Citat:
Ursprungligen postat av
staffanwestberg
Ja min tanke är helt fri alltså, helt bortom olika faktiska omständigheter.
Min undrar beror på att det inte heller egentligen borde räcka med enbart ett hål under vattenlinjen för det enormt snabba förloppet. Så varför då inte både och. Då kan man lättare mörka i efterhand också om det vore så, genom att hänvisa till förhör och tekniska utredningar som påvisar att det varit problem med bogporten etc.
Jag är verksam i branchen. Den kraftiga krängningen, vilket jag antar att du åsyftar, uppstod mycket riktigt i enlighet med överlevandes utsagor. Men. Fartyg är konstruerade så att de kan inta en hel del sjövatten innan stabiliteten går förlorad. På bildäck finns dessutom så kallade "scuppers". Snabbt förklarat rör det sig om backventiler som leder vatten ifrån bildäck ut i sjön.
Dessutom är bildäcket vattentätt gentemot de underliggande utrymmen, gällande Estonia rör det sig om hyttavdelningar och maskinutrymmen. Dessutom finns indikationer på att händelseförloppet inte gick så snabbt, även det utifrån vittnesmål.
Sant är att när fartyget tappar sin stabilitet går det fort. Överlevande maskinisterna hävdar i förhör att länspumparna var i gång, så det torde vara en tydlig indikation på att skrovet var skadat under bildäck. Inga fartyg har möjligheter att pumpa vatten ifrån bildäck.