2016-04-10, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Det finns en tråd som förklarar på ett pedagogiskt sätt varför kvinnors eventuella höga IQ inte har något värde i verkliga livet.

Trots sin IQ har kvinnan svårt att ta rationella beslut pga påverkan av irrationella känslor.

Fast det lär ju inte gälla ALLA kvinnor. Och alla män tar säkerligen inte heller rationella beslut pga påverkan av känslor. Dessutom kan man väl diskutera vad som är rationellt och inte, men det är ju en annan fråga.
Citera
2016-04-10, 23:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Är argument mot kvinnlig rösträtt ett bevis på att män har lägre IQ?

Man skulle nästan kunna tro det.
Citera
2016-04-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pmepme
Fast det lär ju inte gälla ALLA kvinnor. Och alla män tar säkerligen inte heller rationella beslut pga påverkan av känslor. Dessutom kan man väl diskutera vad som är rationellt och inte, men det är ju en annan fråga.

Jag skulle säga att det gäller ca 90% av kvinnorna, möjligen mer. Kvinnor som klarar en rationell diskussion som tex Gertrud är rätt ovanliga.

Bland männen går ju ca 10 bort direkt. Det är fjollorna som gillar kuk å har en mera typiskt kvinnlig hjärna.

För den övriga gruppen hyfsat rationella män så kommer det hänga mycket på intresse att sätta sig in i politiken men sen har dom en röst.

Dom kommer aldrig till skillnad från kvinnorna tappa alla koncepter inför en psykopatisk alfahanne i kostym som kan säga precis vad som helst till dem i egenskap av upphöjd auktoritet.
Citera
2016-04-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Jag skulle säga att det gäller ca 90% av kvinnorna, möjligen mer. Kvinnor som klarar en rationell diskussion som tex Gertrud är rätt ovanliga.

Bland männen går ju ca 10 bort direkt. Det är fjollorna som gillar kuk å har en mera typiskt kvinnlig hjärna.

För den övriga gruppen hyfsat rationella män så kommer det hänga mycket på intresse att sätta sig in i politiken men sen har dom en röst.

Dom kommer aldrig till skillnad från kvinnorna tappa alla koncepter inför en psykopatisk alfahanne i kostym som kan säga precis vad som helst till dem i egenskap av upphöjd auktoritet.

Låt oss testa din egen rationalitet här..

Hur rationellt på en skala är det att påstå att 90% av alla kvinnor inte skulle vara rationella?
eller för den delen 10% av männen?
-Vad grundar du detta på?
-om du svarar personliga erfarenheter, hur många av världens kvinnor, eller Sveriges kvinnor har du haft en chans att träffa och diskutera med så du överhuvudtaget kan bilda dig en uppfattning kring deras rationella förmågor?
Får jag påminna dig om att Sveriges kvinnor är ca 4,8 miljoner.

Sen nästa fråga:

Fattar du ens hur satans blåst och just orationellt det du just kläckte ur dig framstår som?
Citera
2016-04-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Fundera på mitt resonemang igen.
behövs inte. Vi har redan kört detta system tillräckligt och det har befunnits vara idiotiskt och grundat på helt fel idéer kring kvinnlig irrationalitet ex. Uven borde kanske samla ihop sina egna IQ poäng och använda till att tänka över detta faktum istället?

Citat:
Självklart är mannen familjens/släktens huvudman/överhuvud. Den traditionen kan ingen feminism i världen ändra på.

Sen kan du ta vad du själv har svävande "över-huvudet" och ge bort din rösträtt till dina örontoffsar.

Traditioner ändras hela tiden, skulle säga de är till för att just ändras.
Citera
2016-04-11, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"objektivt" i meningen det finns en inbyggd sanning/ logik, i vart fall om man tror på att homo sapiens har samma värde. Svårt?
(vill du snacka med en relativist får du välja någon annan)

Vad gäller diskussionen om slöjan så har den olika tolkningar ja, men jag skulle säga att ingen av dessa tolkningar är hela sanningen. Slöjans funktion kan vara båda dessa saker, både förtryckande ( iom sitt tvång och uppenbara negativa innebörd) och "skyddande" (iom att den ger kvinnor viss rörelsefrihet).
Och beroende på vilken kontext man befinner sig i så drar man fram olika ståndpunkter.

Men alla inser nog att det som skulle ge kvinnor mest frihet är att män slutar betrakta dem som vandrande sexföremål för dem att äga/ handla med/ ta för sig av efter eget tycke.

Såhär skrev du i ett annat inlägg:
Citat:
För att det är fakta på flera sätt.
Och seriöst, du lever på ett klot som just är mångkulturellt. Vare sig du vill detta eller ej.
I samma takt som vi skaffat flygplan, turistvisum och ekonomiska resurser till att frossa i semesterresor så får vi ju vackert finna oss i att andra människor på andra ändar av klotet ser ut, äter, firar, tycker och tror på andra saker än vad vi gör. Big deal.
Och i stort något positivt för de flesta inskränkta människor att inse att hmm? som jag växt upp att tänka kanske inte är det enda sättet som fungerar.

Vår egen europeiska kultur har ex. ett stort negativt kulturellt lass i hur vi har betraktat naturen och människor som "resurser" att exploatera. Där har vi något att lära från andra kulturer som
har andra tanketraditioner.

Se det fetmarkerade. Nu påstår du att att det synsätt på homosexualitet som just din kultur representerar för tillfället är objektivt rätt och har en inbyggd sanning/logik, medan arabiska kulturens synsätt objektivt är fel. Hur rimmar det med ditt påstående att man ska kunna se att den egna kulturen inte är det enda rätta? Det finns många olika synsätt man kan ha så vem ska bestämma vad som är rätt och fel? Det kan ske är vi som kan lära oss av araberna i denna fråga? Du får vackert finna dig i att jorden är mångkulturell och inte alla tycker som du.

Slöjan har olika tolkningar. Alltså är synen på slöjan subjektivt. Inte objektiv.
Citera
2016-04-11, 01:16
Medlem
Citat:
Låt oss testa din egen rationalitet här..

Hur rationellt på en skala är det att påstå att 90% av alla kvinnor inte skulle vara rationella?
eller för den delen 10% av männen?
-Vad grundar du detta på?
-om du svarar personliga erfarenheter, hur många av världens kvinnor, eller Sveriges kvinnor har du haft en chans att träffa och diskutera med så du överhuvudtaget kan bilda dig en uppfattning kring deras rationella förmågor?
Får jag påminna dig om att Sveriges kvinnor är ca 4,8 miljoner.

Sen nästa fråga:

Fattar du ens hur satans blåst och just orationellt det du just kläckte ur dig framstår som?

Varför å på vilket sätt kvinnor har svårt att vara rationella har diskuterats i en annan tråd där du under ca 20 trådsidor serverats all befintlig forskning på ämnet, utan att vilja ta till dig eller kunna förstå ett jävla jota..

Jag tänker inte fortsätta tramsa med nån som aldrig ger sig oavsett hur många gånger hon blir överbevisad..
Citera
2016-04-11, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Såhär skrev du i ett annat inlägg:

Se det fetmarkerade. Nu påstår du att att det synsätt på homosexualitet som just din kultur representerar för tillfället är objektivt rätt och har en inbyggd sanning/logik, medan arabiska kulturens synsätt objektivt är fel. Hur rimmar det med ditt påstående att man ska kunna se att den egna kulturen inte är det enda rätta? Det finns många olika synsätt man kan ha så vem ska bestämma vad som är rätt och fel? Det kan ske är vi som kan lära oss av araberna i denna fråga? Du får vackert finna dig i att jorden är mångkulturell och inte alla tycker som du.

Slöjan har olika tolkningar. Alltså är synen på slöjan subjektivt. Inte objektiv.

Fast jag skulle inte säga att min kultur traditionellt har en jämlik behandling av homosexuella. Lika lite som den traditionellt varit jämställd. Den synen är rel. ny.
Och en syn, som också delas av många i arabisk/ islamsk kultur.
Senast redigerad av Merapi 2016-04-11 kl. 10:57.
Citera
2016-04-11, 13:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
behövs inte. Vi har redan kört detta system tillräckligt och det har befunnits vara idiotiskt och grundat på helt fel idéer kring kvinnlig irrationalitet ex. Uven borde kanske samla ihop sina egna IQ poäng och använda till att tänka över detta faktum istället?

Åh, det var mest en önskan att Du skulle fundera litet på rösträtt inte behöver grundas i individ/medborgarskap, utan att det skulle kunna grundas i beskattningsenhet. Jag påstod inte att jag föredrog det. Men visst kokade det över litet där, va?

Citat:
Sen kan du ta vad du själv har svävande "över-huvudet" och ge bort din rösträtt till dina örontoffsar.

Traditioner ändras hela tiden, skulle säga de är till för att just ändras.

Traditioner modiferas långsamt i syfte att bevara desamma. På samma sätt som svenska familjer har överhuvuden, så har skotska klaner huvudmän. Traditioner är viktiga!
Citera
2016-04-11, 13:07
Medlem
Citat:
Fast jag skulle inte säga att min kultur traditionellt har en jämlik behandling av homosexuella. Lika lite som den traditionellt varit jämställd. Den synen är rel. ny.
Och en syn, som också delas av många i arabisk/ islamsk kultur.

Ja, det var exakt vad jag skrev. Idén om HBT-rättigheter är ny i Väst. Dock är det den kultur jag växt upp i. Jag har inte växt upp i den gamla svenska kulturen för 100 år sedan där homosexualitet var oacceptabelt. Utan den svenska kultur jag lever i så är det socialt stigmatiserande att vara negativt inställd till homosexualitet.

Nej, det synsättet är ytterst marginellt bland muslimer i arabvärlden. Det finns studier på detta:

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/

Tunisien: 91% ser homosexualitet som moraliskt fel, 2 % som moraliskt acceptabelt.
Jordanien: 96% ser homosexualitet som moraliskt fel, 2 % som moraliskt acceptabelt.
Irak: 77% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Palestina: 89% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Egypten: 94% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Libanon: 97% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.

Så vilket av dessa länder har en kultur som delar din syn på homosexualitet?
Citera
2016-04-11, 13:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pmepme

Vi bör nog i allmänhet inte överskatta varken mäns eller kvinnors rationalitet.
http://www.svd.se/rationella-val-rena-rama-science-fiction/av/li-bennich-bjorkman
Citera
2016-04-11, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Åh, det var mest en önskan att Du skulle fundera litet på rösträtt inte behöver grundas i individ/medborgarskap, utan att det skulle kunna grundas i beskattningsenhet. Jag påstod inte att jag föredrog det. Men visst kokade det över litet där, va?

I din närvaro så kanske sjuder jag lite på sin höjd, koka över är nog att ta i lite väl i överkant.
Rösträtt grundas idag på medborgarskap och myndighet, vilket skulle kunna gå att översättas till beskattningsenhet eftersom alla som uppfyller dessa kriterier nog skattar på ett eller annat sätt.

Din allra käraste idé att vi ska förvandla just kvinnor till hushållsslavar i totalt ekonomiskt och medborgligt beroende av män igen, kan du bara stoppa in i någon skokartong någonstans i din garderob och glömma.

Citat:
Traditioner modiferas långsamt i syfte att bevara desamma. På samma sätt som svenska familjer har överhuvuden, så har skotska klaner huvudmän. Traditioner är viktiga!

Sen tror jag inte vi bevarar i traditioner för att dessa prompt ska bevaras, utan för att dessa fyller någon form av funktion för oss.
Funktionen av att män ska äga och styra och ställa över kvinnor tror jag vi för länge sen insett inte var speciellt funktionellt. Något ett samhälle börjar fatta först när kvinnor får sin talan hörd.
Och gäller nog skottland likväl som Sverige.
Senast redigerad av Merapi 2016-04-11 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in