2016-04-09, 21:14
Medlem
Är det inte någon annan som reagerar på hur de har använt sig av ordet "kvalitet" i den här meningen? Det unika verkets aura har förlorat sin plats som konstens viktigaste kvalitet.

Enligt mig kan ordets betydelse endast tolkas som kvalitet=egenskap i detta fallet, och inte som kvalitet=värde/rang, vilket de verkar mena. Är jag rätt ute eller har jag bara fel föreställning om vad kvalitet faktiskt betyder? Jag vidhåller min åsikt att rätt svar på fråga 14,provpass 4 borde vara A istället för B...
Citera
2016-04-09, 21:14
Medlem
Kalaspungens avatar
Jag har försökt att räkna ut mitt resultat men det går fan inte på denna skit telefonen.
Fick 41 på verb/läs och 43 på mek/ matte delen.
Kan någon men en aning om denna skiten om jag fick 0,6?

Försöker räkna själv på det får det inte till stämma, en sekunden har jag 1,0 och nästa har jag 0,2.
Fml
Citera
2016-04-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roxxorboxxor
Är det inte någon annan som reagerar på hur de har använt sig av ordet "kvalitet" i den här meningen? Det unika verkets aura har förlorat sin plats som konstens viktigaste kvalitet.

Enligt mig kan ordets betydelse endast tolkas som kvalitet=egenskap i detta fallet, och inte som kvalitet=värde/rang, vilket de verkar mena. Är jag rätt ute eller har jag bara fel föreställning om vad kvalitet faktiskt betyder? Jag vidhåller min åsikt att rätt svar på fråga 14,provpass 4 borde vara A istället för B...
Vad är skillnaden egentligen...?
Citera
2016-04-09, 21:17
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspungen
Jag har försökt att räkna ut mitt resultat men det går fan inte på denna skit telefonen.
Fick 41 på verb/läs och 43 på mek/ matte delen.
Kan någon men en aning om denna skiten om jag fick 0,6?

Försöker räkna själv på det får det inte till stämma, en sekunden har jag 1,0 och nästa har jag 0,2.
Fml
Hade 86 förra gången och fick 1,0. Normeringstabellen borde visa högre värde denna gång så du borde ha runt 0.9-1.0.
Citera
2016-04-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur mycket har ni ökat som mest? Skrev för första gången och låg runt 1,4-1,5. Är 1,9 en möjlighet om man studerar 3-4 prov/vecka? Svår fråga, men bör kunna besvaras med någons erfarenheter

Jag har skrivit en mängd olika resultat men det jag fick första gången var 1.5. Efter dagens prov hamnar jag förhoppningsvis kring 1.8-2.0 beroende på normering.

Har tränat en del till provet men inte jättemycket, fokuserat mest på matten men även lite ord och taktik för verb-delen.

Om kva är din svaga sida är det betydligt enklare att höja sig än om du måste träna på den verbala.
Citera
2016-04-09, 21:18
Medlem
Upprycknings avatar
Skriva provet på våren VS på hösten?

Nån som har koll på om det är skillnad på att skriva provet på våren eller på hösten?

Alltså inte själva provet utan vilka som skriver det.

Fler duktiga och färre dåliga som skriver på hösten = svårare att få ett bra resultat då är min teori men jag vet inte om den håller?

Tänker mig att på våren så skriver alla som vill komma in på en utbildning till hösten, på hösten så skriver lika många högskoleprovsnördar men färre som presterar dåligt pga att dom flesta utbildningar börjar just till hösten.

Era teorier/erfarenheter av detta?
Citera
2016-04-09, 21:19
Medlem
Kalaspungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Hade 86 förra gången och fick 1,0. Normeringstabellen borde visa högre värde denna gång så du borde ha runt 0.9-1.0.
Tack, så jävla mycket uppskattar det till tusen.
Citera
2016-04-09, 21:20
Medlem
xxxLarssnohlyxxxs avatar
Var matten lättare i år? För jag höjde mig från 1.3 till troligen 2.0 utan att ha pluggat högskoleprovsmatte. Jag har pluggat hyfsat mycket matte i skolan men inget högskoleprovsinriktat. Läser matte 2b just nu
Citera
2016-04-09, 21:24
Medlem
Upprycknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xxxLarssnohlyxxx
Var matten lättare i år? För jag höjde mig från 1.3 till troligen 2.0 utan att ha pluggat högskoleprovsmatte. Jag har pluggat hyfsat mycket matte i skolan men inget högskoleprovsinriktat. Läser matte 2b just nu

Skrev inte provet i år men kollade igenom matten och den verkade på en lägre nivå, få uppgifter som krävde att man kunde formler för olika geometriska objekt osv jämfört med provet för ett år sen kändes det som...själv så skippade jag att skriva provet för att jag inte hade repeterat tillräckligt mycket matte

Som vanligt är det dock mer logiskt tänkande än just matematik som testas på HP.
Senast redigerad av Uppryckning 2016-04-09 kl. 21:27.
Citera
2016-04-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Vad är skillnaden egentligen...?
Om "Det unika verkets aura har förlorat sin plats som konstens viktigaste egenskap" så betyder ju det att svarsalternativ B på den frågan inte kan vara rätt, då det inte finns någon information som säger något om verkets värde/rang i helhet. Då borde frågan vara felaktigt ställd/felaktigt besvarad, och rätt svar borde vara A.

Jag försöker bara analysera mina fel då jag föll på målsnöret och gärna vill veta var jag kan bättra mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roxxorboxxor

Förstår inte riktigt vad du pratar om men håller med om att alternativ B också verkade rimligt, stod själv och vägde en del däremellan...

Det avgörande för min del blev dock "de flesta" i svarsalternativet B) Att de flesta utövande konstnärer numera egentligen sysslar med information.

Författaren till texten påstår ingenstans att de flesta konstutövare gör det utan pratar snarare i generella termer om alla människor. När han pratar om konstutövare formulerar han sig inte så "radikalt".
Citat:
Ursprungligen postat av LÄS
I datorn arbetar alla i grunden med att sortera samma ettor och nollor, oavsett om man är musiker, filmare, fotograf eller bildkonstnär. Många har utnyttjat detta för att arbeta gränsöverskridande. Den digitala teknikens inneboende möjligheter att kopiera har befrämjat en citatens och samplandets konst. Det unika verkets aura har förlorat sin plats som konstens viktigaste kvalitet. Betraktaren har kommit att få en alltmer aktiv roll i konstskapandet genom att den digitala tekniken har gjort det lättare att skapa interaktiva konstverk, och alltsedan 1990-talet har internet inneburit både en ny konstnärlig möjlighet och en ny arena för samtidskonsten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Okej, jag behöver fråga er jag med! 54 på verbala och 53 på kvantitativa, bör det resultera i åtminstone 1.2? Vad tror ni är möjligt som högsta och lägsta resultat? Fick 0.85 i höstas som då var mitt första prov. Och sen en fråga till som folk säkert känner till, men vi fick ingen information under provet idag; när kommer det officiella resultatet? Alltså datum tack!

Hoppas för övrigt på en mild normering och jag tycker överlag att den kvantitativa kändes förhållandevis hanterbar, medan den verbala lite över medel. Tyckte vissa texter var lite väl svåra med många ovanliga begrepp. Sen kan jag tycka att det ju är helt personligt vilken del man uppfattar som enklare och svårare, oftast handlar det ju om vilken del man har lättast för respektive svårast för. Överlag uppfattade i alla fall jag provet som ett vanligt HP, med undantag då för de som upplevde det som ett minus med två längre texter och bara en kort på den verbala delen.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in