2016-04-09, 14:54
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Äntligen fick jag svar på mina handlingar. Fick ADD onsdag med autistiska drag men skulle börja med medicinering för att det ska tydligen visa dem autistiska dagen. Förmodligen AS

Det jag undrar om det är någon som haft utmattning syndrom och märkt att arbetsminnet är helt fuck up även ifall du kommit tillbaka på fötter igen. För ADD är det redan dåligt och mitt är sämst nu. Det kan vara så permanent sa min psykolog. MEN IALLFALL någon som vet ifall det är permanent? Eller fått tillbaka sitt arbetsminne/närminne med tiden?

Jag har noterat både periodvisa försämringar och förbättringar.

Har berott både på psykiskt mående och på medicinering för ADHD samt depression i sig. Det finns nog en god chans att du får bättre minne igen när du kommer på fötter. Viktigaste för att förbättra utmattning och minnesproblem är så klart att du får bra sömn igen - har du något som hjälper dig på den fronten?
Citera
2016-04-10, 19:25
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Jag har noterat både periodvisa försämringar och förbättringar.

Har berott både på psykiskt mående och på medicinering för ADHD samt depression i sig. Det finns nog en god chans att du får bättre minne igen när du kommer på fötter. Viktigaste för att förbättra utmattning och minnesproblem är så klart att du får bra sömn igen - har du något som hjälper dig på den fronten?

Jag har börjat sova bättre, tack vare en bettskena<3

Innan dess kunde jag vakna superstressad fattade aldrig varför för jag kom ihåg mina drömmar. Power napade runt 10 gånger under utmattningssyndromen fast nu efter är det runt 2 per dag. Sjuka är att jag kommer in i Luci drömmar/verklighets drömmar ungefär varannan dag. Ibland kan det ta 10 minuter efter jag vaknat att fatta att det har varit Luci drömmar. Ingen annan som fick detta under utmattnings perioder?

En annan grej jag är väldigt orolig för är att jag sa att jag hade rökt cannabis till en läkare och min psykolog. Vet inte om dem skriver ner just sådant i journaler. För mitt försäkringsbolag vill nu ha mina journaler från jag föddes. Började symtom innan 4 år ålder får jag ingen ersättning började den efter 4 kan jag få mycket mer än dem 10% ifall dem inte hittar någon symtom i mina journaler. Det jag är orolig för är om dem läser att jag rökt och ta bort hela ersättningen på grund av att dem skrev ner det.

Försäkringar är ju alltid speciella och kommer oftast lätt undan. Läser ni detta som alla försäkringar oftast ha så kan ni ta kolla http://www.folksam.se/forsakringar/barnforsakring/barnforsakring/1.52858 (Försäkringsvillkor) PDF filen och sedan skriva CTRL+F "ADHD".
Under där sedan finns det en över skrift som säger Grov vårdslöshet. Tror ni man kan sättas ned helt eller delvis på grund av att dem hitta cannabis rökning i min journal?

För jag tror det ha ifall man varit påverkad av alkohol, sedan krockat med bil och fått problem med Epilepsi eller något liknande. Vad tror/vet ni?
Citera
2016-04-10, 21:12
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:

Innan dess kunde jag vakna superstressad fattade aldrig varför för jag kom ihåg mina drömmar. Power napade runt 10 gånger under utmattningssyndromen fast nu efter är det runt 2 per dag. Sjuka är att jag kommer in i Luci drömmar/verklighets drömmar ungefär varannan dag. Ibland kan det ta 10 minuter efter jag vaknat att fatta att det har varit Luci drömmar. Ingen annan som fick detta under utmattnings perioder?

En annan grej jag är väldigt orolig för är att jag sa att jag hade rökt cannabis till en läkare och min psykolog. Vet inte om dem skriver ner just sådant i journaler. För mitt försäkringsbolag vill nu ha mina journaler från jag föddes. Började symtom innan 4 år ålder får jag ingen ersättning började den efter 4 kan jag få mycket mer än dem 10% ifall dem inte hittar någon symtom i mina journaler. Det jag är orolig för är om dem läser att jag rökt och ta bort hela ersättningen på grund av att dem skrev ner det.

Försäkringar är ju alltid speciella och kommer oftast lätt undan. Läser ni detta som alla försäkringar oftast ha så kan ni ta kolla http://www.folksam.se/forsakringar/barnforsakring/barnforsakring/1.52858 (Försäkringsvillkor) PDF filen och sedan skriva CTRL+F "ADHD".
Under där sedan finns det en över skrift som säger Grov vårdslöshet. Tror ni man kan sättas ned helt eller delvis på grund av att dem hitta cannabis rökning i min journal?

För jag tror det ha ifall man varit påverkad av alkohol, sedan krockat med bil och fått problem med Epilepsi eller något liknande. Vad tror/vet ni?

Ingen aning.

Men hur kommer det sig att du bänglar med sådana här privata försäkringar? Bor du utomlands för tillfället eller? I sverige så har vi ju allmänna sjukförsäkringen och den funkar ju utmärkt - omfattar ju till och med en hel del av dom privata aktörerna.
Citera
2016-04-10, 21:46
Avslutad
Citat:

Är det en snarkskena för sömnapne? Har en likadan och även om jag inte vaknar lika ofta så har jag inte blivit piggare.
Citera
2016-04-11, 00:25
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ingen aning.

Men hur kommer det sig att du bänglar med sådana här privata försäkringar? Bor du utomlands för tillfället eller? I sverige så har vi ju allmänna sjukförsäkringen och den funkar ju utmärkt - omfattar ju till och med en hel del av dom privata aktörerna.

Det är för att min barnförsäkring gäller tills man är 25 år. Den är bra att nyttja nu medans man kan. Om det visar sig att ingen symtom fans innan 4 års ålder få man 10% av sitt valda prisbasbelopp. Fast dem sa att det kunde bli mer på grund av vilken invaliditet man har. Efter utmattningssyndromen är den ganska illa. Så pass illa att jag inte ens kan göra en arbetsintervju och speciellt inte inom det jag läst eftersom jag helt enkelt inte tänka och ha problem med att få fram ord. Jag bor även här i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Är det en snarkskena för sömnapne? Har en likadan och även om jag inte vaknar lika ofta så har jag inte blivit piggare.

Ja en snarkskena från apoteket kostar 300 kr. Den gör att jag inte ha lika ont i huvudet varje gång jag vakna under natten, att jag ha lättare att somna om. Pigg vet jag inte men man vaknar inte lika ofta men pigghet har nog dig som person att göra. Bästa är att hitta ditt dygnsrytm för allas är olika. Jag bli piggare om jag lägger mig runt 00 och vakna runt halv 7-7. Snooza förstör mig med utan ringer klockan så är det dags att gå upp. Sedan om du ha ADHD är det vanligt att man är väldigt trött på morgonen, tyvärr.

Jag hade problemet på jobbet där jag alltid trott att man bli pigg av kaffe. Sedan har jag aldrig kunnat få ro att sitta still mer än en halv timme. Så varje halvtimme gå jag på toa eller dricker kaffe. Tills slut när man ligger <5 koppar vid lunch så bli jag sjukt trött, slutar med att jag ärligt talat inte kan hålla mig vaken och till och med somna runt 10 minuter. Psykologen sa att det händer bara för att jag bottnade på vissa tester och att jag låg över normala på visuella testerna(kom ej ihåg namn) men det gör att jag automatiskt stäva efter att jag ska hålla mig till det över normala med allt som ha med mig att göra ex språk, socialt osv. Det är därför jag bli extremt trött. Desto mer du försöker fokusera, lyssna på andra eller bara vara i socialt sammanhang desto tröttare bli du. haha, vem vet.. kanske bara är jag och inte min ADD?
Citera
2016-04-17, 02:59
Medlem
Det blir lite halvmärkligt så som begreppet ADD används i Sverige - parallellt med det korrekta ADHD. ADD är en äldre beteckning, i DSM5 heter det ADHD och det är en sammanfattande beteckning för alla uppmärksamhetsstörningar. H:et i sammanhanget kan stå för Hyper såväl som Hypo, d v s plus såväl som minus. Det handlar inte om dampighet utan aktivitetsreglering, vilket hör till dom exekutiva funktionerna liksom allt annat som förknippas med ADD/ADHD.

Det är här förvirringen uppstår... ADD används i Sverige som diagnos på dom som har uppmärksamhetsstörningar utan att vara hyperaktiva. Men som sagt står inte H specifikt för hyperaktivitet. Det handlar om oförmåga att reglera nivån på ett rimligt sätt i förhållande till omgivningen. Över eller under är ointressant, det handlar om regleringen. Så frågan är: Hur många av er som diagnosticerats ADD, ni som inte anses hyperaktiva, hur många av er anser er ha en normalt fungerande förmåga till aktivitetsreglering? Anyone? Räck upp handen... Kom igen för fan. Ingen?? Okej, jag vet... Såna finns, men hur många?

Så i ärlighetens namn, jag gillar egentligen den gamla beteckningen ADD mer. Av nån anledning. Men grejen med aktivitetsreglering ska nog finnas med i diagnosbeteckningen, för den är nog oftast rätt central i problematiken. Inte minst bland dom som är underaktiva. Okej, hyperaktivitet är jobbigt, men den kan i viss mån hanteras på ett mer praktiskt och handgripligt sätt - inte minst så är den förhållandevis lätt att få kontoll över med CS. Dom som diagnosticerats med ADD - dom underaktiva - tror jag i regel har större problem med aktivitetsreglering. Dagdrömmer och får ingenting gjort.
Senast redigerad av Ananse 2016-04-17 kl. 03:02.
Citera
2016-04-17, 12:54
Medlem
f0cuss avatar
Ni som medicineras för ADD, hur känner ni er på morgonen innan ni tagit er dagliga dos?

Jag vaknar alltid med dimsyn och har svårt för att fokusera blicken på saker så allt jag ska göra blir ansträngande. Jag kan inte heller strukturera mig och ta tag i mina rutiner direkt, utan det tar ett tag innan jag orkar påbörja "dagens schema" typ.
Citera
2016-04-17, 13:33
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Ni som medicineras för ADD, hur känner ni er på morgonen innan ni tagit er dagliga dos?

Jag vaknar alltid med dimsyn och har svårt för att fokusera blicken på saker så allt jag ska göra blir ansträngande. Jag kan inte heller strukturera mig och ta tag i mina rutiner direkt, utan det tar ett tag innan jag orkar påbörja "dagens schema" typ.

Jag vaknar inte med dimsyn, men i övrigt stämmer det att det tar ett tag att börja med rutinerna. Min start-up-process verkar vara något längre än för dom gemene neurotypiska.

Av denna anledning så har jag börjat göra i ordning en mikro-dos av snabbverkande metylfenidat som jag tar sublingualt, som första dos för dagen. Denna börjar då verka snabbare så klart, och är ju egentligen för svag för att hjälpa med problemen, men den gör att jag kan börja med dagens bestyr lite snabbare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ananse
Det blir lite halvmärkligt så som begreppet ADD används i Sverige - parallellt med det korrekta ADHD. ADD är en äldre beteckning, i DSM5 heter det ADHD och det är en sammanfattande beteckning för alla uppmärksamhetsstörningar. H:et i sammanhanget kan stå för Hyper såväl som Hypo, d v s plus såväl som minus. Det handlar inte om dampighet utan aktivitetsreglering, vilket hör till dom exekutiva funktionerna liksom allt annat som förknippas med ADD/ADHD.

Det är här förvirringen uppstår... ADD används i Sverige som diagnos på dom som har uppmärksamhetsstörningar utan att vara hyperaktiva. Men som sagt står inte H specifikt för hyperaktivitet. Det handlar om oförmåga att reglera nivån på ett rimligt sätt i förhållande till omgivningen. Över eller under är ointressant, det handlar om regleringen. Så frågan är: Hur många av er som diagnosticerats ADD, ni som inte anses hyperaktiva, hur många av er anser er ha en normalt fungerande förmåga till aktivitetsreglering? Anyone? Räck upp handen... Kom igen för fan. Ingen?? Okej, jag vet... Såna finns, men hur många?

Så i ärlighetens namn, jag gillar egentligen den gamla beteckningen ADD mer. Av nån anledning. Men grejen med aktivitetsreglering ska nog finnas med i diagnosbeteckningen, för den är nog oftast rätt central i problematiken. Inte minst bland dom som är underaktiva. Okej, hyperaktivitet är jobbigt, men den kan i viss mån hanteras på ett mer praktiskt och handgripligt sätt - inte minst så är den förhållandevis lätt att få kontoll över med CS. Dom som diagnosticerats med ADD - dom underaktiva - tror jag i regel har större problem med aktivitetsreglering. Dagdrömmer och får ingenting gjort.

Intressant, jag har inte läst DSM-5 ännu, men jag kände till att dom gjort sig av med undergrupperna (PI, PH, C), men jag kände inte till att man nu lagt in hypo-begreppet i samma beteckning.

Attention Deficit Hypoactivity Disorder är förvisso en ganska träffande benämning. Problemet är ju dock som du säger, att om förkortningen är likadan så blir det ju ganska förvirrande vad man faktiskt avser.

Då tycker jag snarare om begrepp som SCT - Sluggish Cognitive Tempo, eller ännu hellre, Concentration Deficit Disorder, som Dr. Charles Barkley försöker lansera.

Vad tror du själv förresten om den debatt som pågår, om att omklassificera ADHD-PI helt? M ao att det skulle finnas en betydande del av dom som diagnosticeras som egentligen har en helt annan neurologisk sjukdom, som bara råkar ha vissa likheter.

Personligen är jag på Barkley's linje - hans arbete med att ta fram diagnoskriterier för SCT menar jag är väldigt robusta, och dom växande rönen från kombinerade SPECT, PET och fMRI -avläsningar tycker jag stöder hans tes - att det är andra abnormaliteter i hjärnan som ger symptomen.
Senast redigerad av Ninjor1987 2016-04-17 kl. 13:50.
Citera
2016-04-17, 14:12
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Jag vaknar inte med dimsyn, men i övrigt stämmer det att det tar ett tag att börja med rutinerna. Min start-up-process verkar vara något längre än för dom gemene neurotypiska.

Av denna anledning så har jag börjat göra i ordning en mikro-dos av snabbverkande metylfenidat som jag tar sublingualt, som första dos för dagen. Denna börjar då verka snabbare så klart, och är ju egentligen för svag för att hjälpa med problemen, men den gör att jag kan börja med dagens bestyr lite snabbare.
Smart drag faktiskt. För jag har till och med svårt att ba få i mig den dagliga dosen och då är det liksom ett glas vatten och ett öppnande av medicinburken som krävs
Citera
2016-04-17, 14:40
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Smart drag faktiskt. För jag har till och med svårt att ba få i mig den dagliga dosen och då är det liksom ett glas vatten och ett öppnande av medicinburken som krävs

Jag förbereder ett glas vatten och mina mediciner vid sängen varje kväll - eller ja, försöker i vart fall.

Det är helt klart lättare att få i sig det hela om man bara häller lite granulat under tungan.

Notera dock att det är bara sådana här små start-doser som är lämpliga att ta på det här viset - finns en del belägg för att sublingual användning av narkotiska preparat leder till snabbare toleransbildning och tillvänjning rent av - påslaget ligger någonstans mellan oralt och nasalt bruk.

Håller man det däremot till såna här mini-doser så är det ingen fara.
Citera
2016-04-17, 15:28
Medlem
Citat:

Vad får du för medicin?
Citera
2016-04-17, 16:03
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Vad får du för medicin?
Får ingenting utskrivet eftersom jag inte gjort utredningen men mycket talar för att jag har ADD, så jag ska påbörja en utredning inom kort. Men jag kör på med elvanse.

Är det någon här inne som vanligtvis har tvångstankar och beslutångest? Påverkar medicinen den sidan av er? På vilket sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in