Citat:
Ursprungligen postat av apologetics
Men sättet Johannes skrev det på, tyder på att dom är separata ifrån varandra, Ordet var (pros ton Theon) Framför Gud.
Ja, Guds ord beskrivs ofta som separat från Gud men ändå som en aspekt av Gud, liksom Guds visdom beskrivs på samma sätt, Guds ande/andar beskrivs på samma sätt (se t.ex. de sju andarna i Johannes uppenbarelse), Guds härlighet beskrivs på samma sätt, osv. Om du ser på judisk mystik så finns det en lång tradition av att ge Guds egenskaper symbolisk personifikation.
Citat:
BRT, Ordet blev Kött. Han dog för våra synder
Fast nu säger du emot dig själv igen. Du menar ju att det bara var "köttet" som dog - "ordet", som bara bebodde köttet (enl. dig), menar du ju fortsatte leva. För att få detta att gå ihop med att Gud är odödlig samtidigt som Jesus dog, antar jag - men då får du inte med poängen att det var "ordet" som dog för synderna, utan bara den mänskliga kroppen. Köttet, inte anden, som du skriver.
Citat:
Fil 2:6 Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte
Fil 2:7 utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa
Fil 2:7 utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa
Jag vet inte vad du läser för översättning, men den verkar något skum. Bibel 2000 är den i särklass bästa och mest genomarbetade översättningen hittills, så jag citerar därifrån; och sedan behöver vi verserna innan och efter dem du citerar för att sätta dem i kontext (Fil 2:5-9):
"Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud [Not, eller: sökte inte rycka åt sig jämlikhet med Gud] utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors. Därför har Gud upphöjt honom över allt annat..."
Först: om Jesu sinnelag berodde på att han var Gud, hur är det rimligt att be andra att ha detta sinnelag? Att "äga Guds gestalt", eller vara formlik Gud, kan tolkas på många sätt - det kan syfta till att Gud fanns i Jesus och agerade genom honom (jfr Joh 8:28, Joh 14:10, Kol 1:19); det kan tolkas som att Jesus var så nära Gud som det öht är möjligt att vara (vilket inom judisk mysticism ofta kallas just formliket); och det kan - förstås - tolkas som att Jesus är Gud själv.
Men, som du ser av stycket är den senare tolkningen väldigt problematisk. Om Jesus är Gud själv, hur kan vi sträva efter samma sinnelag? Om Jesus är Gud själv, hur kan han inte vaka över (eller inte försöka rycka åt sig) jämlikhet med Gud? Om Jesus är Gud så är det också nonsens att prata om hans jämlikhet med Gud (det vore som att prata om din jämlikhet med dig). Vidare, gentemot vem var han lydig ända till döden? Gentemot Gud? Om detta är han själv, hur kan han vara något annat än lydig? Och döden? Gud dör inte. Men även om detta är problematiska stycken så är "därför har Gud upphöjt honom över allt annat" nog det allra mest problematiska om vi vill hävda att Fil 2 försöker förmedla bilden av Jesus som Gud själv: Gud behöver inte upphöjas över allt annat, utan är av sin natur upphöjd över allt annat. Gud behöver inte "bevisa" sin rätt att bli upphöjd genom att lyda Gud (dvs sig själv) för att sedan bli upphöjd av Gud (dvs sig själv), och kan inte heller upphöjas då han redan är den högste.
Den rimligaste tolkningen av stycket är nog den som Bibeln.se gör; dvs att detta handlar om Jesus som den nya människan i relation till Adam som den gamla människan. Från not till Fil 2:6: "”vakade inte över sin jämlikhet med Gud” Eller ”sökte inte rycka åt sig jämlikhet med Gud”; jfr Matt 4:1-11 med par. och berättelsen om Adam, som ville bli lik Gud (1 Mos 3). Grundtextens uttryck ger bilden av ett värdefullt krigsbyte; Kristus avstod från att ängsligt slå vakt om det eller från att girigt eftersträva det". Genom att underkasta sig Guds vilja belönades Jesus med att äga formlikhet och ha en nära relation till Gud, som själv verkade direkt genom honom; just genom att han inte utnyttjade detta till att försöka sätta sig själv i maktposition utan avstod från allt (t.o.m. från sitt eget liv, och blev således den Guds syndfria tjänare som dör för andras synder i Jesajas propetia) upphöjdes han också som den nya människan, den första av de uppståndna.
Citat:
Jo, men låt säga att en professor säger till dig, att det handlar om nån annan än Jesus, Skulle du på nått vänster kunna ta han som en "Seriös professor"? Jesaja 48:16[/b]
[b][i]Jes 48:16 Kom hit till mig och hör detta: Jag har från första stund talat helt öppet. När tiden kom att något skulle ske, då var jag där. Och nu har Herren, HERREN sänt mig och sin Ande.
[b][i]Jes 48:16 Kom hit till mig och hör detta: Jag har från första stund talat helt öppet. När tiden kom att något skulle ske, då var jag där. Och nu har Herren, HERREN sänt mig och sin Ande.
Fast nu var det ju inte ifall det handlar om Jesus som var frågan, utan ifall Jesus - i Jesaja - säger detta eller inte. Att det är en profetia om Messias som passar in på Jesus är ett rimligt antagande; att Jesus personligen skulle ha berättat det för Jesaja finner jag otroligt spekulativt.
Citat:
Hmm, det va en krånglig fråga. 1Pet3:18:20 verkar vara den enda stället som tar upp den på det sättet du formulera det, död till köttet men levande gjord av Anden, Jag är lite osäker.
Stycket säger inte att hans kropp dog och att hans ande fortsatte leva; stycket säger att "hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden". Dvs han återuppstod, i anden, från de döda; steg upp ur dödsriket. Ingenstans hittar du något om att Jesus - den sanna människan - dog och att Jesus - den sanna Guden - levde; denna föreställning saknas i Bibeln, precis som föreställningen om att Jesus var sann Gud och sann människa (och då den senare saknas är det heller inte speciellt konstigt att den förra också gör det).
Citat:
Ok, Men Joh 1:18 säger inte den "ende" utan "unike".
Jag diskuterar inte Joh 1:18, utan Joh 17:3. Den grekiska termen är "monon", och betyder "ende" (därav "monoteism"; det betyder inte att man tror på en "unik Gud" bland många andra, utan att man tror att enbart en Gud existerar). Denna ende Gud kallar Jesus "dig" - inte "oss" eller "mig" - och fortsätter dessutom genom att referera till sig själv som en annan än denne ende (dvs som någon som denne ende Gud sänt).
Detta förstärks av Joh 20:17, där Jesus kallar Gud för "min fader och er fader, min Gud och er Gud"; "er Gud" - de kristnas Gud - är alltså densamme som den som Jesus kallar "min Gud", och denne Gud är Fadern. Inte Jesus själv. Om Jesus inte är tillräckligt tydlig för dig när han klart ut säger dessa saker enbart två gånger så verkar han ha försäkrat sig för detta, genom att upprepa sig fler gånger. I Joh 6:27 säger han "Fadern, Gud själv", igen utan referens till sig själv som en annan person i Gud utan snarare som någon som blivit smord av denne Gud (dvs som Messias, Kristus).
Om du sedan inte kan ta Jesu ord, utan litar mer på Paulus än på Jesus, så säger även Paulus gång på gång att Fadern är den ende Guden (t.o.m. den hälsningsfras som Paulus och de tidiga kristna använde - [i]"Nåd och frid från Gud, vår fader, och herren Jesus Kristus" - understryker att Fadern är Gud, och Jesus är deras herre som däremot är någon annan än deras Gud). I 1 Tim 2:5 säger han: "Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus"; 1 Kor 8:6 har vi redan tagit upp, där Paulus säger att de kristna bara har "en Gud, fadern".
Citat:
Du är inte muslim va?
Nej.
Citat:
Joh 1:18 Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde(Monogenes), som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.
"Som själv är Gud", ska dock understrykas, saknas i många gamla manuskript. Som noterna på Bibeln.se understryker är en annan läsart: "Den ende sonen, som alltid är nära Fadern". Och detta är ju mer logiskt; om ingen någonsin sett Gud så är det ju rimligt att sonen inte själv är Gud - för då har ju många människor sett honom. Och om sonen dessutom själv är Gud, varför skulle han behöva beskriva Gud, göra honom känd, för att andra ska kunna "se Gud" på ett symboliskt vis? Att bara titta på Jesus vore väl, i så fall, att se Gud - bokstavligt talat, till och med?
Nej, om Jesus är Gud så blir det där stycket rent nonsens, eller hur? Det vore som att säga "ingen har någonsin sett Fredrik Reinfeldt. Fredrik Reinfeldt, som själv är Fredrik Reinfeldt, och är hos Fredrik Reinfeldt, har gjort honom känd". Om dessutom många har sett Fredrik Reinfeldt... vad vore poängen?
Citat:
Ursäkta, tappade bort mig, vilken vers talar vi om?
1 Kor 15:27-28. Stycket säger att Gud lagt allt under sonen, förutom sig själv; och att Jesus sedan frivilligt ska ge tillbaka allt detta till Gud "så att Gud blir allt, överallt". Om Jesus är Gud så blir det nonsens att prata om Gud och sonen (hellre än t.ex. Gud fadern och Gud sonen); om Jesus är Gud så blir det nonsens att mena att Gud blir allt först när Jesus lämnar tillbaka den auktoritet han fått av Gud till Gud (för då är ju Gud allt även när Jesus har makten, då Jesus också är Gud). Det enda sättet som stycket, liksom så många andra, har någon typ av betydelse är ifall Gud är en, och Jesus är en annan - precis så som Jesus och Paulus, m.fl., också uttryckligen säger i Bibeln.
(forts följer...)

Jag tror jag har mer kännedom än va du har om det här, jag vet inte bara om det här är rätt tråd att prata om det.