2016-04-08, 02:36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tills kvinnor slutar göra det, då blir det ett jävla liv.
Rent tekniskt så slutar nog mänskligt liv som vi känner det bara ca femtio år senare.
Citera
2016-04-08, 08:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Jo, det är exakt vad du gör, du säger att ha ett känsloliv är en dålig egenskap.

Nej, att visa känslor och gråta till film är inte en typisk manlig egenskap bara för att det finns män som gråter till film.

Det betyder heller inte att det är en dålig egenskap. Jag menar exakt det jag skriver. Du har bara lite problem att tolka det.
Citera
2016-04-08, 08:43
Medlem
Citat:

Sen är det rätt märkligt att så många har en totalt polariserad syn mellan empiri och empati.
Att vara empatisk mot andra är i grunden otroligt smart för individen och för samhällen och grundat på…. empiri (grundat på erfarenhet)
Vi har blivit empatiska för att evolutionen gjort oss sådana….du kan vara jävligt säker på att det alltså just är smart….OCH empiriskt.

allright?

Vilka är 'andra' i det här sammanhanget? Att vi har en stark empati för de i vår in-grupp är sant, men det är väl lika sant att vi har stark antipati mot vår out-grupp (mellan etniska grupper, eller mellan radikalfeminister och vita män)?

Det är smart för dig att vara empatisk mot andra radikalfeminister, men känner du empati för andra i meningen även vita män som inte ser på feminism som du gör? Den empatin maskerar du jätteväl isf.
Citera
2016-04-08, 09:00
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Som om någon i det här landet visste det.

Min kille röstar inte heller och är nöjd med det.

Vill man inte rösta så behöver man inte.

Vissa vet mer än andra, men jag hade gladeligen inskränkt rösträtten betydligt även om resultatet blivit att jag själv inte fått rösta.
Citera
2016-04-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vissa vet mer än andra, men jag hade gladeligen inskränkt rösträtten betydligt även om resultatet blivit att jag själv inte fått rösta.

Jag tror många har tänkt den här tanken, men det är svårt att definiera kriterierna för när man ska ha rösträtt.

En enkel skillnad som inte inskränker rösträtten tänker jag skulle vara att varje person själv fick lägga rätt kuvert i rätt urna, för att genom det påvisa att man förstår vad det är man röstar för. Det ska då inte vara en mappning på färg, utan det ska stå beskrivet vad varje röst avser. Lägger man sin riksdagsröst i landstingsurnan, ja då är den ogiltig och man tog på så sätt bort sin egen rösträtt själv.
Citera
2016-04-08, 09:52
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag tror många har tänkt den här tanken, men det är svårt att definiera kriterierna för när man ska ha rösträtt.

En enkel skillnad som inte inskränker rösträtten tänker jag skulle vara att varje person själv fick lägga rätt kuvert i rätt urna, för att genom det påvisa att man förstår vad det är man röstar för. Det ska då inte vara en mappning på färg, utan det ska stå beskrivet vad varje röst avser. Lägger man sin riksdagsröst i landstingsurnan, ja då är den ogiltig och man tog på så sätt bort sin egen rösträtt själv.

Jag tror snarare att många har kommit fram till att alla "idioter" som är dummare än vad de själva är inte borde få rösta, men att deras egna rösträtt är helig och gudagiven.

Det finns flera inskränkningar man skulle kunna göra som jag tycker vore intressanta att diskutera. Alla har sina baksidor men nettoresultatet bör iaf. vara bättre än det mediokratiska samhälle vi lever i idag.

1. Inkomst/förmögenhets och skattbaserad rösträtt. Innan allmän rösträtt infördes så var rösträtten baserad på inkomsten och förmögenheten samt huruvida man betalat skatt de senaste åren med olika avgränsningar beroende på vilket val det handlade om. Eftersom regering och riksdag är ansvariga för hur skattepengarna ska användas anser jag att det inte är mer än rätt att enbart de som faktiskt bidrar till statskassan som ska få vara med och besluta om hur den ska delas upp.

2. Kunskapsprov. Sorterar bort åtminstone den delen av befolkningen som verkligen inte vet vad de röstar på.

3. Höjning av rösträttsåldern. Forskning visar att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man fyllt omkring 25 år. Det är helt orimligt att man ska få rösta innan dess.
Citera
2016-04-08, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag tror snarare att många har kommit fram till att alla "idioter" som är dummare än vad de själva är inte borde få rösta, men att deras egna rösträtt är helig och gudagiven.

Det finns flera inskränkningar man skulle kunna göra som jag tycker vore intressanta att diskutera. Alla har sina baksidor men nettoresultatet bör iaf. vara bättre än det mediokratiska samhälle vi lever i idag.

1. Inkomst/förmögenhets och skattbaserad rösträtt. Innan allmän rösträtt infördes så var rösträtten baserad på inkomsten och förmögenheten samt huruvida man betalat skatt de senaste åren med olika avgränsningar beroende på vilket val det handlade om. Eftersom regering och riksdag är ansvariga för hur skattepengarna ska användas anser jag att det inte är mer än rätt att enbart de som faktiskt bidrar till statskassan som ska få vara med och besluta om hur den ska delas upp.

2. Kunskapsprov. Sorterar bort åtminstone den delen av befolkningen som verkligen inte vet vad de röstar på.

3. Höjning av rösträttsåldern. Forskning visar att hjärnan inte är fullt utvecklad förrän man fyllt omkring 25 år. Det är helt orimligt att man ska få rösta innan dess.

Min tweak skulle ju implementera punkt 2 inom nuvarande ramar. Man behöver bara ändra vem som lägger i röstsedlarna i urnorna.

De andra punkterna är rimliga för mig, men knappast givet samhällsdebatten där det mer öppnas för sänkt rösträttålder (från de håll som sannolikt skulle tjäna på det).

Jag tycker dock att det är mer angeläget att göra om systemet för att få bort politiker som en styrande klass som man kan söka sig till och leva gott på under hela sin yrkesverksamma tid. Politiska uppdrag borde vara tidsbegränsade och ersättningen för dem ska kompensera inkomstborfallet från ens riktiga sysselsättning. Nåt åt det hållet.
Citera
2016-04-08, 11:45
Medlem
Citat:
Vilka är 'andra' i det här sammanhanget? Att vi har en stark empati för de i vår in-grupp är sant, men det är väl lika sant att vi har stark antipati mot vår out-grupp (mellan etniska grupper, eller mellan radikalfeminister och vita män)?

Det är smart för dig att vara empatisk mot andra radikalfeminister, men känner du empati för andra i meningen även vita män som inte ser på feminism som du gör? Den empatin maskerar du jätteväl isf.

Hörru Sixten, har du hört talas om det lilla ordet globalisering?
Det brukar man tänka på då det kommer till handel/ gränsöppningar/ internet etc. Men det handlar även om kulturers öppnande gentemot varandra. Skräckordet för så många på detta forum "mångkultur" är en oåterkalleligt faktum, vi måste lära oss hantera.

Synen du presenterar i ditt inlägg ovan, bör du alltså spola ner i närmsta toalett om du är intresserad av att jorden ska snurra vidare.

(Och ja, jag har viss empati för antifeministiska småglin. Lite därför jag sitter här.)
Citera
2016-04-08, 11:51
Medlem
Citat:
Hörru Sixten, har du hört talas om det lilla ordet globalisering?
Det brukar man tänka på då det kommer till handel/ gränsöppningar/ internet etc. Men det handlar även om kulturers öppnande gentemot varandra. Skräckordet för så många på detta forum "mångkultur" är en oåterkalleligt faktum, vi måste lära oss hantera.

Synen du presenterar i ditt inlägg ovan, bör du alltså spola ner i närmsta toalett om du är intresserad av att jorden ska snurra vidare.

(Och ja, jag har viss empati för antifeministiska småglin. Lite därför jag sitter här.)

Hörru Merapi, är du medveten om att svenskar (även svenska män) förmodligen är de mest toleranta för andra kulturer av alla grupper i världen? Det är lätt att få en annan bild av vår inrikesdebatt, men höjer man ögonbrynen så ser man att nästan alla andra grupper i världen hatar varandra. Vår upplevda empati med andra stäcker ju sig ofta inte längre än till att man klumpar ihop alla som inte är härifrån som en homogen grupp 'invandrare' och sedan startar syllogifelen hagla. It's pretty racist really.
Citera
2016-04-08, 12:02
Medlem
Citat:
Hörru Merapi, är du medveten om att svenskar (även svenska män) förmodligen är de mest toleranta för andra kulturer av alla grupper i världen? Det är lätt att få en annan bild av vår inrikesdebatt, men höjer man ögonbrynen så ser man att nästan alla andra grupper i världen hatar varandra. Vår upplevda empati med andra stäcker ju sig ofta inte längre än till att man klumpar ihop alla som inte är härifrån som en homogen grupp 'invandrare' och sedan startar syllogifelen hagla. It's pretty racist really.

japp! men antifeministiska och rasistiska småglin räknar jag inte som "män" även om de är svenskar.

Och visst du ser samma idiotiska beteende ute i världen, vad trodde du?, men förändrar inte sakfrågan, att sakna empati (som individ, som grupp, som nation) är det farliga i världen idag.
Inte motsatsen. Div. högernationalistiska jeppars önskedröm om att isolera Sverige i fetvadd impregnerat med 50-tals doft, kan de liksom bara glömma.
Då har man helt enkelt varken huvudet eller empirin med sig.

Så argumentet att man ska ta bort kvinnors rösträtt, för att dessa är "för empatiska" och röstar "fel", dvs inte som dessa snubbar tycker, går emot allt vad just empirin säger.

Det världen mest behöver och saknar just nu är manlig empati.
Citera
2016-04-08, 12:09
Medlem
Citat:
japp! men antifeministiska och rasistiska småglin räknar jag inte som "män" även om de är svenskar.

Och visst du ser samma idiotiska beteende ute i världen, vad trodde du?, men förändrar inte sakfrågan, att sakna empati (som individ, som grupp, som nation) är det farliga i världen idag.
Inte motsatsen. Div. högernationalistiska jeppars önskedröm om att isolera Sverige i fetvadd impregnerat med 50-tals doft, kan de liksom bara glömma.
Då har man helt enkelt varken huvudet eller empirin med sig.

Så argumentet att man ska ta bort kvinnors rösträtt, för att dessa är "för empatiska" och röstar "fel", dvs inte som dessa snubbar tycker, går emot allt vad just empirin säger.

Det världen mest behöver och saknar just nu är manlig empati.

Jag kan hålla med dig om att det finns ett underskott av empati i världen, men lösningen på det är inte ensidig, oreciprociterad (phew!), empati.

Nu är jag inte intresserad av att inskränka rösträtt med avseende på kön, men om man följer resonemanget att kvinnor röstar som de gör till följd av empati, så kan man ju argumentera att ensidig empati kan vara negativ. Det kan dessutom också handla om empati baserad på bristfällig fakta.

Att du har empati med en annan individ eller grupp betyder ju inte att de känner empati för dig. På samma sätt kan du ju ha empati för en individ eller grupp på felaktiga grunder.

Jag förstår vad du menar med att empati är bra för ett samhälle, men det gäller om den är balanserad, inte nödvändigtvis om en grupp sticker ut.
Citera
2016-04-08, 12:46
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Att föda och ta hand om barn ses väl numer mer eller mindre som en kvinnohobby, alternativt som något kvinnor bara ska göra.

Kvinnor som föder barn har aldrig och kommer aldrig att få någon respekt. De är bara en börda för samhället.

Där har du helt fel. I många kulturer världen över vördas och skyddas modern, ibland i form av gudinna. Helt förståeligt.

De är själva motsatsen till en börda. Du låter bara som en omvänd radikalfeminist när du attackerar kvinnor sådär.

Tycker du uppvisar stor brist respekt för mödrar och jag undrar om du skulle våga säga samma pubertala saker till din egen mor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in