2016-04-10, 22:17
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletin
Nej, du behöver inte ta det på tom mage och du kan skippa L tyrosine.

Jodå, 5-htp konkurrerar med aminosyror (protein) så helst bör du ta det på tom mage. Effekten förstörs inte helt, men det finns ingen anledning att göra det ändå
Citera
2016-04-11, 10:01
Medlem
mutemes avatar
Är det riskfyllt att käka 5-htp om man äter andra serotoninåterupptagshämmare? Vet inte om det finns risk fö serotonergt syndrom. Sen vet jag inte hur interaktionen med andra mediciner är. Käkar lyrica, ritalin, lamotrigin, imovane, melatonin, propavan, d-vitamin, theralen. Ibland kodein.

Vad tror ni? Dumt att blanda in 5-htp?
Citera
2016-04-11, 11:06
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muteme
Är det riskfyllt att käka 5-htp om man äter andra serotoninåterupptagshämmare? Vet inte om det finns risk fö serotonergt syndrom. Sen vet jag inte hur interaktionen med andra mediciner är. Käkar lyrica, ritalin, lamotrigin, imovane, melatonin, propavan, d-vitamin, theralen. Ibland kodein.

Ja, du ska aldrig blanda SSRi med 5-htp. Reell risk för Serotonergt syndrom.
Citera
2016-04-11, 23:46
Medlem
Citat:

SSRi + 5htp is a no no..dumt att blanda med varandra
Citera
2016-04-13, 10:52
Medlem
Citat:

Är det verkligen så farligt att blanda 5htp med lyrica?
Citera
2016-04-13, 15:54
Medlem
Kalashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Nej, det är bara B6 eftersom B6 är centralt i nedbrytningen av 5-htp till Serotonin - vilket du, paradoxalt nog, inte vill ska ske. Du vill att 5-htp ska fortsätta så långt som möjligt icke-nedbrutet genom kroppen tills det når slutstationen CNS där det ska brytas ner till Serotonin. På detta sätt får du maximal effekt och minimala bieffekter. Därmed bör man hålla 5-htp ifrån B6.

Övriga B-vitaminer, däribland Niacin, är inte involverade i metabolismen av 5-htp och därmed inte ett problem

Du tar Niacin på grund av dess påstådda effekter på Serotonin/GABA gissar jag?

Tack för ett bra svar!
Jag började faktiskt med Niacin för det verkade visa positiva effekter på lite allt möjligt, blodcirkulation, kolestrol, ökad gh-utsöndring vilket kan bidra till bättre sömn. Sen har jag vant mig vid att vaggas till sömn av flush-effekten som uppstår, älskar det verkligen, konstigt nog

När vi ändå är inne på interaktioner med 5-htp, har du, eller kanske nån annan i tråden, koll på hur man bör förhålla sig till Yohimbe vid användning av 5-htp? Har handlat på mig ett extrakt av Yohimbe, standardiserat till 8% Yohimbine. Som jag förstått bör man avhålla sig från Yohimbe vid användning av SSRI. Är det att leka med elden att använda det vid sidan av 5-htp? Å andra sidan har det en kort halveringstid, 0.5h-2-5h, vilket ändå kanske skulle möjliggöra administrering av Yohimbe dagtid och 5-htp innan sänggående? Dessutom har jag sett diverse kosttillskott innehållandes bägge substanser, dock kan ju proprietary blend vara hur lågt som helst egentligen...
Tacksam om någon har lite inputs
Citera
2016-04-16, 11:03
Bannlyst
Mycket snack om att 5htp med b6 är dåligt. Tycker inte det stämmer ÖHT. Jag har själv tagit 5htp som innehåller b6 vitamin och det har bara gett mig positiva effekter som föranlänt till att jag mår bättre idag på alla plan.
Citera
2016-04-16, 18:45
Medlem
Kingandaces avatar
Ser att många anser att L-tyrosin är onödigt.

Men om man som jag intar MDMA/Amfetamin-kapslar några kvällar om året, är det även då onödigt med L-Tyrosin efter en sån kväll? Med tanke på att både mina dopamin- och seratoninnivåer är låga efter en sån kväll?

Har kört med L-Tyrosin och 5-htp förr om åren när jag hade haft en MDMA och amfetamin-kväll.

Tänkte dock beställa hem nytt nu och undrar då om L-Tyrosin är nödvändigt för mig?
Citera
2016-04-16, 20:21
Medlem
Kausalitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pardeus
Mycket snack om att 5htp med b6 är dåligt. Tycker inte det stämmer ÖHT. Jag har själv tagit 5htp som innehåller b6 vitamin och det har bara gett mig positiva effekter som föranlänt till att jag mår bättre idag på alla plan.

Ingenting man kan tycka någonting om dessvärre. B6 påskyndar nedbrytningen av 5-htp vilket resulterar i sämre effekt och fler biverkningar.
Citera
2016-04-17, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausalitet
Ingenting man kan tycka någonting om dessvärre. B6 påskyndar nedbrytningen av 5-htp vilket resulterar i sämre effekt och fler biverkningar.
Jag har också tagit 5-HTP både med B6 och utan, jag märker heller ingen skillnad. Man har ju redan fullt med B6 i kroppen även om man inte tar tillskott, eller sker processen i magsäcken?
Citera
2016-04-17, 11:47
Medlem
[quote=ManJuice|56903550]Funderar också på att skippa L-tyrosine. Speciellt när man ändå får i sig det från födan. En vanlig dag på 200g valfritt kött, lite ris, mjölk, flingor etc. Och man ligger på mellan 200-300% RDI av L-tyrosine. https://www.healthaliciousness.com/a...sine-foods.php
Precis L-Tyrosine får du i dig om du äter bra mat ändån, det är 5htp du vill åt som inte finns i den kosten.
Citera
2016-04-18, 14:58
Bannlyst
[quote=bulletin|56992132]
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Funderar också på att skippa L-tyrosine. Speciellt när man ändå får i sig det från födan. En vanlig dag på 200g valfritt kött, lite ris, mjölk, flingor etc. Och man ligger på mellan 200-300% RDI av L-tyrosine. https://www.healthaliciousness.com/a...sine-foods.php
Precis L-Tyrosine får du i dig om du äter bra mat ändån, det är 5htp du vill åt som inte finns i den kosten.
Jag tycker att L Tyrosine gör att du får bättre effekt men man är inte tvungen att ta det för att må bra utav 5htp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in