2021-11-13, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det var ju det som jag ville visa – att det blir löjligt om man avvisar att de "fick kunskap om gott och ont".

Nej, nu förvränger du igen, det blir löjligt att påstå att Gud har kläder av skinn.
Citera
2021-11-13, 18:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, du fattar inte.
Du verkar framhäva att vetenskapen inte motbevisar Bibeln (t.ex. skapelseberättelsen).
Jag efterfrågade bara faktiska exempel på något ur Bibelns "fantastiska förklaringskapacitet" eftersom du påstod att det var så, men du kunde tydligen inte visa på något.
Jag måste veta vad du anser vara "vetenskapen" för att ge ett relevant svar.
Om du med det menar vetenskaplig konsensus hänvisar jag till det jag skrivit tidigare om hur irrelevant det är att anföra en tolkningsmodell som förklarar världen under förutsättning att den inte är skapad, som utgångspunkt för att bedöma sanningshalten i Bibeln, då det är givet på förhand.

Om du med "vetenskapen" menar enskilda mätdata som motsäger Bibelns berättelser, blir det relevant att fråga sig hur dessa ingår i en samlad bild av mätdata och vidare I DENNA FRÅGA om Bibelns redogörelse KAN ge förklaring till dessa mätdata.
Man BEHÖVER inte dra in jämförelser med rådande paradigm då det egentligen inte är relevant. Men eftersom rådande paradigm anses vara "mest sannolikt" blir det ändå intressant med jämförelser av större scenarier och hur väl dessa passar med observation I verkligheten.
Vi får då två redogörelser som kan jämföras.

I en sådan jämförelse ser vi vilken redogörelse som stämmer bäst med observation.
Då kan jag nämna den geologiska kolumnen och hur den ser ut. Men vi har diskuterat den för drygt ett år sedan har jag för mig då vi pratade om Grand Canyon.

Det är bara att inse att det handlar om olika förklaringsmodeller. Och det BÖR vara upp till den enskilde att själv välja vilken förklaringsmodell som är bäst.
Men sådant resonemang verkar skava hos ateister.
Citera
2021-11-13, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Jag måste veta vad du anser vara "vetenskapen" för att ge ett relevant svar.
Om du med det menar vetenskaplig konsensus hänvisar jag till det jag skrivit tidigare om hur irrelevant det är att anföra en tolkningsmodell som förklarar världen under förutsättning att den inte är skapad, som utgångspunkt för att bedöma sanningshalten i Bibeln, då det är givet på förhand.

Om du med "vetenskapen" menar enskilda mätdata som motsäger Bibelns berättelser, blir det relevant att fråga sig hur dessa ingår i en samlad bild av mätdata och vidare I DENNA FRÅGA om Bibelns redogörelse KAN ge förklaring till dessa mätdata.
Man BEHÖVER inte dra in jämförelser med rådande paradigm då det egentligen inte är relevant. Men eftersom rådande paradigm anses vara "mest sannolikt" blir det ändå intressant med jämförelser av större scenarier och hur väl dessa passar med observation I verkligheten.
Vi får då två redogörelser som kan jämföras.

I en sådan jämförelse ser vi vilken redogörelse som stämmer bäst med observation.
Då kan jag nämna den geologiska kolumnen och hur den ser ut. Men vi har diskuterat den för drygt ett år sedan har jag för mig då vi pratade om Grand Canyon.

Det är bara att inse att det handlar om olika förklaringsmodeller. Och det BÖR vara upp till den enskilde att själv välja vilken förklaringsmodell som är bäst.
Men sådant resonemang verkar skava hos ateister.

Ateister verkar ha svårt att skilja mellan fakta och teori, många ateister menar att teori är fakta bara för att "vetenskapen har sagt det".
Citera
2021-11-13, 19:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
T.ex.: "you guys are sick liars, nazist, fascist sick liars", och Scientologen närmar sig hotfullt den personliga sfären:

https://youtu.be/Qpopfx2wt7o?t=75

Min erfarenhet av scientologer som förvränger ord kommer från dig främst, men när jag ser hur Scientologer tränas i detta, t.ex. i Louis Theroux dokumentär genom E-mätare, så är jag inte förvånad över mentaliteten från Scientologer, och som i ditt fall Ex-Scientologer.

Scientologer är översittare och ordvrängare av rang, dom tränas till detta.

Hur skulle det vara att "förvränga ord"? Att komma med falska anklagelser är inte att förvränga ord (och långt ifrån alla scientologer beter sig på det viset).

Hur menar du att e-metern skulle träna någon i att förvränga ord? Det fattar jag inte alls, så förklara gärna hur du tänkte där.

Inom scientologi så blir man snarare straffad om man förvränger betydelse av ord eftersom ords exakta betydelse anses mycket viktigt. Så du kan ha visst fog för att fokusering på vad ord faktiskt betyder är något som jag skulle ha hämtat från scientologin, men inte ens i det fallet så kommer det därifrån, utan från vad jag gör hela dagarna yrkesmässigt. Alltså en yrkesskada snarare än ett arv från scientologin.

Kul annars att du anser att en ex-scientolog skulle vara ett bra exempel på hur scientologer är. Anser du då alltså också att ett ex-JV är ett bra exempel på hur JV:n är? Ser du hur fel det resonemanget blir?
Citera
2021-11-13, 19:57
Medlem
Citat:
Vi har haft våra diskussioner om t.ex. ord som "ljuskälla", där du i sann Scientologi-maner sökte upp och pressade NE att ändra uppfattning.

Fast jag kan se att dom fortfarande anser att månen är en ljuskälla :

Citat:
ljuskälla, i allmän bemärkelse ett föremål eller objekt som karaktäriseras av dess utstrålade ljus, inom fysiken specifikt ett föremål i vilket ljus alstras.

Exempel på ljuskällor i allmän bemärkelse är en ljus dörrspringa i ett mörkt rum, fullmånen, en satellit och ett avlägset flygplan på natthimlen;

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/l%C3%A5ng/ljusk%C3%A4lla
Citera
2021-11-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Gud förkortade människors livslängd efter syndafloden.

Då sade Herren: »Min livsande skall inte bli kvar i människan för alltid – hon är dock av kött. Hennes livstid skall vara 120 år. Gen 6:3

Människor har aldrig kunnat bli 950 år gamla, oavsett vad bibeln säger om saken.
Citera
2021-11-13, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Människor har aldrig kunnat bli 950 år gamla, oavsett vad bibeln säger om saken.

Men om vetenskapen kan förlänga livet på människor, vad säger du då?
Citera
2021-11-13, 21:07
Medlem
kansascityshuffles avatar
Precis som Harry Potter är den sann.
Det står i böckerna!
Citera
2021-11-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
De lunde äta av Livets träd i Eden (Gen 2:9). Människor kunde leva längre då
Citera
2021-11-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Precis som Harry Potter är den sann.
Det står i böckerna!

Det står även i böckerna: "the Origin of Species", och då måste det vara sant, eller hur?
Citera
2021-11-13, 21:23
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Det står även i böckerna: "the Origin of Species", och då måste det vara sant, eller hur?

Till skillnad från bibeln så vet man att den är sann till 100% eftersom det finns vetenskapliga bevis.

Det är en definitionsfråga eftersom alla inte anser att det måste vara vetenskapligt för att något ska vara sant.
Citera
2021-11-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Till skillnad från bibeln så vet man att den är sann till 100% eftersom det finns vetenskapliga bevis.

Vilka vetenskapliga bevis menar du att det finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in