2016-04-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag kan hålla med dig om att det finns ett underskott av empati i världen, men lösningen på det är inte ensidig, oreciprociterad (phew!), empati.

Fast då glömmer du att för att något ska bli speglat så krävs en första handling.
Och ska vi nu köra det ex. du själv tog upp, invandring, så är ju den absolut största delen av denna grupp helt med på noterna i ungefär samma grad som vi själva.
Den grupp vi har problem med (de unga frustrerade killarna) är samma grupp vi även har problem med i vår egen grupp.

Sen står empati för flera saker, både förmågan se och leva sig in med andra OCH ev agerande därefter.
Och som sagt en värld där nationer bara ser till sig själva och skiter i katastrofområden i världen i den lilla värld vi numera lever i (iom globalisering och teknik) är absolut livsfarlig. Det betyder nämligen att din egen ignorans just kommer slå tillbaka (via reciprocitet) mot DIG och de dina förr eller senare.

Citat:
Nu är jag inte intresserad av att inskränka rösträtt med avseende på kön, men om man följer resonemanget att kvinnor röstar som de gör till följd av empati, så kan man ju argumentera att ensidig empati kan vara negativ. Det kan dessutom också handla om empati baserad på bristfällig fakta.
Att du har empati med en annan individ eller grupp betyder ju inte att de känner empati för dig. På samma sätt kan du ju ha empati för en individ eller grupp på felaktiga grunder.

Jag förstår vad du menar med att empati är bra för ett samhälle, men det gäller om den är balanserad, inte nödvändigtvis om en grupp sticker ut.

Jag är övertygad om att kvinnor och män röstar som de gör för att de ser det ungefär som jag beskrev ovan.
Dvs de inser logiken och nödvändigheten av empati och samarbete.
Empati är liksom inte känslomässig gegga utan IQ eller vikt, utan livsnödvändigt och en av de viktigaste grundstenarna i att vi är sådana vällyckade sociala varelser.

Vänder väst och Europa ryggen till Syrien, IS, den islamska världen etc. så kan vi alla hälsa hem.
Citera
2016-04-08, 13:32
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Där har du helt fel. I många kulturer världen över vördas och skyddas modern, ibland i form av gudinna. Helt förståeligt.

De är själva motsatsen till en börda. Du låter bara som en omvänd radikalfeminist när du attackerar kvinnor sådär.

Tycker du uppvisar stor brist respekt för mödrar och jag undrar om du skulle våga säga samma pubertala saker till din egen mor?

ja det håller jag med om. Kvinnor ska nästan tvingas att skaffa barn, och inom en viss ålder. Händer inte det så kan de bli trakasserade och bli tvingade till det. En del män tycker att de ska tvinga på sina åsikter om att kvinnor ska skaffa barn med våld, tills kvinnan lyder som mannen vill.
Men även kvinnor som skaffar barn är inte omtyckta i samhället av många män. Det är många som hatar det också.
Citera
2016-04-08, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
ja det håller jag med om. Kvinnor ska nästan tvingas att skaffa barn, och inom en viss ålder. Händer inte det så kan de bli trakasserade och bli tvingade till det. En del män tycker att de ska tvinga på sina åsikter om att kvinnor ska skaffa barn med våld, tills kvinnan lyder som mannen vill.
Men även kvinnor som skaffar barn är inte omtyckta i samhället av många män. Det är många som hatar det också.

Vilken värld lever du i egentligen?
Citera
2016-04-08, 13:40
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Vilken värld lever du i egentligen?
Ja jag sätter mig själv först och bara för en man gillar mig betyder inte det att jag kommer få barn med honom. Jag säger nej och väljer själv. Det är inte lätt att sätta sig över och bestämma att vara ihop med mig eller ha sex med mig när jag inte vill.
Citera
2016-04-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Ja jag sätter mig själv först och bara för en man gillar mig betyder inte det att jag kommer få barn med honom. Jag säger nej och väljer själv. Det är inte lätt att sätta sig över och bestämma att vara ihop med mig eller ha sex med mig när jag inte vill.

Jag tänkte närmast på det här:
Citat:
En del män tycker att de ska tvinga på sina åsikter om att kvinnor ska skaffa barn med våld, tills kvinnan lyder som mannen vill.

Är det den verklighet du lever i?
Citera
2016-04-08, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vänder väst och Europa ryggen till Syrien, IS, den islamska världen etc. så kan vi alla hälsa hem.

Det där var intressant. Hur tänkte du då? Att mänskligheten skulle bli kall och oförlåtande? Varför är deras problem vårat ansvar alena? Ska vi hjälpa dom så mycket att vi går under själva på kuppen? Måste hjälpen bestå i att ta dessa människor hit? Kan man inte kombinera empati med pragmatik och självbevarelsedrift? Det är nog det här vissa menar är ett problem med kvinnlig empati, att man låter det ta överhanden, och går under på kuppen.
Citera
2016-04-08, 14:47
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Fast då glömmer du att för att något ska bli speglat så krävs en första handling.
Och ska vi nu köra det ex. du själv tog upp, invandring, så är ju den absolut största delen av denna grupp helt med på noterna i ungefär samma grad som vi själva.
Den grupp vi har problem med (de unga frustrerade killarna) är samma grupp vi även har problem med i vår egen grupp.

Rent skitsnack, både i att det bara är "unga frustrerade killar" vi har problem med och att det är samma omfattning och karaktär på "problemet". Och det är uppenbart att visad sympati (vilket är ordet du menar när du säger empati) enbart har förvärrat problemet. Sveriges invandring kombinerat med er förlåtande attityd har gjort kvinnors vardag så otroligt otrygg att det är fullständigt oförlåtligt. Du som feminist har ingen trovärdighet som helst när det kommer till frågan om kvinnors rättigheter och trygghet när ni låtsas helt omedvetna om konsekvenserna av er politik eller i värsta fall kollektiviserar alla män, inklusive svenska, när det är fullständigt uppenbart att den kvinnofientliga kriminaliteten har ökat drastiskt med främlingsinvasionen från u-länder. Du har verkligen ingen som helst skam i kroppen.

Det märks att du inte har studerat ämnet överhuvudtaget. Jag rekommenderar en tripp till "politik - inrikes" och "integration och invandring" innan du yttrar dig i frågan i framtiden.

Citat:
Sen står empati för flera saker, både förmågan se och leva sig in med andra OCH ev agerande därefter.
Och som sagt en värld där nationer bara ser till sig själva och skiter i katastrofområden i världen i den lilla värld vi numera lever i (iom globalisering och teknik) är absolut livsfarlig. Det betyder nämligen att din egen ignorans just kommer slå tillbaka (via reciprocitet) mot DIG och de dina förr eller senare.

Rent snömos. Du får väldigt gärna förklara på vilket sätt vi alla kan "hälsa hem" om vi vägrar beblanda oss med MENA-länders inrikesproblem och samtidigt slutar upp med den problematiska invandringen från samma region och repatrierar invandrarna därifrån. Exakt hur utgör då dessa människor ett hot? Vad ska de göra mot oss?

Det är idag som IS är ett hot mot oss just FÖR att vi har fullt av IS-krigare i vårt land som till och med har svenskt medborgarskap. Och de är här pga att dumskallar som du försvarar vår invandringspolitik. De har inte teleporterats hit, eller frammanats med svart magi. De kom in samma väg som alla andra: asyl- eller anhöriginvandringssystemet.

Du och dina gelikar är direkt ansvariga för allt som händer. Tro inget annat.
Citera
2016-04-08, 14:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:

Bold japp, men du glömmer att det också kräver att man känner igen sig, och att man har störst empati för den egna familjen/flocken.

Är man empatisk med Syriens folk så innebär empati en skräddarsydd lösning för dem, inte det godhetsrunkande som Malena mfl sysslar med.

Det bästa för syriens befolkning och svensk befolkning är att hjälpa på plats.
Att säga ja till alla flyktingar har inget med empati att göra alls. Det är att vara förblindad av sympati med den som är inom synhåll. Det finns inget gott i att agera i blindo.

Rent historiskt så är det bästa man kan göra att stötta befolkning i att störta sin diktatoriska regering. I de fall väst störtat regeringen växer bara en annan ondska fram. Dessa länder måste själva gå igenom demokratiprocessen.

Är man empatisk med kvinnorna i Syrien, och landet - så låter man inte männen schappa till väst.

Och sluta använd termer du inte förstår.
Spegla är nåt helt annat än det du skriver.
Senast redigerad av Gertrud1 2016-04-08 kl. 14:55.
Citera
2016-04-08, 14:54
Medlem
Citat:

Jag är övertygad om att kvinnor och män röstar som de gör för att de ser det ungefär som jag beskrev ovan.
Dvs de inser logiken och nödvändigheten av empati och samarbete.
Empati är liksom inte känslomässig gegga utan IQ eller vikt, utan livsnödvändigt och en av de viktigaste grundstenarna i att vi är sådana vällyckade sociala varelser.

Jag tror att det är en mycket större risk att vi skapar större spänningar i världen genom att göra ogenomtänkta åtgärder baserat på mediabilder. Hur mycket empati vi än har så lever vi alla med ändliga resurser, och frågan är hur vi utnyttjar dem bäst.

Det är det som är kärnan i hela resonemanget om kvinnors eventuellt för stora empati. Problemet är att allt ifrågasättande av den verklighetsbeskrivningen möts med rasismanklagelser. Jag ser inte det empatiska i det faktiskt.

Ta som exempel frågan om att hjälpa på plats kontra att ta emot flyktingar. Det tycks råda konsensus hos expertisen att man får mer bang for buck på plats. Man kan göra en större skillnad krona för krona i närområdet. P.g.a. det var en åsikt som SD uttryckte i Sverige så blev det en rasistisk åsikt.
Och det kan mycket väl vara så att när det kommer från SD (eller iaf vissa SD:are) så ÄR det rasism som ligger bakom den uppfattningen. Grejen är att det betyder inte att det inte är sant för det. Det kan vara så att det faktiskt är bättre att inte nagga på biståndet, utan att göra så mycket nytta som möjligt i närområdet ÄVEN om rasister tycker det (av helt andra skäl). Det är det vi måste inse, vi måste rannsaka oss och tänka efter varför vi känner som vi känner.

När du säger att det är ödesdigert att vända Syrien och andra oroshärdar ryggen, är det inte det vi gör när vi omfördelar resurser från dem till att ta emot folk på hemmaplan?
Citera
2016-04-08, 14:54
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Rent skitsnack, både i att det bara är "unga frustrerade killar" vi har problem med och att det är samma omfattning och karaktär på "problemet". Och det är uppenbart att visad sympati (vilket är ordet du menar när du säger empati) enbart har förvärrat problemet. Sveriges invandring kombinerat med er förlåtande attityd har gjort kvinnors vardag så otroligt otrygg att det är fullständigt oförlåtligt. Du som feminist har ingen trovärdighet som helst när det kommer till frågan om kvinnors rättigheter och trygghet när ni låtsas helt omedvetna om konsekvenserna av er politik eller i värsta fall kollektiviserar alla män, inklusive svenska, när det är fullständigt uppenbart att den kvinnofientliga kriminaliteten har ökat drastiskt med främlingsinvasionen från u-länder. Du har verkligen ingen som helst skam i kroppen.

Det märks att du inte har studerat ämnet överhuvudtaget. Jag rekommenderar en tripp till "politik - inrikes" och "integration och invandring" innan du yttrar dig i frågan i framtiden.

Rent snömos. Du får väldigt gärna förklara på vilket sätt vi alla kan "hälsa hem" om vi vägrar beblanda oss med MENA-länders inrikesproblem och samtidigt slutar upp med den problematiska invandringen från samma region och repatrierar invandrarna därifrån. Exakt hur utgör då dessa människor ett hot? Vad ska de göra mot oss?

Det är idag som IS är ett hot mot oss just FÖR att vi har fullt av IS-krigare i vårt land som till och med har svenskt medborgarskap. Och de är här pga att dumskallar som du försvarar vår invandringspolitik. De har inte teleporterats hit, eller frammanats med svart magi. De kom in samma väg som alla andra: asyl- eller anhöriginvandringssystemet.

Du och dina gelikar är direkt ansvariga för allt som händer. Tro inget annat.
Jag hoppas en millimeter av ditt klockrena inlägg tränger in.
Citera
2016-04-08, 14:58
Medlem
Nu ska jag go full cynic ett tag och påpeka att det verkar högst viktigt för en del att kunna uppvisa sin empati i praktiken. Man vill arrangera insamlingar av kläder som man åker och lämnar över etc.

Det finns en positiv energi i att gå samman och göra goda saker som kan spilla över rent generellt i samhället, men man måste väga dessa individers sug att vara mini-moder Teresor mot faktisk största allmännytta också.
Citera
2016-04-08, 15:08
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
(Och ja, jag har viss empati för antifeministiska småglin. Lite därför jag sitter här.)
Du har inte empati, empati kräver inlevelseförmåga, det har du noll.

Citat:
Hörru Merapi, är du medveten om att svenskar (även svenska män) förmodligen är de mest toleranta för andra kulturer av alla grupper i världen? Det är lätt att få en annan bild av vår inrikesdebatt, men höjer man ögonbrynen så ser man att nästan alla andra grupper i världen hatar varandra. Vår upplevda empati med andra stäcker ju sig ofta inte längre än till att man klumpar ihop alla som inte är härifrån som en homogen grupp 'invandrare' och sedan startar syllogifelen hagla. It's pretty racist really.

This och det vi har är genom kristendomen en tolerans.
Islam är inte tolerant utan delar upp i vi och dom, och dom dvs ickemuslimer eller djur, eller whatevs objektifierar de och ser inte som levande varelser, utan till för deras lustar, ergo ingen empati.

Citat:
Jag kan hålla med dig om att det finns ett underskott av empati i världen, men lösningen på det är inte ensidig, oreciprociterad (phew!), empati.

Nu är jag inte intresserad av att inskränka rösträtt med avseende på kön, men om man följer resonemanget att kvinnor röstar som de gör till följd av empati, så kan man ju argumentera att ensidig empati kan vara negativ. Det kan dessutom också handla om empati baserad på bristfällig fakta.

Att du har empati med en annan individ eller grupp betyder ju inte att de känner empati för dig. På samma sätt kan du ju ha empati för en individ eller grupp på felaktiga grunder.

Jag förstår vad du menar med att empati är bra för ett samhälle, men det gäller om den är balanserad, inte nödvändigtvis om en grupp sticker ut.

Det handlar som sagt inte om empati utan om enbart sympati med den som är i blickfånget.

Egentligen är hela den här diskussionen befängd för riktigt Empati hänger ihop med EQ som korrelerar med IQ.

Det är viktigt att peka på att det som de kallar empati är inte annat än utslag av ett narcissistiskt egoistiskt behov av att framstå som god.

För som min länks visar äkta empati gör gott. Det som sker nu gör i inte gott, det gör katastrof för den egna gruppen. Allt handlar om att framstå som god, inte att vara god.

Godhet och snällhet handlar alltid om etiska dilemman, och kräver konsekvensktänk.

Det är inte empatiskt alls att släppa in sådana här odjur. Detta är inte den första mannen som slänger sin avkomma, och använder den som vapen för att få sin vilja fram, det här är inte människor, det är odjur, de har tappat alls sin empati för sina medmänniskor, herregud dessa män har ju inte ens empati för sina egna kvinnor och barn.

https://www.facebook.com/100004435574890/videos/601579793333201/

Och dessa tycker idioter som merapi att vi ska släppa in, det är inte empati, det är inte godhet.
Det är motsatsen, det är likgilitighet för andra människor.
Likgiltighet för barn.

Mer empatilös kan inte en kvinna vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in