Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Fast jag skulle inte säga att min kultur traditionellt har en jämlik behandling av homosexuella. Lika lite som den traditionellt varit jämställd. Den synen är rel. ny.
Och en syn, som också delas av många i arabisk/ islamsk kultur.
Ja, det var exakt vad jag skrev. Idén om HBT-rättigheter är ny i Väst. Dock är det den kultur jag växt upp i. Jag har inte växt upp i den gamla svenska kulturen för 100 år sedan där homosexualitet var oacceptabelt. Utan den svenska kultur jag lever i så är det socialt stigmatiserande att vara negativt inställd till homosexualitet.
Nej, det synsättet är ytterst marginellt bland muslimer i arabvärlden. Det finns studier på detta:
http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/
Tunisien: 91% ser homosexualitet som moraliskt fel, 2 % som moraliskt acceptabelt.
Jordanien: 96% ser homosexualitet som moraliskt fel, 2 % som moraliskt acceptabelt.
Irak: 77% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Palestina: 89% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Egypten: 94% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Libanon: 97% ser homosexualitet som moraliskt fel, 1 % som moraliskt acceptabelt.
Så vilket av dessa länder har en kultur som delar din syn på homosexualitet?