Citat:
Ursprungligen postat av
Eastmancolor
"Hej, jag är här nu kl. 8.00 Göteborg, tog tåget från Båstad, hoppas nu lift. Var ej ängsliga. Hej, Puss, Hybner 29/7."
Han skrev inget vidare, vare sig avseende handstil eller språk. Intressant att han tappat bort prepositionerna "i" och "på". Detta tyder på dyslexi. Kanske han var aspergare. (Nej, förresten: de älskar ju tåg över allt annat så då borde han inte ha gått av i Gbg.)
Vi har nu olika alternativ:
* Hymme skickar fånigt kort för att lugna päronen innan han ger sig ut på ett - dödligt - äventyr. Eftersom pappan verkar ha varit rena hustyrranen och brodern farit illa medan mamman städat upp så mkt hon förmått blir plötsligt en flykt med Atlantångare eller dylikt mer sannolik. För den skull tror jag dock inte mer än tidigare på Sjöman Jansson vitnessmål om Hymme i Singapore etc.
* Hymme skickar fånigt kort för att lugna päronen och fortsätter i riktning mot målet men försvinner på vägen. Han skulle främst träffa en ung dam på konstskolan och det borde ju utgjort ett starkt incitament att åka dit.
* Hymme skickar fånigt kort till päronen och ringer damen han ska träffa som ger honom korgen. Utom sig av sorg hoppar Hymme i havet. Alternativt: han vet redan innan resan, och detta är skälet med den, att det vankas avsked och reser för att lappa ihop det hela men i Gbg framkommer det att det är lönlöst. Han gör då en Unge Werthers Lidande-sorti.
* Hymme skickar inget kort alls för han är redan frånfallen i Skåne. Någon annan skriver och skickar det för att ge intryck av att han sist var i Gbg. Ingen såg honom dock i Gbg.
Och nu till en verkligt intressant hypotes:
* Nån skrivkunnig i Dahsjögänget skriver det dyslektiska vykortet åt Hymme (det står "Hybner" och inte "Hübner" som det borde ha gjort). Kanske hade ngn i The Dahlsjo Group träffat Hymme i Gbg eller på vägen dit och råkat ta kål på honom. Kan det inte t o m ha varit en Dahlsjöare som plockade upp honom för lift redan i Torekov? Har man uteslutit detta?
Detta skulle kunna vara anledningen till att samtliga flyr fältet!
Nå, har vi tänkt på den möjligheten tidigare?
Han gjorde verkligen inte det. Tyvärr finns det inget annat att jämföra med och se om han alltid skrev på detta slarviga sätt.
Han skrev kl. 8
00 med nollorna litet högre upp än åttan. Menade han 8.00 på morgonen eller 20.00 på kvällen?
Här tar du upp några intressanta scenarier. När det gäller tjejer så var han endast
platoniskt intresserad av dem. Detta enligt fadern.
När det gäller hans tilltalsnamn, så stavades det som Hübner i officiella handlingar men familjen skrev detta som Hybner. Detta kan man t. ex. se i moderns brev från den 15 juli 1966. Där skrev hon hans namn som "Hybner (Hymme) Reutercrona-Lundquist."
När det gäller din teori ang. Dahlsjöiterna och "Hymme" kommer jag gå in litet på den.
Det var inte Dahlsjögänget som gav "Hymme" lift i Torekov. Det spöregnade, blåste och var kallt i a f i Göteborg och vare sig Dahlsjö eller Karlsson hade körkort.
Detta med att Dahlsjö-gänget och "Hymme" skulle ha träffats den 29/7 1965 i Göteborg har flitigt diskuterats i den andra tråden.
Jag tror mer på dessa två teorier:
1. "Hymme" lyckades på något sätt ta sig ut i den stora världen utan sitt pass. Detta var möjligt 1965. När han väl kom ifrån sin något knepiga familj så tillfrisknade han psykiskt.
2. Att föräldrarna inte hade en aning om var telningen höll hus den 29 juli 1965. Det vi vet är att han tyckte att Torekov var en håla och att han inte trivdes där. Det finns bara en enda uppgift från en person utanför familjen och det är telefonsamtalet med kvinnan på Gerlesborg den 27/7 1965.
Ang. skrivkunnighet så kan jag berätta att Gay Karlsson hade en mycket vacker och driven handstil.