Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Spännande - har tyvärr inte hunnit titta på den än, blir nog i kväll.
Jag säger inte att Kristendomen / Bibeln inte är en monoteistisk lära.
Men uppenbarligen gillade / gillar inte vissa varianter av kristendomen tanken om Jesus som en del av Gud / treenigheten av anledningen att den motsäger en strikt monoteism enligt dem.
T.ex Jehovas lutar väl sig bland annat mot "Gud har förhärligat sin tjänare Jesus". APG 3:13.
Sedan är frågan hur fördelningen mellan för och emot gällande treenigheten såg ut innan Konstantin.
Tack för ett givande inlägg.
Fördelningen för eller emot gällde många olika åsikter om Jesu natur, treenighetstanken var bara en av dessa olika läror. Att treenighetstanken överlevde var för att den hade en stark allierad, den romerska kejsaren och hans militärmakt. Samma militära makt som 300 år tidigare hade dödat Jesus och förföljt dom första kristna.
Det är inte den sanna kristendomen som förändrades under 300 år, utan det blev ett avfall från kristendomen som började anpassa sig till romerska seder och bruk. T.ex. var alla kristna i början emot hedniska offerritualer, men med tiden började "kristna" kompromissa genom att t.ex. ljuga om dom offrat till hedniska gudar, eller helt sonika börja offra för att man inte skulle riskera döden. Detta kan du också se i programmet.
Avfallet från sann kristendom så som den står i bibeln handlade inte bara om offer till hedniska gudar, utan påverkades t.ex. av grekisk filosofi till att ändra sin bild av Jesus och det uppstod många olika grupperingar till slut som hade sin egen bild av Jesus och vad sann kristendom är.
Det var denna oenighet som Konstantin ville åtgärda, men han baserade inte hans beslut på vad bibeln sade, utan valde förmodligen den syn som han skulle ha bäst framgång med politiskt.
Att Konstantin inte var sann kristen och hade en politisk agenda visar det faktum att han gjorde sig inte av med hedniska romerska seder och bruk, i fruktan för att det skulle bli oroligheter i landet.
Han kompromissade för att få hela makten i landet, detta är helt emot en kristen syn, där Jesus t.ex. sade att kristna inte skulle vara en del av världen:
"
Jag har gett dem ditt ord, och världen har hatat dem därför att de inte tillhör världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen utan att du skall bevara dem för det onda.
De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen. Helga dem genom sanningen; ditt ord är sanning. Liksom du har sänt mig till världen, har jag sänt dem till världen, och för deras skull helgar jag mig till ett offer, för att också de skall helgas genom sanningen." (Joh 17:14-19 Bibel2000)