2016-04-10, 15:13
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Man hjälper ingen av att säga du är för tjock eller för smal. Det är bara korkat och kan såra personen. En tjock person kanske lärt sig att hen mår dåligt så går hen och äter mat för att trösta sig själv. Och då görs det bara värre om det kommenteras på vikten. Samma med smala, ingen hjälper av att trycka ner personen bakom. Och sluta äta är verkligen inte ett bra tips.
Jag tror inte någon menar att de vill hjälpa någon att säga att de är för feta - det vet de alldeles säkert redan.

Jag tänker att vi diskuterar det som sägs och görs i alla fall av dekadenta, kroppsfixerade människor i väst.

Självklart förstår alla att ingen hjälps av utomståendes kommentarer, men vi människor är varken utopiska eller goda i allmänhet.

Men det anses OK att prata om en smals kropp över huvudet på denna, medan det omvända skulle resultera i en sköld i den politiska inkorrekthetens Hall of Fame.
Citera
2016-04-10, 15:19
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
någon som sett belgiens hälsominister? som pratar om att barn måste ut och röra sig och skolan behöver mer gympalektioner?

https://akphoto3.ask.fm/499/381/809/-239996970-1sjd5o1-gcifd26tfodnqk0/original/file.jpg

Blir det hon säger mindre sant då hon själv är överviktig? Hälsoministerns egna hälsa är snarare ett bevis på att det hon säger stämmer, lär man barnen att bättre ta hand om sig själva i tidig ålder så minskar man risken att det spårar ur till den extrema övervikt hon själv har satt sig i.

//Tripportreat
Citera
2016-04-10, 15:21
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför skall man inte få kritisera fetton? Man kritiserar ju rökare,knarkare,alkoholister osv...

Med det sagt ska man inte vara elak i sin kritik men få dem att förstå att det inte är hälsosamt.

en mindre övervikt behöver inte vara ohälsosam, kroppar kommer i många former.

Och hur tror du att den kritiken är konstruktiv? tror du inte de personerna är mycket medvetna om sin kroppsform? Att andra hatar på dem kommer inte göra att någon blir mer hälsosam, det funkar inte så.
Senast redigerad av Buffymylove 2016-04-10 kl. 15:25.
Citera
2016-04-10, 15:26
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Och du kan inte heller se vad en tjock person äter, men oftast antar man att den äter dåligt, hellre än att anta att hen har ett sköldkörtelproblem, struma, nyss fött barn eller vafan som.

Man värderar en tjockis handlingar och gör antaganden för att den ser ut på ett visst sätt, fastän man vet noll om personens liv.

Folk ska ge fan i att kommentera andras kroppar, helt enkelt. Fattar inte vad för tappade individer som får för sig att det är ok.

Dessa två problem går att behandlas emot, och nej du ser inte ut som dessa http://www.thesneeze.com/art/guinness/twins.jpg om du nyss fått barn...

Precis då skall folk hålla igen sina käftar och sluta kommentera andra människors leverne vad de än må gälla!

Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
en mindre övervikt behöver inte vara hälsosam, kroppar kommer i många former.
Och hur tror du att den kritiken är konstruktiv? tror du inte de personerna är mycket medvetna om sin kroppsform? Att andra hatar på dem kommer inte göra att någon blir mer hälsosam, det funkar inte så.

Nu pratar jag inte om mindre övervikt...

Med den logiken så bör vi hålla käften för att framföra kritik till rökare,knarkare och alkoholister då dessa säkert vet om sin situation.
Citera
2016-04-10, 15:28
Medlem
demonmormors avatar
Citat:

Precis då skall folk hålla igen sina käftar och sluta kommentera andra människors leverne vad de än må gälla!

Här är vi helt överens. Deras kropp, deras bekymmer.
Citera
2016-04-10, 15:31
Medlem
Meeeeezt90s avatar
Jag tycker inte att det är ok att kritisera varken smala eller tjocka, alla väljer själva hur de vill se ut och alternativt om de vill göra något åt det hela.
Däremot ser jag det som ett problem om den osunda hälsotypen hyllas och normaliseras för mycket som det görs på ex. Facebook. Absolut får en enskild person som är lite överviktig vara nöjd över sin kropp, men det är fortfarande inte ett ideal som är bra att ha som norm.
Citera
2016-04-10, 15:34
Medlem
FlamingBacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demonmormor
Här är vi helt överens. Deras kropp, deras bekymmer.

Som vanligt är problemet staten. Det är inte alls deras kropp deras bekymmer. Eftersom fetma orsakar gigantiska problem, belastar staten och dessutom påfallande ofta medför lagligt diskriminering utav de människor som faktiskt kan kontrollera basala instinkter som hunger. Det är faktiskt sjukt (och ett utav de många skäl till att jag avskyr vårt samhälle) när försumbara ickeproblem som typ kokainbruk eller godisfärg ska regleras och förbjudas, medans jätteproblemet övervikt och fetma inte bara är lagligt, utan dessutom uppmuntras och missbrukarna skyddas.

Jag ogillar starkt dödsdrogen alkohol, men sanningen är att det är helt vansinnigt att man har åldersgräns på alkohol, men att förstöra sin (och sina barns) kroppar och liv genom att gravt försämra deras liv redan som typ tioåringar är både accepterat och lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Meeeeezt90
Jag tycker inte att det är ok att kritisera varken smala eller tjocka, alla väljer själva hur de vill se ut och alternativt om de vill göra något åt det hela.
Däremot ser jag det som ett problem om den osunda hälsotypen hyllas och normaliseras för mycket som det görs på ex. Facebook. Absolut får en enskild person som är lite överviktig vara nöjd över sin kropp, men det är fortfarande inte ett ideal som är bra att ha som norm.

Övervikt är redan norm i Sverige. Sanningen är att det finns fler överviktiga än "normalviktiga". Betydligt värre blir det dessutom i framtiden.

Snabb ändring. Visste ni att rättsväsendet i flera länder (förmodligen även Sverige) diskriminerar normalviktiga, eftersom fetton ses som för feta för att begå brott, trots att feta är överrepresenterade när det gäller brott?
Senast redigerad av FlamingBacon 2016-04-10 kl. 15:38.
Citera
2016-04-10, 15:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det är väldigt tydligt i dagens åsiktsklimat att allt som är dåligt, destruktivt & skadligt är det tabu att kritisera. Men allt som är bra, vackert & sunt det skall man kritisera hela tiden.
Citera
2016-04-10, 15:46
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Dessa två problem går att behandlas emot, och nej du ser inte ut som dessa http://www.thesneeze.com/art/guinness/twins.jpg om du nyss fått barn...

Nu pratar jag inte om mindre övervikt...

Med den logiken så bör vi hålla käften för att framföra kritik till rökare,knarkare och alkoholister då dessa säkert vet om sin situation.

Men återigen, på vilket sätt är det konstruktivt? Man vet ju vilken kropp man har, och motivation kommer sällan från "välmenta upplysningar", särskilt från främlingar. Bara för att en person är överviktig betyder det inte att de är korkade. Jag har ibland fått kommentarer om att jag är för smal, men det betyder ju inte att jag är mer benägen att göra en livsstilsförändring för det.
Citera
2016-04-10, 15:46
Medlem
Obviuss avatar
Till alla tjockisar: Banta förfan! Och nej ni har ingen sjukdom som ni alltid påstår! Ni är bara latmaskar som inte kan kontrollera er själva..

Till frågan: Jag som har en normal kropp brukar ibland få åsikter av tjocka kossor att jag behöver gå upp i vikt.. FUCK OFF!
Ni är bara så jävla avundsjuka och skulle bara drömma om en sådan kropp. Ta tag i er äckliga kropp istället så och börja träna istället!
Citera
2016-04-10, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Att den belgiska hälsoministern är väldigt väldigt ohälsosam är långt ifrån samma sak att kommentera som att få personliga kommentarer om sin kropp av ett omgivande gäng människor.

Belgiens hälsominister har till 98% säkerhet skapat sin ohälsa alldeles själv (0.90% av övervikt är genetisk), och jag hade lika gärna kunnat säga om Christer Petterson att han borde skippa vodkan i frukostflingorna.

När någon lider av ett uppenbart allvarligt missbruk finns det fog för sälta i kommentarerna. Matmissbrukare som alkoholmissbrukare. Tough love är det enda som gäller. Att vara co dependent och elda under deras missbruk är idiotiskt.

Om någon har normalvikt/smal är de påträngande kommentarerna utformade för att ta ner den smala ett par pinnhål, då de inte-smala tycker att den smales blotta närvaro är provocerande.

För att förtydliga det jag menade så pratade jag inte om Belgiens hälsominister som sådan utan om typen av kommentarer "Hon borde inte äta 20-pack munkar till frulle". Sånt säger typ ingen direkt till en överviktig men många skämtar om det bakom ryggen på dom medan, som du skrev när det gäller smala så säger man det direkt till dom.

Så det du skrev använde jag bara som ett exempel på hur det oftast är när det gäller kritik mot tjocka vs smala.

Sen är jag av en annan åsikt än dig (om jag förstått dig rätt) när det gäller sälta i kommentarerna när det gäller missbruk. Att vara frän, ironisk eller sarkastisk hjälper väl föga om det nu är det du menar med sälta. Att däremot vara taktfull, kravfullt omtänksam och leverera fakta anser jag är ett bättre tillvägagångssätt. Fast det beror väl på vilket syfte man har förstås.
Citera
2016-04-10, 15:54
Medlem
FlamingBacons avatar
Som bonus vill jag tillägga att det inte finns några sjukdomar som orsakar fetma. Det finns sjukdomar som eventuellt gör det svårare att vara normalviktig, och kanske t.om i genomsnitt leder till en viss viktökning som man inte kan rå för, som lymfödem eller tumörer. Fettofantasin om att de har något marginellt körtelproblem som dömt dem till evig fetma helt utan egen skuld är en myt som bör krossas omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in