Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
OK, om vi antar att luftballongen flyger iväg på 100m höjd (underkant korg), hur långt bort är den när korgen når horisonten om ögonhöjden är 2m över marknivån?
Svar: c:a 40km.
Vilken vinkel har luftballongens lod-linje jämfört med en lod-linje på din position?
Svar: c:a 0,36 grader.
Hur bra ser du en lutning på 0,36 grader 4 mils avstånd?
Om vi nu antar att du har använt dig av korrekt matematik för att räkna ut hur mycket ballongen borde luta efter fyra mil så håller jag med dig om att den lilla lutningen inte borde kunna uppfattas på så pass långt avstånd.
Men varför jag tog upp det exemplet var för att då får jag inte ihop det med sfäriska-jorden-förespråkarnas argument om att du kan se hur en båt försvinner bakom Jordens krökning när du betraktar den segla bort över vattnet?? Dvs att det skulle bero på krökningen att båten försvinner ur sikte så pass tidigt; att båten seglar ner över själva rundningen. För om man då zoomar in och ser båten klart och tydligt just när den befinner sig vid själva krökningsgränsen så borde man kunna uppfatta att den lutar (Vilket man inte gör på de filmer som jag har sett).
Vet inte om jag beskrev det där så att det blev tydligt vad jag menar? Men jag tycker att er logik blir motsägelsefull om ni ska använda argumentet att Jorden är rund för att man kan se båtar försvinna över kurvan med blotta ögat.
Vilken uträkningsmodell använder du dig förresten av för att visa på hur mycket Jorden kröker sig?