2016-04-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Blev detta verkligen fastslaget som fakta i FUP eller rättegång?
Överklagande punkt 66: "/.../eftersom N visat sig vara en s.k DNA-släppare/.../"

Jag tror att det myntades av Inger R. Alltså inte först av hennes expertvittne utan av henne sjäv. Expertvittnet jamade motvilligt med. Har jag för mig skall tilläggas.
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Jag håller med dig, efter en snabb genomgång.

Det verkar som Nerijus vet vem GM är, och så har jag trott hela tiden. Nerijus vill ha en ny förundersökning och nya utredningar och då kommer han berätta namnet på den GM som han hjälpte till.

Bra jobbat av Hurtig.

Tror faan att han vet vem gärningsmannen är eftersom det är han själv .
Vem tror du att han har hjälpt eftersom du har trott det hela tiden ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Datorernas aktivitet visar inget annat än....datorernas aktivitet.
Irina använde samma dator som Nerijus och hon har också vittnat om att Aivaras var hemma hela kvällen.
De åt pannkakor ihop vid tiden för mordet.
Det gjorde inte Nerijus.

Du har hela tiden hävdat att Nerijus är oskyldig och har bara haft mycket gott att säga om honom.
Du har också öst beröm över Irina, den "gudfruktiga frun som sa sanningen i sitt vittnesmål för att hon hade minsann handen på bibeln." Irina som blivit "så dåligt behandlad av polisen", tror att du t.o.m benämt det som tortyr.

Jag undrar en sak - hur ser Du på att Nerijus tackar Irina för all hjälp genom att skylla ifrån sig på henne och Aivaras? En mor som har en son, en ensam kvinna utan försörjare, hon som gjorde sitt bästa för att han skulle bli fri - vad är han för karl som gör så?
Börjar nästan likna psykisk tortyr, eller hur?

Hurtigs utredning visar att Lars Johansson & co var slarviga! . Det är mycket allvarligt.

Jag har visat på bristerna i utredningen många gånger. Jag har visat att det fanns behov av en syndabock. Det är inte första gången det händer. Här var syndabocken en invandrare/balt/arbetare.
2016-04-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Man kan väl säga att han har gjort bättre ifrån sig än Rönnbäck i alla fall. Nu vet vi vilka detaljer det fanns att peta i, och det var inte mycket. Utredningen verkar vara vattentät.

Undrar dock över dom förväxlade datorerna. Hoppas vi får en förklaring på det.

Så här skrev resonerade jag tidigare om datorförväxlingen.

Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tycker inte BH får fram vilken slags sammanblandning av datorer som skett , utan bara förvirrar ändå mer (kanske hans avsikt...)

Skype kl. 19.35 har skett på ena datorn och Flash-aktivitet 18.27 på den andra.

Om Flash skedde på NBs dator har de Skypat med ABs dator och det borde de väl själva berättat i förhör i så fall.

En dator har användarnamn *ivaras och den andra *rina99. Kan inte vara så svårt att förtydliga vilken aktivitet som skett på vilken dator utan förvillande beslagsnummer.

Kan det vara så att misstaget som skett vid analysen är att beslagsnumren förväxlats när protokollet skrevs, men själva analysresultaten från respektive dator är inte ihopblandade?

Dvs.

1. Dator med användarnamn *ivaras har Flash-aktivitet 18.27, krypterad trafik 19.14 samt Skype med varinis25 20.42.
Beslagsnummer är felaktigt angivet till BG59711-1. Ska istället vara BG59707-1

2. Dator med användarnamn *rina99 har Skype 19.35 med jurate6173 (mamman)
Beslagsnummer är felaktigt angivet till BG59707-1. Ska istället vara BG59711-1
2016-04-18, 20:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Överklagandet
https://minfil.org/ed46m8bdba/HD_B_1131-16_Aktbil_4__1_.pdf
Till trådstarten.

/Mod
2016-04-18, 20:37
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Punkt 36

"...utredningen saknar den robusthet som krävs i ett mål av så allvarlig dignitet som detta."

Det har jag och andra visat på många gånger. Utredningen är på skrämmande låg nivå.

Men lägg ned, du har inte kunnat visa på någonting (förutom på bristerna i din egna analytiska förmåga och slutledningsförmåga då möjligtvis) i den här Tråden. Att detta är allt som Hurtig har att komma med i sin överklagan (trots omfattningen på den här utredningen) är ett levande bevis på hur tät och väl genomförd utredningen faktiskt är. Den har tålt att granskas gång på gång och inte ens BH tror tillnärmelsevis lika mycket på det han själv har skrivit som du gör.
2016-04-18, 20:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Fast så skriver inte Hurtig om du läser överklagan. Han anför att det kan vara en hypotes bland andra.
Det kan inte rättsväsendet bortse ifrån.
Men hela det här överklagandet går ju ut på att få NB att framstå som enbart uppstädare. På punkt efter punkt så ska alla dna-spår förklaras med att NB enbart har agerat uppstädare. Vilka andra hypoteser menar du annars? Kan du peka på någon punkt i överklagandet?
2016-04-18, 20:42
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag tror det kan bli PT, det är så mycket oklarheter som redovisas. En ny huvudförhandling blir mitt tips. Nerijus egen teori om gärningen, stämmer hyggligt med min. Bättre belägg för mordplats än underrätterna kom fram till, det är (som jag tidigare sagt) mest intressant.

Har litauiska polisen koll på AB och IB ifall det hettar till?
Hur som helst, bra inlaga av Hurtig. Mer än jag förväntade mig.

Mest troligt är nog att HD beslutar att förundersökningen ska återupptas för att reda ut oklarheterna som Hurtig tog upp i överklagandet. Leder detta sedan till att tvivlen om att NB är gärningsman stärks så kan vi förvänta oss en ny rättegång. Om huvudhåren visar sig härröra från en annan person än NB och djurhåren inte kommer från hans katt så finns det plötsligt omständigheter som talar för en annan gärningsman vilket borde räcka för att rimligt tvivel ska anses föreligga.
2016-04-18, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Varför är överklagandet så jäkla suddigt? Har alla fått ett suddigt ex eller finns det nån bättre kopia?
Min gissning: den omoderne Hurtig har skickat in ett papper eller rentav ett fax (eftersom han var sent ute) av ett papper. HD skickar så ut en scanning av detta (fax av ett) papper. (Jag blev tårögd, när jag läste, och började undra om jag blivit blödig...)
2016-04-18, 20:45
Medlem
Punkt 51.

"I detta sammanhang måste framföras att jag inte funnit någon utredning i målet som indikerar smuts från röret på de snörbitar som analyserats. Det är rimligt att anta att en upphängning som innebär att repet skaver bort smuts från röret även innebär är att smuts avsätts på repet. Jag har emellertid inte lyckats finns någon sådan utredning."

Det tillhörde "fantasierna" att inte undersöka smutsen på snörbitarna. Tänk vad den undersökningen kunde ha visat. Nej, i den här utredningen har man valt att gå på magkänslan och inte på professionalitet och objektivitet.
Senast redigerad av nopomil 2016-04-18 kl. 20:48.
2016-04-18, 20:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Hurtigs utredning visar att Lars Johansson & co var slarviga! . Det är mycket allvarligt.

Jag har visat på bristerna i utredningen många gånger. Jag har visat att det fanns behov av en syndabock. Det är inte första gången det händer. Här var syndabocken en invandrare/balt/arbetare.
Nu är Du allt lite slarvig, du glömde svara på min fråga;

Hur ser Du på att Nerijus tackar den gudfruktiga och hjälpsamma hustrun Irina för all hjälp genom att skylla ifrån sig på henne och Aivaras? En mor som har en son, en ensam kvinna utan försörjare, hon som gjorde sitt bästa för att han skulle bli fri - vad är han för karl som gör så?
2016-04-18, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nu är Du allt lite slarvig, du glömde svara på min fråga;

Hur ser Du på att Nerijus tackar den gudfruktiga och hjälpsamma hustrun Irina för all hjälp genom att skylla ifrån sig på henne och Aivaras? En mor som har en son, en ensam kvinna utan försörjare, hon som gjorde sitt bästa för att han skulle bli fri - vad är han för karl som gör så?

Jag beklagar att du inte förstår hur du ska läsa Hurtigs överklagan. Inget av det du skriver finns angivet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in