2016-04-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonon
Hej!

Jag försöker övertyga min mor att det är bättre att steka köttfärs i omgångar istället för att steka allt på en gång eftersom det inte blir inte så mycket vätska i köttfärsen och det smakar bättre men hon säger bara att hon steker på sitt sätt och inte tar åt sig kritiken. Något förslag argument som kan få henne att ändra på sig?

Bara för man har lagat mat i många år betyder inte alltid att man vet bäst man måste ju fortfarande kunna ta åt sig kritik och tänka på saker.

Tacksam för svar.

Det är svårt att övertala en mor, dem vill aldrig ha fel
Citera
2016-04-14, 15:32
Medlem
Bonnatorps avatar
Därför tillagas köttfärssås med fördel i gjutjärnsgryta på induktionshäll. Går utmärkt att hiva i 1,5kg köttfärs då utan att grytan får en chans att kylas ner nämnvärt.

Dessutom är det avsevärt godare att låta den primära smaken i köttfärssås utgöras av buljong och kryddor, och inte av förkolnat kött. Det är bara grottmän som blir upprörda när köttet inte är tillräckligt bränt.
Citera
2016-04-14, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Hög värme i olivolja, hacka igenom färsen en gång sen låter du den ligga i pannan en bra stund för att få en bra brännyta på färsen innan du vänder. Avslutningsvis kör du ner lite tomatpuré innan du lägger över färsen i din andra kastrull med färdig tomatsås, "rengör" pannan med 1dl vatten så får du en schysst fond att köra ner i köttfärssåsen dessutom.

Nej man ska inte steka olivolja på hög värme. Klarerat smör använder jag när jag steker kött.

Ett annat tips som man kan ha användning av när man steker köttfärs är att hacka sönder köttfärsen med en ballongvisp när man steker. Då försvinner de stora klumparna och det blir smått och fint.
Citera
2016-04-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Anledningen att vi kvinnor steker allt på en gång är att det går snabbare att laga mat på det sättet och speciellt om det sitter 5 hungriga ungar vid bordet.

Dessutom, om du steker för hårt så bildas carcinogener vilket ökar risken för cancer med över 400%. Så lite stekyta är givetvis gott, men för mycket och för ofta kan innebära risker.

Så det är alltså bättre rent hälsomässigt att koka kött än att steka det. Kvinnor vet detta intuitivt. Lyssna på din mamma, hon vet bäst.

Allt behöver inte smaka stekt bacon hela tiden.

Exakt. Vissa tror att morsans kök är en restaurang där menyn ska innehålla endast egna favoriter. En morsa står normalt inte och jobbar i köket otal timmar för att tex. steka köttfärs i omgångar. Haha hade sett bättre ut om TS ställt frågeställningen utan att blanda in sin morsa i det hela.

Förövrigt finns det lika många morsor som lagar mat på "fel" sätt som det finns farsor. Men då kommer också följdfrågan om hur många farsor som regelbundet fixar familjens middag.
Citera
2016-04-14, 15:50
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svarttaxin
Varför ska kött "självklart vara rumptempererat"? Det skiljer 10-20 grader på fryst och tinat kött, fullständigt irrelevant när det läggs i en panna som är varm.
Ska du serverera lite finare kött, ska det vara rumstempererat för att undvika scenariot - fin yta men kall inuti.
Citera
2016-04-14, 15:56
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ojdå, låter som du aldrig slängt i en rejäl klump köttfärs en stekpanna.
För detta sker varje gång.

Steker alltid 500-700 g när jag äter köttfärs.

Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Ska du serverera lite finare kött, ska det vara rumstempererat för att undvika scenariot - fin yta men kall inuti.

Steka först och sedan sänka temperaturen eller steka på lägre temperatur först och sedan höja värmen. Exakt samma sak.
Citera
2016-04-14, 16:04
Medlem
whaks avatar
Citat:

Steka först och sedan sänka temperaturen eller steka på lägre temperatur först och sedan höja värmen. Exakt samma sak.

Vet inte om jag har missförstått dig, men så i din värld kvittar det om din färs är rumstemp eller fryst?
Citera
2016-04-14, 16:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Vet inte om jag har missförstått dig, men så i din värld kvittar det om din färs är rumstemp eller fryst?
Skulle säga att det är lättar att bryna en fryst köttfärs än en från kylskåpet.
Citera
2016-04-14, 16:15
Medlem
klybans avatar
Citat:

Varför är du med och pratar här då för och mästrar?
Återkom när du har dubblat.
Citera
2016-04-14, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonon
Hej!

Jag försöker övertyga min mor att det är bättre att steka köttfärs i omgångar istället för att steka allt på en gång eftersom det inte blir inte så mycket vätska i köttfärsen och det smakar bättre men hon säger bara att hon steker på sitt sätt och inte tar åt sig kritiken. Något förslag argument som kan få henne att ändra på sig?

Bara för man har lagat mat i många år betyder inte alltid att man vet bäst man måste ju fortfarande kunna ta åt sig kritik och tänka på saker.

Tacksam för svar.
Hahah asså vem fan bryr sig XD
Citera
2016-04-14, 16:29
Medlem
svarttaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak

Ja det kvittar, och inte bara i "min värld".
Citera
2016-04-14, 16:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
om du steker för hårt så bildas carcinogener vilket ökar risken för cancer med över 400%. Så lite stekyta är givetvis gott, men för mycket och för ofta kan innebära risker.

Så det är alltså bättre rent hälsomässigt att koka kött än att steka det. Kvinnor vet detta intuitivt. Lyssna på din mamma, hon vet bäst.

Allt behöver inte smaka stekt bacon hela tiden.
Det finns lika många internationella testresultat i detta ämne som det finns länder på vårt jordklot .

De flesta är överens om att man måste äta kopiösa mängder grillat och hårt stekt kött för att risken skall öka märkbart. Jag undrar var du har hittat informationen att risken för cancer ökar med 400% procent så fort du äter annat än kokt/ångkokt kött?? Har du kanske en länk till din källa?

Helt klart är att detta är ett kontroversiellt och komplicerat ämne. Studier har visat att höga volymer av HCA och PHA ökar risken för cancer hos gnagare (!!). Dessa två kemikalier bildas när man utsätter kött för snabb värme som i samband med grillning, stekning och liknande.

När det gäller människor så är testerna lite mer tveksamma. Man konstaterar helt enkelt att överdriven konsumtion (vad det nu kan betyda) kan ge upphov till större risker för utvecklande av cancer i tarm/ändtarm, bukspottskörtel, samt prostata:

http://www.cancer.gov/about-cancer/causes-prevention/risk/diet/cooked-meats-fact-sheet

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in