2016-04-17, 15:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Predestinations-teologin ÄR intressant, men för tillfället efterlyser jag det för tråden helt grundläggande: Vad är det egentligen för typ av "sanning" som är referens.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Om bibeln motsäger sig själv när det gäller predestination kan vi omgående avfärda den som osann. I a f när det gäller logisk korrekthet.

Men det förutsättar att (akademisk) logik anses vara en självklar referens. Vilket tydligen INTE är fallet för en stor del av dom cirkelargumenterande och demagogiserande bibelviftare som befinner sig i en helt egen verklighets-bubbla med helt egna premisser om vetenskap, filosofi och semantik.
Citera
2016-04-17, 15:09
Medlem
Citat:
Men det förutsättar att (akademisk) logik anses vara en självklar referens. Vilket tydligen INTE är fallet för en stor del av dom cirkelargumenterande och demagogiserande bibelviftare som befinner sig i en helt egen verklighets-bubbla med helt egna premisser om vetenskap, filosofi och semantik.

Vi har bara sett ett enda tamt försök att bemöta predestinationskonflikten.......ett mycket lamt sådant som förutsätter en ovetande Gud och någon annan än Gud som predestinerat.
Vi får se om bibelviftarna vågar sig upp på banan om predestinationen igen.
Citera
2016-04-17, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi har bara sett ett enda tamt försök att bemöta predestinationskonflikten.......ett mycket lamt sådant som förutsätter en ovetande Gud och någon annan än Gud som predestinerat.
Vi får se om bibelviftarna vågar sig upp på banan om predestinationen igen.

Visst, men nu grävde jag iofs djupare i och med min profilering av användandet av logik eller inte som en parameter i tråd-diskussionen.
Citera
2016-04-17, 15:34
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det är det inte. Varför är det en irrelevant spekulation?

Men nu är det ett problem.

Min egen logik är även: om en helt homosexuell natur inte skulle påverka förökningen av djur och växter så skulle det inte vara ett problem, men nu påverkar det, livet skulle dö ut.
Javisst, men nu är det inte så.
Förklara i så fall varför alla skulle bli det.

Citat:
Ja om kärnvapen inte förintar en massa liv, men nu gör dom det.
Exakt, det var det som var min poäng.

Citat:
Och homosexualitet bland djur och växter hämmar livet, och om det går för långt så dör djur och växter ut.
"Hämmar" är inte detsamma som "dör ut".
Hur vet du att homosexualitet "hämmar livet" i stort? Jag vet flera homosexuella män som har egna (biologiska, för att vara övertydlig) barn.

Citat:
Fast nu pratade vi inte om synder, utan det som är onaturligt.
Är det inte en synd att vara "onaturlig", enligt dig?

Citat:
Falsk analogi. Om träden skulle bli röda, så skulle det inte påverka produceringen av nya träd.
Så klart att det gör, trädens klorofyll är ju grönt, utan klorofyll dör träden.

Citat:
Adoption är i.o.f.s. inte något som förökar populationen, men hur menar du att det skulle gå till?
Någon tar hand om och föder upp en som inte är sin egen avkomma.
Om du menar i praktiken, så går det till så att det övergivna barnet söker upp en blivande adoptivförälder, eller så hittar den blivande adoptivföräldern ett övergivet barn.

Citat:
Insemination är något som förökar populationen trots att paret är homosexuellt, hur menar du detta skulle gå till i djurvärlden?
En retorisk dum-fråga.
Jag påstod inte att insemination sker i djurvärlden.

Citat:
Som sagt, vi pratar inte om synd just nu, vi pratar om vad som är bra enligt naturen.
Som sagt, det inte en synd att vara "onaturlig", enligt dig?

Citat:
Nej inte så som det var tänkt. Menar du att naturen är naturlig om en djurart började utveckla anlag för homosexualitet, som riskerar att arten dör ut?
Hur vet du vad "som var tänkt"?
Jag menar att det som sker naturligt i naturen är naturligt, även om det innebär att arter dör ut.
På samma sätt som att arter dör ut på grund av konkurrens. Det är naturligt.

Citat:
Jag vet vad jag tycker, men vad tycker du? Vem bestämmer att homosexuella gener inte är defekta, medan andra sexuella gener är defekta?
Generna kanske inte är "defekta". Nej, jag tycker inte att pedofili, nekrofili, o.s.v. (vilket förmodligen är ditt nästa kort) beror på "defekta" gener, de är "avvikande från normen".
Citera
2016-04-17, 16:36
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Okej, då missförstod jag dig.
Det finns betydligt fler sanningar än så, men att det i begynnelsen var Ordet är ju inte ens sant.

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud.

Vad kom egentligen först? Tanken eller ordet?
Ett ord skulle vara helt meningslöst utan en bakomliggande tanke, eller hur?
"I begynnelsen var Ordet" blir alltså ett felaktigt påstående.

Instinkten ledde till tanken som i sin tur omformade djur till människa med Ordets kraft.
Det är hela sanningen!
Citera
2016-04-17, 17:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej det är det inte. Varför är det en irrelevant spekulation?

Men nu är det ett problem.

Min egen logik är även: om en helt homosexuell natur inte skulle påverka förökningen av djur och växter så skulle det inte vara ett problem, men nu påverkar det, livet skulle dö ut.

Ja om kärnvapen inte förintar en massa liv, men nu gör dom det. Och homosexualitet bland djur och växter hämmar livet, och om det går för långt så dör djur och växter ut.

Fast nu pratade vi inte om synder, utan det som är onaturligt.

Falsk analogi. Om träden skulle bli röda, så skulle det inte påverka produceringen av nya träd.

Adoption är i.o.f.s. inte något som förökar populationen, men hur menar du att det skulle gå till?

Insemination är något som förökar populationen trots att paret är homosexuellt, hur menar du detta skulle gå till i djurvärlden?

Som sagt, vi pratar inte om synd just nu, vi pratar om vad som är bra enligt naturen.

Nej inte så som det var tänkt. Menar du att naturen är naturlig om en djurart började utveckla anlag för homosexualitet, som riskerar att arten dör ut?

Jag vet vad jag tycker, men vad tycker du? Vem bestämmer att homosexuella gener inte är defekta, medan andra sexuella gener är defekta?
Adoption är inte alls ovanligt i djurvärlden, tvärtom också.
Mitt intryck av religioner, att de lämnar onödigt stor uppmärksamhet åt sexuallivet.
Enligt mig finns det angelägnare problem att kämpa mot.

Jämställdhet, fattigdom etc.
Jordens utarmning.
Citera
2016-04-17, 21:46
Medlem
Citat:
Och på vilket sätt är detta relevant för frågan om bibelns sanning?

För att det står i bibeln.
Citera
2016-04-17, 21:49
Medlem
Citat:
Alltså ett cirkelargument (omkring frågan om bibelns sanning).
Du förväxlar fortfarande onaturlighet med anomali.Lär dig elementär logik.

Ja, allt om religion är ett cirkelargument.
Citera
2016-04-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ja enligt Gud och bibeln främst, men det är det enligt naturen också, som jag skrev så är det "onaturligt". Det skulle skada naturen enormt om alla djur och växter bara drogs till samma kön.

Nej, det kan jag inte förstår, kan du förklara det för mig ?
Citera
2016-04-17, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Enligt vem? "Bibeln" duger inte som svar, den kan vara skriven av trångsynta människor, vars agenda är att pådyvla andra sina egna påhittade "synder."

Då blir det svårt att ge ett svar för tråden handlar om bibeln.
Bibeln måste duga som svar för det är där det står.
Citera
2016-04-17, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Nä, "det står i bibeln" duger inte som svar på "är bibeln sann?".
Citera
2016-04-17, 22:42
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Är det som står i Bibeln sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in