Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
I din närvaro så kanske sjuder jag lite på sin höjd, koka över är nog att ta i lite väl i överkant.
Rösträtt grundas idag på medborgarskap och myndighet, vilket skulle kunna gå att översättas till beskattningsenhet eftersom alla som uppfyller dessa kriterier nog skattar på ett eller annat sätt.
Välan!
Men påfallande många myndiga människor skattar tämligen litet, eller nästan inte alls. I alla händelser är det inte skatteläggning utan medborgarskap och myndighetsålder som räknas i vår tid. Men kanske är det en tradition som kommer att ändras i framtiden.
Citat:
Din allra käraste idé att vi ska förvandla just kvinnor till hushållsslavar i totalt ekonomiskt och medborgligt beroende av män igen, kan du bara stoppa in i någon skokartong någonstans i din garderob och glömma.
Åh, det behöver alls inte vara kvinnor, det kan vara män lika gärna, bara det inte är jag.
Citat:
Sen tror jag inte vi bevarar i traditioner för att dessa prompt ska bevaras, utan för att dessa fyller någon form av funktion för oss.
Funktionen av att män ska äga och styra och ställa över kvinnor tror jag vi för länge sen insett inte var speciellt funktionellt. Något ett samhälle börjar fatta först när kvinnor får sin talan hörd.
Och gäller nog skottland likväl som Sverige.
Så klart de fyller en funktion! Eller snarare flera, t ex trygghet, meningsskapande och förutsägbarhet. Traditioner är mycket viktiga, vilket givetvis är skälet till att vissa politiska inriktningar försöker avskaffa dem.