2016-04-11, 14:13
Medlem
Såklart kvinnor skall få ha rösträtt, frågan borde istället vara: borde kvinnor rösta?
allt de röstar för är mer "ge mig" eller "du ska arbeta åt mig" väldigt mycket mamma politik där inget ansvar finns.
Citera
2016-04-11, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Fast jag tror också det råder en rätt stor konsensus i Syriens närområden att de inte klarar den mängd flyktingar de fått på halsen, ÄVEN om man får miljarder hit eller dit. Allt handlar inte om pengar utan om infrastrukturer, hus, plats helt enkelt.

Ja det gör ju det, men aldrig i den svenska debatten konstigt nog. Här reducerar vi till att räkna kostnader i pizzor per capita och dylikt.

Om man tar det längre perspektivet också, när det är beboeligt i krisdrabbade områden igen, vem ska bo där då? Har vi hjälpt Syrien genom att ta emot betydande delar av deras befolkning på obestämd framtid, eller har vi stjälpt dem i det långa loppet?
Citera
2016-04-11, 17:22
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
låter djävulskt spännande. Källa?
http://www.ourstolenfuture.org/newscience/reproduction/2006/2006-1210travisonetal.html

http://www.nutrista.com/hormonoptimering/testosteron/
Citera
2016-04-11, 19:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
I din närvaro så kanske sjuder jag lite på sin höjd, koka över är nog att ta i lite väl i överkant.
Rösträtt grundas idag på medborgarskap och myndighet, vilket skulle kunna gå att översättas till beskattningsenhet eftersom alla som uppfyller dessa kriterier nog skattar på ett eller annat sätt.

Välan!

Men påfallande många myndiga människor skattar tämligen litet, eller nästan inte alls. I alla händelser är det inte skatteläggning utan medborgarskap och myndighetsålder som räknas i vår tid. Men kanske är det en tradition som kommer att ändras i framtiden.

Citat:
Din allra käraste idé att vi ska förvandla just kvinnor till hushållsslavar i totalt ekonomiskt och medborgligt beroende av män igen, kan du bara stoppa in i någon skokartong någonstans i din garderob och glömma.

Åh, det behöver alls inte vara kvinnor, det kan vara män lika gärna, bara det inte är jag.

Citat:
Sen tror jag inte vi bevarar i traditioner för att dessa prompt ska bevaras, utan för att dessa fyller någon form av funktion för oss.
Funktionen av att män ska äga och styra och ställa över kvinnor tror jag vi för länge sen insett inte var speciellt funktionellt. Något ett samhälle börjar fatta först när kvinnor får sin talan hörd.
Och gäller nog skottland likväl som Sverige.

Så klart de fyller en funktion! Eller snarare flera, t ex trygghet, meningsskapande och förutsägbarhet. Traditioner är mycket viktiga, vilket givetvis är skälet till att vissa politiska inriktningar försöker avskaffa dem.
Citera
2016-04-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men påfallande många myndiga människor skattar tämligen litet, eller nästan inte alls. I alla händelser är det inte skatteläggning utan medborgarskap och myndighetsålder som räknas i vår tid. Men kanske är det en tradition som kommer att ändras i framtiden.

tror jag är föga troligt. Tror de flesta inser värdet i att vi har en demokrati. Och vi har bara en sådan om just alla har möjlighet att rösta utan några andra undantag än ålder.

Citat:
Åh, det behöver alls inte vara kvinnor, det kan vara män lika gärna, bara det inte är jag.

din son kanske?
Tips! Uven kan jobba för ett framtida samhälle där vi inför trälar igen…gammal fin skandinavisk tradition och offra din ev. son för den goda saken skull.

Citat:
Så klart de fyller en funktion! Eller snarare flera, t ex trygghet, meningsskapande och förutsägbarhet. Traditioner är mycket viktiga, vilket givetvis är skälet till att vissa politiska inriktningar försöker avskaffa dem.

Och hur tryggt var det för kvinnor anno 1800 som ex. gifte sig med en man som visade sig vara galen, våldsam, alkoholist eller idiot?
Vi måste ha traditioner och ett samhälle som fungerar för alla, inte bara specifikt för manliga uvar, iförda flipp-flopps ok?
Citera
2016-04-12, 09:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
tror jag är föga troligt. Tror de flesta inser värdet i att vi har en demokrati. Och vi har bara en sådan om just alla har möjlighet att rösta utan några andra undantag än ålder.

Jag tycker nog att vi skall behålla medborgarskapskravet. Här en intressant artikel, möjligen något vid sidan om huvudspåret:
http://kvartal.se/artiklar/kosmopoliter-medborgare&gws_rd=cr&ei=2Z8MV9veC8W3sQHdiZiAAg

Citat:
din son kanske?
Tips! Uven kan jobba för ett framtida samhälle där vi inför trälar igen…gammal fin skandinavisk tradition och offra din ev. son för den goda saken skull.

Om han inte duger till att göra något mer komplicerat, så är det väl möjligt. Livet är en tävling som till stor del gå ut på att slippa vara den som diskar.

Citat:
Och hur tryggt var det för kvinnor anno 1800 som ex. gifte sig med en man som visade sig vara galen, våldsam, alkoholist eller idiot?
Vi måste ha traditioner och ett samhälle som fungerar för alla, inte bara specifikt för manliga uvar, iförda flipp-flopps ok?

Traditioner handlar om andra saker är galna äkta män. Sådana brukade kvinnans manliga släktingar ta hand om förr i världen och uppfostra eller göra av med.
Citera
2016-04-12, 11:28
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att vi skall behålla medborgarskapskravet. Här en intressant artikel, möjligen något vid sidan om huvudspåret:
http://kvartal.se/artiklar/kosmopoliter-medborgare&gws_rd=cr&ei=2Z8MV9veC8W3sQHdiZiAAg

Om han inte duger till att göra något mer komplicerat, så är det väl möjligt. Livet är en tävling som till stor del gå ut på att slippa vara den som diskar.

Traditioner handlar om andra saker är galna äkta män. Sådana brukade kvinnans manliga släktingar ta hand om förr i världen och uppfostra eller göra av med.

[kommer tyvärr inte åt din länk, stor hare i vägen]

Och som sagt fint vi kan jobba hårt på att vi förändrar normerna i samhället så att just unga män ska sköta alla andras disk, tvätt och dammsugning utan ersättning ex. Så uvar slipper.
Samhället måste ju inse vinsten av att just uvar slipper då får helt enkelt gruppen unga män offras.

Traditionen av att män ska vara överhuvudet i en familj, eller att kvinnor ska vara underordnade och ekonomiskt beroende och enbart pyssla "innåt" och män "utåt" är ju bara dumheter och framförallt vansinnig slöseri.
Och det vet du.
Citera
2016-04-12, 12:58
Medlem
Citat:
http://kvartal.se/artiklar/kosmopoliter-medborgare det var en del brus i slutet på uri:n
Citera
2016-04-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
http://kvartal.se/artiklar/kosmopoliter-medborgare det var en del brus i slutet på uri:n
ahh!!

vilken gentleman! man tackar.
Citera
2016-04-12, 18:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Och som sagt fint vi kan jobba hårt på att vi förändrar normerna i samhället så att just unga män ska sköta alla andras disk, tvätt och dammsugning utan ersättning ex. Så uvar slipper.
Samhället måste ju inse vinsten av att just uvar slipper då får helt enkelt gruppen unga män offras.

Ja, som du vet så anser jag att hushållsarbete faller under nödvärnsrätten.

Citat:
Traditionen av att män ska vara överhuvudet i en familj, eller att kvinnor ska vara underordnade och ekonomiskt beroende och enbart pyssla "innåt" och män "utåt" är ju bara dumheter och framförallt vansinnig slöseri.
Och det vet du.

Det är faktiskt inte någon dålig arbetsfördelning alls, vilket rätt mycket erfarenhet visar.

Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX

Tack för hjälpen! Det blev visst någon konstig cache-länk.
Citera
2016-04-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ja, som du vet så anser jag att hushållsarbete faller under nödvärnsrätten.

precis…därför så tvingar vi unga män in i den rollen. De kan få slava i den genom hela livet tycker jag så både uvar och kvinnor slipper. Det är ju huvudsaken.

Citat:
Det är faktiskt inte någon dålig arbetsfördelning alls, vilket rätt mycket erfarenhet visar.

Och det kan vi nog konstatera hade inte uven tyckt om han fötts till damuv, eller om det varit omvända roller.
Citera
2016-04-13, 09:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
precis…därför så tvingar vi unga män in i den rollen. De kan få slava i den genom hela livet tycker jag så både uvar och kvinnor slipper. Det är ju huvudsaken.

Nu hoppar Du från individnivå till gruppnivå. Det är inte fråga om slaveri, utan om en social och/eller yrkesmässig arbetsfördelning.

Citat:
Och det kan vi nog konstatera hade inte uven tyckt om han fötts till damuv, eller om det varit omvända roller.

Nja, denna arebtsfördelning är nog objektivt klok även om den sannolikt inte uppskattas lika mycket av alla parter. Men olika falla ödets lotter och i ett samhälle där kvinnor födde kanske 6-12 barn, så vore det väl orimligt att kräva att de även skulle företräda familjen externt. Det är i vår tid, när kvinnor kan välja bort barn, som äldre tiders uppdelningar kan förefalla märkliga, men bara i ungefär två generationer som detta varit möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in