2016-04-10, 18:14
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Båtar, skylines, berg och byggnader som fyrar t ex (som man kan se på längre avstånd än vad man borde kunna göra på en rund jord av den storlek som den påstås vara) borde börja tippa över och inte ses helt upprätta som de alltid gör. Det stärker teorin om att de befinner sig på en plan yta.

Likaså om man följer en luftballongsfärd med blicken när ballongen flyger bortåt så borde den börja luta nånstans strax innan horisonten om Jorden verkligen kröker sig.

Gud. Höjden är för liten i relation till jordens kurvatur.

Gör matten. Men du kanske är rädd för att det smittar. STD, scientifically transmitted disease
Senast redigerad av Yppsilon 2016-04-10 kl. 18:32.
Citera
2016-04-10, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Eller så åker du till ismuren o försöker ta dig igenom den och ut på andra sidan

Varför skulle jag behöva åka till den? Jorden är platt, det bör vara lätt att se den från lämplig punkt för att bevisa att Jorden minsann är omringad av en stor ismur.

Detta menar du är möjligt. Jag undrar hur många som gjort det.
Citera
2016-04-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Gud. Höjden är för liten i relation till jordens kurvatur.

Gör matten. Men du kanske är rädd för att det smittar. STD, scientifically transmitter disease

Men anser du att Jorden är liten nog för att man med blotta ögat kan se båtar försvinna bakom krökningen? Jag har sett filmer på båtar som tycks försvinna bakom horisonten men när man zoomar in så syns hela båten igen och då är den alltid upprätt.

Hur menar du t ex att en luftballong/helikopter eller ett flygplan kompenserar för krökningen när de flyger? Anser du att de på något magiskt sätt klistras fast i atmosfären/luften och därför automatiskt sveps med i Jordens rotation runt krökningen?

Om Jorden är rund så borde väl en luftballong rimligtvis börja tippa över vid något tillfälle. Det vore intressant att zooma in en ballong med någon bra långtseende kamera för att se när den börja luta i så fall.
Senast redigerad av rosalotus 2016-04-10 kl. 18:41.
Citera
2016-04-10, 18:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Likaså om man följer en luftballongsfärd med blicken när ballongen flyger bortåt så borde den börja luta nånstans strax innan horisonten om Jorden verkligen kröker sig.
OK, om vi antar att luftballongen flyger iväg på 100m höjd (underkant korg), hur långt bort är den när korgen når horisonten om ögonhöjden är 2m över marknivån?
Svar: c:a 40km.

Vilken vinkel har luftballongens lod-linje jämfört med en lod-linje på din position?
Svar: c:a 0,36 grader.

Hur bra ser du en lutning på 0,36 grader 4 mils avstånd?
Citera
2016-04-10, 19:12
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Men anser du att Jorden är liten nog för att man med blotta ögat kan se båtar försvinna bakom krökningen? Jag har sett filmer på båtar som tycks försvinna bakom horisonten men när man zoomar in så syns hela båten igen och då är den alltid upprätt.

Hur menar du t ex att en luftballong/helikopter eller ett flygplan kompenserar för krökningen när de flyger? Anser du att de på något magiskt sätt klistras fast i atmosfären/luften och därför automatiskt sveps med i Jordens rotation runt krökningen?

Om Jorden är rund så borde väl en luftballong rimligtvis börja tippa över vid något tillfälle. Det vore intressant att zooma in en ballong med någon bra långtseende kamera för att se när den börja luta i så fall.

Det har inget med att anse hur "liten den är". Alla sfäriska objekt har en visuell horisont.

Däremot har ljus refraktoriska egenskaper som " super-positionerar"

Looming and similar phenomena

Räcker det inte att se ISS göra en konvex rörelse över natthimeln?

Om du inte tror på detta. Köp ett teleskop, kostar inte så mycket. Kolla när ISS kommer vara synlig över din natthimmel. Sikta teleskopet. Loh and behold.
Senast redigerad av Yppsilon 2016-04-10 kl. 19:15.
Citera
2016-04-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
OK, om vi antar att luftballongen flyger iväg på 100m höjd (underkant korg), hur långt bort är den när korgen når horisonten om ögonhöjden är 2m över marknivån?
Svar: c:a 40km.

Vilken vinkel har luftballongens lod-linje jämfört med en lod-linje på din position?
Svar: c:a 0,36 grader.

Hur bra ser du en lutning på 0,36 grader 4 mils avstånd?

Om vi nu antar att du har använt dig av korrekt matematik för att räkna ut hur mycket ballongen borde luta efter fyra mil så håller jag med dig om att den lilla lutningen inte borde kunna uppfattas på så pass långt avstånd.

Men varför jag tog upp det exemplet var för att då får jag inte ihop det med sfäriska-jorden-förespråkarnas argument om att du kan se hur en båt försvinner bakom Jordens krökning när du betraktar den segla bort över vattnet?? Dvs att det skulle bero på krökningen att båten försvinner ur sikte så pass tidigt; att båten seglar ner över själva rundningen. För om man då zoomar in och ser båten klart och tydligt just när den befinner sig vid själva krökningsgränsen så borde man kunna uppfatta att den lutar (Vilket man inte gör på de filmer som jag har sett).

Vet inte om jag beskrev det där så att det blev tydligt vad jag menar? Men jag tycker att er logik blir motsägelsefull om ni ska använda argumentet att Jorden är rund för att man kan se båtar försvinna över kurvan med blotta ögat.

Vilken uträkningsmodell använder du dig förresten av för att visa på hur mycket Jorden kröker sig?
Citera
2016-04-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Det har inget med att anse hur "liten den är". Alla sfäriska objekt har en visuell horisont.

Däremot har ljus refraktoriska egenskaper som " super-positionerar"

Looming and similar phenomena

Räcker det inte att se ISS göra en konvex rörelse över natthimeln?

Om du inte tror på detta. Köp ett teleskop, kostar inte så mycket. Kolla när ISS kommer vara synlig över din natthimmel. Sikta teleskopet. Loh and behold.

Nej, litar inte på alla dessa utsagor om ISS. Tror att det är rena fabler och fantasier. Men svara gärna på min fråga ang. flygplan och om du anser att de klistras fast i atmosfären och sveper med i Jordens rotation på t ex cirka 1700 km i timmen vid ekvatorn?
Citera
2016-04-10, 19:39
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Varför skulle jag behöva åka till den? Jorden är platt, det bör vara lätt att se den från lämplig punkt för att bevisa att Jorden minsann är omringad av en stor ismur.

Detta menar du är möjligt. Jag undrar hur många som gjort det.
Det kan ju vara is i alloändlighet. Det är ju inte en 40 jil hög mur.
Citera
2016-04-10, 19:40
Medlem
Citat:

Det behöver inte vara en "40 jil" hög mur. Den vore fortfarande extremt lätt att se.
Hur många har gjort det?
Citera
2016-04-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tycker att det presenterats väldigt många bra argument för att jorden är platt. Tyvärr falller alltihop på att man redan bevisat att jorden är ihålig och då måste den vara en sfär.

T.ex. så har Macuxiindianderan i Amazonas redan för länge sedan besökt jordens inre.

T.o.m. en vetenaskaplig gigant som Halley (han med kometen) har sagt att jorden är ihålig. Då blir det lite löjligt när glada amatörer på FB påstår något annat.

Här bevisas att jorden är ihålig: http://humansarefree.com/2015/09/13-pieces-of-evidence-supporting-hollow.html

Alla de observationer som tydligt verka visa att jorden är platt kan i ett trollslag förklaras med ett enkelt antagande: Jorden är inte platt, det är i själva verket pannkakan som är klotformad.

Att Jorden är platt motsäger inte att den också kan vara ihålig på en och samma gång. Bara för att ytan är plan så behöver den inte vara platt som en pannkaka. Vi vet inte hur pass tjock själva disken är. Det skulle kunna finnas ett stort djup under ytan som vi bor på. Eller så befinner vi oss inuti en sfärisk "bubbla" där själva boendeytan vilar som en plan skiva i dess nederdel?
Citera
2016-04-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tycker att det presenterats väldigt många bra argument för att jorden är platt. Tyvärr falller alltihop på att man redan bevisat att jorden är ihålig och då måste den vara en sfär.

T.ex. så har Macuxiindianderan i Amazonas redan för länge sedan besökt jordens inre.

T.o.m. en vetenaskaplig gigant som Halley (han med kometen) har sagt att jorden är ihålig. Då blir det lite löjligt när glada amatörer på FB påstår något annat.

Här bevisas att jorden är ihålig: http://humansarefree.com/2015/09/13-pieces-of-evidence-supporting-hollow.html

Alla de observationer som tydligt verka visa att jorden är platt kan i ett trollslag förklaras med ett enkelt antagande: Jorden är inte platt, det är i själva verket pannkakan som är klotformad.

Jaha när man trodde att det inte finns några data/fakta/bevis för en platt jord så kommer du och slänger in att jorden är ihålig och bebodd.

Har du några fakta/bevis och då räknas inte det hittepå du länkade till.

Innan vi gör det finns det fler teorier om jordens form eller kan vis hålla oss till, Sfärisk, platt. ihålig och bebodd, inga ytterligare förslag.

Den som lyckas bevisa mest utan att hämta argument från YT och obskyra webbsidor vinner.
Citera
2016-04-10, 19:45
Medlem
Citat:

Jag tror också att det finns en möjlighet att det kan finnas mera land bortom Antarktis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in