Citat:
Fast då glömmer du att för att något ska bli speglat så krävs en första handling.
Och ska vi nu köra det ex. du själv tog upp, invandring, så är ju den absolut största delen av denna grupp helt med på noterna i ungefär samma grad som vi själva.
Den grupp vi har problem med (de unga frustrerade killarna) är samma grupp vi även har problem med i vår egen grupp.
Sen står empati för flera saker, både förmågan se och leva sig in med andra OCH ev agerande därefter.
Och som sagt en värld där nationer bara ser till sig själva och skiter i katastrofområden i världen i den lilla värld vi numera lever i (iom globalisering och teknik) är absolut livsfarlig. Det betyder nämligen att din egen ignorans just kommer slå tillbaka (via reciprocitet) mot DIG och de dina förr eller senare.
Citat:
Nu är jag inte intresserad av att inskränka rösträtt med avseende på kön, men om man följer resonemanget att kvinnor röstar som de gör till följd av empati, så kan man ju argumentera att ensidig empati kan vara negativ. Det kan dessutom också handla om empati baserad på bristfällig fakta.
Att du har empati med en annan individ eller grupp betyder ju inte att de känner empati för dig. På samma sätt kan du ju ha empati för en individ eller grupp på felaktiga grunder.
Jag förstår vad du menar med att empati är bra för ett samhälle, men det gäller om den är balanserad, inte nödvändigtvis om en grupp sticker ut.
Att du har empati med en annan individ eller grupp betyder ju inte att de känner empati för dig. På samma sätt kan du ju ha empati för en individ eller grupp på felaktiga grunder.
Jag förstår vad du menar med att empati är bra för ett samhälle, men det gäller om den är balanserad, inte nödvändigtvis om en grupp sticker ut.
Jag är övertygad om att kvinnor och män röstar som de gör för att de ser det ungefär som jag beskrev ovan.
Dvs de inser logiken och nödvändigheten av empati och samarbete.
Empati är liksom inte känslomässig gegga utan IQ eller vikt, utan livsnödvändigt och en av de viktigaste grundstenarna i att vi är sådana vällyckade sociala varelser.
Vänder väst och Europa ryggen till Syrien, IS, den islamska världen etc. så kan vi alla hälsa hem.