Citat:
Ursprungligen postat av
Kausalitet
Nej, det är bara B6 eftersom B6 är centralt i nedbrytningen av 5-htp till Serotonin - vilket du, paradoxalt nog, inte vill ska ske. Du vill att 5-htp ska fortsätta så långt som möjligt icke-nedbrutet genom kroppen tills det når slutstationen CNS där det ska brytas ner till Serotonin. På detta sätt får du maximal effekt och minimala bieffekter. Därmed bör man hålla 5-htp ifrån B6.
Övriga B-vitaminer, däribland Niacin, är inte involverade i metabolismen av 5-htp och därmed inte ett problem
Du tar Niacin på grund av dess påstådda effekter på Serotonin/GABA gissar jag?
Tack för ett bra svar!
Jag började faktiskt med Niacin för det verkade visa positiva effekter på lite allt möjligt, blodcirkulation, kolestrol, ökad gh-utsöndring vilket kan bidra till bättre sömn. Sen har jag vant mig vid att vaggas till sömn av flush-effekten som uppstår, älskar det verkligen, konstigt nog
När vi ändå är inne på interaktioner med 5-htp, har du, eller kanske nån annan i tråden, koll på hur man bör förhålla sig till Yohimbe vid användning av 5-htp? Har handlat på mig ett extrakt av Yohimbe, standardiserat till 8% Yohimbine. Som jag förstått bör man avhålla sig från Yohimbe vid användning av SSRI. Är det att leka med elden att använda det vid sidan av 5-htp? Å andra sidan har det en kort halveringstid, 0.5h-2-5h, vilket ändå kanske skulle möjliggöra administrering av Yohimbe dagtid och 5-htp innan sänggående? Dessutom har jag sett diverse kosttillskott innehållandes bägge substanser, dock kan ju proprietary blend vara hur lågt som helst egentligen...
Tacksam om någon har lite inputs