Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Jag har aldrig påstått att jag kan avgöra om ett foto är äkta genom att bara titta på det.
Var fick du det ifrån?
Angående din länkade film så säger och skriver de klart och tydligt att det är en behandlad bild du tittar på..
Nej, det har du rätt i. Men jag antar att du tror på att fotona på Jorden som du länkade till är äkta och att det var därför som du postade dem här? Stämmer det?
Det jag försöker få fram är att så fort det handlar om bildbevis på en rund jord från NASA så är de alltid behandlade och manipulerade bilder på något sätt. Men du kanske menar att fotona som du länkade till kan vara äkta men fotofilmen som jag länkade till behöver inte vara äkta?
Bifogar en ny länk på samma månpassage för att visa på att denna film även har laddats upp på NASAs egna YouTube-kanal:
https://www.youtube.com/watch?v=DMdhQsHbWTs
Beskrivningen till filmen lyder:
"This animation features actual satellite images of the far side of the moon, illuminated by the sun, as it crosses between the DSCOVR spacecraft's Earth Polychromatic Imaging Camera (EPIC) and telescope, and the Earth - one million miles away."
Min poäng är ju just detta. Inget är äkta när det gäller bevis från NASA vilket har stor betydelse när det gäller att presentera hållbara bevis för en rund jord i den här diskussionenstråden. Folk tittar på filmerna och luras säkert till att tro att det är autentiska bilder.