Hej alla!
Tänkte slänga in ett par rader om egna erfarenheter om just add!
Jag har sedan 10-11 års ålder haft en diagnos , till en början var det inte ADD utan DAMP som de då hette!
Det dom då förklarade för mig var att jag inte va som "alla andra" jag hade som dom sa motorik som en 9 åring men jag var "smart" som en 16 åring ....
I låg och mellanstadiet hade jag assistent med mig på varje lektion och detta ledde ju självklart till glåpord etc etc , men jag lyckades ta mig igenom det .
Mina betyg var inte att skryta med då jag helt enkelt inte ville gå i skolan , jag ville helst av allt göra det jag själv ville och inte följa nån dum läroplan!
Detta föranledde självklart att jag knappt kom in på en vanlig linje på gymnasiet , utan stod i kö för att komma in , just då hade jag drömmen att bli bilmekaniker .
Allt gick bra , jag gjorde ganska hyffsat ifrån mig , ingen top student men jag va omtyckt (va ja själv har fått höra) va omtyckt på praktikplatser mm mm.
Dock under det sista året då jag tog körkortet så ändrades det ganska snabbt, jag kände att jag inte alls ville jobba som bilmek utan helst något annat, och kort där efter så hittade jag det.
Under denna period så hade jag knappt någon kontakt med dom som hade gjort utredningen om damp (eller vänta nu, damp "stämpeln" togs bort och ersattes av add) , jag hade ingen medecin och inga samtal med psykolog ..
Detta gjorde säkert att jag inte orkade ta tag i mitt liv utan levde som en "kung" spenderade för mycket pengar o festade .
Det är mer nu på senare år jag verkligen inser och känner att fan jag kanske skulle börjat med medicin tidigare, och att jag kanske hade tagit tag i mitt liv tidigare ?
Jag har nu mer recept på concerta som jag tycker funkar riktigt bra och jag är mer fokuserad på saker och slutför uppgifter jag tar för mig!
Jag kan identifiera mig med de vissa skriver om, till exempel att jag har en stor umgängeskrets , jag har även haft problemet att uppfattas som jobbig eller för flamsig.
Jag för även höra av vänner att fan du skulle börja plugga på högskola , fan va du är smart ! ( ja nu kanske ni tycker det är lite självsmicker

men jag tänker inte på mig själv som smart )
Jag tycker att jag lär mig mer av att lyssna på nån än att läsa mig till det, även detta kan variera och ibland så vill ha hellre läsa än att lyssna!
detta är lite om mina erfarenheter som jag hoppas kan hjälpa nån att ta steget och pröva medicinering , eller bara påbörja en utredning om just add. (skicka gärna ett pm om ni har frågor! )
Helvete va mycket Jag form det blev haha
Just i fan , Jag har nyligen skickat efter ett "lemp" om C-E körkort, och nu så vill dom ha utlåtande från min läkare om jag är "trafik duglig" , ska tilläggas är att jag har haft körkort i 8 år snart ! dom kommer även dra in mitt b kort ifall jag inte skickar in ett intyg! någon som har liknande erfarenheter av detta ?? pma eller svara här .
Mvh