2016-04-14, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Nej, men de som gor det har kunskap som inbegriper hur gravitation, krafter och rorelselagar hanger ihop, och om de ar nagorlunda kreativa sa kan de stalla upp experiment for att verifiera det som dessa lagar forutspar. vilka manicker tror du jag syftar pa?

Men hur hänger dessa kunskaper ihop just med att Jorden är rund och roterar? Hur bevisar detta en sfärisk snurrande jord i ett heliocentriskt universum? Jag undrade vilka andra manicker, eller maskiner om du så vill, som man tillverkar utöver bilar, broar och byggnader som du menar påverkas av denna kunskap under själva konstruktionen? Ursäkta om dessa frågor verkar konstiga, men börjar bli lite trött ...
Citera
2016-04-14, 00:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Expertisen i mina egna ögon i kombination med att NASA fejkar bilder på t ex andra planeter och på kometer som ser ut som dödskallar lagom till Halloween, vilket i sin tur raderar min tillit till dem som en trovärdig källa.

Var det något fel på bilden jag länkade längst ned på förra sidan?
(FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2016-04-14, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av probe53
Har du empirisk kunskap om detta fenomen? Jag menar har du provat själv och sett att det förhåller sig så?

Nej, jag baserade det på filmer från flat earthers som ser äkta och icke-manipulerade ut, så som den som jag postade t ex. Men jag håller med medlemmen allanbama om att det vore kul att göra ett eget experiment någon dag.

------

Kan tillägga, bara rent allmänt och inte riktat till dig personligen, att mitt syfte att skriva här är inte att försöka påtvinga någon annan min tro om en platt jord, det är snarare så att jag bara presenterar en alternativ teori än den vedertagna för att jag tycker att den platta-jorden-teorin verkar vara mycket mer sannolik. Men jag är inte helt låst vid detta, utan är fortfarande öppen för att det kan vara på något annat sätt också, även om jag ser det som mycket mindre troligt.
Citera
2016-04-14, 00:44
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Men hur hänger dessa kunskaper ihop just med att Jorden är rund och roterar? Hur bevisar detta en sfärisk snurrande jord i ett heliocentriskt universum? Jag undrade vilka andra manicker, eller maskiner om du så vill, som man tillverkar utöver bilar, broar och byggnader som du menar påverkas av denna kunskap under själva konstruktionen? Ursäkta om dessa frågor verkar konstiga, men börjar bli lite trött ...

Detta är en bra fråga! Varför alla planeter evolverar runt solen i samma riktning. Och själva har en rotation i samma riktning. Alla snurrar längst systemplanet, nästan. De finns avvikelser lite hit och dit. Tror även det var Neptunus elllet Uranus som snurrar på sniskan.

En av de mest troliga förklaringarna är att det ennnnormt stora stoftmolnet som tillslut blev solsystemet har en STATISTISK riktning i sin egna rotation.

Vad det menas är att om du mätte alllllla gruskorn och damkorn i molnet. Så kommer de ha en generell riktning de färdas åt. Denna riktning måste bevaras i systemet som helhet. Pga av konservationen av momentum.
Citera
2016-04-14, 00:50
Medlem
Citat:
Men jag är inte helt låst vid detta, utan är fortfarande öppen för att det kan vara på något annat sätt också, även om jag ser det som mycket mindre troligt.

Detta vore betydligt mer övertygande om du berättade vad för sorts bevis som skulle övertyga dig.
Det blir lite löjligt när du påstår dig vara öppen för alternativ, men avfärdar alla bevis för alternativen som förfalskningar.
Citera
2016-04-14, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Detta vore betydligt mer övertygande om du berättade vad för sorts bevis som skulle övertyga dig.
Det blir lite löjligt när du påstår dig vara öppen för alternativ, men avfärdar alla bevis för alternativen som förfalskningar.

Det är bara det att det som ni hittills har presenterat som bevis och som ni anser vara bevis för Jorden som en rund roterande sfär i ett heliocentriskt universum inte övertygar mig om att så är fallet. Enligt mig finns det många fler bevis och omständigheter som talar för en platt stationär jord i ett geocentriskt universum. Även eftersom att jag tror på att denna vår värld är skapad av intelligent design och att teorierna om big bang och evolutionen osv inte stämmer.

En sak som är mycket avgörande för mig är att NASA måste visa oss falska bilder, både rörliga och stillbilder. Behovet av att fejka något borde inte uppstå om man kunde visa upp nånting som är äkta. Jag antar att jag vill se autentiska bilder på den runda Jorden. Så länge som dessa bilder uteblir så behåller jag min stora skepticism när det gäller bollteorin.
Citera
2016-04-14, 01:25
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Det är bara det att det som ni hittills har presenterat som bevis och som ni anser vara bevis för Jorden som en rund roterande sfär i ett heliocentriskt universum inte övertygar mig om att så är fallet. Enligt mig finns det många fler bevis och omständigheter som talar för en platt stationär jord i ett geocentriskt universum. Även eftersom att jag tror på att denna vår värld är skapad av intelligent design och att teorierna om big bang och evolutionen osv inte stämmer.

En sak som är mycket avgörande för mig är att NASA måste visa oss falska bilder, både rörliga och stillbilder. Behovet av att fejka något borde inte uppstå om man kunde visa upp nånting som är äkta. Jag antar att jag vill se autentiska bilder på den runda Jorden. Så länge som dessa bilder uteblir så behåller jag min stora skepticism när det gäller bollteorin.

Det finns. Du väljer dock att bortse från alla då några är konstverk.
Citera
2016-04-14, 03:14
Medlem
Har tagit del av era redogörelser för hur ni tror att vi befinner oss på en rund roterande planet där de andra planeterna är solida himlakroppar som roterar runt solen osv. Och så här ser t ex planeten Saturnus ut enligt NASA:

https://www.google.se/search?hl=sv&biw=1366&bih=673&site=imghp&tbm=isch& sa=1&q=photo+of+saturnus+nasa&oq=photo+of+saturnus +nasa&gs_l=img.3...2191048.2196878.6.2197640.23.19 .0.0.0.0.201.2137.8j10j1.19.0....0...1c.1.64.img.. 7.8.10 84.Dq3yB6oZVvs&dpr=1&cad=cbv&bvch=u&sei=1OoOV_XcD6 7X6QS5kJngCw#imgrc=V910VhmTLuYV_M%3A

Jämför gärna med följande information:

Detta är vad jag tror ligger mycket närmare sanningen, nämligen att vi befinner oss på en platt stationär jord under en himmel där planeterna är vandrande stjärnor och de vanliga stjärnorna är ljussken.

I dessa två filmer kan man ta del av autentiska rörliga bilder av olika stjärnor och planeter:

Stars are not stars

https://www.youtube.com/watch?v=Vhanw7EyH38

Shooting the stars

https://www.youtube.com/watch?v=H1I4-OROXZI

---------------------------------

"If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration" - Nikola Tesla

Planeterna = vandrande stjärnor

I YouTubeklippet nedan syns bl a Mars, Venus och Jupiter så som de verkligen ser ut. De är ljus på himlen och inte några solida himlakroppar (terra firma) som det går att landa på.

Stjärnorna = ljussken på himlakupolen

Ovanför oss finns en elektromagnetisk kupol (the firmament) där stjärnorna befinner sig. De är nära oss, och de är inte solar så som vetenskapen hävdar, utan snarare ljussken på himlen.

Sonoluminescence = teorin om att ljud skapar ljus (detta presenteras också i detta videoklipp)

"Sonoluminescence is the emission of short burts of light from imploding bubbles in a liquid through intense acoustic frequency"

https://www.youtube.com/watch?v=AJJ_z6pwUrE
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-14 kl. 03:30.
Citera
2016-04-14, 05:23
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Har tagit del av era redogörelser för hur ni tror att vi befinner oss på en rund roterande planet där de andra planeterna är solida himlakroppar som roterar runt solen osv. Och så här ser t ex planeten Saturnus ut enligt NASA:

https://www.google.se/search?hl=sv&biw=1366&bih=673&site=imghp&tbm=isch& sa=1&q=photo+of+saturnus+nasa&oq=photo+of+saturnus +nasa&gs_l=img.3...2191048.2196878.6.2197640.23.19 .0.0.0.0.201.2137.8j10j1.19.0....0...1c.1.64.img.. 7.8.10 84.Dq3yB6oZVvs&dpr=1&cad=cbv&bvch=u&sei=1OoOV_XcD6 7X6QS5kJngCw#imgrc=V910VhmTLuYV_M%3A

Jämför gärna med följande information:

Detta är vad jag tror ligger mycket närmare sanningen, nämligen att vi befinner oss på en platt stationär jord under en himmel där planeterna är vandrande stjärnor och de vanliga stjärnorna är ljussken.

I dessa två filmer kan man ta del av autentiska rörliga bilder av olika stjärnor och planeter:

Stars are not stars

https://www.youtube.com/watch?v=Vhanw7EyH38

Shooting the stars

https://www.youtube.com/watch?v=H1I4-OROXZI

---------------------------------

"If you want to find the secrets of the universe, think in terms of energy, frequency and vibration" - Nikola Tesla

Planeterna = vandrande stjärnor

I YouTubeklippet nedan syns bl a Mars, Venus och Jupiter så som de verkligen ser ut. De är ljus på himlen och inte några solida himlakroppar (terra firma) som det går att landa på.

Stjärnorna = ljussken på himlakupolen

Ovanför oss finns en elektromagnetisk kupol (the firmament) där stjärnorna befinner sig. De är nära oss, och de är inte solar så som vetenskapen hävdar, utan snarare ljussken på himlen.

Sonoluminescence = teorin om att ljud skapar ljus (detta presenteras också i detta videoklipp)

"Sonoluminescence is the emission of short burts of light from imploding bubbles in a liquid through intense acoustic frequency"

https://www.youtube.com/watch?v=AJJ_z6pwUrE

Åhhh..... Men tyvär. Det är ljuset som bryts i atmosfären. Och kameran är så på tok för svag för att på denna jord kunna få en skräp bild.

Du är vettgirig. Och det är jätte bra. Tänk om du vågade tro på den vetenskap som fanns idag. Du skulle kunna göra professionella saker. Hjälpa mänskligheten. Hjälpa varandra. Food for thoughts.
Citera
2016-04-14, 06:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Jag länkade dig tidigare en exposé om the Blue marble. Det är en konst Project.
The blue marble är ett foto som ska ha tagits av besättningen på Apollo 17.
Citera
2016-04-14, 06:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det verkar råda viss förvirring här inne, inget ovanligt med det dock
Det finns många "blue marble", dels Apollo 17-bilden som är orörd och dels ett antal kompositioner. Något konstprojekt känner jag dock inte heller till...
Här är Nasa's samling, den orörda bilden hittar ni på sid 3.
http://visibleearth.nasa.gov/view_cat.php?categoryID=1484
Alla bilderna beskrivs ingående om de är kompositioner.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-04-14 kl. 06:44.
Citera
2016-04-14, 06:38
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
The blue marble är ett foto som ska ha tagits av besättningen på Apollo 17.

Ja de tog foton ja. Men den som länkades här med "beviset" att den var gjord moln och copypaste, samt storleksskillnaden. Är konst. Gjord i en dator. Av en illustratör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in