Citat:
I det här fallet är det ju inte ett problem. Få LP spelare i dag är jordade, även om det är väldigt vanligt att "premium" slutsteg kommer med apparatkabel, och jord. Personligen hade jag inte haft några problem med att byta kontakten på hans LP-spelare mot en vanlig europlugg (ojordad smal tvåstiftare) och koppla in den.
Citat:
Frågan är dock om det verkligen är hela sanningen. Om man själv gör bedömningen att man är kompetent nog så får man byta väggbrytare, kontakter och bygga förlängningssladdar. Att byta en ojordad tvåstiftare av gammal modell mot en modern smal tvåstiftare borde inte vara ett problem. De var betydligt vanligare förr, men här verkar det fortfarande gå att få tag på en variant.Nu är ju problemet ur världen men for future reference som di säger. Såhär säger Elsäkerhetsverket på sin hemsida:
"Ojordade stickkontakter
Gamla, runda, ojordade stickproppar får bara användas i ojordade uttag inomhus. De passar helt enkelt inte i jordade uttag och ska heller inte göra det. Att byta ut dessa mot en jordad stickpropp eller att fila ner kanterna på dem för att få dem att passa är livsfarligt.
Om du flyttar in i en modernare bostad, med enbart jordade uttag, kan du inte ansluta gamla elapparater som till exempel lampor med runda ojordade stickproppar. Det är heller inte tillåtet att lösa problemet genom att göra en adapter med jordad stickpropp och ojordad uttag. Om du vill behålla din gamla elapparat måste du lämna in den till en fackman för ombyggnad."
"Ojordade stickkontakter
Gamla, runda, ojordade stickproppar får bara användas i ojordade uttag inomhus. De passar helt enkelt inte i jordade uttag och ska heller inte göra det. Att byta ut dessa mot en jordad stickpropp eller att fila ner kanterna på dem för att få dem att passa är livsfarligt.
Om du flyttar in i en modernare bostad, med enbart jordade uttag, kan du inte ansluta gamla elapparater som till exempel lampor med runda ojordade stickproppar. Det är heller inte tillåtet att lösa problemet genom att göra en adapter med jordad stickpropp och ojordad uttag. Om du vill behålla din gamla elapparat måste du lämna in den till en fackman för ombyggnad."
Ett annat alternativ är ju att helt enkelt byta kabeln mot en med rätt kontakt på, även det borde falla under vad man får göra om man själv anser att man är kompetent nog. Har man lite tur sitter det en klisterlapp på undersidan av spelaren med symbolen för dubbelisolerad, och då spelar det verkligen ingen roll. Bara byt kontakt.
Byta från tvåstifts till tvåstifts kräver inte fackman, så det är inte ett problem. Visst, garantin förfaller, men från 70-talet... jag misstänker att garantierna är borta sedan länge.
Citat:
Visst får du det. Jag har för mig att dammsugarna kommer med den typen kontakt för att de inte ska gå och sätta i den smala sortens uttag. Något med effekten man drar över kontakten, och att de smala uttagen inte ansågs dimensionerade för det.Och återigen... Min dammsugare har en stickpropp som ser jordad ut vid första anblick men när jag kikade på den så är det bara plast hål... visst finns inget sätt jag skulle kunna få ström i mig då hölje och det jag håller i är plast... men denna får jag alltså inte plugga in då? 10 år gammal max, köpt på ICA typ...
Såg någonstans i tråden en siffra på 2.5A, vilket verkar rimligt.
Men det är mycket begreppsförvirring, och lite förståelse, eller ens försök till att försöka kommunicera med varandra i den här tråden. Det finns "ojordade" kontakter, som passar i jordade uttag. Men de räknas inte som "ojordade" eftersom de följer ett annat, nyare regelverk, för europlugg.
Vid det här laget spelar det dock väldigt liten roll. TS behöver en ojordad förlängningssladd med stora hål, för att koppla in sin skivspelare, i sitt ojordade rum.
B!