Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Nej, du fattar inte.
Du verkar framhäva att vetenskapen inte motbevisar Bibeln (t.ex. skapelseberättelsen).
Jag efterfrågade bara faktiska exempel på något ur Bibelns "fantastiska förklaringskapacitet" eftersom du påstod att det var så, men du kunde tydligen inte visa på något.
Jag måste veta vad du anser vara "vetenskapen" för att ge ett relevant svar.
Om du med det menar vetenskaplig konsensus hänvisar jag till det jag skrivit tidigare om hur irrelevant det är att anföra en tolkningsmodell som förklarar världen under förutsättning att den inte är skapad, som utgångspunkt för att bedöma sanningshalten i Bibeln, då det är givet på förhand.
Om du med "vetenskapen" menar enskilda mätdata som motsäger Bibelns berättelser, blir det relevant att fråga sig hur dessa ingår i en samlad bild av mätdata och vidare I DENNA FRÅGA om Bibelns redogörelse KAN ge förklaring till dessa mätdata.
Man BEHÖVER inte dra in jämförelser med rådande paradigm då det egentligen inte är relevant. Men eftersom rådande paradigm anses vara "mest sannolikt" blir det ändå intressant med jämförelser av större scenarier och hur väl dessa passar med observation I verkligheten.
Vi får då två redogörelser som kan jämföras.
I en sådan jämförelse ser vi vilken redogörelse som stämmer bäst med observation.
Då kan jag nämna den geologiska kolumnen och hur den ser ut. Men vi har diskuterat den för drygt ett år sedan har jag för mig då vi pratade om Grand Canyon.
Det är bara att inse att det handlar om olika förklaringsmodeller. Och det BÖR vara upp till den enskilde att själv välja vilken förklaringsmodell som är bäst.
Men sådant resonemang verkar skava hos ateister.