2016-04-18, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Punkt 51.

"I detta sammanhang måste framföras att jag inte funnit någon utredning i målet som indikerar smuts från röret på de snörbitar som analyserats. Det är rimligt att anta att en upphängning som innebär att repet skaver bort smuts från röret även innebär är att smuts avsätts på repet. Jag har emellertid inte lyckats finns någon sådan utredning."

Det tillhörde "fantasierna" att inte undersöka smutsen på snörbitarna. Tänk vad den undersökningen kunde ha visat. Nej, i den här utredningen har man valt att gå på magkänslan och inte på professionalitet och objektivitet.
Berätta !
2016-04-18, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om det krävdes 4 för att få ut henne så kanske det tog några stycken att få in henne också. Skåpet var mer än 24 cm brett (öppningen var 24) och cirka 50 cm djupt. En ung tjej är väl inte mer än 24 "djup" och mer än 50 bred.

Pressades hon in med fronten först så blir det knepigt men varför inte ta det från sidan.

"Flera för att få ut henne" är det trådsanning det? Vill du förklara hyr det gått till i praktiken? Har man dragit henne i armarna så nåt gått av på köpet? Eller dragit henne i håret?

Givetvis har man skurit bort skåpet runt henne för att hålla kroppen så intakt från nya skador som bara möjligt!
2016-04-18, 21:29
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
Var hittar jag detta överklagande??

Fan att ja skulle gå på tredje varvet i denna tråden.
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-04-18, 21:31
Medlem
Citat:
Punkt 59.

"Vid besök hos NFC berättade den ansvarige handläggaren för mig att man vid säkrandet av spår på snörstumpar först fuktat ett område och därefter fört en tops fram och åter över det fuktade området. Därefter har topsen analyserats. Vid frågan om inte blandbilder kunnat skapas genom det uppgivna tillvägagångssättet svarade handläggaren att så givetvis var fallet. Det innebär att i de fall blandbilder säkrats genom nu angivet tillvägagångssätt, föreligger en risk att för att blandbilden skapats i efterhand. Genom ett sådant tillvägagångssätt kan en falsk blandbild ha skapats…."

Var kom det fram under de två långa rättsprocesserna? Där "blandbilder" gavs en framträdande och avgörande roll?

Jag är säker på att Hamilkar kan reda ut detta. Men jag gör i alla fall ett inledande försök. Jag förmodar att med blandbild av DNA taget från en besudling betyder att två personers DNA finns i en och samma fläck. BH:s bryderi skulle efter vad jag förstår betyda att det som ser ut som en besudling i själva verket är två åtskilda av nån mm eller bråkdel därav. Det borde kunna tillskrivas samma tyngd då bevis skall värderas. Men jag bara funderar och analyserar. Det åtminstone är väl en dygd? Vi får hoppas att Hamilkar griper in.
2016-04-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag blev också lite blödig

Om du har en laptop så prova att öppna luckan lite mer,
så att du tittar lite snett nerifrån och uppåt på skärmen,
några snäpp bättre blir det. Och,
jag är nykter
Ja minsann ! Nu sitter jag vid fasta PC:n men uppnådde samma effekt (bildförbättringen alltså) genom att ställa mig på knä och se upp till inlagan. Det gäller att ha rätt inställning, när man läser sådant här.
2016-04-18, 21:33
Medlem
Citat:
Fast så skriver inte Hurtig om du läser överklagan. Han anför att det kan vara en hypotes bland andra.
Det kan inte rättsväsendet bortse ifrån.

Nej nej, denna var min personlig åsikt. Jag läste lite mellan raderna sas. En helhetsbedömming om jag får kalla det så.
2016-04-18, 21:36
Medlem
Punkt 64.

"Innan Lisa Holm fördes till rättsläkarstationen togs hennes kläder av. Detta skedde i byssjan dvs på en plats där spår från N kan ha funnits tidigare. Vidare ökar risken för att kläder kontaminerar varandra när de tas av i ett sådant trångt utrymme. Lisa Holm borde rimligen klätts av vid ankomsten till rättsläkarstationen. Efter avklädningen transporterades de utanpå sittande byxorna inuti jeansen, vilket kan ha ökat risken för kontamination. Det finns därför anledning att iaktta viss försiktighet när man värderar bevisvärdet av spåren på byxorna."

Det var dom berömda "fingrarna" som fanns "innanför" byxorna.

Varför baxades kroppen ut av klåpare? Dessa klåpare ( som såg grenar) som valde att klippa upp kläder och tejp och inte skicka kroppen intakt med allt (bort från Skövde) till rättsläkare.
2016-04-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Varför är överklagandet så jäkla suddigt? Har alla fått ett suddigt ex eller finns det nån bättre kopia?

Suddigt var det. Skyller på fax.
2016-04-18, 21:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Datorernas aktivitet visar inget annat än....datorernas aktivitet.
Irina använde samma dator som Nerijus och hon har också vittnat om att Aivaras var hemma hela kvällen.
De åt pannkakor ihop vid tiden för mordet.
Det gjorde inte Nerijus.
Bra reflektioner.
Tråkigt om det skulle vara en förväxling. En miss i sig.
Datorn i sig är dock fullständigt ointressant som alibi och de facto skiter Hovrätten i detta - det är inte avgörande för målet vilket torde vara Hurtigs huvudfokus.
Citat:
Jag undrar en sak - hur ser Du på att Nerijus tackar Irina för all hjälp genom att skylla ifrån sig på henne och Aivaras? En mor som har en son, en ensam kvinna utan försörjare, hon som gjorde sitt bästa för att han skulle bli fri - vad är han för karl som gör så?
Börjar nästan likna psykisk tortyr, eller hur?
Mannen, myten, legenden.. Den leende hantverkaren.

Hur är det ställt nu när han offrar frugan?
Den fru, han via Rönnbäcks försorg, trodde skulle rädda honom i HovR och som nu får gå till slakt.
Det är ren bullshit i sig att tro att han inte är med i galoscherna. Hurtig ska ha med sig sin klient i överklagandet och att smygfisa bakom rätten att tiga är patetiskt.
Hurtig beter sig i denna fråga som om han är i Tingsrätten eller Hovrätten snarare och avrundar med sensationer:
Vill HD se bevisning så kommer det ske via godkännande av PT och resning i hela målet.

Vad är ny bevisning och kioskvältare som skulle öppna rättsfallet på nytt?

Att älta bevisning att BP i mjölkrummet och skita sonika i Lisas hårstrå? Att flytta BP till tejpen och tejprullen?
Att Lisa inte hade husdjur?
En dator som inte ger NB alibi?
En hårrot?

...Versus iakttagen av vittnen, Adrianas utpekande dagen innan där brorsan ratas, DNA från NB på Lisas kläder och inte minsta spår för övrigt från nån annan förutom hans fru.
Senast redigerad av develi 2016-04-18 kl. 22:40.
2016-04-18, 21:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
"Flera för att få ut henne" är det trådsanning det? Vill du förklara hyr det gått till i praktiken? Har man dragit henne i armarna så nåt gått av på köpet? Eller dragit henne i håret?

Givetvis har man skurit bort skåpet runt henne för att hålla kroppen så intakt från nya skador som bara möjligt!

Källa på det, tack.
2016-04-18, 21:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Ja minsann ! Nu sitter jag vid fasta PC:n men uppnådde samma effekt (bildförbättringen alltså) genom att ställa mig på knä och se upp till inlagan. Det gäller att ha rätt inställning, när man läser sådant här.

Låter som du tillber den? Är det verkligen rätt inställning?

Skämt åsido, det är en skapligt avancerad uppbyggnad i överklagan, värd att läsa ett par gånger.

HD´s beredningsenhet uppger att ärendet har förtur och avses behandlas skyndsamt, men med tanke på omfattningen lär det nog ta lite tid.
2016-04-18, 21:51
Medlem
Punkt 66.

"Det är av vikt att framhålla att N:s DNA inte har återfunnits på Lisa Holms BH, trosor eller på hennes kropp. Inte heller har hans DNA återfunnit på tejprullen, någon tejpbit/länga eller på snöret närmast halsen."

Nu glömmer Hurtig det viktiga skärpet. Han glömmer också tröjan och koftan.
Och vad var det för jackor och byxor som låg ovanför kroppen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in