Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-04-08, 03:40
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Visst kan man tycka att det är sjukt, men inte är det olagligt. Föräldrar har ansvar för sina barns uppfostran och får således uppfostra dom på det sätt dom själva tycker är bäst. Och visst kan man anse att hot om helvetet är en form av psykisk misshandel, men då skall man komma ihåg att vi har en ganska förlåtande religionsfrihetslagstiftning i Sverige man kan gömma sig bakom.

Så det enda man (lagligen) kan göra är att gråta en skvätt för det stackars barnet och innerligt hoppas att det inte tar alltför mycket skada av sin uppväxt, vilket tyvärr är vanligt.

Klart man får uppfostra sina barn som man vill utan att bryta mot lagen MEN psykisk misshandel är inte lagligt!
Citera
2016-04-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Klart man får uppfostra sina barn som man vill utan att bryta mot lagen MEN psykisk misshandel är inte lagligt!

Det psykiska är de som inte kan acceptera olikheter, som står för.
Citera
2016-04-08, 20:56
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpestumpen
startar en tråd, vet att det finns en tråd där man vill få fram ett provocerande tal mot jehovas vittnen, men jag undrar bara är det normalt att vittnen hjärntvättar sina barn, känner ett par som har en 3 årig dotter, som springer runt och pratar om djävulen och gud, vad som är bra och dåligt att hon hatar jul, tomtar finns inte osv hon snackar om låtar som är diaboliska och liknande grejer, föräldrarna pratar jämt och ständigt om hur hon ska passa sig att hamna i djävulens fälla, alltså det normala samhället..

Är det bara jag som tycker att detta är sjukt? borde inte barnet få leta sin egna väg? är det ren hjärntvättning eller är det normalt.

Har aldrig gillar jehovas vittnen dom vill i stort sett lura in folk i deras sekt, men som dom håller på med denna unge är ju sjukt?

Så frågan lyder; är detta normalt? vad tycker ni om Vittnen? och borde man inte finnas nåt sätt att hjälpa barnet att försöka klura ut nåt för sig själv, jag menar en 3 årig flicka, borde ju få vara ett barn och inte tänka på diabolik och vad som är dåligt samt demoner?
Det är lika sjukt som när man sätter på en klänning på en treårig kille och åååå vad sööt du är i klänningen min lille HEN.
De borde inte få ha med barn att göra någon av dem.
Ena pratar om jävlar och de andra pratar om kön.
Citera
2016-04-08, 22:29
Medlem
rex144s avatar
jv känner sig fördömda av den grymme Jehova, hur mycket de än krafsar på dörrar så är det aldrig tillräckligt, hehe

var står det i bibeln att det ska vara 90 timmar per månad?

man får en känsla av otillräcklighet, och harmageddon närmar sig....

med det tänkesättet förminskar de Jesu offer på korset, det är tydligen inte tillräckligt eftersom man måste krafsa sina 90 timmar för att komma till paradiset,

Jesu offer på korset räcker! vi behöver inte göra mer,
Citera
2016-04-08, 22:36
Medlem
Dom var hos mig varje vecka. Jag bjöd dom på fika. Sedan hjärntvättade jag dom. Sedan slutade dom att komma.
Citera
2016-04-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aukupunktur88
Dom var hos mig varje vecka. Jag bjöd dom på fika. Sedan hjärntvättade jag dom. Sedan slutade dom att komma.

Du ville inte lyssna helt enkelt.

Hade du hjärntvättat dem hade de varit där nu, eftersom de då varit på din nivå.
Citera
2016-04-08, 23:17
Medlem
[quote=rex144|56905025
Jesu offer på korset räcker! vi behöver inte göra mer,[/QUOTE]

Inte:
Matteus 28:18-20
18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”
Citera
2016-04-08, 23:24
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Du ville inte lyssna helt enkelt.

Hade du hjärntvättat dem hade de varit där nu, eftersom de då varit på din nivå.
Hen har inte hjärntvättat dem. Folk slänger ur sig ordet "hjärntvätt" men vet inte vad det innebär. Det menas ofta att religiösa "inte kan tänka själva". Jag är av uppfattningen att religiösa, i alla fall de som blir det vid vuxen ålder, är de som funderat mest.
Citera
2016-04-09, 01:23
Medlem
Citat:
Inte:
Matteus 28:18-20
18 Och Jesus gick närmare och talade till dem och sade: ”All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given. 19 Gå därför och gör lärjungar av människor av alla nationerna, döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn 20 och lär dem att hålla allt som jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill avslutningen på tingens ordning.”

Det här är ändå några av de märkligaste verser ni vittnen använder för att motivera er ståndpunkt och det dessutom jätteofta. Reflekterar ni aldrig vad det står? Tänker du inte på att du upprepar detta mantra som du hör varje vecka på mötena, trots att verserna inte stöder den ståndpunkt ni motiverar den med?

Var står det att det Jesu offer på korset inte räcker för individen?
Varför läses dessa verser som en självklar uppmaning till individen att gå ut och predika regelbundet varje månad?
Har du tex döpt någon? Troligen inte, och det har väldigt få vittnen gjort.
Varför tycker JV att den första delen av vers 19, som också helt uppenbart är riktad till församlingen, eller religionen som helhet, är riktad till varje individ? Eller har du predikat, eller gjort lärjungar i "alla nationer"? Känner du pressen eller uppmaningen att göra det?
Döpandet får inte ens alla JV göra. Trots att det tydligt står i samma sammanhang och Jesus talar till samma personer.

Hur döper ni någon i "den helige andens" namn? Har du nåt namn på den anden? Är det ens en individ som har ett namn, i ert sätt att se det?

Nästa reflektion jag tycker du ska fundera på Benon:
I vers 18 står det
Citat:
All myndighet i himlen och på jorden har blivit mig given.
När säger du eller JV att Jesus fick all makt, eller myndighet? Hörde jag år 1914? I så fall svarade du rätt enligt din doktrin, men varför läses inte detta skriftställe där det står tydligt o klart?

Det vore trevligt att få ett bra svar av dig på detta.
Citera
2016-04-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Nästa reflektion jag tycker du ska fundera på Benon:
I vers 18 står det
När säger du eller JV att Jesus fick all makt, eller myndighet? Hörde jag år 1914? I så fall svarade du rätt enligt din doktrin, men varför läses inte detta skriftställe där det står tydligt o klart?

Det vore trevligt att få ett bra svar av dig på detta.

Johannes 17:3
Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

Mark 13:10
” Och de goda nyheterna måste först predikas i alla nationerna.”

Romarna 10:14
”14 Men hur skall de anropa honom som de inte satt tror till? Och hur skall de sätta tro till honom som det inte hörs något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar? –

Lera här:
http://wol.jw.org/sv/wol/h/r14/lp-z

Hur långa är dessa "sju tider"?

Från oktober 607 f.v.t. till oktober 1 f.v.t. = 606 år
Från oktober 1 f.v.t. - till oktober 1914 v.t. = 1914 år
Hedningarnas sju tider = 2520 år
Citera
2016-04-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Hen har inte hjärntvättat dem. Folk slänger ur sig ordet "hjärntvätt" men vet inte vad det innebär. Det menas ofta att religiösa "inte kan tänka själva". Jag är av uppfattningen att religiösa, i alla fall de som blir det vid vuxen ålder, är de som funderat mest.

Om jag inte minns fel, studerade di med vittnena?

För att förstå Bibeln Guds ord måste man verkligen tänka.

Jaf gillar inte människostyrda religioner som sv kyrkan, sverigedemokraterna och dyligt
Senast redigerad av Benon 2016-04-09 kl. 15:23.
Citera
2016-04-09, 14:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det psykiska är de som inte kan acceptera olikheter, som står för.

Det var som tusen. Libertarianism från DIG?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in