2016-04-19, 00:16
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Mp påstår att Kaplans avgång inte har med några faktiska felsteg att göra, utan enbart att det handlar om rykten.

http://www.mp.se/just-nu/sprakroren-om-mehmet-kaplans-begaran-om-avsked

Min fetning - "bilden".

Är detta trovärdigt änna?

Mp är det parti som i särklass har flest journalister installerade i mediehusen, Mp har också enligt en lång rad undersökningar klassats som det parti som särbehandlas mest positivt i massmedia.

Om vi ska tro Mp:s officieilla version så har Kaplan inte gjort något fel alls. Han avgår enbart för att det går diverse och helt ogrundande rykten.

Så Mp kastar alltså Kaplan till vargarna (pun intended) på grund av substanslösa rykten. Om det nu stämmer, hur svaga är inte då Mp?

Räcker det med att man sprider rykten om en Mp-politiker för att de ska avgå? Och om det nu stämmer att det är ryktena, varför avgick inte Åsa Romson? Som med den här vargmiddagen så är det bortom allt tvivel bevisat att Romson målade sin båt med blyfärg, men i båda fallen skylls det på att de "inte visste vad de gjorde".

En person använder olaglig giftfärg och en annan sitter och äter mat med pariastämplade personer – är det inte en liten skillnad här?

Att ett parti kastar ut folk på grund av ogrundade rykten där man har gjort en höna av en fjäder visar på en enorm svaghet och en total ovilja att stå upp mot massmedia. Något som möjligen Mp hade kunnat anklagas för om det inte vore för att de nyligen införde gränskontroller. Då gick det väldigt bra att stå upp mot massmedia trots att det gällde något som gick rakt emot partiets hjärtefråga - maximalt tempo i befolkningsutbytet.

Men att stå upp mot ett mediedrev mot en enda person, det går inte? Hör ni inte hur ihåligt det här låter?

Det är uppenbart att Kaplan har en hel del lik i garderoben. Bland annat hemligstämplingen av hans resor till Turkiet pekar på det. Dock kommer vi ha fullt med naiva chipsätare som jämför detta med att Mona Sahlin köpte Toblerone...

Bra vinkel om att MP slänger ut Kaplan pga "rykten".

MP förefaller ha noll sjukdomsinsikt. Kanske är de så chockade och lamslagna av händelsen men också kanske av den inofficiella informationen om den egentliga anledningen till att Kaplan fot:as.

Jag har inte följt det, men är Kaplans resor till Turkiet i egenskap av bostads och IT-minister hemligstämplade?
Citera
2016-04-19, 00:22
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
MP förefaller ha noll sjukdomsinsikt. Kanske är de så chockade och lamslagna av händelsen men också kanske av den inofficiella informationen om den egentliga anledningen till att Kaplan fot:as.

Sedan har det väl också aldrig varit med om att kritiseras i media på detta sätt (även om det är mycket snällt). Man är helt enkelt inte beredda eller vana med att man inte får göra om man vill.

Dessutom måste de ju vara MYCKET förvånande att de inte ens räckt att spela det gamla pålitliga rasistkortet.

Jag tror de är chockade och tagna på sängen helt enkelt.
Citera
2016-04-19, 00:23
Medlem
Citat:
Jag har inte följt det, men är Kaplans resor till Turkiet i egenskap av bostads och IT-minister hemligstämplade?
Om jag inte minns helt fel var det officiella uttalandet: " Vi har inte fått veta utav Kaplan " När det ringdes till regeringens administrativa del för resor, utav svt eller vilka det nu var.
Citera
2016-04-19, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Migrat
Tycka vad man vill om Kaplan, men att tvingas avgå för man deltagit på middag med folk som makten inte gillar. När Birro blev arbetslös efter middag med SD-politiker var det ett jävla liv och fråga om demokrati, men när Kaplan nu har gjort samma sak fast med riktiga extremister, då är det bra helt plötsligt, för att de folket som gnällde om Birro inte gillar Kaplan.

Jag anser att det tillhör yttrandefriheten och demokratin att faktiskt kunna delta på middag oavsett vilka gäster som är där.

Eller ska alla som deltagit på nobelmiddagen avgå för det finns hemska människor inbjudna även dit?

Tillägg: Nu är jag inte helt påläst, och antar det ligger mer bakom än själva middagen. Men just den händelsen fick stor uppmärksamhet bland folket, och det var då det började skrikas om att han skulle avgå.

Jag håller med dig. Allting är inte politik. Det brukar inte minst borgerliga företrädare inte vara sena att påpeka. Om turkiska klubben har sitt möte eller finska föreningen har en fest är det inte en politisk sammankomst i första hand.
Det finns trädgårdsföreningar, motorklubbar och båtklubbar. Det finns hela frikyrkorörelsen. Vem bryr sig om politik på en dylik sammankomst.
Nu tror inte jag att det är turkiska klubben som är anledningen till Kaplans avgång. Någonting annat djupare ligger bakom.
Citera
2016-04-19, 00:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Tycka vad man vill om Kaplan, men att tvingas avgå för man deltagit på middag med folk som makten inte gillar. När Birro blev arbetslös efter middag med SD-politiker var det ett jävla liv och fråga om demokrati, men när Kaplan nu har gjort samma sak fast med riktiga extremister, då är det bra helt plötsligt, för att de folket som gnällde om Birro inte gillar Kaplan.

Jag anser att det tillhör yttrandefriheten och demokratin att faktiskt kunna delta på middag oavsett vilka gäster som är där.

Eller ska alla som deltagit på nobelmiddagen avgå för det finns hemska människor inbjudna även dit?

Tillägg: Nu är jag inte helt påläst, och antar det ligger mer bakom än själva middagen. Men just den händelsen fick stor uppmärksamhet bland folket, och det var då det började skrikas om att han skulle avgå.

Tips: ströläs lite i tråden först. Det berodde inte på en enstaka middag. Löfvén och även lite senare Fridolin sa att det var den samlade bilden som avgjorde det.

Sannolikt har Löfvén fått information som ännu inte är offentlig som avgjorde det för Kaplan. Precis som HugStieglitz skriver ovan så slänger MP inte ut Kaplan pga ett rykte. Löfvén skulle inte sparka en av de ministrar han själv tillsatt pga att fel personer suttit vid ett middagsbord. Naturligtvis hamnade Löfvén i ett läge där han var tvungen att fot:a Kaplan.
Citera
2016-04-19, 00:34
Medlem
Citat:
Bra vinkel om att MP slänger ut Kaplan pga "rykten".

Rebecca Uvell vittnar i alla fall om att många uppgifter var censurerade i det material som hon begärde ut.

Citat:
Jag begärde ut handlingar gällande Kaplans resor och skickade det här mailet till registratorn:

[...]

Det gick rätt fort att få svar. Fick jag då det jag begärde ut? Det går ju liksom inte att missförstå vad jag ville ha.

Såklart jag inte fick.

[...] Jag har inte en enda gång fått ut det jag begärt från olika ställen under hösten trots mycket tydliga instruktioner. De maskar, förhalar och obstruerar. Så här. Att de bara struntar i att ta med vissa saker. Så man får maila igen och igen och igen. Kanske jag sammanfattar det här i ett helt eget inlägg vad det lider.

Varför Kaplan valde att redan 6 veckor han tillträtt som statsråd att åka just till Turkiet, sitt födelseland, är oklart. Det var inget speciellt som hände där. Ingen mässa eller annat arrangemang. Kanske turkarna blir alldeles till sig av lycka över att en turk blivit minister i Sverige. Jag vet inte. Men detta var inte första gången han interagerade med just Turkiet som minister. Redan 12 oktober intervjuas han i den turkiska tidningen Star Gazete.

Om bostäder? Nej. Om.....utrikespolitik. Där Kaplan lätt och ledigt uttalar sig med stort självförtroende.
http://www.uvell.se/2014/12/26/vad-g%C3%B6r-mehmet-kaplan--24743326
Citera
2016-04-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Sedan har det väl också aldrig varit med om att kritiseras i media på detta sätt (även om det är mycket snällt). Man är helt enkelt inte beredda eller vana med att man inte får göra om man vill.

Dessutom måste de ju vara MYCKET förvånande att de inte ens räckt att spela det gamla pålitliga rasistkortet.

Jag tror de är chockade och tagna på sängen helt enkelt.
Ja det blåser nya, "islamfientliga" vindar i Sverige och i EU nu - i kölvattnet av muslimskt taharrush-tafsande, islamistisk terror i Europa samt SD:s ständigt växande opinionssiffror. MSM är tvungna att "hjälpa till" med att rensa ut de värsta islamistiska elementen ur PK-partierna, för att hindra SD ifrån att bli Sveriges största politiska parti.

MSM tycker absolut inte att det är roligt eller lätt att (indirekt) kritisera islam och muslimer, genom att peka ut Kaplan som en stödjare av islamism och högerextremism, men de är så illa tvungna. Lika obekväma är de röd-gröna politikerna, men de känner också vart vinden blåser och tvingas offra sin husmuslim för att överleva som partier helt enkelt.

Deras opinionssiffror är ju redan skrämmande låga, och hade islamisten fått sitta kvar så hade folkets förtroende sjunkit helt i botten. Nu räddar man det som räddas kan, och "gullar" med Kaplan - som man egentligen inte tycker gjort något fel, utan allt är elaka "rykten" - men Kaplan går med på att offras eftersom han inser att han inte har något val. Kanske han har lovats något glassigt jobb, och han får ju ut en fet fallskärm framöver så lottlös går islamisten inte ur denna skandal. Usch så korrupt den politiska världen verkar vara....
Citera
2016-04-19, 00:36
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasVonCreme
Vi på FRA hade koll på honom innan Löfvens regering kom till makten. Jag slutade precis efter valet, en gissning är att Löfven fick reda på detta när han blev den högsta chefen för SÄPO. Som sagt, detta är bara toppen på isberget.

Om du nu verkligen har jobbat på FRA, du tycker inte att du out:ar dig lite väl mycket? Det är förvisso inte mitt problem men ändå.

Om nu Löfvén hade informationen, hur kan han då satt honom som minister? Förbjuder eller vad ni nu kallar det, inte SÄPO/MUST det?

När du säger att det bara är toppen på isberget menar du då att;

1. det finns mer om Kaplan?
2. det finns mer i regeringen?
3. det finns fler islamister på nyckelpositioner?
4. annat?
Citera
2016-04-19, 00:43
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:

Du tycker inte det är någon skillnad på en mediepersonlighet och en politiker?
Dessutom bör en politiker ta reda på vilka som är bjudna innan.
Citera
2016-04-19, 00:45
Medlem
X-mers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Tror inte att islamisten frivilligt hade Säpo med på sina träffar.

De fick nog bara ställa upp på torgmöten mm här i Sverige...

Eftersom detvhandlar om en minister så ska han ha livvakter. Även om det är "privat". Om det nu inte var SÄPO så vem?
Citera
2016-04-19, 00:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prettifly
Om jag inte minns helt fel var det officiella uttalandet: " Vi har inte fått veta utav Kaplan " När det ringdes till regeringens administrativa del för resor, utav svt eller vilka det nu var.

Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Rebecca Uvell vittnar i alla fall om att många uppgifter var censurerade i det material som hon begärde ut.

http://www.uvell.se/2014/12/26/vad-g%C3%B6r-mehmet-kaplan--24743326

Det kände jag inte till. Kanske är det vad som gömmer sig i dessa resor som är orsaken till foten.
Citera
2016-04-19, 00:51
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-mer
Eftersom detvhandlar om en minister så ska han ha livvakter. Även om det är "privat". Om det nu inte var SÄPO så vem?

Nej, så är det väl inte. Alla ministrar har väl inte livvakter på heltid varken i tjänst eller privat. Statsministern har kanske det, medan de andra har vid tillfälligt ökad hotbild eller vid särskilda tillfällen. Är det ändrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in