2016-04-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag håller med dig, efter en snabb genomgång.

Det verkar som Nerijus vet vem GM är, och så har jag trott hela tiden. Nerijus vill ha en ny förundersökning och nya utredningar och då kommer han berätta namnet på den GM som han hjälpte till.

Bra jobbat av Hurtig.

Fast så skriver inte Hurtig om du läser överklagan. Han anför att det kan vara en hypotes bland andra.
Det kan inte rättsväsendet bortse ifrån.
2016-04-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om det krävdes 4 för att få ut henne så kanske det tog några stycken att få in henne också. Skåpet var mer än 24 cm brett (öppningen var 24) och cirka 50 cm djupt. En ung tjej är väl inte mer än 24 "djup" och mer än 50 bred.

Pressades hon in med fronten först så blir det knepigt men varför inte ta det från sidan.

Inte om likstelheten har släppt. Då är det relativt lätt. Men då får vi också en annan/andra gärningsman/män.
2016-04-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(att utredningen enligt överklagan saknar robusthet)

Ja ungefär som att alla (jag menar ALLA) dödsdömda i USA som överklagar åberopar "ineffective counsel" som skäl, dvs att deras advokat under rättegången har varit helt inkompetent.

Mig veterligen har ju heller ingen kritik rests mot utredningen utöver av den fördelade parten själv och en handfull personer på ett internetforum som fantiserar om den ena märkligare konspirationen efter den andra utan tillstymmelse till bevis. Vad Nopomil et al har att framföra i frågan är så tunt att det inte ens duger att torka sig med på dass.
Kan man inte säga att denna ansökan åtminstone hade varit en konventionell inlaga till HR ? Därmed kanske det här indirekt är en allvarlig belysning av Rönnbäckskan. Hon babblade ju bort möjligheterna i HR. Därmed inte sagt att utgången hade blivit någon annan (det tror jag inte).
2016-04-18, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tror det kan bli PT, det är så mycket oklarheter som redovisas. En ny huvudförhandling blir mitt tips. Nerijus egen teori om gärningen, stämmer hyggligt med min. Bättre belägg för mordplats än underrätterna kom fram till, det är (som jag tidigare sagt) mest intressant.

Har litauiska polisen koll på AB och IB ifall det hettar till?
Hur som helst, bra inlaga av Hurtig. Mer än jag förväntade mig.
Mycket bra gjort av Hurtig.
Det är tydligt och pedagogiskt framställt.
Pinsam miss polisen gjort med datorerna.
2016-04-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tycker inte BH får fram vilken slags sammanblandning av datorer som skett , utan bara förvirrar ändå mer (kanske hans avsikt...)

Skype kl. 19.35 har skett på ena datorn och Flash-aktivitet 18.27 på den andra.

Om Flash skedde på NBs dator har de Skypat med ABs dator och det borde de väl själva berättat i förhör i så fall.

En dator har användarnamn *ivaras och den andra *rina99. Kan inte vara så svårt att förtydliga vilken aktivitet som skett på vilken dator utan förvillande beslagsnummer.

Kan det vara så att misstaget som skett vid analysen är att beslagsnumren förväxlats när protokollet skrevs, men själva analysresultaten från respektive dator är inte ihopblandade?

Dvs.

1. Dator med användarnamn *ivaras har Flash-aktivitet 18.27, krypterad trafik 19.14 samt Skype med varinis25 20.42.
Beslagsnummer är felaktigt angivet till BG59711-1. Ska istället vara BG59707-1

2. Dator med användarnamn *rina99 har Skype 19.35 med jurate6173 (mamman)
Beslagsnummer är felaktigt angivet till BG59707-1. Ska istället vara BG59711-1

Det varkar under punkt 22 som om BH vill ha in Flashspåret och Skypespårer i samma dator. Det är väl enda utvägen så mycket prestige som är investerat i Skypandet 19.35.04 till 19.51.31.

Nästa fundering gäller det alternativa yrkandet om återupptagen FU för att utreda oklarheter som Nerijus påvisat. Om så görs måste väl ansvaret föras över på RÅ som då måste ha frihet att också utreda annat. Kexchokladpapper till exempel. Eller jämföra avföringen i ladan med familjen Bilevicius meny. Bara som exempel hur brett man kan lägga upp det. Det är väl rimligtvis inte bara av Nerijus påvisade oklarheter som skall belysas.
2016-04-18, 20:19
Medlem
Hovrättsförhandlingarna var helt värdelösa. Det borde kunna göras om, åtminstone. Det enda de lyckades med var att konstatera att detta var en avrättning. Nerijus verkar ha berättat och förklarat till Hurtig hur avrättningen gick till.
2016-04-18, 20:25
Medlem
En liten fundering bara;
Är bara internetaktiviteten kontrollerad på datorerna? Man kan ju jobba med en dator utan att vara uppkopplad mot internet.
2016-04-18, 20:25
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Hurtig är inte bra på hundar (tjänstehundar). Med ditt sätt att fråga förstår jag att du t o m kan mindre om hundar än han.

Varför litar inte du på hundföraren/polismannen?
Ett ekipage som jobbar ihop dygnet runt lär känna varandra. Hundföraren hade rättspatos. Han och hans hund var ett tight ekipage. Men tro mig, det krävs inte det ens det, man ser om hunden reagerar på starka dofter och doften av en död/döende kropp och kamp hade fått hunden väldigt exalterad. Inte en chans att den/föraren missat det. Detta är faktiskt den starkaste indikationen på att polisen (som kör över sin duktiga kollega) och åklagaren ägnar sig åt fantasier.

Sitter du och talar väl om en polis nu också
Kan det bero på att just detta ligger i linje med dina fantasier om att Lisa aldrig
varit i ladan någon gång på söndagskvällen ?
Så det luktade redan starkt av en död kropp i ladan ?
Och en nyligen avliden person luktar annorlunda efter 5 sekunder ?
Det som luktade i ladan var väl skit och skvättandet av den äcklige Nerijus .
Ser man på hunden vad den har hittar i alla lägen för att man är ett tight ekipage ?
Du menar att det går en trådlös förbindelse från hunden upp till föraren och därför
registrerar hundföraren samma saker som hunden och vet vad den nosar på ?
Varför skulle hunden bli exalterad av att en kamp hade ägt rum ?
Hunden visste väl inte vad som hade hänt i ladan .
Och inte hundföraren heller . Han letade väl i första hand efter en levande Lisa .
Visste du att hon var mördad av äcklet Nerijus redan på söndagskvällen .
Synd att du inte tipsade polisen i så fall .
2016-04-18, 20:27
Medlem
Punkt 49.

Av någon anledning väntar man 4 dagar med att utföra obduktion. Detta är givetvis en brist i utredningen eftersom viktiga spår kan ha försvunnit under denna tidsutdräkt.

Fast vi vet varför det dröjde - man ville ha Berkowitz - den "rätte" polisrättsläkaren. Han som är "omtyckt" av poliser. Han som inte är "besvärlig". Han som bl a skriver dödsdatum i efterhand efter det som polisen vill ha det till för att deras mgm ska bindas lättare till mordet.

Berkowitz som för övrigt avsade sig sin profession under förhandlingarna. Intressant att veta för framtiden. ( Ja, han är rätt körd nu....)
2016-04-18, 20:30
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Håller med en ovanstående skribent: pinsamt att polisen har blandat ihop datorerna. Se tex Lars Johanssons mail i bilaga 1. Hahaha kunde man brustit ut om det inte vore så att det är denna figur som är "chef" för hela utredningen och att det enbart är sorgligt och samtidigt fasansfullt att det är sådana slarviga poliser som kan skicka en oskyldig människa till livstidsstraff.
Datorernas aktivitet visar inget annat än....datorernas aktivitet.
Irina använde samma dator som Nerijus och hon har också vittnat om att Aivaras var hemma hela kvällen.
De åt pannkakor ihop vid tiden för mordet.
Det gjorde inte Nerijus.

Du har hela tiden hävdat att Nerijus är oskyldig och har bara haft mycket gott att säga om honom.
Du har också öst beröm över Irina, den "gudfruktiga frun som sa sanningen i sitt vittnesmål för att hon hade minsann handen på bibeln." Irina som blivit "så dåligt behandlad av polisen", tror att du t.o.m benämt det som tortyr.

Jag undrar en sak - hur ser Du på att Nerijus tackar Irina för all hjälp genom att skylla ifrån sig på henne och Aivaras? En mor som har en son, en ensam kvinna utan försörjare, hon som gjorde sitt bästa för att han skulle bli fri - vad är han för karl som gör så?
Börjar nästan likna psykisk tortyr, eller hur?
2016-04-18, 20:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Varför är överklagandet så jäkla suddigt? Har alla fått ett suddigt ex eller finns det nån bättre kopia?
2016-04-18, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Sitter du och talar väl om en polis nu också
Kan det bero på att just detta ligger i linje med dina fantasier om att Lisa aldrig
varit i ladan någon gång på söndagskvällen ?
Så det luktade redan starkt av en död kropp i ladan ?
Och en nyligen avliden person luktar annorlunda efter 5 sekunder ?
Det som luktade i ladan var väl skit och skvättandet av den äcklige Nerijus .
Ser man på hunden vad den har hittar i alla lägen för att man är ett tight ekipage ?
Du menar att det går en trådlös förbindelse från hunden upp till föraren och därför
registrerar hundföraren samma saker som hunden och vet vad den nosar på ?
Varför skulle hunden bli exalterad av att en kamp hade ägt rum ?
Hunden visste väl inte vad som hade hänt i ladan .
Och inte hundföraren heller . Han letade väl i första hand efter en levande Lisa .
Visste du att hon var mördad av äcklet Nerijus redan på söndagskvällen .
Synd att du inte tipsade polisen i så fall .

Det är det som är så konstigt bland er åklagarkramare. Ni misstänkliggör vissa poliser men kramar andra. Allt efter inställning till balter-främlingar.

Ja det finns ett "trådlöst" sätt att kommunicera med sin hund för en hundförare. En rätt bra beskrivning faktiskt.
Och ja - hundar blir exalterade när det är något som hänt. När det är en doftcirkus. Duktiga hundförare kan se med en gång - innan efterföljande tekniskt undersökning kommer fram till resultat - vad hunden har "sett".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in