2016-04-19, 00:56
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det kände jag inte till. Kanske är det vad som gömmer sig i dessa resor som är orsaken till foten.
Den självklara frågan till Löfven är om han fått rapporter om Kaplan från SÄPO eller andra myndigheter som gjort att regeringen vidtagit speciella åtgärder.

Jag skulle bli förvånad om inte det skett och om någon ställde frågan till Löfven så är det inte säkert att han skulle våga förneka det. Intervjun med Fridolin i Aktuellt antydde att det finns mer och att Fridolin försöker skydda sig själv.

Edit. Fridolin kunde ha sagt "Mehmet Kaplan har idag beslutat att avgå och jag förstår det beslutet men jag har fortfarande fullt förtroende för honom".

Men Fridolin vägrade säga att han har förtroende för Kaplan. Han vet att det kan komma fram att regeringen har informerats om Kaplan och ett sådant uttalande skulle då kunna rasera hans egen karriär.
Senast redigerad av Menved 2016-04-19 kl. 01:02.
Citera
2016-04-19, 00:56
Medlem
X-mers avatar
Eftersom en minister ifrån Sveriges regering reser "hem" så ska SÄPO ge skydd.
Kan en minister välja nej tack?
Isf - var är vår säkerhet ?
Helt OK att VPK åker iväg till nord Korea utan vakter --- bara för att hälsa på familjen och "kompisar"?

Eftersom alla dessa sk "privata" resor för MK - varför går det på skattemedel?
Citera
2016-04-19, 01:04
Medlem
Passepartouts avatar
Här intervju med Kaplan och hur han trivs som it-spindel:

"He leads [Kaplan] the self Council.

- It is extremely important for it gives me direct access to listen to them on the digitization issues. The Directors-General normally report to their respective responsible minister and the then says something related to digitization, it's been pure luck if it could go on to the IT minister. It is not okay."
http://www.techsite.io/p/158429
Citera
2016-04-19, 01:09
Medlem
Aftonbladets Anders Lindberg försöker sig på lite skademinimering såhär på småtimmarna: Kaplan fick inte gå på grund av sina islamistiska böjelser utan på grund av att han inte tillräckligt tagit avstånd från fascism och antisemitism.

Låt vara att Lindberg delvis kan ha rätt i detta - jag tror själv att enbart islamism inte hade varit ett tillräckligt villkor för de senaste dagarnas senkomna granskning - men vad menar han egentligen? Att det är acceptabelt att vara islamist och samtidigt sitta i regeringen? Observera att Lindberg medvetet blandar bort korten genom att skriva "muslim" istället för "islamist", vilket är djupt ohederligt. Få personer torde ha något emot en sekulär troende muslim som exempelvis Nalin Pekgul i regeringen. När det gäller Kaplan finns det dock många indikationer på att han faktiskt är islamist. Ser inte Lindberg några som helst problem med detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Lindberg
Nu försöker olika grupper, långt ut på högerkanten men även självutnämnda försvarare av Kaplan, säga att avgången handlar om islam som religion. Frågan ställs: kan man vara muslim och sitta i Sveriges regering?

Svaret är ja.

Däremot kan ett statsråd inte göra bort sig för många gånger och en rödgrön minister kan inte ha samröre med högerextrema eller antisemitiska grupper.

[...] Vi lever i en tid när muslimer diskrimineras och islamofobi ges ett stort utrymme i samhällsdebatten. Men de som hävdar att detta är det ”verkliga” motivet bakom Kaplans avgång har faktiskt fel.

[...] Mehmet Kaplans avgång var nödvändig. Samtidigt får inte Stefan Löfven och hans regering underskatta hur stora sår den river upp i delar av samhället.

Risken är att polariseringen nu ökar och att många muslimer känner att de inte har samma möjligheter som andra att delta i samhällslivet.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22657537.ab
Citera
2016-04-19, 01:16
Medlem
dark horses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Aftonbladets Anders Lindberg försöker sig på lite skademinimering såhär på småtimmarna: Kaplan fick inte gå på grund av sina islamistiska böjelser utan på grund av att han inte tillräckligt tagit avstånd från fascism och antisemitism.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Lindberg
Nu försöker olika grupper, långt ut på högerkanten men även självutnämnda försvarare av Kaplan, säga att avgången handlar om islam som religion. Frågan ställs: kan man vara muslim och sitta i Sveriges regering?

Svaret är ja.
http://unvis.it/www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/anderslindberg/article22657537.ab
Kan man ha dubbelt medborgarskap och samtidigt arbeta för en Svensk regering och t.ex. en Turkisk?
Citera
2016-04-19, 01:16
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag

Låt vara att Lindberg delvis kan ha rätt i detta - jag tror själv att enbart islamism inte hade varit ett tillräckligt villkor för de senaste dagarnas senkomna granskning - men vad menar han egentligen? Att det är acceptabelt att vara islamist och samtidigt sitta i regeringen? Observera att Lindberg medvetet blandar bort korten genom att skriva "muslim" istället för "islamist", vilket är djupt ohederligt. Få personer torde ha något emot en sekulär troende muslim som exempelvis Nalin Pekgul i regeringen. När det gäller Kaplan finns det dock många indikationer på att han faktiskt är islamist. Ser inte Lindberg några som helst problem med detta?

Det var gått långt när Lindberg känner att han måste skydda sin egen politiska position på detta sätt.

Jag tror som så många andra att både regeringen och MSM vet att det finns mycket mer på Kapland.
Citera
2016-04-19, 01:18
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Ja det blåser nya, "islamfientliga" vindar i Sverige och i EU nu - i kölvattnet av muslimskt taharrush-tafsande, islamistisk terror i Europa samt SD:s ständigt växande opinionssiffror. MSM är tvungna att "hjälpa till" med att rensa ut de värsta islamistiska elementen ur PK-partierna, för att hindra SD ifrån att bli Sveriges största politiska parti.

MSM tycker absolut inte att det är roligt eller lätt att (indirekt) kritisera islam och muslimer, genom att peka ut Kaplan som en stödjare av islamism och högerextremism, men de är så illa tvungna. Lika obekväma är de röd-gröna politikerna, men de känner också vart vinden blåser och tvingas offra sin husmuslim för att överleva som partier helt enkelt.

Deras opinionssiffror är ju redan skrämmande låga, och hade islamisten fått sitta kvar så hade folkets förtroende sjunkit helt i botten. Nu räddar man det som räddas kan, och "gullar" med Kaplan - som man egentligen inte tycker gjort något fel, utan allt är elaka "rykten" - men Kaplan går med på att offras eftersom han inser att han inte har något val. Kanske han har lovats något glassigt jobb, och han får ju ut en fet fallskärm framöver så lottlös går islamisten inte ur denna skandal. Usch så korrupt den politiska världen verkar vara....

Islamisten? Är du tappad eller nåt.. Muslim, ja. Men islamist är ett starkt ord, läs på innan du uttalar dig.

Hela den här härvan är pga att han har islam som religion och man använde hans gamla uttalanden som verktyg för att få bort honom. Uttalanden om israel osv..

Så löjligt. Europa börjar fan bli sjukt rasistiskt mot muslimer, kommer bli som med judarna snart känner jag. Ingen är säker så länge han är muslim. Sjukt samhälle!
Citera
2016-04-19, 01:23
Medlem
X-mers avatar
Om utifall en minister i regeringen reser iväg "privat" utan livvakter och till människor som är beredda att hugga huvudet av dig _varför isf reagerar inte SÄPO ?

För mig stinker det. Och fortfarande - det är vi som via skattemedel betalt MKs resor.
Givetvis vet SÄPO om det hela. Tror jag. Gör de inte det....FAN!!!
Citera
2016-04-19, 01:24
Medlem
dunderhokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Islamisten? Är du tappad eller nåt.. Muslim, ja. Men islamist är ett starkt ord, läs på innan du uttalar dig.

Hela den här härvan är pga att han har islam som religion och man använde hans gamla uttalanden som verktyg för att få bort honom. Uttalanden om israel osv..

Så löjligt. Europa börjar fan bli sjukt rasistiskt mot muslimer, kommer bli som med judarna snart känner jag. Ingen är säker så länge han är muslim. Sjukt samhälle!

Stackars dig att du känner så

NEJ!

Vi behöver inte och ska inte ha islamister och islam i SVEA RIKE!
Citera
2016-04-19, 01:27
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman

På vilket sett skulle han vara muslim och inte islamist? Vilka religionsvetenskapliga definitioner använder du då?

Och som till Aftonbladet tvingats konstatera, det är inte "rasism" att kritisera en minister för att han umgås med terrorister och islamistiska grupper.
Citera
2016-04-19, 01:37
Medlem
Nu är Mehmet Kaplan, världsberömd!

Han har satt vår feministiska utrikespolitik på världskartan. Bra jobbat Mehmet! Han får Margot Wallström att framstå som Israelvän och sansad!

http://www.breitbart.com/london/2016/04/14/islamist-government-minister-photographed-dinner-fascist-turk-supremacist-group/

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/swedish-housing-minister-resigns-after-comments-comparing-israel-s-treatment-of-palestinians-to-jews -a6990131.html

http://www.haaretz.com/world-news/europe/1.715020

http://www.theguardian.com/world/2016/apr/18/swedens-housing-minister-resigns-amid-extremist-links-row
Citera
2016-04-19, 01:38
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Är det inte så att vi för första gången någonsin har bevittnat FB delaktighet i en ministeravgång?

Grymt jobbat Vimur! MSM kommer aldrig att credda dig för detta, men vi som har följt denna och Islamisttråden vet vem som har gjort scoopet, research och sammanställt massmedias "avslöjande" ang Kaplan. Avslöjandet gjordes av dig, hatten av

Att Kaplan ens blev minister från första början övergick mitt förstånd. Det krävdes tillslut att ett dukat silverfat ställdes fram till MSM innan de kände sig trygga nog att kritisera honom. Horribelt.

Det som skrämmer inför framtiden är alla islamister i MP som står i kulisserna och är redo att ta förtroendeuppdrag. Flera namn har redan luftats i denna och den andra tråden. Men förhoppningsvis blir det det som sänker det här skitpartiet för gott till slut.
Men hallå, vi är hur många som helst som tipsat media om Kaplan i åratal. Jag gjorde det första gången för fyra-fem år sedan, då jag kartlagt hans inblandning i Muslimska brödraskapet via SUM m.fl. Naturligtvis var ingen intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in