2016-04-10, 19:46
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det behöver inte vara en "40 jil" hög mur. Den vore fortfarande extremt lätt att se.
Hur många har gjort det?
Det är nog många som sett den, men inte med en kikare från afrika.
Citera
2016-04-10, 19:48
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Jag tror också att det finns en möjlighet att det kan finnas mera land bortom Antarktis.
Ja det är mycket möjligt.
Citera
2016-04-10, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vanishing line (antar att du menar konvergenslinje) var ett uselt bidrag, eftersom konvergenslinjer inte kan passera Vanishing Point. Vanishing point är alltid på horisonten, oavsett ögonhöjd.
Hur var det nu, ser man en kortare sträcka om ögonen är närmare golvet, givet att golvet är plant?
Varför skulle jag mena convergence line när jag skriver vanishing line?
Citera
2016-04-10, 19:49
Medlem
Citat:
Att Jorden är platt motsäger inte att den också kan vara ihålig på en och samma gång. Bara för att ytan är plan så behöver den inte vara platt som en pannkaka. Vi vet inte hur pass tjock själva disken är. Det skulle kunna finnas ett stort djup under ytan som vi bor på. Eller så befinner vi oss inuti en sfärisk "bubbla" där själva boendeytan vilar som en plan skiva i dess nederdel?

Det tog två sekunder så var den tesen spräckt, det finns inte 3 alternativ utan 6 st.

1 Sfärisk
2 Platt
3 Sfärisk och ihålig
4 Platt och ihålig
5.Sfärisk ihålig och bebodd
6.Platt ihålig och bebodd

Är det alla eller finns det fler varianter som jag missat.
Citera
2016-04-10, 19:50
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Båtar, skylines, berg och byggnader som fyrar t ex (som man kan se på längre avstånd än vad man borde kunna göra på en rund jord av den storlek som den påstås vara) borde börja tippa över och inte ses helt upprätta som de alltid gör. Det stärker teorin om att de befinner sig på en plan yta.

Likaså om man följer en luftballongsfärd med blicken när ballongen flyger bortåt så borde den börja luta nånstans strax innan horisonten om Jorden verkligen kröker sig.

Är du såhär korkad som du försöker framställa dig själv?

Om jorden är rund: Hur kommer det sig att vi känner gravitation neråt på alla platser på planeten? Hur kommer det sig att gravitationsaccelerationen skiljer sig över hela planeten? Hur förklarar du tidszoner?

Ingenting av det du skrivit i tråden har någon som helst logisk bevisning.

Citat:
Ursprungligen postat av Hallowen
Det tog två sekunder så var den tesen spräckt, det finns inte 3 alternativ utan 6 st.

1 Sfärisk
2 Platt
3 Sfärisk och ihålig
4 Platt och ihålig
5.Sfärisk ihålig och bebodd
6.Platt ihålig och bebodd

Är det alla eller finns det fler varianter som jag missat.

Det är fysiskt omöjligt för ett objekt med jordens massa (som redan beräknats genom att mäta med dragningskraften och gravitationsaccelerationen) att vara ihålig, den skulle kollapsa till en sfär samma sekund.
Senast redigerad av Flaskhalsat 2016-04-10 kl. 19:53.
Citera
2016-04-10, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Det är nog många som sett den, men inte med en kikare från afrika.

Varför skulle de inte kunna ha sett den med en kikare från Afrika?

Föreställ dig ett papper med några millimeter av en kortsida uppvikt.
Under vilka förhållanden skulle du inte kunna se den uppvikta kanten?

För övrigt kanske ni inte ser det, men ni gör er själva en enorm otjänst genom att placera mer land bortom isen. Ökad specificitet gör det mer osannolikt.
Senast redigerad av lorddesh 2016-04-10 kl. 19:55.
Citera
2016-04-10, 19:52
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Nej, litar inte på alla dessa utsagor om ISS. Tror att det är rena fabler och fantasier. Men svara gärna på min fråga ang. flygplan och om du anser att de klistras fast i atmosfären och sveper med i Jordens rotation på t ex cirka 1700 km i timmen vid ekvatorn?

De gör vad? Vadå tror de är fabler? Kolla upp när den ska passera! Du kan se den med blotta ögat. Vad är det här? Vadå litar inte på dem... Vad håller du på med egentligen?

Först måste du lära dig vad inertia är. Tills dess så verkar dessa ting humbug för dig.

Om den klistrar sig fast i himlen skulle den bara hänga där uppe.
Senast redigerad av Yppsilon 2016-04-10 kl. 19:56.
Citera
2016-04-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Ja det är mycket möjligt.

förklara varför du tror det
Citera
2016-04-10, 19:55
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Avstår att svara på inlägg där man direkt bemöts av påhopp om att man skulle vara korkad och liknande.

Ja, du har hoppat över alla frågor där du faktiskt måste bevisa någon typ av fysisk förståelse för hur världens krafter interagerar med varandra. Du har än så länge inte lagt fram ett enda bevis för att jorden är platt baserat på fysiska teorier eller tester.
Citera
2016-04-10, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Ja, du har hoppat över alla frågor där du faktiskt måste bevisa någon typ av fysisk förståelse för hur världens krafter interagerar med varandra. Du har än så länge inte lagt fram ett enda bevis för att jorden är platt baserat på fysiska teorier eller tester.
Hur interagerar gravitationen med den elektromagnetiska kraften?
Citera
2016-04-10, 20:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om vi nu antar att du har använt dig av korrekt matematik för att räkna ut hur mycket ballongen borde luta efter fyra mil så håller jag med dig om att den lilla lutningen inte borde kunna uppfattas på så pass långt avstånd.
Varför använde du då det som argument?
Gissade du hejvilt på att lutningen borde synas? Det stärker ju inte din position direkt.
Jag använde inte ens matematik (indirekt är det förstås matematik). Jag gjorde en skalenlig modell (jordens radie som 6371,2km) i ett CAD-program (det råkar vara mitt jobb att bl.a. göra skalenliga 3D-modeller) och gjorde mätningar på den.

Citat:
Men varför jag tog upp det exemplet var för att då får jag inte ihop det med sfäriska-jorden-förespråkarnas argument om att du kan se hur en båt försvinner bakom Jordens krökning när du betraktar den segla bort över vattnet?? Dvs att det skulle bero på krökningen att båten försvinner ur sikte så pass tidigt; att båten seglar ner över själva rundningen. För om man då zoomar in och ser båten klart och tydligt just när den befinner sig vid själva krökningsgränsen så borde man kunna uppfatta att den lutar (Vilket man inte gör på de filmer som jag har sett)

Vet inte om jag beskrev det där så att det blev tydligt vad jag menar? Men jag tycker att er logik blir motsägelsefull om ni ska använda argumentet att Jorden är rund för att man kan se båtar försvinna över kurvan med blotta ögat..
Det är svårt att se en båt med blotta ögat på 5km avstånd.
Här är en film där man ser "klart och tydligt" att en båt "försvinner" bakom horisonten:
https://www.youtube.com/watch?v=0NTqAUgoD9g
Här är en till:
https://www.youtube.com/watch?v=7nUFLLUahSI

Citat:
Vilken uträkningsmodell använder du dig förresten av för att visa på hur mycket Jorden kröker sig?
Jordens ungefärliga radie är 6371,2km vid ekvatorn, då blir horisonten c:a km bort om ögonhöjden är 2m i havsnivå.
Jordens radie
Horisont
Citera
2016-04-10, 20:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vilken uträkningsmodell använder du dig förresten av för att visa på hur mycket Jorden kröker sig?

Det finns flera och det ger alla samma resultat.

En av metoderna har vi redan diskuterat, har du glömt det?
Man mäter vinkeln mellan solen och horisonten samtidigt på två platser. Ett väldigt enkelt bevis på att jorden är en sfär.

Citat:
Men svara gärna på min fråga ang. flygplan och om du anser att de klistras fast i atmosfären och sveper med i Jordens rotation på t ex cirka 1700 km i timmen vid ekvatorn?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Är vindhastigheten i väst-öst led noll så har luften samma hastighet som jorden.
Flygplan är inte "fastklistrade" utan de har en hastighet genom luften.

Citat:
Solen och månen är båda lika stora, precis som det ser ut, de befinner sig nära oss och inte flera miljoner mil bort.

Men det trista för din del är att vi faktiskt kan mäta avståndet till månen och solen. Och det du vill tro på är inte sant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in