåstiftare av gammal modell mot en modern smal tvåstiftare borde inte vara ett problem. De var betydligt vanligare förr, men här verkar det fortfarande gå att få tag på en variant.
Ett annat alternativ är ju att helt enkelt byta kabeln mot en med rätt kontakt på, även det borde falla under vad man får göra om man själv anser att man är kompetent nog. Har man lite tur sitter det en klisterlapp på undersidan av spelaren med symbolen för dubbelisolerad, och då spelar det verkligen ingen roll. Bara byt kontakt.

Byta från tvåstifts till tvåstifts kräver inte fackman, så det är inte ett problem. Visst, garantin förfaller, men från 70-talet... jag misstänker att garantierna är borta sedan länge.

Visst får du det. Jag har för mig att dammsugarna kommer med den typen kontakt för att de inte ska gå och sätta i den smala sortens uttag. Något med effekten man drar över kontakten, och att de smala uttagen inte ansågs dimensionerade för det.
Såg någonstans i tråden en siffra på 2.5A, vilket verkar rimligt.

Men det är mycket begreppsförvirring, och lite förståelse, eller ens försök till att försöka kommunicera med varandra i den här tråden. Det finns "ojordade" kontakter, som passar i jordade uttag. Men de räknas inte som "ojordade" eftersom de följer ett annat, nyare regelverk, för europlugg.
Vid det här laget spelar det dock väldigt liten roll. TS behöver en ojordad förlängningssladd med stora hål, för att koppla in sin skivspelare, i sitt ojordade rum.
B!

Äntligen! phuh höll på att tappa förtroendet för mänskligheten ett tag :-)

2,5 amp är väl dock max för europlugg min dammsugare är på 1800w och blir väl i runda slängar 7 ampere något...
Citera
2016-04-20, 22:04
Medlem
Om man har "nödig kännedom" så får man göra en hel del men inte installera fast installation.

Här har det diskuterats hit och dit om både det ena och det andra. Men en sak som man alltid skall ha i minnet, man blandar aldrig jordat och ojordat.

Den här skivspelaren, för övrigt mycket vanligt förr, är ju avsedd att användas i torra rum och då var det tidigare vanligt att man inte hade jordade ledningar i dessa utrymmen. Det var bara i våtutrymmen och utomhus man hade jordade ledningar då. I dagens hus har man jordat överallt.

Men hur som det löste sig ju av sig själv för trådskaparen som nu bör kunna njuta av en gammal hederlig skivspelare.

Om jag köpt en sådan skivspelare och bara haft jordat i hemmet, kanske jag skulle jordat den och på ritningarna kan man lätt hitta lämplig fästpunkt utan att det påverkar varken brum eller annat störande. Men bara för att det finns en massa personer här som inte har en aning om hur el fungerar och hur farligt det är om man kopplar fel skriver jag inte exakt hur man skall göra!
Citera
2016-04-21, 09:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det går tekniskt att stoppa in en ojordad kontakt i en jordat uttag.
Nej, det går inte. Lika lite som den fyrkantiga klossen går att få in i det runda hålet i din klosslåda.

Här har du en ojordad stickpropp:
http://images.biltema.com/PAXToImage...rge/2000018342

Här har du ett jordat vägguttag:
http://images.biltema.com/PAXToImage...rge/2000024105

Man får inte in den ojordade stickproppen i det jordade vägguttaget. Jordbleck och styrspår hindrar detta.

Måste nog än en gång förtydliga att det inte handlar om dessa två typer av stickproppar:
https://www.byggahus.se/forum/attach...5&d=1392966961
https://commons.wikimedia.org/wiki/F...hstecker_2.jpg

De är för dubbelisolerade apparater och det är inte det vi diskuterar. Det har jag klargjort tidigare.

Citat:
Jag kollade min äldre dammsugare och den såg likadan ut. Ser ut som vilken jordad kontakt ut som helst, men saknar jord. Så tekniskt möjligt är det.
Lär vara av den övre typen av de två stickpropparna för dubbelisolerade apparater som jag länkade till och då har du bara visat att du inte hängt med i diskussionen.

Citat:
Apparaten som är ojordad är EXAKT lika farlig i ett icke jordad uttag som i ett jordat uttag. Detta är för att funktion, el och ja ALLT är EXAKT likadant mellan jordat uttag och icke jordat uttag när det gäller den ojordade apparaten ifråga. Det är alltså INGEN skillnad överhuvudtaget. Apparaten kan inte bli farligare eller ofarligare.
Återigen har du inte förstått. Jag har hela tiden sagt att det är när ett fel uppstår som den ojordade apparaten blir farligare i en övrigt jordad miljö. Enkel ellära. Fler sätt att få sluten krets på. Jag har ingenstans hävdat att det skulle vara någon skillnad så länge som apparaten fungerar. Läs om, läs rätt.
Citera
2016-04-21, 18:56
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Detta börjar på något sätt bli komiskt...

Du hävdar alltså du med att en ojordad apparat blir farligare i ett jordat uttag? eller?
På vilket sätt? Förklara? för INGET, nu menar jag INGET I HELA VÄRLDEN är ändrat... den är precis lika farlig/ofarlig som innan... det gör ingen skillnad, ingen i hela världen...

Även om du inte får så är det tekniskt möjligt, och gör inte apparaten farligare än vad den redan var... Inte på något som helst vis i hela världen... för inget är ändrat ström mässigt, jord mässigt ingenting... Det förändrar alltså inte farligheten i apparaten... Var den farlig utan jord kommer den vara lika farlig med en kontakt som inte är jordad... var den helt ofarlig utan jordkontakt kommer den vara lika ofarlig utan jordkontakt... jag är helt lost... hur skall jag förklara detta...
Men snälla gubben, detta har varit olagligt sedan 1930-talet eftersom det väsentligt ökar risken för personskada.

Varför är alla stickpropp-modeller i världen utformade så att det är omöjligt att använda en ojordad apparat i ett jordat uttag?
Citera
2016-04-21, 21:09
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Men snälla gubben, detta har varit olagligt sedan 1930-talet eftersom det väsentligt ökar risken för personskada.

Varför är alla stickpropp-modeller i världen utformade så att det är omöjligt att använda en ojordad apparat i ett jordat uttag?

Jag tänkte helt klart ge upp denna diskussion som sagt då ingen verkar förstå...

Ger inte upp min åsikt dock, det är exakt samma apparat med exakt samma funktion inget skiljer. Därför blir inte apparaten vare sig ofarligare eller farligare i ett jordat uttag eller ojordat uttag om apparaten ej har någon jord från början... Kommer ALDRIG ge mig på den punkten. Detta har jag hävdat hela tiden.

Testa att läsa om nästan identiskt problem som en annan hade... Fast då frågade han "experter" i ett elektronik forum nästan samma fråga...
Läs vad dom skriver vet ja...

http://elektronikforumet.com/forum/v...hp?f=2&t=32567
Senast redigerad av 4yoonly 2016-04-21 kl. 21:11.
Citera
2016-04-22, 04:25
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Jag tänkte helt klart ge upp denna diskussion som sagt då ingen verkar förstå...

Ger inte upp min åsikt dock, det är exakt samma apparat med exakt samma funktion inget skiljer. Därför blir inte apparaten vare sig ofarligare eller farligare i ett jordat uttag eller ojordat uttag om apparaten ej har någon jord från början... Kommer ALDRIG ge mig på den punkten. Detta har jag hävdat hela tiden.

Testa att läsa om nästan identiskt problem som en annan hade... Fast då frågade han "experter" i ett elektronik forum nästan samma fråga...

Det som skrivs i tråden du länkar till är ju exakt det jag hävdat i den här tråden hela tiden. Du förstår tydligen inte det du läser, varken här eller där.

Det fanns ju idioter där också som föreslog karva med kniv eller hemmabyggda förlängningssladdar, men, men...
Citera
2016-04-24, 05:55
Medlem
KiselMupps avatar
@4youonly

Tänk dig två apparater med metallhölje, den ena är jordad och den andra är ojordad,
den ojordade har ett isolationsfel som gör höljet strömförande.
Apparaterna är anslutna till samma vägguttag.

Du tar på båda apparaterna samtidigt. vad händer?

Scenario ett: Den ojordade apparaten har original Klass 0 stickpropp

Följdaktligen måste vägguttaget vara ojordat och då är den jordade apparaten INTE ansluten till jord.
Inget händer.

Scenario två: Den ojordade apparaten har en modifierad eller utbytt stickpropp så att den passar i ett jordat uttag.
Om uttaget är ojordat, se scenario ett.
Om uttaget är jordat så får du en rejäl stöt, i värsta fall dör du!
Strömmen går från den trasiga ojordade apparaten via din kropp till jord genom den jordade apparaten.

Skillnaden mellan ojordade apparater (= Klass 0) och dubbelisolerade apparater (= Klass II),
är att dubbelisolerade apparater är konstruerade för att minimera risken att höljet eller andra berörbara metalldelar skall kunna bli strömförande.

Här visas de olika stickpropparna och symbolen för dubbelisolering
http://forumbilder.se/F9ID5/stickproppar
Citera
2016-04-24, 10:38
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:

Ja vilka experter... Gillade framförallt idioten som hävdade att närheten till fritt rinnande vatten var det som avgjorde om man skulle ha jordade uttag eller inte. Classic.
Citera
2016-04-24, 10:42
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:

En ojordad apparat som vid ett fel kan bli strömförande är en potentiell dödsfälla i en jordad miljö. Det är en väsentlig skillnad även om apparaten fungerar exakt likadant i båda fallen.
Citera
2016-04-28, 09:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
En ojordad apparat som vid ett fel kan bli strömförande är en potentiell dödsfälla i en jordad miljö. Det är en väsentlig skillnad även om apparaten fungerar exakt likadant i båda fallen.

Samtidigt har ojordade apparater använts i alla tider i ojordade rum med jordade element och diskbänkar med väldigt få olyckor genom åren, trots att risken är densamma som att använda dem i ett jordat rum.

Känns som chansen är större att man blir överkörd i trafiken på väg hem från loppisen med sin skivspelare än att man skulle dö av den teoretiska risken att man råkar hålla i sin jordade brödrost samtidigt som man får en stöt av sin ojordade skivspelare.

Man ska förstås vara medveten om risken och placera skivspelaren på ett säkert ställe, men det är samma sunda förnuft som säger att man inte ska dra in den i badrummet med förlängningssladd och låta den spela skivor på badkarskanten när man badar.

Lagarna kring elsäkerhet är utformade för att skydda ett helt lands befolkning från sig själva. Som hobbyist faller man inte död ner bara för att man bryter mot dem när det behövs för att få igång en gammal pryl, så länge man är medveten om riskerna.
Citera
2016-04-29, 01:02
Medlem
absolut-justices avatar
Har nämnts flyktigt här tidigare:

99% av alla de grammofoner som tillverkats genom åren har jorduttag eller jordsladd som ALLTID SKALL ANSLUTAS MOT FÖRSTÄRKARENS JORDSKRUV/jordanslutning, ska inte kopplas på annat sätt.

Exempel på hur det ser ut på skivspelarens baksida, notera jordskruven (GND):
http://www.ljudochbild.se/wp-content...P-1050-bak.jpg

Om trådskaparen nu har ett jordat eluttag och elkontakten på skivspelaren inte passar klipper man sonika bort den gamla elkontakten och skruvar på en jordkontakt men ansluter INTE jord.
Exempel: http://www.kjell.com/se/sortiment/el...-jordad-p39359
Om elsladden börjar "flaga" eller spricka är det dags att byta sladd istället och skippa jordkontakten, då skaffar man denna sladd med färdig kontakt och klipper bort den lilla honkontakten, och sen skarvar på eller löder fast denna mot kontaktdonen i skivspelaren:http://www.kjell.com/se/sortiment/el...art-3-m-p39061

Skivspelare har 3 olika typer av jord-anslutningar bak:
1:en sladd med 5 polig din-kontakt där jorden finns i samma kabel
2: rca-sladd med 2 hanproppar (phonosladd) med en liten separat svart jordkabel som ska anslutas mot förstärkarens jord.
3: Kontaktering enligt 1:a exempelbilden med rca-honor i chassiet, där jordskruv skall förbindas med förstärkarens jordskruv eller jordanslutning.

Det är alltså förstärkaren som skall jordas mot elnätet och endast denna. Andra enheter typ DVD-kassettdäck m.m ska också jordas enbart mot förstärkaren, annars kan det bli brum där med. Saknar förstärkaren jordkontakt får man då byta sladd och kontakt så att chassiet på förstärkaren ansluts mot eljord i nya kontakten.

Jordar man grammofonen och gör samma med förstärkaren mot eljord får man brumslinga.

Det finns också ett sätt att både minska brum och störningar ytterliggare och slippa jord-tjafset, man skaffar sig en isoler-transformator som har 230v in/ut som kopplas i jordat uttag och sen kopplas mot både grammofon och skivspelare, då klarar grejorna svåra brumstörare typ värmepumpar och dåliga kinesiska nätaggregat som idag används i t.ex LED-belysning och elektronik, men dessa är dyra och kräver viss elteknisk kunskap

Undvik helt att ha mobilen nära skivspelaren då pickupen och sladden oftast plockar upp pulståget från mobilens sändare, kan kosta högtalare om någon ringer på mobilen samtidigt som den ligger på laddning intill skivspelaren och den är på hög volym.

Lycka till med "vinylsvarven".. :-)
Senast redigerad av absolut-justice 2016-04-29 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in