2016-04-06, 21:25
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Ja, och det är ju så fint att arcsin(0,5) kan du räkna ut med bilden jag länkade. Kolla på vinkeln som är 30 grader, sedan använder du dig av trigometri.

låtsas att du inte vet vinkeln, hur kan du få arcsin0,5 ur bilden? Utgå från vinkeln med 30 grader.

motstående/hypotenusa = arcsin

Det menar du väl inte?

”motstående/hypotenusa = sinus”!
Kod:
   C
   +
   |\
   | \
   |v \
   |   \2
   |    \
   |     \ 
   +------+
   A  1   B
sin(v) = AB/BC = 1/2, eller hur?
Citera
2016-04-07, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Det menar du väl inte?

”motstående/hypotenusa = sinus”!
Kod:
   C
   +
   |\
   | \
   |v \
   |   \2
   |    \
   |     \ 
   +------+
   A  1   B
sin(v) = AB/BC = 1/2, eller hur?

Tack!
Citera
2016-04-07, 04:02
Medlem
Halloj, har kört fast på en fråga.

Antag att A,B,C,D är vilka fyra set som helst. Bevisa att:
A×B−C×D=A×(B−D)∪(A−C)×(B∩D)

Någon som kan hjälpa mig på traven?
Citera
2016-04-07, 07:39
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Tack. Är första raden korrekt?

Jo, första raden ser ut att stämma.
Citera
2016-04-07, 07:45
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Visade sig vara över nivån jag för närvarande befinner mig på. Räcker det med att helt enkelt inse att den gäller på gymnasienivå?

Det går att se att det stämmer i några enkla fall genom att utnyttja kända formler för olika figurers areor.

Exempelvis kan du ju enkelt ställa upp ett uttryck för arean under y = 5 mellan x = 0 och x = 4, eftersom området är en rektangel. På motsvarande sätt kan du enkelt beräkna arean under y = x mellan x = 0 och x = 3 eftersom det är en triangel. Sedan kan du testa exempelvis y = 3x från x = 4 till x = 7 (då är det enklast att se det som arean av en stor triangel och en liten triangel).

Detta är inte ett formellt bevis, men det kan hjälpa till för att se att satsen stämmer för dessa enkla funktioner.
Citera
2016-04-07, 07:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minderoerig
Halloj, har kört fast på en fråga.

Antag att A,B,C,D är vilka fyra set som helst. Bevisa att:
A×B−C×D=A×(B−D)∪(A−C)×(B∩D)

Någon som kan hjälpa mig på traven?

Jag är inte helt med på vad symbolen × betyder i ditt fall, men det är normalt sett enklast att använda Venndiagram för att visa såna här enkla mängdsamband.
Citera
2016-04-07, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det går att se att det stämmer i några enkla fall genom att utnyttja kända formler för olika figurers areor.

Exempelvis kan du ju enkelt ställa upp ett uttryck för arean under y = 5 mellan x = 0 och x = 4, eftersom området är en rektangel. På motsvarande sätt kan du enkelt beräkna arean under y = x mellan x = 0 och x = 3 eftersom det är en triangel. Sedan kan du testa exempelvis y = 3x från x = 4 till x = 7 (då är det enklast att se det som arean av en stor triangel och en liten triangel).

Detta är inte ett formellt bevis, men det kan hjälpa till för att se att satsen stämmer för dessa enkla funktioner.

Ja, den typen av exempel förstår jag. Dessvärre inte härledningen av själva satsen.
Citera
2016-04-07, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag är inte helt med på vad symbolen × betyder i ditt fall, men det är normalt sett enklast att använda Venndiagram för att visa såna här enkla mängdsamband.
Tack för svaret. Det är kryssprodukten, vilket gör det svårt att rita venn-diagram.
Citera
2016-04-07, 11:33
Medlem
Shawn92s avatar
Tjena!

Håller på med 2 uppgifter som jag ärligt talat inte vet hur jag ska lösa:

http://imgur.com/q3r3XOK

3.11

a) b) och c)

på a) är det ju "bara" att ta fram polerna, så det ska inte vara större problem. Däremot undrar jag om systemet kan vara asymptotiskt stabilt ifall polerna INTE är strikt negativa eller måste ALLA poler vara strikt negativa för att det ska vara asymptotiskt stabilt som de skrivit. Eller ifall det är insignal-utsignal-stabild ENDAST när polerna är strikt negativa.

3.11

Här vet jag inte alls hur jag ska gå tillväga. Uppskattar en knuff i rätt riktning!
Citera
2016-04-07, 12:06
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minderoerig
Tack för svaret. Det är kryssprodukten, vilket gör det svårt att rita venn-diagram.

Du menar väl kartesisk produkt?

https://sv.wiktionary.org/wiki/kartesisk_produkt
https://en.wikipedia.org/wiki/Cartesian_product
Citera
2016-04-07, 13:02
Medlem
Matte 4 igen.

Jag vill derivera f(x) = (sinx)/(2) - (cosx)/(3)

Vilken regel är det jag ska använda? Det närmaste något liknande min formelsamling kommer är regeln för derivering av f(x) / g(x) jag använde den och gjorde det separat, först på sinx/2 och sedan på cosx/3, men det blir fel. Har jag begått något misstag, eller är det någon annan regel jag ska använda?
Citera
2016-04-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Matte 4 igen.

Jag vill derivera f(x) = (sinx)/(2) - (cosx)/(3)

Vilken regel är det jag ska använda? Det närmaste något liknande min formelsamling kommer är regeln för derivering av f(x) / g(x) jag använde den och gjorde det separat, först på sinx/2 och sedan på cosx/3, men det blir fel. Har jag begått något misstag, eller är det någon annan regel jag ska använda?

Den fetmarkerade gäller när du har två funktioner av samma variabel, som divideras med varandra. Just nu är nämnarna vanliga tal, eller om du så önskar koefficienter framför de trigonometriska funktionerna, dvs f(x) = (1/2)sinx - (1/3)cosx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in