2016-04-13, 06:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Carlgren attackerade bollen och inget annat! T.o.m tv experterna sa att det skulle va frispark! Kan du mer än dem?

Experterna har fel, ja. Vem fan bryr sig om hur dessa bedömer situationen när regelverket och repriserna är tillgängliga för oss alla? Låter du alltid andra bestämma åt dig vad du ska tycka om saker och ting?
Citera
2016-04-13, 06:44
Medlem
Shanklygatess avatar
Citat:
Carlgren attackerade bollen och inget annat! T.o.m tv experterna sa att det skulle va frispark! Kan du mer än dem?

Och tv-experterna är allsmäktiga och har alltid rätt?
Citera
2016-04-13, 07:24
Medlem
Facked-Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Experterna har fel, ja. Vem fan bryr sig om hur dessa bedömer situationen när regelverket och repriserna är tillgängliga för oss alla? Låter du alltid andra bestämma åt dig vad du ska tycka om saker och ting?
Efter att kikat på situationen så måste jag säga att det är hyfsat solklart att Carlgren ska ha frispark där.
Jag vill höja siffran till att 999 av 1000 domare hade blåst där.
Citera
2016-04-13, 07:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Tycker fortfarande att det är frispark utan experternas ord! Gbg supportrar bör va överlyckliga med en poäng för de var dem ej förtjänta av.
Citera
2016-04-13, 09:29
Medlem
bagarn29s avatar
Hur är domarens placering när de brakar ihop?
Citera
2016-04-13, 10:02
Medlem
Shanklygatess avatar
Man kan ju även ifrågasätta om den millisekund som Carlgren har bollen i händerna räcker för att hävda att han har den under kontroll? Tycker inte domaren gör fel som inte blåser men hade inte heller tyckt han gjorde fel om han blåst av. En otroligt svårt situation och det känns som 50-50 om vilket håll domslutet kunnat gå åt.
Citera
2016-04-13, 11:04
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
"Experterna" hävdade även att Alvbåge är ett alternativ som tredjemålvakt i landslaget...
Citera
2016-04-13, 11:07
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
"Experterna" hävdade även att Alvbåge är ett alternativ som tredjemålvakt i landslaget...

Och ingen av "experterna" trodde att DIF skulle ligga på första plats i omgång 3! Förutom Janne Tauer förstås, så nu vet ni vem ni ska lyssna på.

Mvh
Serieledarna
Citera
2016-04-13, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Och ingen av "experterna" trodde att DIF skulle ligga på första plats i omgång 3! Förutom Janne Tauer förstås, så nu vet ni vem ni ska lyssna på.

Mvh
Serieledarna
Ingen gårdare har läst om en derbyseger mot Bajen på sin Iphone, fundera på den.
6 dagar till vi möts igen...
Citera
2016-04-13, 11:15
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ingen gårdare har läst om en derbyseger mot Bajen på sin Iphone, fundera på den.
6 dagar till vi möts igen...

Hahaha, det var faktiskt en riktigt bra kontring!

Ontopic, hela situationen är 50/50 och oftast som så många påpekat så dömer man till målvaktens fördel.
Citera
2016-04-13, 11:48
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fast Ankersen angrep inte Carlgren. Snarare tvärt om då eftersom Carlgren är senare in mot bollen och kastar sig in i Ankersen för att kunna få kontroll över bollen. Att han sen har armar som han får använda gör att han ändå når bollen först. Men något angrepp från Ankersen har jag svårt att tolka det som.

Med din svartvita tolkning skulle målvakten alltid få frispark med sig om han springer in i en motståndare som långsamt går mot honom, så länge han håller bollen i händerna. Självklart är det inte så och det finns en jättestor gråskala kring vad som är ett angrepp eller ej.

Man kan även vända på det. Spelreglerna säger att det ska vara frispark/straffspark om en spelare "hoppar mot en motspelare" om det görs "oaktsamt, vårdslöst eller utfört med överdriven kraft". Det passar väl rätt bra in på Carlgren i den här situationen? Oaktsamt i alla fall...

Självklart handlar det om att man är färgad, men jag tycker ändå att diskussionen är intressant (oavsett lagsympatier). Sen har jag ingen stark åsikt i den egentliga frågan och hade troligen accepterat en avblåsning i den situationen, men nu blev det inte så och då är det väl ganska kul att argumentera för att det var rätt domarbeslut.

/feldgrau

Som jag fattar det är målvakten skyddad om han hinner först och ruffar (regelenligt eller regelvidirigt beroende på domarnes tolkning) om han inte hinner först.

Som jag ser det stämmer min tolkning med reglernas bokstav och anda/rationalitet.

"En målvakt får inte ha bollen under kontroll med sina händer i mer än
sex sekunder. En målvakt anses ha bollen under kontroll:

när bollen är mellan hans händer eller mellan hans hand och någon
annan yta (t.ex. marken, egen kropp)

när han håller bollen i sin utsträckta öppna hand

när han studsar den mot marken eller kastar upp den i luften
När målvakten har bollen under kontroll med sina händer kan han
inte angripas av en motspelare."

https://www.youtube.com/watch?v=FVXcQBRSA8w
Senast redigerad av Gullegubben 2016-04-13 kl. 11:58.
Citera
2016-04-13, 12:15
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Som jag fattar det är målvakten skyddad om han hinner först och ruffar (regelenligt eller regelvidirigt beroende på domarnes tolkning) om han inte hinner först.

Som jag ser det stämmer min tolkning med reglernas bokstav och anda/rationalitet.

"En målvakt får inte ha bollen under kontroll med sina händer i mer än
sex sekunder. En målvakt anses ha bollen under kontroll:

när bollen är mellan hans händer eller mellan hans hand och någon
annan yta (t.ex. marken, egen kropp)

när han håller bollen i sin utsträckta öppna hand

när han studsar den mot marken eller kastar upp den i luften
När målvakten har bollen under kontroll med sina händer kan han
inte angripas av en motspelare."

https://www.youtube.com/watch?v=FVXcQBRSA8w

Fast formuleringen "kan han inte angripas av en motspelare" är ju upp till tolkning. Ankersen angriper rimligen inte Carlgren, han ser inte ens Carlgren och går på boll utan någon form av överdriven satsning eller liknande. Nu har jag inga länkar men är rätt övertygad om att de flesta kan erkänna att de sett situationer där en målvakt t ex hoppar upp och fångar en hörna men tappar den för att han sen slår i relativt passiva motspelare i en grötig situation på vägen ner, utan att det blivit frispark.

Jag vill även påstå att målvakten inte får göra vad som helst för att försöka få bollen under kontroll, även om han lyckas. Det måste rimligen finnas situationer som inte är frispark åt något håll för att både målvakt och motspelare gör rimliga satsningar att nå bollen, oavsett vem som i slutändan vinner bollen. På samma sätt som det rimligen måste finnas situationer som är frispark åt motståndaren oavsett om målvakten under situationen får bollen under kontroll.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in