2016-02-06, 09:32
Medlem
Vipsen18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asdfghzq
Vi säger att jag skriver 1.8 på kvantitativa och sedan 0,2 på verbala.

Om jag vill söka en teknisk utbildning söker jag då BARA med mitt resultat på kvantitativa 1,8?

...eller är det så att jag söker på mitt totala oavsett vilket program jag söker dvs (1,8+0,2)/2=1,0?

Oavsett vilken linje du söker in på så är det alltid hela provet man söker in på. Det finns inga undantag att t.ex. bara gå på verbala delen då man ska söka lärare.
Senast redigerad av Vipsen18 2016-02-06 kl. 09:43.
Citera
2016-02-06, 09:43
Medlem
Vipsen18s avatar
Är det någon som har något smart knep för att höja sina prestationer på MEK (som inte handlar om att läsa mer fack- eller skönlitterära texter)?

På LÄS-delen kan man ofta använda uteslutningsmetoden då vissa svarsalternativ kan vara ikke politiskt korrekta eller en överdrift av det riktiga svaret. Nu vet jag att just detta inte fungerar på MEK-delen, men jag undrar ändå om det finns någon form av knep för att utesluta svaren?
Citera
2016-02-06, 15:17
Medlem
Någon som vet vart man kan få tag på gamla ELF-delar? Ingrn som sitter på någon pdf-fil? De finns ju dessvärre inte att hämta från studera..
Citera
2016-02-06, 16:37
Medlem
Fllimmers avatar
Repetera 100 ord per dag i 60 dagar på ordprov.se känns för mig som en rimlig strategi. Det blir 6k ord före provet och ifall jag verkligen ger mig hän åt det kommer jag att känna igen de flesta av de 6k orden på provdagen. Kombinerat med skönlitterär läsning och diverse artiklar bör ett resultat på den verbala delen kunna ökas från 51 till runt 65. Då jag anser mig själv vara smartare än snittmänniskan har jag även en tämligen hög inlärning så 20/20 ord från 14/20 ser jag ej som en omöjlighet, ifall jag håller mig til planen.
Citera
2016-02-06, 16:40
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feliciaam
Någon som vet vart man kan få tag på gamla ELF-delar? Ingrn som sitter på någon pdf-fil? De finns ju dessvärre inte att hämta från studera..
Ja - nästan alla gamla högskoleprov finns faktiskt på http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/ladda-hem-gamla-prov.
Citera
2016-02-07, 18:03
Medlem
nvm
Senast redigerad av BlazZr 2016-02-07 kl. 18:10.
Citera
2016-02-08, 23:00
Medlem
Hej! Jag tog studenten förra året och har sedan dess tänkt att jag ska greja detta med högskoleprovet. Nu, 2 månader innan provdatum, har jag all anledning att vara orolig.

Jag ska nämligen börja studera till provet imorgon, och jag vet inte hur jag bäst och mest effektivt ska bära mig åt sett till den knappa tiden. Jag har gjort provet tre gånger tidigare, helt utan förberedelser. Då har jag fått samma resultat med systematiserade fel fördelade över båda provdelar! Jag förstår inte! Är så stressad!

Hur pluggar ni?!?!?

Jag har införskaffat mig:
- Svenska Akademins ordlista
- Den kompletta guiden till högskoleprovet
- Memrise
- iHögskoleprov till mobilen

Och har ni övriga tips kring provtillfället och delar? Brukar ju aldrig hinna skriva klart. Vad funkar för er? Läser ni t.ex. texten innan ni läser frågorna och sedan texten igen, eller frågorna och sedan skummar ni igenom texten?

Tacksam för alla svar!
Citera
2016-02-08, 23:04
Medlem
Smatters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiquitos
Hej! Jag tog studenten förra året och har sedan dess tänkt att jag ska greja detta med högskoleprovet. Nu, 2 månader innan provdatum, har jag all anledning att vara orolig.

Jag ska nämligen börja studera till provet imorgon, och jag vet inte hur jag bäst och mest effektivt ska bära mig åt sett till den knappa tiden. Jag har gjort provet tre gånger tidigare, helt utan förberedelser. Då har jag fått samma resultat med systematiserade fel fördelade över båda provdelar! Jag förstår inte! Är så stressad!

Hur pluggar ni?!?!?

- Memrise

Och har ni övriga tips kring provtillfället och delar? Brukar ju aldrig hinna skriva klart. Vad funkar för er? Läser ni t.ex. texten innan ni läser frågorna och sedan texten igen, eller frågorna och sedan skummar ni igenom texten?

Tacksam för alla svar!

Inlärningsprocessen är högst individuell. Finns dock bara en sak gemensamt med alla som lyckas med HP. Det är disciplin. Accepterar du att leva som en munk fram till provdagen och bara nöta gamla prov, övningar samt sluka hela lexikon?

Lycka till.
Citera
2016-02-08, 23:13
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shiquitos

Hur pluggar ni?!?!?

- Memrise

Tacksam för alla svar!

Frågorna först och skummar igenom texten. Skippar allt jag är osäker på och sparar till senare. Har dock aldrig haft tidsproblem på verbala.

Pluggat genom att göra alla uppgifter på delen jag fick sämst på, hjälpte mig att få in tänket för HP och repetera teori.
Citera
2016-02-09, 12:41
Medlem
ingodwetrusts avatar
Jag har en fråga, när man skriver provet utgår ju en del från provresultatet, är det så att den delen antingen kan vara kvantitativ del eller verbal eller är den något helt annat? Hittar nämligen inte den delen som utgår på gamla prov, de har helt enkelt tagit bort den. Någon som vet?

edit: och hur pluggar ni till KVA och NOG? Tycker att dessa är de jobbigaste delarna...
Senast redigerad av ingodwetrust 2016-02-09 kl. 13:03.
Citera
2016-02-09, 13:35
Medlem
rosaicakorts avatar
Hej,

Vilken av de här böckerna skulle ni rekommendera att köpa för att få så bra HP poäng som möjligt?

Den kompletta guiden till Högskoleprovet
Högskoleprovet.se övningsbok
Så får du full pott på högskoleprovet
Ny Högskoleprovsboken : Den stora fenomenala boken till högskoleprovet
Högskoleprovsboken : den lilla fenomenala boken om högskoleprovet
Högskoleprovsboken : 1000 övningsuppgifter till XYZ och KVA på högskoleprovet
Citera
2016-02-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingodwetrust
Jag har en fråga, när man skriver provet utgår ju en del från provresultatet, är det så att den delen antingen kan vara kvantitativ del eller verbal eller är den något helt annat? Hittar nämligen inte den delen som utgår på gamla prov, de har helt enkelt tagit bort den. Någon som vet?

edit: och hur pluggar ni till KVA och NOG? Tycker att dessa är de jobbigaste delarna...
Är helt enkelt ett testprov för att prova ev frågor inför kommande tillfällen. Kan vara både kvant eller verb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in