2016-04-13, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är kraften från "naturlagen" som gör att stenen sjunker mot botten. Och "naturlagen" kallas även gravitation.

Resten av ditt inlägg är total rappakalja som nog ingen förstår. Varför skulle gravitationen få mig lyfta från marken? Och varför skulle samma gravitation helt plötsligt göra det tungt för mig att gå?

Men vi kanske är överens om att det behövs en kraft för att förflytta ett föremål?

Ja, man skulle kunna kalla den kraften som får objekt med högre densitet än omgivande luft eller vatten för gravitation. Men vetenskapsmän menar att samma kraft orsakar andra motsägelsefulla saker också, och det går inte ihop. De behöver en magisk kraft för att förklara sin bild av universum med en snurrande planet och då har de gjort det enkelt för sig genom att hänvisa en massa andra fenomen till gravitation också.

Vet inte om jag kan förklara det mera än så.
Citera
2016-04-13, 23:01
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Men vetenskapsmän menar att samma kraft orsakar andra motsägelsefulla saker också,

Tex?
Citera
2016-04-13, 23:07
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Saker faller inte ned om det inte finns en kraft som får dem att falla ned.
Vatten flyger inte ur din kran för att "det bara är så", en kraft tvingar ut vattnet.

Förstår du inte frågan behöver du för all del inte svara för någon annan, eller idiotförklara frågeställaren i samma andetag.
(Ja, jag ser ironin.)

Vad jag förstår och inte förstår är en annan diskussion.

Jag ger dig svart på vitt vad flat earthare har för ide.

Du och dom har helt olika världsbild, att du ställer samma fråga om och om igen fast att du har fått ett svar gör dig väldigt jobbig och tidsödande.

Åter igen, du har fått svaret på vad flat earthare har för ide om världen.

Ner är ner, för att det är så jorden är skapad.
Citera
2016-04-13, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Tex?

Menar inte vetenskapen att det är gravitationskraften som t ex får Jorden att rotera runt solen? Rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-04-13, 23:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Du är ju så låst och efter...

I iden om att jorden är platt så accelererar ingenting, vi är alla permanent fixerade till denna jord. Vi är mittpunkten av allt. Ner är ner för att ner är ner, inte svårare än så,

Du accepterar inte detta, och det är ok. Men flat earthare accepterar det, då det är en del av grunden av iden.

Allt faller ner är svaret, kanske inte ditt svar men svaret på flat earth teoRin.

Så plattjordare förkastar även Newtons rörelselagar?
F=m*a anses vara skit? Det behövs ingen kraft för att flytta på en vilande massa?

Spännande - det här blir bara knasigare och knasigare.
Citera
2016-04-13, 23:22
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
?

Jag länkade dig tidigare en exposé om the Blue marble. Det är en konst Project.
Citera
2016-04-13, 23:22
Medlem
miness avatar
Citat:
Rimligtvis genom en existerande naturlag som får objekt med en högre densitet än det omgivande vattnet att sjunka nedåt. Vetenskapen hävdar att det är samma kraft som får Jorden och planeter att snurra runt solen t ex. Det blir motsägelsefullt, för då borde gravitationen även få oss människor och andra objekt att lyfta från marken och snurra runt Jorden.

Om gravitationen är en så pass stark kraft att den får alla dessa ton av vatten som haven utgörs av att dras nedåt och hållas kvar på ytan av en snurrande boll så borde det bli väldigt tungt för oss att t ex gå omkring på marken. En människa väger pyttelitet i jämförelse med havens vatten så våra steg borde bli tunga och släpande när vi har en så pass stark kraft under våra fötter som drar oss inåt i riktning mot en sfärisk planets kärna.

Men om man utfor berakningar utifran de lagar newton stallt upp sa finner man att vi inte alls bor lyfta fran marken, eller att vi kommer tyngas ner, trots att varldshaven sitter kvar. Jag forstar att det kan vara svart for dig att veta vad du skall tro pa nar du inte har nagon insikt den matematiska formuleringen av fenomenet gravitation. Du maste ocksa observera att bara for att man upplever att nagot borde forhalla sig pa ett visst satt, sa betyder inte det att det ar sa. Intuition kan vara vilseledande. dock sa kan man forrandra sin intuition genom att studera fysikens matematiska formulering, mycket likt hur du har forrandrat din intuition for att intuitivt greppa flat earth.

Detta ar samma matematiska satt att kategorisera varlden som mojligjort all den teknik som finns runt omkring dig. En stor del utav de som designar och producerar alla dessa manicker, bilar, byggnader, broar etc etc, har insikt och forstaelse for detta, och ALLA som forskar kring detta samt mer fundamentala foreteelser har forstaelse for detta.

Alla dessa kan mer eller mindre ga ut och verifiera den heliocentriska varldsbilden pa egen hand, med lite anstrangning. For att flat earth hypotesen skall kunna vara mojligt sa maste alla dessa vara del utav konspirationen, alternativt vara dumma i huvudet. Att dom ar dumma i huvudet ter sig orimligt om man ser till vad de har astadkommit. Alltsa ar de alla del av konspirationen

Eller?
Citera
2016-04-13, 23:24
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Rimligtvis genom en existerande naturlag som får objekt med en högre densitet än det omgivande vattnet att sjunka nedåt. Vetenskapen hävdar att det är samma kraft som får Jorden och planeter att snurra runt solen t ex. Det blir motsägelsefullt, för då borde gravitationen även få oss människor och andra objekt att lyfta från marken och snurra runt Jorden.

Om gravitationen är en så pass stark kraft att den får alla dessa ton av vatten som haven utgörs av att dras nedåt och hållas kvar på ytan av en snurrande boll så borde det bli väldigt tungt för oss att t ex gå omkring på marken. En människa väger pyttelitet i jämförelse med havens vatten så våra steg borde bli tunga och släpande när vi har en så pass stark kraft under våra fötter som drar oss inåt i riktning mot en sfärisk planets kärna.

Gravitationen verkar på varje punkt lika mycket. Alltså gör densiteten skillnad.

Om du får plats med mer på samma volym so väger den mer.

Det är uppenbart att du inte förstår vad lagen faktiskt säger och såklart då blir det svårt att argumentera mot den
Citera
2016-04-13, 23:26
Medlem
miness avatar
Citat:
Menar inte vetenskapen att det är gravitationskraften som t ex får Jorden att rotera runt solen? Rätta mig om jag har fel.
Vart vill du komma?
Citera
2016-04-13, 23:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, man skulle kunna kalla den kraften som får objekt med högre densitet än omgivande luft eller vatten för gravitation.

Du får kalla kraften vad du vill så länge vi är överens om att det behövs en kraft. Men det blir lite förvirrande om du kallar kraften "densitet" eftersom densitet är hur mycket något väger per volymenhet.

Citat:
Men vetenskapsmän menar att samma kraft orsakar andra motsägelsefulla saker också, och det går inte ihop.

Vad går inte ihop?
Citera
2016-04-13, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Jag länkade dig tidigare en exposé om the Blue marble. Det är en konst Project.

Jovisst, men var är de autentiska fotona?
Citera
2016-04-13, 23:37
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jovisst, men var är de autentiska fotona?

Här är ett - men eftersom man kan se nästan hela sydpolen,
- så antar jag att du anser att det är en förfalskning.

och eftersom det är NASAs bild,

och eftersom det är fotograferat av Apollo 17's besättning på väg till månen,

och eftersom jag vet att du inte vill tro att jorden är rund,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in