2016-04-12, 00:03
  #9349
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelfc
Hej på er, vet inte om det passar in här.
Iallafall, tar studenten snart och skall köpa mig ett par skor till min mörkblåa kostym. Har tänkt mig ett par mörkbruna mockaskor som jag även kan använda till vardags också.
Har kikat på ett par Human Scales skor, dessa för att vara exakt.

Hur är dessa kvalitetsmässigt? Samt, jag är max beredd att lägga 2000kr. Kan jag ens få något vettigt för det?

Mvh Joakim
Inget att hänga i granen, spana in t.ex. Meermin istället, maila och fråga om storleksråd och om de har modellen du gillar i din storlek redo för att skickas med en gång (eller rimlig väntetid).
Citera
2016-04-12, 11:43
  #9350
Medlem
Fettiskudds avatar
Någon som har stött på Allen Edmonds med en "NO WARRANTY"-stämpel på sula och insida? Vad är i så fall hela innebörden av detta (alltså anledning till att AE inte vill ge garanti på just dessa)? Är det en typ av andrahandssortering?
Citera
2016-04-12, 16:02
  #9351
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettiskudd
Någon som har stött på Allen Edmonds med en "NO WARRANTY"-stämpel på sula och insida? Vad är i så fall hela innebörden av detta (alltså anledning till att AE inte vill ge garanti på just dessa)? Är det en typ av andrahandssortering?

Det beror väl lite på vad det är för garanti man tänkt sig lämna på de som det inte står så under.
Citera
2016-04-13, 23:16
  #9352
Medlem
Hej,

Har ett par dubbla munkar i "museum calf gold". Färgen kanske ligger mellan ljus till mellanbrun.
Ville gärna få spetsen av skon i en mörkare nyans, jag har provat att "spitshina" med mörkbrun vax polish, men den blir inte så mycket mörkare.

Ska jag köpa mörkbrun pommadier för dessa ställen eller ska jag fortsätta med vaxet ända tills det blir mörkt?
Citera
2016-04-13, 23:33
  #9353
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Hej,

Har ett par dubbla munkar i "museum calf gold". Färgen kanske ligger mellan ljus till mellanbrun.
Ville gärna få spetsen av skon i en mörkare nyans, jag har provat att "spitshina" med mörkbrun vax polish, men den blir inte så mycket mörkare.

Ska jag köpa mörkbrun pommadier för dessa ställen eller ska jag fortsätta med vaxet ända tills det blir mörkt?
Du kan testa med svart vax-polish först, om du tycker att det räcker.
Citera
2016-04-16, 16:31
  #9354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Hur lätt spegelglans skapas beror ju delvis på hur mättat lädret är. När man tvättar skor med exempelvis omninettoyant, nollställer man mättnaden då? Tåboxen blir ju blekare än resten av skon då vax kräver lite arbete för att få bort, så det känns ju som att man tar bort en hel del kräm/pigment från just tåboxen.

Hur gör ni när ni blivit tillräckligt trampade på för att en omstart är behövd, och hur ofta brukar det ske? Jag åker tuben till jobbet och det händer rätt ofta att någon jävla clown får för sig att inte hålla i sig och inte verkar förstå vad som händer när tåget bromsar eller accelererar.
Frågan kvarstår. Jag tvättade nyligen ett par och kan säga att det är ett rent helvete att få fram spegelglans igen. Skorna var enklare första och andra gången, detta är tredje gången och det går ofattbart långsamt.
Citera
2016-04-18, 14:14
  #9355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Hej,

Har ett par dubbla munkar i "museum calf gold". Färgen kanske ligger mellan ljus till mellanbrun.
Ville gärna få spetsen av skon i en mörkare nyans, jag har provat att "spitshina" med mörkbrun vax polish, men den blir inte så mycket mörkare.

Ska jag köpa mörkbrun pommadier för dessa ställen eller ska jag fortsätta med vaxet ända tills det blir mörkt?
Jag brukar köra mörkbrun kräm längst framme vid tån.
Citera
2016-04-19, 09:39
  #9356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Du kan testa med svart vax-polish först, om du tycker att det räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Jag brukar köra mörkbrun kräm längst framme vid tån.

Får prova!

En till fråga. Planerar att införskaffa ett par dubbla munkar, antingen i mörk mocka eller "polo suede".
Går det att matcha "polo suede" med mycket eller ska jag "safea" och köra mörkbruna som funkar till det mesta?

Vad som talar för "polo suede" är ju att de känns lite mer somriga och det är väl oftast då jag kommer använda dom då de är lädersulade!

Vad säger ni?
Citera
2016-04-19, 15:40
  #9357
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Får prova!

En till fråga. Planerar att införskaffa ett par dubbla munkar, antingen i mörk mocka eller "polo suede".
Går det att matcha "polo suede" med mycket eller ska jag "safea" och köra mörkbruna som funkar till det mesta?

Vad som talar för "polo suede" är ju att de känns lite mer somriga och det är väl oftast då jag kommer använda dom då de är lädersulade!

Vad säger ni?

Lädersula kan du använda året om, men visst är det enklare att matcha bruna skor ju mörkare de är. Har själv inga polo suede men av bilder man ser (kan variera väldigt med ljuset) skulle jag säga att de är i riskzonen att vara svårmatchade och således inte kunna användas.
Citera
2016-04-19, 15:52
  #9358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nymfonoctua
Får prova!

En till fråga. Planerar att införskaffa ett par dubbla munkar, antingen i mörk mocka eller "polo suede".
Går det att matcha "polo suede" med mycket eller ska jag "safea" och köra mörkbruna som funkar till det mesta?

Vad som talar för "polo suede" är ju att de känns lite mer somriga och det är väl oftast då jag kommer använda dom då de är lädersulade!

Vad säger ni?
Spontant tycker jag inte att polo suede verkar vara så svårmatchat, om jag nu förstått innebörden rätt. Länka gärna de skor du tänker på. Jag tolkade det som att de är mellanbruna.

Sedan beror det mycket på hur din garderob ser ut idag. Är det ditt första eller andra par ska du definitivt ta det säkra före det osäkra, men om du redan har tio par är det inte så noga.
Citera
2016-04-20, 08:04
  #9359
Medlem
anekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Lädersula kan du använda året om, men visst är det enklare att matcha bruna skor ju mörkare de är. Har själv inga polo suede men av bilder man ser (kan variera väldigt med ljuset) skulle jag säga att de är i riskzonen att vara svårmatchade och således inte kunna användas.

När du säger att lädersula fungerar året om så tolkar jag det som att du använder skoskydd likt Swims eller motsvarande? Vet inte om jag skulle rekommendera en lädersula året om i Sverige annars då det blir rätt slaskigt.
Citera
2016-04-20, 09:16
  #9360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
När du säger att lädersula fungerar året om så tolkar jag det som att du använder skoskydd likt Swims eller motsvarande? Vet inte om jag skulle rekommendera en lädersula året om i Sverige annars då det blir rätt slaskigt.
Man kan ju undvika de slaskigaste dagarna och ta gummisula då, men sålänge du låter sulan torka i minst ett dygn är det inga problem. Jag körde läder genom hela hösten och större delar av vintern och Bally curling de äckligaste dagarna. Ser inget märkbart extra slitage på grund av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in