2016-04-15, 19:57
Medlem
puckots avatar
Jag har förstått att körsbär och valnötter ska vara två livsmedel som ska vara väldigt rika på melatonin. Hur kan det vara möjligt? Det är ju lite intressant faktiskt. Finns det fler livsmedel med melatonin i? Skulle det vara möjligt att äta dessa livsmedel och få samma effekt på sömnen precis som med melatonintabletter?

Är det någon som faktiskt har testat detta och haft bra resultat på sömnen? Isåfall vilken mängd av dessa livsmedel åt ni för att få effekt? Jag blev lite nyfiken när jag läste om detta och blev sugen på att testa, om det faktiskt är så att det skulle fungera. Särskilt om det är så att man som mig har haft lite problem med biverkningar, även på väldigt låga doser, om det kunde vara ett alternativ eller är det fortfarande bättre med tabletter?
Senast redigerad av puckot 2016-04-15 kl. 19:59.
Citera
2016-04-16, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Jag har förstått att körsbär och valnötter ska vara två livsmedel som ska vara väldigt rika på melatonin. Hur kan det vara möjligt? Det är ju lite intressant faktiskt. Finns det fler livsmedel med melatonin i? Skulle det vara möjligt att äta dessa livsmedel och få samma effekt på sömnen precis som med melatonintabletter?

Är det någon som faktiskt har testat detta och haft bra resultat på sömnen? Isåfall vilken mängd av dessa livsmedel åt ni för att få effekt? Jag blev lite nyfiken när jag läste om detta och blev sugen på att testa, om det faktiskt är så att det skulle fungera. Särskilt om det är så att man som mig har haft lite problem med biverkningar, även på väldigt låga doser, om det kunde vara ett alternativ eller är det fortfarande bättre med tabletter?
Nej det funkar inte riktigt så. Du måste isåfall äta stora mängder av det för att det ska vara lika effektivt som melatonin kapslar.
Citera
2016-04-18, 09:54
Medlem
Testade att ta 1mg melatonin för första gången inatt. Gick ingen vidare alls, fick värre sömnproblem kändes det som.

Dock fick jag sjuka drömmar. Alltså en helt annan nivå av drömmar än vad jag haft tidigare. Mycket mer detaljerat och verklighetstroget med helt bisarra innehåll. Någon som också fått det av melatonin? Gissar på att det är pga B6 som också finns i mina tabletter. Står 500% RDI på burken
Citera
2016-04-18, 13:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Testade att ta 1mg melatonin för första gången inatt. Gick ingen vidare alls, fick värre sömnproblem kändes det som.
Insomnia är en bieffekt av melatonin, prova 0.3mg istället.
Citera
2016-04-18, 16:15
Medlem
Hur påverkar tabletter en negativt? Kan det hämma kroppens egen melatoninproduktion?
Citera
2016-04-18, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Insomnia är en bieffekt av melatonin, prova 0.3mg istället.

Hur kommer det sig egentligen?
Citera
2016-04-18, 19:46
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Hur påverkar tabletter en negativt? Kan det hämma kroppens egen melatoninproduktion?
Högre doser kan negativt påverka kortisol.

Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Hur kommer det sig egentligen?
Inte fått något riktigt bra svar på den frågan, ett dussin gånger har lågt kortisol kommit upp när jag beskrivit hur melatonin verkar på mig men jag har inte lågt kortisol, till och med provat dosera hydrokortison men skiter sig ändå med högre doser.
Citera
2016-04-18, 21:56
Medlem
Citat:
Den hjälper till att höja melatonin produktionen inte hämma det.
Citera
2016-04-18, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardaturan
Den hjälper till att höja melatonin produktionen inte hämma det.
Var lite otydlig, menar om man tar det i ett par månader i sträck och sedan slutar.
Citera
2016-04-20, 23:20
Bannlyst
Citat:
Du kommer förmodligen att uppleva att effekten sitter kvar ett bra tag efter att du slutat ta dom.
Citera
2016-04-22, 19:18
Medlem
HitGurls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bupreno
Du kommer förmodligen att uppleva att effekten sitter kvar ett bra tag efter att du slutat ta dom.
Har tagit melatonin i mer än 2 månader och har inte märkt av några biverkningar. Det har hjälpt mig oerhört mycket med sömnen, har provat en rad andra naturmedeciner tidigare utan bra resultat. Det enda negativa har varit att vissa morgonar kan jag vara lite seg när jag precis har vaknat eftersom man sover så djupt och skönt på dom.. Men tar man en kopp kaffe är man pigg och klar i huvudet igen.
Citera
2016-04-23, 01:36
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitGurl
Har tagit melatonin i mer än 2 månader och har inte märkt av några biverkningar. Det har hjälpt mig oerhört mycket med sömnen, har provat en rad andra naturmedeciner tidigare utan bra resultat. Det enda negativa har varit att vissa morgonar kan jag vara lite seg när jag precis har vaknat eftersom man sover så djupt och skönt på dom.. Men tar man en kopp kaffe är man pigg och klar i huvudet igen.

Jag upplever samma som ovanstående. Jag själv producerade extremt lite melatonin, efter att jobbat nätter i många år. En psykiatriker förklarade att det är mycket vanlig, om man jobbat nätter i många år.

Jag åt imovane, zopiklone, stilnoct i många år, utan att det egentligen inte hjälpte.

När jag började med melatonin, så var det en lättnad. För mig fungerade det direkt. Fick en jämn och bra sömn och om jag vaknar, så somnar jag om lätt. Men psykiatrikern talade om att för vissa kan de ta några veckor att väcka upp melatoninproduktionen igen.

Han sa också att man ska sluta efter 3 månaders användning, så kroppen får ett uppehåll och har fått igång sin egen produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in