2021-01-29, 09:33
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Kan du förklara lite tydligare om varför det tog tre år?
Låter helt sjukt ju.
positiv på cannabis/droger.
skulle inte varit klar än med utredning om jag inte åkte till sthlm och gjorde den, bad dem skicka remiss dit så tog det under två månader så hade jag diagnos.
Citera
2021-01-29, 10:23
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
positiv på cannabis/droger.
skulle inte varit klar än med utredning om jag inte åkte till sthlm och gjorde den, bad dem skicka remiss dit så tog det under två månader så hade jag diagnos.

Okej. Men dem gick med på skriva remiss till sthlm utan vidare?

Vad blev din diagnos?

För mig blir det väl att fuska. Har barn så blir ju oros anmälan direkt om det visar cannabis.
Citera
2021-01-29, 17:12
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Safarii
Okej. Men dem gick med på skriva remiss till sthlm utan vidare?

Vad blev din diagnos?

För mig blir det väl att fuska. Har barn så blir ju oros anmälan direkt om det visar cannabis.
diagnos adhd.

säg att du vill att de skriver en remiss till Funka Psykologi i sthlm.

självklart, fritt val att välja vart man vill ha vård.
skrev bara att jag ville ha remiss och vart sen va de klart, typ.. tog några dagar.

du kan ringa till Funka Psykologi och prata med dem hur du ska göra och hur lång väntetid de har.
Citera
2021-01-30, 06:02
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
diagnos adhd.

säg att du vill att de skriver en remiss till Funka Psykologi i sthlm.

självklart, fritt val att välja vart man vill ha vård.
skrev bara att jag ville ha remiss och vart sen va de klart, typ.. tog några dagar.

du kan ringa till Funka Psykologi och prata med dem hur du ska göra och hur lång väntetid de har.

Okej, tack. Helt ärligt kan inte så mycket om hur vård fungerar. Är väldigt få tillfälle än jag har benyttat mig av den och fått dålig erfarenhet av det, så har alltid dragit mig undan.

Men tack för tipset!
Citera
2021-02-04, 11:25
Medlem
Har någon tips på något kosttillskott mot add? Kan aldrig fokusera när jag läser, tittar på serier, kör bil osv. Har även svårt med motivationen.. vill egentligen inte ta något receptbelagt, låter deprimerande. Har funderat på L-tyrosin
Citera
2021-02-09, 22:15
Medlem
yessyys avatar
Inför utredning så är det formulär som ska fyllas i. De formulär som krävs är:

alkoholvanor
drogvanor
ADHD-Självrapportering-symtomsskala
autismtest

depressionsenkät
GAD-formulär
barndoms-ADHD-formulär
papper som närstående ska fylla i gällande ADHD-symtom

Det verkar alltså inte finnas något renodlat ADD formulär. Är det någon som vet hur resultaten ska tolkas? Krävs det ett visst mått av autism för att ha ADD eller är det endast för att kunna utesluta andra diagnoser? Vad säger depressionsenkäten? Är det svårt att sätta diagnos om man är deprimerad eller styrker en depression snarare en ADD-diagnos?
Citera
2021-02-16, 23:34
Medlem
Knifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Inför utredning så är det formulär som ska fyllas i. De formulär som krävs är:

alkoholvanor
drogvanor
ADHD-Självrapportering-symtomsskala
autismtest

depressionsenkät
GAD-formulär
barndoms-ADHD-formulär
papper som närstående ska fylla i gällande ADHD-symtom

Det verkar alltså inte finnas något renodlat ADD formulär. Är det någon som vet hur resultaten ska tolkas? Krävs det ett visst mått av autism för att ha ADD eller är det endast för att kunna utesluta andra diagnoser? Vad säger depressionsenkäten? Är det svårt att sätta diagnos om man är deprimerad eller styrker en depression snarare en ADD-diagnos?

Vad som skiljer sig i ADD och ADHD är följande (enligt min teori)

ADD
* Svårt att hålla koncentration.
* Gillar inte eller undviker saker som kräver mental ansträngning.
* Svårt att hålla koncentrationen.
* Desorganiserad och glömsk.
* Verkar inte lyssna när man pratar med en.
* Svårt att lägga märke till detaljer.
* Glömmer saker där du lägger dem.
* Gör många slarvfel (inte bara i skrift).
* Har svårt att följa instruktioner.

ADHD
* Slänger ur sig svaret på en fråga innan den är avslutad.
* Avbryter andra vid samtal.
* Svårt att vänta på sin tur.
* Pratar för mycket.
* Svårt att sitta still, rastlöst trummande med fingrar eller liknande.
* Går från möten eller situationer där du förväntas sitta kvar.
* Är högljudd.
* Alltid på gång med något.

Ta detta med en nypa salt! Visst kan man ha alltihopa om man har ADD eller ADHD men jag tror iallafall dessa punkter är de tydligaste distinktionerna mellan just ADD och ADHD.
Citera
2021-02-16, 23:40
Medlem
Knifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knif
Vad som skiljer sig i ADD och ADHD är följande (enligt min teori)

ADD
* Svårt att hålla koncentration.
* Gillar inte eller undviker saker som kräver mental ansträngning.
* Svårt att hålla koncentrationen.
* Desorganiserad och glömsk.
* Verkar inte lyssna när man pratar med en.
* Svårt att lägga märke till detaljer.
* Glömmer saker där du lägger dem.
* Gör många slarvfel (inte bara i skrift).
* Har svårt att följa instruktioner.

ADHD
* Slänger ur sig svaret på en fråga innan den är avslutad.
* Avbryter andra vid samtal.
* Svårt att vänta på sin tur.
* Pratar för mycket.
* Svårt att sitta still, rastlöst trummande med fingrar eller liknande.
* Går från möten eller situationer där du förväntas sitta kvar.
* Är högljudd.
* Alltid på gång med något.

Ta detta med en nypa salt! Visst kan man ha alltihopa om man har ADD eller ADHD men jag tror iallafall dessa punkter är de tydligaste distinktionerna mellan just ADD och ADHD.

I USA pratar man sällan om just ADD utan man har istället benämnt ADD med ADHD-PI där PI betyder Predominantly Inattentive. Inattentive betyder ouppmärksam vilket ADD handlar om. Vet inte om Sverige har tagit efter detta och bakat in det i formulären. Sen finns det ADHD-C där C betyder Combined, att man då skulle ha egenskaper av både ADD och ADHD.
Citera
2021-02-17, 18:02
Medlem
Safariis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knif
I USA pratar man sällan om just ADD utan man har istället benämnt ADD med ADHD-PI där PI betyder Predominantly Inattentive. Inattentive betyder ouppmärksam vilket ADD handlar om. Vet inte om Sverige har tagit efter detta och bakat in det i formulären. Sen finns det ADHD-C där C betyder Combined, att man då skulle ha egenskaper av både ADD och ADHD.

Intressant. För jag reagerade på att jag har det mesta av det som nämndes plus lite till. Men ger ju lite klarhet att det inte är så svart eller vitt.
Citera
2021-03-12, 08:40
Medlem
Cubicle Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raccor
Hej alla!

Tänkte slänga in ett par rader om egna erfarenheter om just add!

Jag har sedan 10-11 års ålder haft en diagnos , till en början var det inte ADD utan DAMP som de då hette!

Det dom då förklarade för mig var att jag inte va som "alla andra" jag hade som dom sa motorik som en 9 åring men jag var "smart" som en 16 åring ....

I låg och mellanstadiet hade jag assistent med mig på varje lektion och detta ledde ju självklart till glåpord etc etc , men jag lyckades ta mig igenom det .
Mina betyg var inte att skryta med då jag helt enkelt inte ville gå i skolan , jag ville helst av allt göra det jag själv ville och inte följa nån dum läroplan!

Detta föranledde självklart att jag knappt kom in på en vanlig linje på gymnasiet , utan stod i kö för att komma in , just då hade jag drömmen att bli bilmekaniker .
Allt gick bra , jag gjorde ganska hyffsat ifrån mig , ingen top student men jag va omtyckt (va ja själv har fått höra) va omtyckt på praktikplatser mm mm.

Dock under det sista året då jag tog körkortet så ändrades det ganska snabbt, jag kände att jag inte alls ville jobba som bilmek utan helst något annat, och kort där efter så hittade jag det.

Under denna period så hade jag knappt någon kontakt med dom som hade gjort utredningen om damp (eller vänta nu, damp "stämpeln" togs bort och ersattes av add) , jag hade ingen medecin och inga samtal med psykolog ..

Detta gjorde säkert att jag inte orkade ta tag i mitt liv utan levde som en "kung" spenderade för mycket pengar o festade .

Det är mer nu på senare år jag verkligen inser och känner att fan jag kanske skulle börjat med medicin tidigare, och att jag kanske hade tagit tag i mitt liv tidigare ?

Jag har nu mer recept på concerta som jag tycker funkar riktigt bra och jag är mer fokuserad på saker och slutför uppgifter jag tar för mig!

Jag kan identifiera mig med de vissa skriver om, till exempel att jag har en stor umgängeskrets , jag har även haft problemet att uppfattas som jobbig eller för flamsig.

Jag för även höra av vänner att fan du skulle börja plugga på högskola , fan va du är smart ! ( ja nu kanske ni tycker det är lite självsmicker men jag tänker inte på mig själv som smart )
Jag tycker att jag lär mig mer av att lyssna på nån än att läsa mig till det, även detta kan variera och ibland så vill ha hellre läsa än att lyssna!

detta är lite om mina erfarenheter som jag hoppas kan hjälpa nån att ta steget och pröva medicinering , eller bara påbörja en utredning om just add. (skicka gärna ett pm om ni har frågor! )

Helvete va mycket Jag form det blev haha

Just i fan , Jag har nyligen skickat efter ett "lemp" om C-E körkort, och nu så vill dom ha utlåtande från min läkare om jag är "trafik duglig" , ska tilläggas är att jag har haft körkort i 8 år snart ! dom kommer även dra in mitt b kort ifall jag inte skickar in ett intyg! någon som har liknande erfarenheter av detta ?? pma eller svara här .

Mvh

Mycket välskrivet, man märker att du är smart som en 16-åring! Att vara omtyckt är en fin egenskap du bör bygga vidare på, även den sida du beskriver om hur du gillar att verkligen lyssna på folk för att dra slutsatser. Hoppas inte det har förändrats.

Tack igen för ett av trådens bästa inlägg! Ser att du fortfarande är aktiv på forumet, får man fråga hur det ser ut för dig idag?
Citera
2021-03-13, 12:57
Medlem
st33rs avatar
är det vanligare att folk med add dras mer mot stimulanter än depressanter?

fick add-diagnos nyligen. jag har missbrukat och brukat amfetamin tidigare, som nån sort självmedicinering, och i andra perioder tagit tramadol, som visserligen är en opiat men som jag tagt för dess stimulerande förmåga (för mig funderar iaf mindre doser tram så att jag känner mig trygg och orkar göra saker)

dock har jag aldrig känt ett sug efter alkohol. jag kan ha en flaska whiskey liggande. men det ger mig inte så mycket att dricka. ibland blir det en kort glädjestund som övergår till att man känner sig full. jag blir inte stimulerad av alkohol. det går för fort innan det mer förstärker min energilöshet.
skulle jag haft en säck med tjack eller tramadol skulle jag dock inte kunnat låta bli dem.
Citera
2021-03-13, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
är det vanligare att folk med add dras mer mot stimulanter än depressanter?

fick add-diagnos nyligen. jag har missbrukat och brukat amfetamin tidigare, som nån sort självmedicinering, och i andra perioder tagit tramadol, som visserligen är en opiat men som jag tagt för dess stimulerande förmåga (för mig funderar iaf mindre doser tram så att jag känner mig trygg och orkar göra saker)

dock har jag aldrig känt ett sug efter alkohol. jag kan ha en flaska whiskey liggande. men det ger mig inte så mycket att dricka. ibland blir det en kort glädjestund som övergår till att man känner sig full. jag blir inte stimulerad av alkohol. det går för fort innan det mer förstärker min energilöshet.
skulle jag haft en säck med tjack eller tramadol skulle jag dock inte kunnat låta bli dem.

Det är väl snarare så att en ohälsosam livsstil, drogbruk och depressioner fuckar upp dopaminet och ger ADD som inte existerar som psykiatrisk diagnos. Det är ett enkelt sätt för psyk att förklara symptom.

Sedan är man bara i en ond cirkel. Enda sättet att bli fri är att leva rent och naturligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in