Citat:
Ursprungligen postat av
f0cus
Ni som medicineras för ADD, hur känner ni er på morgonen innan ni tagit er dagliga dos?
Jag vaknar alltid med dimsyn och har svårt för att fokusera blicken på saker så allt jag ska göra blir ansträngande. Jag kan inte heller strukturera mig och ta tag i mina rutiner direkt, utan det tar ett tag innan jag orkar påbörja "dagens schema" typ.
Jag vaknar inte med dimsyn, men i övrigt stämmer det att det tar ett tag att börja med rutinerna. Min start-up-process verkar vara något längre än för dom gemene neurotypiska.
Av denna anledning så har jag börjat göra i ordning en mikro-dos av snabbverkande metylfenidat som jag tar sublingualt, som första dos för dagen. Denna börjar då verka snabbare så klart, och är ju egentligen för svag för att hjälpa med problemen, men den gör att jag kan börja med dagens bestyr lite snabbare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ananse
Det blir lite halvmärkligt så som begreppet ADD används i Sverige - parallellt med det korrekta ADHD. ADD är en äldre beteckning, i DSM5 heter det ADHD och det är en sammanfattande beteckning för alla uppmärksamhetsstörningar. H:et i sammanhanget kan stå för Hyper såväl som Hypo, d v s plus såväl som minus. Det handlar inte om dampighet utan aktivitetsreglering, vilket hör till dom exekutiva funktionerna liksom allt annat som förknippas med ADD/ADHD.
Det är här förvirringen uppstår... ADD används i Sverige som diagnos på dom som har uppmärksamhetsstörningar utan att vara hyperaktiva. Men som sagt står inte H specifikt för hyperaktivitet. Det handlar om oförmåga att reglera nivån på ett rimligt sätt i förhållande till omgivningen. Över eller under är ointressant, det handlar om regleringen. Så frågan är: Hur många av er som diagnosticerats ADD, ni som inte anses hyperaktiva, hur många av er anser er ha en normalt fungerande förmåga till aktivitetsreglering? Anyone? Räck upp handen... Kom igen för fan. Ingen?? Okej, jag vet... Såna finns, men hur många?
Så i ärlighetens namn, jag gillar egentligen den gamla beteckningen ADD mer. Av nån anledning. Men grejen med aktivitetsreglering ska nog finnas med i diagnosbeteckningen, för den är nog oftast rätt central i problematiken. Inte minst bland dom som är underaktiva. Okej, hyperaktivitet är jobbigt, men den kan i viss mån hanteras på ett mer praktiskt och handgripligt sätt - inte minst så är den förhållandevis lätt att få kontoll över med CS. Dom som diagnosticerats med ADD - dom underaktiva - tror jag i regel har större problem med aktivitetsreglering. Dagdrömmer och får ingenting gjort.
Intressant, jag har inte läst DSM-5 ännu, men jag kände till att dom gjort sig av med undergrupperna (PI, PH, C), men jag kände inte till att man nu lagt in hypo-begreppet i samma beteckning.
Attention Deficit Hypoactivity Disorder är förvisso en ganska träffande benämning. Problemet är ju dock som du säger, att om förkortningen är likadan så blir det ju ganska förvirrande vad man faktiskt avser.
Då tycker jag snarare om begrepp som SCT - Sluggish Cognitive Tempo, eller ännu hellre, Concentration Deficit Disorder, som Dr. Charles Barkley försöker lansera.
Vad tror du själv förresten om den debatt som pågår, om att omklassificera ADHD-PI helt? M ao att det skulle finnas en betydande del av dom som diagnosticeras som egentligen har en helt annan neurologisk sjukdom, som bara råkar ha vissa likheter.
Personligen är jag på Barkley's linje - hans arbete med att ta fram diagnoskriterier för SCT menar jag är väldigt robusta, och dom växande rönen från kombinerade SPECT, PET och fMRI -avläsningar tycker jag stöder hans tes - att det är andra abnormaliteter i hjärnan som ger symptomen.