2016-04-06, 22:39
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Herr Dittling har ännu inte förklarat sina upplevelser sid regn samt halka.
Jag har kört automat sedan slutet på 90 talet och dessutom boende på landet där vägarna kan vara dåligt plogade och har inte märkt av konstigt uppförande
Intresant, en hel räcka argument får stå oemotsagda.
Trots detta avkrävs jag ett förtydligande.

Låt oss, tills vidare, hoppa över det, och bemöt de övriga argumenten.
Citera
2016-04-07, 10:00
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Det är off topic men snackade med en trafikinspektör som menade att eco driving är bullshit för att körskolan ska kunna mjölka eleverna på pengar. Det räcker om man kan hantera växel lådan.

Du måste väl förstå att motorbroms är nånting bra oavsett manuell eller automat, onödigt att slita på bromsarna. Är motorbromsning för stark kanske du har fel växel?
Det du inte förstår är att du kanske stannar på 100m om du släpper gasen medan jag rullar vidare.
På förddatorn står det då noll i förbrukning så bilskolorna är i maskopi med biltillverkarna.
Faktum är att jag personligen kör mer ekonomiskt med min automatbil än jag skulle gjort om den var manuell just för att jag kan rulla utan att förbruka bränsle under längre sträckor.
Förövrigt den enda eccodriving jag gör.
Bromsar göa jag om jag måste stanna o kan du tänka dig. Det gör jag med den manuella bilen med. Hur du stannar vet inte jag. Vet bara att du irriterar dig på de med automat som bromsar. Hur vet du ens att de har automat? Brukar du hänga dig in i andras bilar när du kör?
Citera
2016-04-07, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det du inte förstår är att du kanske stannar på 100m om du släpper gasen medan jag rullar vidare.
På förddatorn står det då noll i förbrukning så bilskolorna är i maskopi med biltillverkarna.
Faktum är att jag personligen kör mer ekonomiskt med min automatbil än jag skulle gjort om den var manuell just för att jag kan rulla utan att förbruka bränsle under längre sträckor.
Bromsar göa jag om jag måste stanna o kan du tänka dig. Det gör jag med den manuella bilen med. Hur du stannar vet inte jag. Vet bara att du irriterar dig på de med automat som bromsar. Hur vet du ens att de har automat? Brukar du hänga dig in i andras bilar när du kör?

Ett förtydligande kanske...

De flesta moderna bilar med automat har vad jag vet en mer utpräglad motorbroms än äldre automatbilar där man nästan hade som friläge när man släppte gasen ända till bilen stannar. Nyare bilar växlar ofta ner med automaten vart efter hastigheten sjunker vid gassläpp. Detta för att hålla motorvarvet så att bränsleavstängningen till motorn är aktiv så länge som möjligt just för att spara bränsle och miljö. Motorn stängs alltså helt av vid motorbroms över t ex ca 1200rpm i min BMW 740iL.
Citera
2016-04-07, 11:14
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
syns direkt om det är nån som har automat på den ryckiga körningen, roligast är att se på parkeringsplatsen när nån mamma kämpar med att få in SUV:en i parkeringsrutan
Citera
2016-04-07, 13:11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
]syns direkt om det är nån som har automat på den ryckiga körningen,[/b] roligast är att se på parkeringsplatsen när nån mamma kämpar med att få in SUV:en i parkeringsrutan

Är väl mycket enkelt att köra "mjukare" med automat? Var får du det där med ryckigt ifrån?
Citera
2016-04-07, 13:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
I storstaden kan jag köpa bekvämlighetsargumentet men inte annars. Om man nu tycker det är så jobbigt med manuell låda vid vanlig landsvägskörning undrar jag hur dessa personer lever sina liv. Åker dom permobil när dom handlar på stan? Gå 200 meter är ju klart mer ansträngande än att göra några växlingar. Motionera i allmänhet måste vara helt uteslutet. Sitta hemma i soffan är ju satans bekvämt.

Att köra bil är ett hantverk, är man dålig på det så är en automatlåda bra att dölja det. Själv är jag dålig på heel and toe och skulle därför vilja ha rev-match i nästa bil. Men hade jag behärskat heel and toe då hade jag inte behövt någon jävla rev-match.

Jag kan verkligen sitta och njuta när jag ser Senna köra NSX, gudabenådat fotarbete.
https://www.youtube.com/watch?v=8By2AEsGAhU

Detta är väl inget automat-folket begriper. Pärlor till svinen.
Intressant fotarbete.
Jag som inte har automat borde begripa, men nej, Varför bromsar och gasAR HAN SAMTIDIGT.
Ibland så småduttar han på gasen också.
Finns det förklaringar?
Ecodrive
Citera
2016-04-07, 14:04
Medlem
Citat:
syns direkt om det är nån som har automat på den ryckiga körningen, roligast är att se på parkeringsplatsen när nån mamma kämpar med att få in SUV:en i parkeringsrutan

Ja visst finns det de som kör så med automat, men du missar givetvis alla som kör mjukt med automat...

Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Är väl mycket enkelt att köra "mjukare" med automat? Var får du det där med ryckigt ifrån?

Korrekt
Citera
2016-04-07, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Intressant fotarbete.
Jag som inte har automat borde begripa, men nej, Varför bromsar och gasAR HAN SAMTIDIGT.
Ibland så småduttar han på gasen också.
Finns det förklaringar?
Ecodrive

Har inte sett videon men antar att det är racekörning det handlar om.

Man jobbar då intensivt med allt man har för att hålla kontroll på bilen trots att det kan gå på gränsen hela tiden. I sådana situationer kan man ibland både bromsa och gasa för att dessa krafter då påverkar bilen på olika sätt fram o bak samtidigt.
Citera
2016-04-07, 14:12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Jojo. Att vissa inte kan köra bil har inte med växellådan att göra.
Men frågan jag vill ställa till dig är: Har du själv kört en automat under en längre period?
Att jag undrar beror helt på att du inte verkar ha en aning om hur det är att köra en automat. Enbart exemplet du skrev här visar på att den du studerat inte kan köra bil.
Citera
2016-04-07, 14:15
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
ok förklara då varför man ser automatbilarna röra sig som de gör?
det är lätt om man kan att köra mjukt med automat men de flesta verkar inte bry sig
Citera
2016-04-07, 14:19
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Jojo. Att vissa inte kan köra bil har inte med växellådan att göra.
Men frågan jag vill ställa till dig är: Har du själv kört en automat under en längre period?
Att jag undrar beror helt på att du inte verkar ha en aning om hur det är att köra en automat. Enbart exemplet du skrev här visar på att den du studerat inte kan köra bil.
Har kört hundratals mil med automat så jag vet precis hur det funkar,
tillexempel på parkeringen kan man ha en fot på bromsen om det är en ryckig låda.
Min poäng är att automatförarna inte verkar bry sig
Citera
2016-04-07, 14:38
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Har kört hundratals mil med automat så jag vet precis hur det funkar,
tillexempel på parkeringen kan man ha en fot på bromsen om det är en ryckig låda.
Min poäng är att automatförarna inte verkar bry sig
Låter som du kört en automat från 60-talet eller nåt om det rycker i lådan.

Förstår inte heller hur du menar med att man ryckigt med en automat?
Om någon inte kan köra bil (tex gasar och bromsar samtidigt = ryckigt) så beror de ju inte på lådan.
Då är de nog vanligare att folk som inte kan köra har svårt med kopplingen på en manuell bil och att de då blir ryckigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in