2016-03-14, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Ursprungligen var kristendomen en judisk rörelse Jesus och hans lärjungar var omskärda lagföljande judar och Jesus insisterade på att det gamla testamentet fortfarande gäller hans för hans judiska lärjungar.
Det är väl ändå inte vad evangelierna lär oss. Han gav oss ett nytt förbund, och då gäller inte längre det gamla.
Citera
2016-03-14, 18:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen var kristendomen en judisk rörelse Jesus och hans lärjungar var omskärda lagföljande judar och Jesus insisterade på att det gamla testamentet fortfarande gäller hans för hans judiska lärjungar men det förändrades med Paul.

Delar av det.
Citera
2016-03-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen var kristendomen en judisk rörelse Jesus och hans lärjungar var omskärda lagföljande judar och Jesus insisterade på att det gamla testamentet fortfarande gäller hans för hans judiska lärjungar.

Nej, Jesus kom med ett nytt förbund (nytt testamente):

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er."(Lukas 22:20 Bibel2000)

Judarna hade brutit det tidigare förbundet som slöts när dom fördes ut ur Egypten:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. "(Jer 31:31-32 Bibel2000)

Det tidigare förbundet (testamentet) skulle alltså ersättas med det nya förbundet:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna." (Hebr 8:13 Bibel2000)

Men det är rätt att Jesus insisterade att det tidigare förbundet gällde då han levde, inte en prick av det förbundet skulle förgå förrän hans död hade skett. Därför säger han att det nya förbundet skulle gälla genom hans blod, alltså att det nya förbundet skulle börja gälla efter hans död:

"Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod"(Lukas 22:20 Bibel2000)
Citera
2016-03-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Delar av det.
Nej det hela förutom sabbaten.
Citera
2016-03-14, 19:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus insisterade på att det gamla testamentet fortfarande gäller hans för hans judiska lärjungar men det förändrades med Paul.

Citat:
Delar av det.

Citat:

Ser man det. Vad var syftet med Jesus korsfästelse då?
Citera
2016-03-14, 19:09
Medlem
Citat:
Jag tror du har missat avsnittet i Apg där APOSTLARNA bestämde att Moses lag inte skulle gälla.
Citera
2016-03-14, 19:26
Medlem
Jag skriver som svar på frågan: (ignorera den slarviga, återupprepande svenskan med stavfel)

För att först kunna svara på om kristendomen är en judisk rörelse måste man först bena ut vad som egentligen defineras som en religion. En religion är en tro på en övernaturlig makt eller hög andlig verksamhet. En religion är en tro på något som är större än människan som inkluderar myter, riter och traditioner som kännetecken. Andra drag är svar och frågor kting livets mening och dess mål, även moral och livet efter döden-

Min ståndpunkt i frågan är att olika religioner i grund och botten hör ihop, eftersom att de alla ställer frågor och svar på religionens alla kännetecken. Människa har alltid ställt sig dessa frågor, men utifrån olika tider och plats på jorden så har människor tolkat och gett olika svar på dessa frågor efter vad som efterfrågats. Därför är alla relgiioner besläktade med varandra, men det är också det som gör att man kan skilja dem som olik religioner. Man kan säga att religioner är som olika ritningar av samma frågor. Kristendomen är alltså inte en judisk rörelse, även fast de båda kan likna varandra.

Det som gör saken så komplicerat är att båda relgionerna utgår från samma rotsystem, de förvaltar en gammal tradition i botten.

Gamla testamentet används i både religionerna som helg skrift. Dock utgår judendomen från GT, medan kristendomen hat lagt till NT. Skapelseberättelsen är gemensam, men inom judendomen är vilodagen lördag och kristendomen söndag. De tiobudorden är också gemensam grund för de moraliska tänkandet, men de skiljer sig också utifrån vad Jesus lärde ut.

För att ge några konkreta exempel melan kristendomen och judendomen:
1. Treenigheten, gud som fadern, jesus sonen och den heliga anden kraften. Är de bara kristna som tror på.
2. Heliga byggnader, kristendomen har kyrkan och judendomen har synagogan.
3. Man föds till jude, men att bli kristen har ingenting med att födas in i en folkgrupp
4. Högtiderna skiljer sig åt. De kristna firar högitderna genom jesu liv och judarna firar högtider efter historiska händelser.
5. Jesus är mesias för kristendomen. Han är jesus son som nedstigit på jorden som människa, medan judarna väntar fortfarande på mesias. De tror bara att jesus var en profet.
6. De olika religionerna ser olika på förbundet mellan gud och människorna. Judendomen ser sig som guds utvalda folk av abraham medan kristna ser som det nya förbunder, instiftat av jesus som varmhjärtat öppnat sog för alla människor.

Kristendomen grundar sig i botten av judendomen, då till och med jesus var jude från början, men det är egen religion. De följer sina egna traditioner, riter myter motal osv. Judendomen och kristendom skiljs alltså åt avseendevärt när det kommer till viktiga ståndpunkter som kännetecknar religion.
Citera
2016-03-14, 19:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emmabonde
Jag skriver som svar på frågan: (ignorera den slarviga, återupprepande svenskan med stavfel)

För att först kunna svara på om kristendomen är en judisk rörelse måste man först bena ut vad som egentligen defineras som en religion. En religion är en tro på en övernaturlig makt eller hög andlig verksamhet. En religion är en tro på något som är större än människan som inkluderar myter, riter och traditioner som kännetecken. Andra drag är svar och frågor kting livets mening och dess mål, även moral och livet efter döden-

Min ståndpunkt i frågan är att olika religioner i grund och botten hör ihop, eftersom att de alla ställer frågor och svar på religionens alla kännetecken. Människa har alltid ställt sig dessa frågor, men utifrån olika tider och plats på jorden så har människor tolkat och gett olika svar på dessa frågor efter vad som efterfrågats. Därför är alla relgiioner besläktade med varandra, men det är också det som gör att man kan skilja dem som olik religioner. Man kan säga att religioner är som olika ritningar av samma frågor. Kristendomen är alltså inte en judisk rörelse, även fast de båda kan likna varandra.

Det som gör saken så komplicerat är att båda relgionerna utgår från samma rotsystem, de förvaltar en gammal tradition i botten.

Gamla testamentet används i både religionerna som helg skrift. Dock utgår judendomen från GT, medan kristendomen hat lagt till NT. Skapelseberättelsen är gemensam, men inom judendomen är vilodagen lördag och kristendomen söndag. De tiobudorden är också gemensam grund för de moraliska tänkandet, men de skiljer sig också utifrån vad Jesus lärde ut.

För att ge några konkreta exempel melan kristendomen och judendomen:
1. Treenigheten, gud som fadern, jesus sonen och den heliga anden kraften. Är de bara kristna som tror på.
2. Heliga byggnader, kristendomen har kyrkan och judendomen har synagogan.
3. Man föds till jude, men att bli kristen har ingenting med att födas in i en folkgrupp
4. Högtiderna skiljer sig åt. De kristna firar högitderna genom jesu liv och judarna firar högtider efter historiska händelser.
5. Jesus är mesias för kristendomen. Han är jesus son som nedstigit på jorden som människa, medan judarna väntar fortfarande på mesias. De tror bara att jesus var en profet.
6. De olika religionerna ser olika på förbundet mellan gud och människorna. Judendomen ser sig som guds utvalda folk av abraham medan kristna ser som det nya förbunder, instiftat av jesus som varmhjärtat öppnat sog för alla människor.

Kristendomen grundar sig i botten av judendomen, då till och med jesus var jude från början, men det är egen religion. De följer sina egna traditioner, riter myter motal osv. Judendomen och kristendom skiljs alltså åt avseendevärt när det kommer till viktiga ståndpunkter som kännetecknar religion.

Japp, det där med att tvångssynkretisera tro/religion/teism är bara en fix idé som new age-"teologerna" har fått.
Citera
2016-03-14, 19:54
Bannlyst
Som jude skulle jag säga attdet är den största storyn vi ngnsin sålt.

Men jag vet faktiskt inte, inget i NT erkänns av oss.
Citera
2016-03-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen var kristendomen en judisk rörelse Jesus och hans lärjungar var omskärda lagföljande judar och Jesus insisterade på att det gamla testamentet fortfarande gäller hans för hans judiska lärjungar men det förändrades med Paul.
[/quote]

" men det förändrades med Paul " som fick sin information av Jesus.
Det var Jesus som ändrade på omskärelsen.
Citera
2016-03-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ser man det. Vad var syftet med Jesus korsfästelse då?

Det kan inte Barbe svara på. Det finns inget syfte med korsfästelsen i koranen.
Bara att det hänt.
Citera
2016-03-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emmabonde
. Judendomen och kristendom skiljs alltså åt avseendevärt när det kommer till viktiga ståndpunkter som kännetecknar religion.

Religio står för förpliktelser.

Den enda förpliktelse en kristen har i kristendomen är att Älska Jesus, sig själv och alla andra.

Jag påstår att kristendomen inte är en religion, utan en relation med Jesus. Den skapade han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in