Citat:
Ursprungligen postat av
Benon
Inte:
Matteus 28:18-20
18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”
Det här är ändå några av de märkligaste verser ni vittnen använder för att motivera er ståndpunkt och det dessutom jätteofta. Reflekterar ni aldrig vad det står? Tänker du inte på att du upprepar detta mantra som du hör varje vecka på mötena, trots att verserna inte stöder den ståndpunkt ni motiverar den med?
Var står det att det Jesu offer på korset inte räcker för individen?
Varför läses dessa verser som en självklar uppmaning till
individen att gå ut och predika regelbundet varje månad?
Har du tex döpt någon? Troligen inte, och det har väldigt få vittnen gjort.
Varför tycker JV att den första delen av vers 19, som också helt uppenbart är riktad till församlingen, eller religionen som helhet, är riktad till varje individ? Eller har
du predikat, eller gjort lärjungar i "alla nationer"? Känner du pressen eller uppmaningen att göra det?
Döpandet
får inte ens alla JV göra. Trots att det tydligt står i samma sammanhang och Jesus talar till samma personer.
Hur döper ni någon i "den helige andens" namn? Har du nåt namn på den anden? Är det ens en individ som har ett namn, i ert sätt att se det?
Nästa reflektion jag tycker du ska fundera på Benon:
I vers 18 står det
Citat:
All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.
När säger du eller JV att Jesus fick all makt, eller myndighet? Hörde jag år 1914? I så fall svarade du rätt enligt din doktrin, men varför läses inte detta skriftställe där det står tydligt o klart?
Det vore trevligt att få ett bra svar av dig på detta.