2016-03-28, 17:59
Bannlyst
Mörkklädda personer som går i mörker utan reflex.
Citera
2016-03-28, 19:29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltratt
Jag brukade tycka samma sak, men har efter hand kommit fram till att framkomligheten är bättre än den var på de gamla breda landsvägarna, som det finns gott om kvar i Norrland. Visst är det drygt att behöva bromsa för en lastbil, men det var man ju tvungen att göra innan också, nu vet man var man kan köra om säkert och behöver inte vänta på att det skall vara fritt för att köra om fyra tjugofemmetersekipage, vilket ju kan vara ett par mil om det vill sig illa, och snart är man där igen.

Jo om valet står mellan 2+1 och tvåfiliga landsvägar utan räcke med blinda kurvor så är valet solklart. Dock inte här nere där vi har öppna vidder, raka vägar och mycket traktortrafik. Tänk själv att ligga 30 på en 100 väg utan möjlighet till omkörning.
Citera
2016-03-28, 19:48
Medlem
USSR2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jo om valet står mellan 2+1 och tvåfiliga landsvägar utan räcke med blinda kurvor så är valet solklart. Dock inte här nere där vi har öppna vidder, raka vägar och mycket traktortrafik. Tänk själv att ligga 30 på en 100 väg utan möjlighet till omkörning.

Det är det enda som fått mig att få "road-rage" i Sverige faktiskt. Man har bråttom sedan kommer en lång sträcka enkelfil och en EPA-traktor, samma fenomen med LGF-trianglar på enkelfil upprepar sig tills man helt enkelt inte står ut längre.
Citera
2016-03-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är inte helt rätt även om andemeningen i lagstiftningen är att huvudansvaret för ett körfältsbyte ligger på den som avser att byta körfält.

Om det som ett resultat av körfältsbytet inträffar en olycka kommer försäkringsbolaget anse den som byter körfält vara vållande i samtliga fall.
Citera
2016-03-28, 19:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om det som ett resultat av körfältsbytet inträffar en olycka kommer försäkringsbolaget anse den som byter körfält vara vållande i samtliga fall.

Det är nog sant såvida inget annat framkommit som indikerar motsatsen.
Citera
2016-03-28, 20:34
Medlem
Dieseltratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Hur mycket traktorer har ni i Skåneland egentligen? Körde från Växjö till Köpenhamn i somras, mestadels på 2+1-väg och jag stötte då inte på några traktorer.
Citera
2016-03-28, 20:36
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Hur mycket traktorer har ni i Skåneland egentligen? Körde från Växjö till Köpenhamn i somras, mestadels på 2+1-väg och jag stötte då inte på några traktorer.

Är väl antagligen som värst kring sådd (vår) och i skördetid (höst).
Citera
2016-03-28, 21:20
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Detta plus att de är mer vanligt förekommande i de Sydligaste trakterna (tänk Sjöbo och öster/söderut kring Ystad och mot Tomelilla med omnejd). Kring sommaren är det ganska lugnt (iaf tills mellan skördarna för vi har inte bara "en skörd", rapsen vill nog inte skördas när det börjar närma sig oktober ).
Citera
2016-03-28, 21:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

I Skåne så skördas dessutom betorna ända från början på september till i början på november. Lokalt så ställer det till en del trafikbekymmer.
Citera
2016-03-29, 01:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Det är bara att se hur det skånska landskapet ser ut - bebyggelse, vägar och åkermark, det är allt.
Naturligtvis rullar det väldigt mycket traktorer, både med och utan släp, dessutom många epa-traktorer.
Traktortrafiken är som värst i mars,april och maj, (vår-sådd)sen börjar det igen i september och fortsätter även i oktober och hela november (skördetid).
Citera
2016-03-29, 02:55
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Folk som vägrar använda blinkers på ett korrekt sätt vid körning i rondeller!
Man måste inte blinka vänster IN i rondellen, det räcker om man blinkar höger när man ska köra UT ur cirkulationsplatsen. Hur jävla svårt ska det vara att förstå?
Har man 18 ton i ryggen vill man gärna inte behöva stanna för att folk inte vet hur i hela helvete man uppför sig i trafiken.

Och hur jävla svårt skall det vara att förstå att du för enkelhetens skull bör blinka vänster när du kör in i rondellen för att sedan slå om till höger blinker inför utkörningen av rondellen?

Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Tack för att du upplyser om regelverket. Det är olagligt att köra 75 på 70-väg med, tänk på det!
Invänta en lucka i Stockholms rusning, jo tjenare....

Blinkar man i god tid så släpps du in förr eller senare. Det folk oftast stör sig på är andra som tror sig kunna ta plats hur som helst. Du kan ju prova att försöka tränga dig in i en annan fil här i Malmö...hehe
Citera
2016-04-03, 14:36
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Och hur jävla svårt skall det vara att förstå att du för enkelhetens skull bör blinka vänster när du kör in i rondellen för att sedan slå om till höger blinker inför utkörningen av rondellen?

För VEM är det enklare att "jag/"annan" blinkar vänster "när man skall in i rondellen" och behåller blinkandet i en cirkulationsplats när cirkulationen isig är enkelriktad och man kan "bara" lämna cirkulationsplatsen genom högersväng, och det är ju självklart viktigt att visa att "nu skall jag svänga ut"?

Jag ställer en motfråga till dig i precis samma anda som du ställde din fråga.

Och hur jävla svårt skall det vara för dig (/annan) att begripa att ingen blink I och/eller "när man kör in i" cirkulationsplats--> personen skall köra åt vänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in