2016-04-08, 15:11
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Nu ska jag go full cynic ett tag och påpeka att det verkar högst viktigt för en del att kunna uppvisa sin empati i praktiken. Man vill arrangera insamlingar av kläder som man åker och lämnar över etc.
Det finns en positiv energi i att gå samman och göra goda saker som kan spilla över rent generellt i samhället, men man måste väga dessa individers sug att vara mini-moder Teresor mot faktisk största allmännytta också.

Har man ingen lojalitet mot det egna samhället, den egna gruppen så är man på ett egorace, och det har inget med verklig empati att göra.
Citera
2016-04-08, 15:13
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det där var intressant. Hur tänkte du då? Att mänskligheten skulle bli kall och oförlåtande? Varför är deras problem vårat ansvar alena? Ska vi hjälpa dom så mycket att vi går under själva på kuppen? Måste hjälpen bestå i att ta dessa människor hit? Kan man inte kombinera empati med pragmatik och självbevarelsedrift? Det är nog det här vissa menar är ett problem med kvinnlig empati, att man låter det ta överhanden, och går under på kuppen.

Det är som sagt inte empati, utan sympati.

OnT

trådstarten till den här tråden har försvunnit när den slogs samman med den gamla tråden.

Någon som vet vilka länkar den här senare delen bygger på?
Citera
2016-04-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Har man ingen lojalitet mot det egna samhället, den egna gruppen så är man på ett egorace, och det har inget med verklig empati att göra.

Ok, jag förlorar i cynism lätt.
Jag tror det handlar om en skillnad i uppfattning om vad det egna samhället är, och det är lätt att tro att man gör rätt om det känns rätt.
Citera
2016-04-08, 15:58
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ok, jag förlorar i cynism lätt.
Jag tror det handlar om en skillnad i uppfattning om vad det egna samhället är, och det är lätt att tro att man gör rätt om det känns rätt.

Som i den andra tråden "man är" sina känslor.
Det finns ingen omväg via logiken till ens ställningstagande
Citera
2016-04-08, 16:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Jag tänkte närmast på det här:

Är det den verklighet du lever i?

Vad är du för feg liten fitta då?
Men ja det exemplet jag tog upp är något som hänt mig. Det vill säga att de kan vara väldigt trevliga, men har man en privat konversation så går de på med hat och olika våldstekniker för att utpressa mig att säga att jag hållt med dem i diskussionen.
Trots att vi har ett demokratiskt samhälle och kvinnor har både rätt att rösta och föda barn när de vill, oavsett vad de männen tycker. Men det verkar inte de ha förstått.

Nu verkar det lite som vi bytt ämne men du fick svar på frågan iaf. Men man kan inte alltid skylla allt på mig eller den som inte kan försvara sig.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2016-04-08 kl. 16:56.
Citera
2016-04-08, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Vad är du för feg liten fitta då?
Men ja det exemplet jag tog upp är något som hänt mig. Det vill säga att de kan vara väldigt trevliga, men har man en privat konversation så går de på med hat och olika våldstekniker för att utpressa mig att säga att jag hållt med dem i diskussionen.
Trots att vi har ett demokratiskt samhälle och kvinnor har både rätt att rösta och föda barn när de vill, oavsett vad de männen tycker. Men det verkar inte de ha förstått.

Nu verkar det lite som vi bytt ämne men du fick svar på frågan iaf. Men man kan inte alltid skylla allt på mig eller den som inte kan försvara sig.

Jag tror den här uppfattningen mer har och göra med det faktum att du är labil (rubbad kan man också säga), och inte så mycket med samhället generellt.
Citera
2016-04-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hörru Sixten, har du hört talas om det lilla ordet globalisering?
Det brukar man tänka på då det kommer till handel/ gränsöppningar/ internet etc. Men det handlar även om kulturers öppnande gentemot varandra. Skräckordet för så många på detta forum "mångkultur" är en oåterkalleligt faktum, vi måste lära oss hantera.

Synen du presenterar i ditt inlägg ovan, bör du alltså spola ner i närmsta toalett om du är intresserad av att jorden ska snurra vidare.

(Och ja, jag har viss empati för antifeministiska småglin. Lite därför jag sitter här.)

Vad menar du med kulturers öppnande? Sverige är öppet för kultur och jag ser ingen som vill ändra på det. Hur ofta hör du så kallade rasister vilja förbjuda typ tacos eller gyros eller franska låneord?
Citera
2016-04-09, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Det där var intressant. Hur tänkte du då? Att mänskligheten skulle bli kall och oförlåtande? Varför är deras problem vårat ansvar alena? Ska vi hjälpa dom så mycket att vi går under själva på kuppen? Måste hjälpen bestå i att ta dessa människor hit? Kan man inte kombinera empati med pragmatik och självbevarelsedrift? Det är nog det här vissa menar är ett problem med kvinnlig empati, att man låter det ta överhanden, och går under på kuppen.

Hur fan går vi under?

så trött på den där domedagsinställningen för att vi tar hit människor.
Citera
2016-04-09, 10:35
Medlem
Citat:
Jag tror att det är en mycket större risk att vi skapar större spänningar i världen genom att göra ogenomtänkta åtgärder baserat på mediabilder. Hur mycket empati vi än har så lever vi alla med ändliga resurser, och frågan är hur vi utnyttjar dem bäst.

Det är det som är kärnan i hela resonemanget om kvinnors eventuellt för stora empati. Problemet är att allt ifrågasättande av den verklighetsbeskrivningen möts med rasismanklagelser. Jag ser inte det empatiska i det faktiskt.

Ta som exempel frågan om att hjälpa på plats kontra att ta emot flyktingar. Det tycks råda konsensus hos expertisen att man får mer bang for buck på plats. Man kan göra en större skillnad krona för krona i närområdet. P.g.a. det var en åsikt som SD uttryckte i Sverige så blev det en rasistisk åsikt.
Och det kan mycket väl vara så att när det kommer från SD (eller iaf vissa SD:are) så ÄR det rasism som ligger bakom den uppfattningen. Grejen är att det betyder inte att det inte är sant för det. Det kan vara så att det faktiskt är bättre att inte nagga på biståndet, utan att göra så mycket nytta som möjligt i närområdet ÄVEN om rasister tycker det (av helt andra skäl). Det är det vi måste inse, vi måste rannsaka oss och tänka efter varför vi känner som vi känner.

När du säger att det är ödesdigert att vända Syrien och andra oroshärdar ryggen, är det inte det vi gör när vi omfördelar resurser från dem till att ta emot folk på hemmaplan?

Fast jag tror också det råder en rätt stor konsensus i Syriens närområden att de inte klarar den mängd flyktingar de fått på halsen, ÄVEN om man får miljarder hit eller dit. Allt handlar inte om pengar utan om infrastrukturer, hus, plats helt enkelt.
Citera
2016-04-09, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Rent skitsnack, både i att det bara är "unga frustrerade killar" vi har problem med och att det är samma omfattning och karaktär på "problemet". Och det är uppenbart att visad sympati (vilket är ordet du menar när du säger empati) enbart har förvärrat problemet. Sveriges invandring kombinerat med er förlåtande attityd har gjort kvinnors vardag så otroligt otrygg att det är fullständigt oförlåtligt. Du som feminist har ingen trovärdighet som helst när det kommer till frågan om kvinnors rättigheter och trygghet när ni låtsas helt omedvetna om konsekvenserna av er politik eller i värsta fall kollektiviserar alla män, inklusive svenska, när det är fullständigt uppenbart att den kvinnofientliga kriminaliteten har ökat drastiskt med främlingsinvasionen från u-länder. Du har verkligen ingen som helst skam i kroppen.

Det märks att du inte har studerat ämnet överhuvudtaget. Jag rekommenderar en tripp till "politik - inrikes" och "integration och invandring" innan du yttrar dig i frågan i framtiden.

Har det någonsin slagit dig att feminister världen över kanske är solidariska med kvinnor generellt och inte bara med sin egen lilla klan?
"invandringen" betår även av kvinnor.
Och vadå "konsekvensen" av feminisitsk politik? Är det feminism kanske som gör att vissa män beter sig som äckel? eller är det möjligen gamla antifeministiska patriarkala ideologier? hmm?

Världen blir inte en tryggare plats för kvinnor generellt för att man skiter i att ta emot invandrare. Utan i det långa loppet förmodligen tvärtom.

Är sådana som du som är helt utan trovärdighet när ni påstår att det är för kvinnors skull ni vill förbjuda invandring.

Citat:
Rent snömos. Du får väldigt gärna förklara på vilket sätt vi alla kan "hälsa hem" om vi vägrar beblanda oss med MENA-länders inrikesproblem och samtidigt slutar upp med den problematiska invandringen från samma region och repatrierar invandrarna därifrån. Exakt hur utgör då dessa människor ett hot? Vad ska de göra mot oss?

Det är idag som IS är ett hot mot oss just FÖR att vi har fullt av IS-krigare i vårt land som till och med har svenskt medborgarskap. Och de är här pga att dumskallar som du försvarar vår invandringspolitik. De har inte teleporterats hit, eller frammanats med svart magi. De kom in samma väg som alla andra: asyl- eller anhöriginvandringssystemet.

Du och dina gelikar är direkt ansvariga för allt som händer. Tro inget annat.

Är IS ett "inrikesproblem" tycker du?
Och ja? vad tycker du det verkar som att de gör mot oss just nu? Har du följt lite nyheter de sista åren?

Och ursäkta men om du tror att bara för att vi förbjuder invandring, att fenomen som IS, krig, terrorism etc. i andra områden i världen inte skulle ge utslag hos oss är något naivt.
Det räcker med att man slutar sälja olja från div. länder i detta området så skulle väst gå på knäna.
Vi sitter som sagt ihop. Det finns inte längre några autonoma "vi" och "dom".
Citera
2016-04-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag tror snarare att många har kommit fram till att alla "idioter" som är dummare än vad de själva är inte borde få rösta, men att deras egna rösträtt är helig och gudagiven.

Det finns flera inskränkningar man skulle kunna göra som jag tycker vore intressanta att diskutera. Alla har sina baksidor men nettoresultatet bör iaf. vara bättre än det mediokratiska samhälle vi lever i idag.

1. Inkomst/förmögenhets och skattbaserad rösträtt. Innan allmän rösträtt infördes så var rösträtten baserad på inkomsten och förmögenheten samt huruvida man betalat skatt de senaste åren med olika avgränsningar beroende på vilket val det handlade om. Eftersom regering och riksdag är ansvariga för hur skattepengarna ska användas anser jag att det inte är mer än rätt att enbart de som faktiskt bidrar till statskassan som ska få vara med och besluta om hur den ska delas upp.

2. Kunskapsprov. Sorterar bort åtminstone den delen av befolkningen som verkligen inte vet vad de röstar på.

3. Höjning av rösträttsåldern. Forskning visar att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man fyllt omkring 25 år. Det är helt orimligt att man ska få rösta innan dess.

1. 2. skulle drabba SD och unga män värst. Är bland dessa grupper du finner flest outbildade, arbetslösa och IQ fiskpinne. Så tror ni skjuter er i foten rätt rejält om ni skulle införa detta. + att denna del av befolkningen högst troligt skulle gå bananas och bli ännu mer alienerad från resten av befolkningen vilket i sin tur leder till…….o.s.v.
Citera
2016-04-09, 12:14
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Har det någonsin slagit dig att feminister världen över kanske är solidariska med kvinnor generellt och inte bara med sin egen lilla klan?
"invandringen" betår även av kvinnor.
Och vadå "konsekvensen" av feminisitsk politik? Är det feminism kanske som gör att vissa män beter sig som äckel? eller är det möjligen gamla antifeministiska patriarkala ideologier? hmm?

Världen blir inte en tryggare plats för kvinnor generellt för att man skiter i att ta emot invandrare. Utan i det långa loppet förmodligen tvärtom.

Är sådana som du som är helt utan trovärdighet när ni påstår att det är för kvinnors skull ni vill förbjuda invandring.

Är IS ett "inrikesproblem" tycker du?
Och ja? vad tycker du det verkar som att de gör mot oss just nu? Har du följt lite nyheter de sista åren?

Och ursäkta men om du tror att bara för att vi förbjuder invandring, att fenomen som IS, krig, terrorism etc. i andra områden i världen inte skulle ge utslag hos oss är något naivt.
Det räcker med att man slutar sälja olja från div. länder i detta området så skulle väst gå på knäna.
Vi sitter som sagt ihop. Det finns inte längre några autonoma "vi" och "dom".

Vilket okontrollerat ordbajsande. Hur många syriska kvinnor har du hjälpt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in