Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Vad är det för fördelar jag åtnjuter? det är är inte särskilt mycket. Har inte mycket lån kvar och kan snart titulera mig skuldfri.
ROT behöver jag inte heller eftersom jag bor i nyproduktion. har aldrig någonsin använt mig av ROT i min bostadskarriär.
Det verkar som om du saknar förståelse för att en flexibel arbetsmarknad kräver en felxibel bostadsmarknad. Flyttar man till en ny stad för ett nytt jobb, är det oerhört svårt att hitta en bostad. Räknar man med att bo där ett år eller så, kanske inte köpelägenhet är det första man tänker på. Klart är att det måste finnas såväl hyresrätter (till överkomlig hyra) och köpelägenheter (till överkomligt pris). Det blir smått löjligt att du sitter och klappar dig själv för bröstet och känner dig så jävla duktig, när det samtidigt finns företag som DE FACTO inte hittar personal, pga en skriande bostadsbrist.
Själv ser jag två lösningar: Den första är marknadshyror - en byggherre måste unna ta ut skälig hyra så att den får återbetalning på sin investering, samt lite vinst. Som det ser ut idag är det hel stagnation.
Sen måste väl företag som Spotify sitta på en hel del kapital. De skulle enkelt kunna köpa in ett gäng lghtr och hyra ut dem till sin nyanställda personal. Detta är något vi kommer se alltmer av, om nu företagen överhuvudtaget vill stanna kvar här och få tag på kompetent personal.
Men det mesta är ju åt fanders, så såna förhoppningar är väl bara att glömma.