2016-04-03, 16:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
För VEM är det enklare att "jag/"annan" blinkar vänster "när man skall in i rondellen" och behåller blinkandet i en cirkulationsplats när cirkulationen isig är enkelriktad och man kan "bara" lämna cirkulationsplatsen genom högersväng, och det är ju självklart viktigt att visa att "nu skall jag svänga ut"?

Jag ställer en motfråga till dig i precis samma anda som du ställde din fråga.

Och hur jävla svårt skall det vara för dig (/annan) att begripa att ingen blink I och/eller "när man kör in i" cirkulationsplats--> personen skall köra åt vänster?
Det här har tagits upp förr i tråden.
Men, det är aldrig fel att vara övertydlig, speciellt när så många låter bli att blinka överhuvudtaget.
Citera
2016-04-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jo om valet står mellan 2+1 och tvåfiliga landsvägar utan räcke med blinda kurvor så är valet solklart. Dock inte här nere där vi har öppna vidder, raka vägar och mycket traktortrafik. Tänk själv att ligga 30 på en 100 väg utan möjlighet till omkörning.

Här är nog bästa sortens väg, om den trafikeras av många traktorer
https://www.google.se/maps/@59.433772,16.0765313,3a,75y,90.53h,77.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUA1GjdfjENFEiUjQS2WhlQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Tyvärr börjar dom bli exotiska numera - iallafall områdena kring Stockholm och Mälardalen där jag oftast kör. Det mesta är ju ombyggt till 2 + 1.
Här ser man ju inte så ofta traktorer, så med normal trafik där dom långsammaste kör ca 70-80, så är ju inte 2 + 1, sämre än landsväg. På dom 2-filiga sträckorna kan man ju köra om många fler åt gången, än man kan på vanlig landsväg - det täcker upp för förlusterna på dom 1-filiga sträckorna. Däremot om det ofta förekommer att man kör 30 km/h på dom 1-filiga sträckorna så ställer det ju till det lite eftersom förlusten blir så stor.

Såna där vägar med bred vägren gör ju inte så stor skillnad när det kommer till vanlig trafik - dom skulle ju kunna gå snabbare än 2 + 1 om betydligt fler långsamma bilförare vore schyssta och utnyttjade vägrenen till att släppa fram, men så är det ju inte. Däremot traktorer, lagliga epatraktorer och andra som kör extremt långsamt brukar ju göra det - så är det mycket sån trafik, vinner man ju mycket på att dom inte hindrar övrig trafik och bygger "karavaner" av bilar som sen är svåra att köra om.
Citera
2016-04-03, 16:11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Här är nog bästa sortens väg, om den trafikeras av många traktorer
https://www.google.se/maps/@59.433772,16.0765313,3a,75y,90.53h,77.31t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUA1GjdfjENFEiUjQS2WhlQ!2e0!7i1 3312!8i6656?hl=sv

Tyvärr börjar dom bli exotiska numera - iallafall områdena kring Stockholm och Mälardalen där jag oftast kör. Det mesta är ju ombyggt till 2 + 1.
Här ser man ju inte så ofta traktorer, så med normal trafik där dom långsammaste kör ca 70-80, så är ju inte 2 + 1, sämre än landsväg. På dom 2-filiga sträckorna kan man ju köra om många fler åt gången, än man kan på vanlig landsväg - det täcker upp för förlusterna på dom 1-filiga sträckorna. Däremot om det ofta förekommer att man kör 30 km/h på dom 1-filiga sträckorna så ställer det ju till det lite eftersom förlusten blir så stor.

Såna där vägar med bred vägren gör ju inte så stor skillnad när det kommer till vanlig trafik - dom skulle ju kunna gå snabbare än 2 + 1 om betydligt fler långsamma bilförare vore schyssta och utnyttjade vägrenen till att släppa fram, men så är det ju inte. Däremot traktorer, lagliga epatraktorer och andra som kör extremt långsamt brukar ju göra det - så är det mycket sån trafik, vinner man ju mycket på att dom inte hindrar övrig trafik och bygger "karavaner" av bilar som sen är svåra att köra om.

Ja precis, de gamla 16-metersvägarna är min favorit (spec när jag cyklar på landsväg) men det är ju just dem som blir ombyggda till 2+1 så snart finns väl inga kvar
Citera
2016-04-03, 16:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det här har tagits upp förr i tråden.
Men, det är aldrig fel att vara övertydlig, speciellt när så många låter bli att blinka överhuvudtaget.

Nej jag säger inget om att det är OKEY att vara övertydligt om man nu känner för detta som individ då det är helt okey att göra så.
Dock är det inget krav, i lagens mening, heller att blinka vänster utan bara en rekommendation.

Det jag vänder mig emot är att folk sitter och kräver att man "SKA/MÅSTE" blinka vänster" i en cp så att h*n (som kräver detta) förstår att man skall ligga kvar i cp.
Citera
2016-04-03, 18:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nej jag säger inget om att det är OKEY att vara övertydligt om man nu känner för detta som individ då det är helt okey att göra så.
Dock är det inget krav, i lagens mening, heller att blinka vänster utan bara en rekommendation.

Det jag vänder mig emot är att folk sitter och kräver att man "SKA/MÅSTE" blinka vänster" i en cp så att h*n (som kräver detta) förstår att man skall ligga kvar i cp.
Har du sett några som kräverdet?
Citera
2016-04-10, 02:30
Medlem
Amanites avatar
Citat:
För VEM är det enklare att "jag/"annan" blinkar vänster "när man skall in i rondellen" och behåller blinkandet i en cirkulationsplats när cirkulationen isig är enkelriktad och man kan "bara" lämna cirkulationsplatsen genom högersväng, och det är ju självklart viktigt att visa att "nu skall jag svänga ut"?

Jag ställer en motfråga till dig i precis samma anda som du ställde din fråga.

Och hur jävla svårt skall det vara för dig (/annan) att begripa att ingen blink I och/eller "när man kör in i" cirkulationsplats--> personen skall köra åt vänster?

Eftersom du genom att blinka vänster visar bilen i motstående infart (rakt framför dig om rondellen har 4 infarter) att du kommer att blockera dennes väg. Blinkar du inte kör du rakt fram (och blockerar inte motstående infart), blinkar du höger kör du av innan du når motstående infart (och blockerar således heller inte denna). På detta sätt gör du det fullständigt klart för bilen mitt emot dina avsikter och denne behöver alltså inte bromsa in och invänta för att se om du skulle vänster eller rakt fram i rondellen. Kort sagt blir det ett bättre flyt med mindre onödiga inbromsningar och onödig väntan för att du inte fattar hur du skall blinka.

Så återigen, hur jävla svårt skall det vara att fatta!?
Citera
2016-04-10, 10:07
Avslutad
Jag retar mig på vansinnesomkörningar i backkrön och i kurvor. Är mer vanligt än man tror.
Citera
2016-04-10, 21:08
Medlem
irbors avatar
Stör mig på folk som håller ojämn fart, bryr mig inte nämnvärt ifall man kör för fort eller ens om man kör lite för långsamt men hur fan lyckas man pendla mellan 80-100 på 90-väg t.ex.
Vansinnesomkörningar är mindre roliga också, pendlar rätt mycket och man har sett diverse rent livsfarliga omkörningar
Citera
2016-04-10, 21:24
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Stör mig på folk som håller ojämn fart, bryr mig inte nämnvärt ifall man kör för fort eller ens om man kör lite för långsamt men hur fan lyckas man pendla mellan 80-100 på 90-väg t.ex.
Vansinnesomkörningar är mindre roliga också, pendlar rätt mycket och man har sett diverse rent livsfarliga omkörningar
Fast vansinniga omkörningar drabbar ju, högst troligt, inte dig själv, utan det är ju idioten som kör om och den mötande personen (oskyldig, så det kanske är trist om man är empatiskt lagd) men det drabbar ju inte DIG (högst troligen, fast har man otur kommer nån bil över på din fil i krocken och du drabbas)
Citera
2016-04-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Fast vansinniga omkörningar drabbar ju, högst troligt, inte dig själv, utan det är ju idioten som kör om och den mötande personen (oskyldig, så det kanske är trist om man är empatiskt lagd) men det drabbar ju inte DIG (högst troligen, fast har man otur kommer nån bil över på din fil i krocken och du drabbas)

Mycket märkligt resonemang. Vansinnesomkörningar med medföljande skador har potential att drabba samtliga bilar som ser den och många fler därtill. Dessutom är det ju lika mycket en omkörning man ser om man är mötande bil som om man är den bil som blir omkörd. Kör du ens bil???
Citera
2016-04-11, 02:33
Medlem
JerryCottons avatar
Människor som bara kan köra i en hastighet, väldigt vanligt på landsbygden, speciellt bland äldre män.
90-väg, de ligger i 70, sedan blir det 50-väg och de kör lik förbannat i 70!

Folk som petar ur växeln vid rödljus, för att sedan peta i ettan när det blir grönt. Dessa personer tenderar även att accelerera väldigt sakta. Bara jag kommer förbi trafikljusen... Varför? Vill de "spara" på kopplingen eller har de ont i vänsterbenet?
Citera
2016-04-11, 08:26
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Människor som bara kan köra i en hastighet, väldigt vanligt på landsbygden, speciellt bland äldre män.
90-väg, de ligger i 70, sedan blir det 50-väg och de kör lik förbannat i 70!

Folk som petar ur växeln vid rödljus, för att sedan peta i ettan när det blir grönt. Dessa personer tenderar även att accelerera väldigt sakta. Bara jag kommer förbi trafikljusen... Varför? Vill de "spara" på kopplingen eller har de ont i vänsterbenet?

Ja, ursh med dessa irriterande blockmongon.
Det ser ibland ut som de ska göra världens rivstart.. hela bilen rycker till "bakåt" och de rullar forst som satan.. upp i max 20 km/h.. sedan tar det en evighet innan de nuddar 21..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in