2016-04-10, 09:57
Medlem
Ett argument mot kvinnlig rösträtt är det tyska riksdagsvalet 1933. Hiitler var kvinnornas man och de tyska kvinnorna satte idolstatus på Hitler. Så utan kvinnlig rösträtt... inget världskrig och inga judeutrotningar.
Citera
2016-04-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Innan jag får hela kopplet över mig, så vill jag bara framhålla att jag inte anser att kvinnor skall förlora sin rösträtt. Min hustru är i dessa sammanhang både analytisk och klok, och inte skulle jag vilja beröva henne möjligheten att rösta.

Detta sagt, så vill jag ändå framföra att det visst går att hitta vettiga argument mot, även om jag anser att argumenten för överväger. Så här:

Man behöver inte betrakta rösträtten som något som tillfaller individen, utan den kan istället anses tillhöra gården (som förr i världen då skattekraft låg till grund för rösträtt) eller familjen. Gård är det inte så många som har idag, men familjer förekommer fortfarande någorlunda frekvent. Om man anser att det är varje familj som äger en röst, så är det rimligt att familjens överhuvud, dvs mannen/maken/fadern är den som representerar familjen och går och röstar. Enbart om denna är avliden så skulle då hans änka träda i hans ställe. Man kan mycket väl anse att familjen företräds av mannen utåt och av kvinnan inåt.

Fast, som sagt, detta bygger på att man anser att det är något annat än individen som skall vara det som bär rösträtten.

NU är uven mer än lovligt stock……… ( take your pick)
Kvinnor har egna huvuden och behöver inget "över" huvud.
Citera
2016-04-10, 10:28
Medlem
om vi har kvinlig rösträtt så kommer sådana här kvinnor att ha makt att bestämma över oss andra:
https://www.youtube.com/watch?v=m4bkQ8igOYc
Citera
2016-04-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Nej, det är inte objektivt då inte alla kulturer delar den synen på sexualiteten. Även i Väst är det synsättet något ganska nytt som uppstått genom senaste årtiondenas kulturella förändringar snarare än något som alltid funnits där helt objektivt. I Sverige avkriminaliserades homosex först år 1944 (men var ännu ej kulturellt accepterat) och i vissa amerikanska sydstater fanns sodomilagar ända till 2003.

Nej, synen på slöjan är inte objektiv utan den är subjektiv. Vissa menar att slöjan är feministisk:

http://www.expressen.se/debatt/slojan-ar-en-feministisk-symbol/

Medan andra menar att slöjan står för kvinnoförtryck:

http://www.expressen.se/debatt/du-ar-inte-feminist-gina-dirawi/

Såhär beskriver du kvinnans roll inom islam:

(FB) Varför organisera sig inte män emot feminismen?

Är din beskrivning av islams kvinnosyn objektiv? Är de muslimska kvinnor som kallar slöjan för en feministisk symbol mindre objektiva än vad du är? Eller är ni båda subjektiva då du utgår från en svensk icke-religiös positionen att abrahamitisk religion är kvinnoförtryck medan de muslimska kvinnorna vill försvara sin religion?

"objektivt" i meningen det finns en inbyggd sanning/ logik, i vart fall om man tror på att homo sapiens har samma värde. Svårt?
(vill du snacka med en relativist får du välja någon annan)

Vad gäller diskussionen om slöjan så har den olika tolkningar ja, men jag skulle säga att ingen av dessa tolkningar är hela sanningen. Slöjans funktion kan vara båda dessa saker, både förtryckande ( iom sitt tvång och uppenbara negativa innebörd) och "skyddande" (iom att den ger kvinnor viss rörelsefrihet).
Och beroende på vilken kontext man befinner sig i så drar man fram olika ståndpunkter.

Men alla inser nog att det som skulle ge kvinnor mest frihet är att män slutar betrakta dem som vandrande sexföremål för dem att äga/ handla med/ ta för sig av efter eget tycke.
Citera
2016-04-10, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Innan jag får hela kopplet över mig, så vill jag bara framhålla att jag inte anser att kvinnor skall förlora sin rösträtt. Min hustru är i dessa sammanhang både analytisk och klok, och inte skulle jag vilja beröva henne möjligheten att rösta.

Hon satt bredvid när du skrev det här inlägget, eller hur?

Citat:
Detta sagt, så vill jag ändå framföra att det visst går att hitta vettiga argument mot, även om jag anser att argumenten för överväger. Så här:

Man behöver inte betrakta rösträtten som något som tillfaller individen, utan den kan istället anses tillhöra gården (som förr i världen då skattekraft låg till grund för rösträtt) eller familjen. Gård är det inte så många som har idag, men familjer förekommer fortfarande någorlunda frekvent. Om man anser att det är varje familj som äger en röst, så är det rimligt att familjens överhuvud, dvs mannen/maken/fadern är den som representerar familjen och går och röstar. Enbart om denna är avliden så skulle då hans änka träda i hans ställe. Man kan mycket väl anse att familjen företräds av mannen utåt och av kvinnan inåt.

Fast, som sagt, detta bygger på att man anser att det är något annat än individen som skall vara det som bär rösträtten.

Om det är något annat än individen som bär rösträtten riskerar en stor del av folkets vilja att aldrig höras. Varför är det bra? Skulle det vara bra även om det är just din vilja som aldrig syns i något valresultat? Jag tycker att även de röster som inte vinner valen är intressanta och viktiga.

Du förutsätter att mannen ska vara överhuvud i en familj, bygger du det antagandet på att det är vanligare (än så länge) att män tjänar mer än kvinnor och således betalar mer i skatt, eller varför ska mannen automatiskt ses som överhuvudet? Jag ser inte fördelen med det heller. Dels finns det ju många förhållanden och äktenskap där kvinnan betalar mer i skatt än sin man, om det är vad du anser ska räknas, och dels finns det familjer där mannen av olika skäl inte kan eller vill fungera som något överhuvud alls, kanske inte på något plan överhuvudtaget, så varför ska rösträtten automatiskt tillfalla honom?

För min del är jag tacksam och faktiskt smått stolt över min rösträtt, och för att dra mitt strå till stacken för att det land jag lever i fortsätter att se den som viktig.
Citera
2016-04-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag konstaterar nu att du, Merapi, är en otroligt lögnaktig liten människa. Det är inte läskunnigheten som brister hos dig, du förstår precis vad det är jag säger, men ändå försöker du jämt flytta fokus till saker som antingen är irrelevanta eller till saker jag aldrig har påstått. Du drivs inte av en vilja att hjälpa kvinnor, så mycket står klart. Ej heller har du någon som helst ambition att komma fram till något som kan liknas vid sanning. Så vad är det du vill?

Du startar alltså direkt med personpåhopp…intressant, dessa brukar vanligen ligga i botten.

Citat:
Du är medveten om att jag kan se mina egna inlägg? Att jag kan se vad det är du svarar på? För ditt snack om den globala feminismen har ingenting med mitt inlägg att göra. Vänligen sluta upp med att flytta fokus.

Det verkar inte så….detta var vad jag svarade på:
Du som feminist har ingen trovärdighet som helst när det kommer till frågan om kvinnors rättigheter och trygghet när ni låtsas helt omedvetna om konsekvenserna av er politik eller i värsta fall kollektiviserar alla män, inklusive svenska, när det är fullständigt uppenbart att den kvinnofientliga kriminaliteten har ökat drastiskt med främlingsinvasionen från u-länder. Du har verkligen ingen som helst skam i kroppen.

Fullt av trams och påståenden du häver ur dig utan grund. Därav mitt svar.
1. De som röstar för invandring delar uppenbart inte din åsikt om invandringens "konsekvenser".
Jag gör det inte heller.
2. Inte heller delar jag helt eran syn på en drastisk ökning av kvinnofientlig kriminalitet.
Den har ökat ja, men inte speciellt drastiskt, utan mer logiskt.

Citat:
Mitt inlägg handlade om invandrarkriminaliteten som riktas mot kvinnor. Och tänka sig, du bemöter inte den delen överhuvudtaget. Kan det vara för att du vet precis hur det ser ut men inte klarar av att erkänna det? Inte klarar av att erkänna att den politik du står för skapar en enorm otrygghet hos kvinnor? Den har gjort så att ett enormt antal kvinnor blivit våldtagna, misshandlade, rånade, ja, till och med mördade. Och ansvaret för det ligger på dig och dina gelikar, inga andra. För ni vet precis hur det ser ut men bedrar era så kallade "systrar", målar upp en helt annan verklighet som ingen någonsin sett och drar därför ner andra oskyldiga kvinnor i fördärvet.

Noterat ja. Men bara för att du påstår något, utan att komma upp med fakta i saken, så behöver ju inte jag via någon konstig automatik direkt anse att det du påstår skulle var sant , eller hur?
Så fungerar inte hederlig debatt. Och jag får väl välja vad jag vill bemöta i ditt inlägg?
Du kritiserade just feminister för 1. invandring 2. för att vissa män inom denna grupp begår övergrepp mot kvinnor. extrem låg nivå på den, därför får du det svar du får….

Vad som skapar en otrygghet hos kvinnor är mäns syn på kvinnor. Den synen fanns redan innan.
Och ansvaret för detta ligger hos alla, så även dig.

Citat:
Jag ska svara dig på din kommentar i vilket fall. Nej, du är inte solidarisk med kvinnor generellt och över hela världen. Den solidariteten är enbart läpparnas bekännelse, någonting man slänger fram i debatter för att det låter fint. Men när det väl kommer till kritan agerar du precis tvärtom. På exakt samma sätt som den svenska "arbetar"vänstern som "känner med" den globala arbetarklassen. Det är samma lögn ni alla för fram. För när det kommer till sakpolitik så ställer du dig emot hjälpinsatser i närområdet där kvinnorna befinner sig samtidigt som du importerar utländskt slödder som våldför sig på våra kvinnor. Det, och ingenting annat, är vad du står för. Det är konsekvensen av den feministiska politiken. Och till försvar gnäller du om patriarkala strukturer som om det ger dig någon som helst ansvarsfrihet.
Du får väldigt gärna motivera detta för allt talar för att kvinnors trygghet och invandring i idealfallet är helt orelaterade, och i vårt fall står i motsatsförhållande.

Men jag är villig att sätta min heder på att du inte kan ge en motivering som håller ens en ytlig granskning. Tyvärr har du ingen heder att sätta emot.

"utländsk slödder" vad är det för något?
Och är ingen som ställer sig emot hjälpinsatser på plats. Går att göra både och. Grejen är att det inte fungerar i praktiken ha 10 miljoner flyktingar från Syrien boende i tält i närområdet i flertal år.
Speciellt inte för länder som Grekland och Turkiet. Dessa områden måste avlastas. Hade Tyskland fått inbördeskrig och Sverige hade fått 2,5 miljoner tyskar på halsen så tror ajg även du hade fattat poängen med detta.

Citat:
Äckligt och lögnaktigt skitsnack är vad som kommer ifrån dig. Varför skulle jag och min politik sakna trovärdighet när det är du som vill fortsätta importera mördare och våldtäktsmän en masse? Många kvinnor är idag rädda att röra sig utomhus, till och med mitt på ljusa dan i vissa områden.

Glöm inte att det är din politik som styr, och det är den som orsakar otroligt många kvinnor ett stort lidande varje dag.

Din politik? antar att du menar SD eller tillhör du någon ännu mer nationalistisk höger än dem?
Jag överlåter åt världens förnuft att sammanfatta den historiska trovärdigheten för nationalismen i världen och speciellt då det kommer till kvinnors rättigheter.

Citat:
Ännu ett löjligt försök att slå ifrån dig. Jag konstaterade att IS är ett hot mot Sverige enbart pga att asyl- och invandringspolitiken har lämnat dörren öppen för IS-krigare att ta sig till Sverige och resten av västvärlden. En dörr som du vill fortsätta hålla öppen. Jag konstaterade även att min lösning är ett invandringsstopp och repatriering av slöddret. Så säg mig, hur kan IS vara ett hot mot ett svenskt Sverige som det inte finns några IS-krigare i? Varför vill du ha IS-krigare till Sverige? Varför vill du ha en ny Brysselbombning hit?

IS är ett hot mot hela världen. Krig och kaos i MENA länder är ett allvarligt hot för hela världen och inget som väst bara kan skita i längre.
Att du inte verkar fatta detta får ju vara ditt problem.

Citat:
Nu har jag inte sagt ett enda ord om detta. Du får väldigt gärna motivera varför handeln med oljeländer skulle sluta bara för att vi vägrar ta emot slödder, patrask och IS-krigare från MENA-länder.

En gång för alla, Merapi. Sluta ljug, kom in i matchen. Erkänn att du hatar svenska kvinnor och vill att all olycka ska drabba dem. För det är vad du i praktiken står för.

Ja visst du, just jag hatar kvinnor….jag slår dem, våldtar dem, nedvärderar deras intellekt konstant vill ta ifrån dem rösträtt och myndighet och tvinga in dem i heltäckande slöjor...
Japp du! Går ju läsa sig till enkelt via det jag förmdelar på detta forum.. jajamensan.

Svara du med samma ramsor av personpåhopp som denna så kommer jag inte svara.
Vill du ha svar så rekommenderar jag dig alltså hederlig och saklig debatton. Klarar du inte det så behöver du inte svara.
Citera
2016-04-10, 11:19
Bannlyst
Många i tråden som sprider en dålig bild av svenska män.
Citera
2016-04-10, 12:44
Medlem
KlausSteins avatar
Merapi, du får svar som du frågar. Vill du inte bli anklagad för att vara lögnaktig? Ljug då inte, och använd inte en lögnaktig retorik där du flyttar fokus från sakfrågan vilket hela ditt svar till mig är. Vill du inte bli förminskad? Förminska då inte andra användare vilket du gör mot i princip alla användare. Tål du inte din egna hårda ton?

Återigen ger du mig inga svar på kärnan i mitt argument, att du och dina gelikar är kvinnofientliga. Det är en verklighet du inte vill konfrontera trots att den är uppenbar. Därför ett fullkomligt ickesvar. Jag ska bemöta några utvalda delar ur det.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
1. De som röstar för invandring delar uppenbart inte din åsikt om invandringens "konsekvenser".
Jag gör det inte heller.
2. Inte heller delar jag helt eran syn på en drastisk ökning av kvinnofientlig kriminalitet.
Den har ökat ja, men inte speciellt drastiskt, utan mer logiskt.

Det här är inga åsiktsfrågor. Du är fri att kolla upp vad statistiken säger själv, och den är på min sida.

Citat:
Vad som skapar en otrygghet hos kvinnor är mäns syn på kvinnor. Den synen fanns redan innan.
Och ansvaret för detta ligger hos alla, så även dig.

Nej, ansvaret för att vi har importerat horder av utländskt slödder som ger sig på våra kvinnor ligger enbart på dem som öppnat upp för och stödjer fortsatt import. Det vill säga på dig och dina gelikar.

Citat:
Och är ingen som ställer sig emot hjälpinsatser på plats. Går att göra både och. Grejen är att det inte fungerar i praktiken ha 10 miljoner flyktingar från Syrien boende i tält i närområdet i flertal år.
Speciellt inte för länder som Grekland och Turkiet. Dessa områden måste avlastas. Hade Tyskland fått inbördeskrig och Sverige hade fått 2,5 miljoner tyskar på halsen så tror ajg även du hade fattat poängen med detta.

Roligt att du tar Tyskland som exempel som har slitits sönder totalt i två världskrig under 1900-talet. Ändå såg vi inga massiva folkflyttningar några längre sträckor, och kommer ej heller att se i framtiden. Folk flydde, ja, men såg vi några 2.5 miljoner tyskar i Sverige?

Sedan angående hjälpinsatser eller invandring så står de visst i motsatsförhållande till varandra eftersom de delar samma begränsade budget. Och engagerade personer har sedan länge klagat på att inte tillräckligt med pengar läggs där de gör nytta, där kvinnorna finns, dvs i närområden. Vad tror du Hans Rosling stod och snackade om under förra året egentligen?

Citat:
IS är ett hot mot hela världen. Krig och kaos i MENA länder är ett allvarligt hot för hela världen och inget som väst bara kan skita i längre.
Att du inte verkar fatta detta får ju vara ditt problem.

Jag bad dig motivera detta. Gör det.

Citat:
Ja visst du, just jag hatar kvinnor….jag slår dem, våldtar dem, nedvärderar deras intellekt konstant vill ta ifrån dem rösträtt och myndighet och tvinga in dem i heltäckande slöjor...
Japp du! Går ju läsa sig till enkelt via det jag förmdelar på detta forum.. jajamensan.

Nej, men du låter det ske. Du blundar för det och sviker dina så kallada systrar.

Citat:
Svara du med samma ramsor av personpåhopp som denna så kommer jag inte svara.
Vill du ha svar så rekommenderar jag dig alltså hederlig och saklig debatton. Klarar du inte det så behöver du inte svara.

Mina inlägg har trots sina hårda ord alltid varit hederliga och sakliga. Dina har aldrig varit det utan istället dansat runt kärnan i en förhoppning om att inte bli upptäckt.
Citera
2016-04-10, 12:47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Personligen anser jag att man borde gå en kurs innan man röstar. Många röstar utan att ens veta vad de röstar på.
Det kan stå en dyrt....
Ja eller nåt test liknande det de första svarta fick.
Man skulle behöva bevisa att man är fullt frisk. Det borde vara ett kärt för att sitta i regeringen
Citera
2016-04-10, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Merapi, du får svar som du frågar. Vill du inte bli anklagad för att vara lögnaktig? Ljug då inte, och använd inte en lögnaktig retorik där du flyttar fokus från sakfrågan vilket hela ditt svar till mig är. Vill du inte bli förminskad? Förminska då inte andra användare vilket du gör mot i princip alla användare. Tål du inte din egna hårda ton?

Trams. Jag ljuger inte bara för att jag inte håller med dina åsikter eller påståenden.
och sakfrågan i denna tråd är argument mot att omyndigförklara just kvinnor (förbjuda dem rösträtt). Antifeministiska FB snubbars standard retorik att kvinnor bör förlora sin rösträtt pga invadnringsfrågan, förlorar redan i grunden all hållbarhet. I princip alla partier utom SD var för invandring och den asylpolitik vi hade, sist vi röstade, så går lika väl anklaga ca 80% av de manliga rösterna som lades utanför SD valurnor. Men att FB klientelet är lite för dumma för att inse detta och gärna vill se allt i: för och emot just 1 fråga samt kvinnligt/manligt är ju inte direkt förvånande.

Och jag blir först raljant och möjligen lite otrevlig efter att ha fått svar som går under alla värdighet.
Håller man en saklig och värdig ton så får man detsamma tillbaka. Klara mn inte detta får man först skit sen ignorerar jag vederbörande.

Citat:
Återigen ger du mig inga svar på kärnan i mitt argument, att du och dina gelikar är kvinnofientliga. Det är en verklighet du inte vill konfrontera trots att den är uppenbar. Därför ett fullkomligt ickesvar. Jag ska bemöta några utvalda delar ur det.

Fatta några mycket enkla saker..Feminism är en ideologi som i stort arbetar för KVINNORS lika värde och rättigheter i VÄRLDEN, inte enbart i Sverige. Den/ Detta är ett övergripande paraply med många nationella och praktiska inriktningar, men målet är detsamma.
Dock finns där ingen praktiskt inriktning inom feminismen som går ut på att mörda, skita i, låta män eller pojkar svälta ihjäl eller slaktas i krig eller stå utan hjälp vid katastrofer. Inte så feminister generellt tänker. Allright?
Att överlämna den stora katastrof som numera råder inom Syrien och även i andra delar av världen
tills sitt eget öde är inte i dagens läge speciellt smart. Detta leder till att du får en hel generation ungar som är helt traumatiserade, utan möjligheter eller framtid i dessa områden, och vad leder detta till?
det svaret har du redan, det är vad du ser idag nämligen.

Citat:
Det här är inga åsiktsfrågor. Du är fri att kolla upp vad statistiken säger själv, och den är på min sida.

Nej du har ett gäng stockkonervativa och nationalistiska idioter på div. bloggar.
Går du till välrenommerade forskare inom dessa saker så har du en betydligt mer nyanserad femma.

Här ex. en mer kortfattad som tar med flera forskarnamn, du kan sen googla dig vidare utefter dessa namn.

https://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2010/Nr82010-Argang76/Invandrare-och-brottslighet--myter-och-statistik/

"Och andra faktorer än utländsk härkomst ger väsentligt större överrisk: Det är 3,5 gånger vanligare att män misstänks för brott än kvinnor. Det är 6,1 gånger vanligare att personer från familjer som har haft socialbidrag misstänks för brott än från familjer som inte har haft det. Och det är 5,7 gånger vanligare att personer som inte har gått i gymnasiet misstänks för brott än personer med minst gymnasieutbildning."
I korthet vad forskare säger är att anledningen till att folk begår brott är generellt: fattigdom, utsatthet, dvs socioekonomiska faktorer samt manligt kön (högre risktagning samt genus)
etnicitet är inte en faktor utan i sånt fall kultur, i fallet kvinnovåld ex. manlighetskultur och hederskultur.

(och en till studie. Kolla nr 2.
http://mb.cision.com/Public/151/9555300/9c7b30009cc57889.pdf)

Att just gruppen invandrare är 2,5 överrepresenterade inom kriminalitet förklaras alltså av ovan inte pga att de är just invandrare. I sånt fall skulle ex. norrbaggar begå brott i Sverige högre grad.

Citat:
Nej, ansvaret för att vi har importerat horder av utländskt slödder som ger sig på våra kvinnor ligger enbart på dem som öppnat upp för och stödjer fortsatt import. Det vill säga på dig och dina gelikar.

Ja just är alla dessa kvinnliga "utländska slödder" och alla utländska "slöddriga" barn och "slöddriga" gamlingar och "slodder"familjefäder som är skyldiga….jajamensan.

från länken ovan:

"Av de utrikes födda i undersökningen har 2,2 promille misstänkts för våldtäkt, vilket innebär att 99,78 procent inte har misstänkts. För personer födda i Sverige av svenska föräldrar är motsvarande andelar 0,4 promille som har misstänkts för våldtäkt respektive 99,96 procent som inte har misstänkts."

Är alltså extremt få av alla invandrare som någonsin kommer begå brott eller våldta någon. Precis samma som för svenskar för övrigt. Ok?

Läste nyss en liten krönika i saken som just handlar om dig
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/andrevwalden/article22598399.ab

Citat:
Roligt att du tar Tyskland som exempel som har slitits sönder totalt i två världskrig under 1900-talet. Ändå såg vi inga massiva folkflyttningar några längre sträckor, och kommer ej heller att se i framtiden. Folk flydde, ja, men såg vi några 2.5 miljoner tyskar i Sverige?

nej vi såg 6 miljoner potentiella flyktingar brännas upp eller utrotas istället. och en massutvandring till USA ex. Sveriges gränser var i princip stängda tills efter kriget. Sen skickade man tillbaka ex. balterna till lite mer utrotning, när man nu ändå höll på.
Antar att detta också är kvinnor och feministers fel?

Citat:
Sedan angående hjälpinsatser eller invandring så står de visst i motsatsförhållande till varandra eftersom de delar samma begränsade budget. Och engagerade personer har sedan länge klagat på att inte tillräckligt med pengar läggs där de gör nytta, där kvinnorna finns, dvs i närområden. Vad tror du Hans Rosling stod och snackade om under förra året egentligen?

Sverige tillhör ett av de länder som ger mest ekonomiskt bidrag till dessa områden + att vi tagit emot flyktingar.

Citat:
Jag bad dig motivera detta. Gör det.

Motivera vad? Att krigskatastrofer numera är ett hot mot hela världen och inte bara närområden i en värld med den globalisering och teknik vi numera har?

Citat:
Nej, men du låter det ske. Du blundar för det och sviker dina så kallada systrar.

Och för att jag betraktar mig som syster till alla inte bara de som delar min hudfärg eller kön för den delen. De som verkligen låter dessa saker ske är de män, ofta unga män, som just ägnar sig åt dessa saker, och de män som rycker på axlarna och tycker att äsch kvinnor får väl skylla sig själva för att de gick ut, tog den där färjan, drack, pratade med den eller den etc. Och den grupp män som sitter på detta forum och seriöst anser att kvinnor är sämre varelser som inte ska ha någon talan i samhället. DÄR har du det riktiga sveket.

Citat:
Mina inlägg har trots sina hårda ord alltid varit hederliga och sakliga. Dina har aldrig varit det utan istället dansat runt kärnan i en förhoppning om att inte bli upptäckt.

Nej de tär inte sakligt att fläkta ur sig dumheter ELLER att göra det med de personpåhopp som du körde med. men! jag har noterat viss bättring. Så
Senast redigerad av Merapi 2016-04-10 kl. 13:51.
Citera
2016-04-10, 19:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
NU är uven mer än lovligt stock……… ( take your pick)
Kvinnor har egna huvuden och behöver inget "över" huvud.

Fundera på mitt resonemang igen.

Självklart är mannen familjens/släktens huvudman/överhuvud. Den traditionen kan ingen feminism i världen ändra på.
Citera
2016-04-10, 19:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Hon satt bredvid när du skrev det här inlägget, eller hur?

Det har hon nog aldrig gjort när jag skrivit inlägg, och jag har skrivit några stycken. Jag kan vara ärlig utan hustrulig översyn.

Citat:
Om det är något annat än individen som bär rösträtten riskerar en stor del av folkets vilja att aldrig höras. Varför är det bra? Skulle det vara bra även om det är just din vilja som aldrig syns i något valresultat? Jag tycker att även de röster som inte vinner valen är intressanta och viktiga.

Jag påstår inte att det är bra, eller den bästa lösningen, men att det är ett alternativ. Argumentet för skulle kunna vara att det är skattebetalning som legitimerar rösträtt och då blir det också rimligt att det är beskattningsenheterna som innehar rösträtten. Visst medför detta nackdelar, men det betyder inte att det inte kan finnas människor som hyser denna uppfattning. Eftersom det i TS efterfrågades argument MOT kvinnlig rösträtt, så tyckte jag att det var passande att någon också gjorde detta utifrån en mer historiskt etablerad inställning.

Citat:
Du förutsätter att mannen ska vara överhuvud i en familj, bygger du det antagandet på att det är vanligare (än så länge) att män tjänar mer än kvinnor och således betalar mer i skatt, eller varför ska mannen automatiskt ses som överhuvudet? Jag ser inte fördelen med det heller. Dels finns det ju många förhållanden och äktenskap där kvinnan betalar mer i skatt än sin man, om det är vad du anser ska räknas, och dels finns det familjer där mannen av olika skäl inte kan eller vill fungera som något överhuvud alls, kanske inte på något plan överhuvudtaget, så varför ska rösträtten automatiskt tillfalla honom?

Alldenstund kvinnor föder barn och därmed har den närmaste relationen till barnen, är det också rimligt att hon har det största ansvaret inåt i familjen, under det att mannen lämpligen företräder familjen utåt.

Citat:
För min del är jag tacksam och faktiskt smått stolt över min rösträtt, och för att dra mitt strå till stacken för att det land jag lever i fortsätter att se den som viktig.

Jag gillar också demokrati, men ser med oro på hur liten roll det numera spelar hur man röstar. I påfallande många val har resultatet oavsett hur man valt givit resultatet att MP fått ett avgörande inflytande över regeringspolitiken. Det är mycket illa, både sakpolitiskt och demokratiskt. Därför ligger det för min del nära till hands att jag avstår från att rösta nästa gång, eller röstar blankt eller röstar "oansvarigt" på rent -skap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in