2016-04-06, 18:54
  #76333
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Har precis lärt mig följande sats:

b
∫ f(x) dx = [F(x)]a till b = F(b) - F(a)
a

Varför blandar man in andra derivatan?

(Hur skriver man den här typen av samband här på forumet? t.ex. a till b etc)

Det är ingen andraderivata med. Det är en primitiv funktion F(x) till en funktion f(x) så att F'(x) = f(x). Det finns inget bra sätt, bara olika dåliga ... [a b] § f(x) dx brukar jag skriva, men det finns säkert andra skrivsätt.
Citera
2016-04-06, 18:56
  #76334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det ser inte riktigt rätt ut på den fetmarkerade raden. Du kan ju bara sätta in x = 1 direkt på första raden utan att det blir särskilt krångligt.

Tack. Är första raden korrekt?
Citera
2016-04-06, 18:57
  #76335
Medlem
Jag läser matte 4 på distans.

Hur löser jag denna ekvation exakt utan räknare?

sin2x=0,5 Det är en drös uppgifter av denna typ, jag behöver bara hjälp med den första för att förstå tänket. Jag ska skriva om det till radianer eller något misstänker jag.
Citera
2016-04-06, 18:57
  #76336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Det är ingen andraderivata med. Det är en primitiv funktion F(x) till en funktion f(x) så att F'(x) = f(x). Det finns inget bra sätt, bara olika dåliga ... [a b] § f(x) dx brukar jag skriva, men det finns säkert andra skrivsätt.

Jag menade "varför blandar man in de primitiva funktionerna". I vår bok ges bara satsen, varpå jag räknar på den utan förståelse kring varför den gäller.
Citera
2016-04-06, 19:04
  #76337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag menade "varför blandar man in de primitiva funktionerna". I vår bok ges bara satsen, varpå jag räknar på den utan förståelse kring varför den gäller.
Den kallas integralkalkylens fundamentalsats, den går givetvis att bevisa.

http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/lma515b/1011/integral.pdf

Vilket görs t.ex. i den PDF:en.
Citera
2016-04-06, 19:21
  #76338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Jag läser matte 4 på distans.

Hur löser jag denna ekvation exakt utan räknare?

sin2x=0,5 Det är en drös uppgifter av denna typ, jag behöver bara hjälp med den första för att förstå tänket. Jag ska skriva om det till radianer eller något misstänker jag.

2x = arcsin(0,5) + n * 360 ekvation 1

2x = 180 - arcsin(0,5) + n * 360 ekvation 2

sedan dividerar du allt med 2 för att få x ensamt på VL.

x = (arcsin(0,5) + n * 360) / 2

och likadant med ekvation 2.

sin(0,5) kan du räkna ut med hjälp av en liksidig triangel tror jag det är.

1/2 och den vinkeln kommer vara 30 grader.

x = 15 + n * 180

x = 75 + n * 180

Kan det stämma?
Citera
2016-04-06, 19:28
  #76339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
2x = arcsin(0,5) + n * 360 ekvation 1

2x = 180 - arcsin(0,5) + n * 360 ekvation 2

sedan dividerar du allt med 2 för att få x ensamt på VL.

x = (arcsin(0,5) + n * 360) / 2

och likadant med ekvation 2.

sin(0,5) kan du räkna ut med hjälp av en liksidig triangel tror jag det är.

1/2 och den vinkeln kommer vara 30 grader.

x = 15 + n * 180

x = 75 + n * 180

Kan det stämma?


För att räkna arcsin måste jag ha en miniräknare va? Det får jag inte enligt uppgiften.
Citera
2016-04-06, 19:55
  #76340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
För att räkna arcsin måste jag ha en miniräknare va? Det får jag inte enligt uppgiften.

Nej, du kan tänka dig så här. sin2x = 0,5

lägg till arcsin i Vänsterled och Högerled. arcsin tar ut sin. Så då har du kvar 2x = arcsin(0,5)

Sedan finns det en "hjälptriangel" som man kan räkna ut vad sin 0,5 är med. Men jag minns inte exakt vad den heter. Den bör finnas på google, men jag hittar den inte tyvärr.

Edit; https://www.google.se/search?q=test+triangel&biw=1366&bih=673&source=lnm s&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjQ9ND-w_rLAhWEXCwKHZGvBf8Q_AUIBigB#tbm=isch&q=exakta+tri gonometriska+v%C3%A4rden&imgrc=rNvb1WtIFLUJ8M%3A

Där ser du dom två olika hjälptrianglarna.

kolla på vinkeln med 30 grader. Och testa sinus, motstående/hypotenusan. Då kommer du få 1/2

Edit 2; Det finns även dom vanliga vinklarna i min formel samling, så du kanske kan kolla i den också. Men jag tycker det känns skönt att kunna använda sig av triangeln
__________________
Senast redigerad av S.Busquets 2016-04-06 kl. 20:05.
Citera
2016-04-06, 20:18
  #76341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Nej, du kan tänka dig så här. sin2x = 0,5

lägg till arcsin i Vänsterled och Högerled. arcsin tar ut sin. Så då har du kvar 2x = arcsin(0,5)

Sedan finns det en "hjälptriangel" som man kan räkna ut vad sin 0,5 är med. Men jag minns inte exakt vad den heter. Den bör finnas på google, men jag hittar den inte tyvärr.

Edit; https://www.google.se/search?q=test+triangel&biw=1366&bih=673&source=lnm s&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjQ9ND-w_rLAhWEXCwKHZGvBf8Q_AUIBigB#tbm=isch&q=exakta+tri gonometriska+v%C3%A4rden&imgrc=rNvb1WtIFLUJ8M%3A

Där ser du dom två olika hjälptrianglarna.

kolla på vinkeln med 30 grader. Och testa sinus, motstående/hypotenusan. Då kommer du få 1/2

Edit 2; Det finns även dom vanliga vinklarna i min formel samling, så du kanske kan kolla i den också. Men jag tycker det känns skönt att kunna använda sig av triangeln


Tack för din tid, men jag hänger inte med.

Om jag har använt arcsin i höger/vänsterled så har jag kvar 2x=arcsin(0,5) Och sedan då? Om jag inte får använda miniräknare dras jag med arcsin i högerled.
Citera
2016-04-06, 20:20
  #76342
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnArgSvenne
Den kallas integralkalkylens fundamentalsats, den går givetvis att bevisa.

http://www.math.chalmers.se/Math/Grundutb/CTH/lma515b/1011/integral.pdf

Vilket görs t.ex. i den PDF:en.

Visade sig vara över nivån jag för närvarande befinner mig på. Räcker det med att helt enkelt inse att den gäller på gymnasienivå?
Citera
2016-04-06, 20:24
  #76343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Tack för din tid, men jag hänger inte med.

Om jag har använt arcsin i höger/vänsterled så har jag kvar 2x=arcsin(0,5) Och sedan då? Om jag inte får använda miniräknare dras jag med arcsin i högerled.

Ja, och det är ju så fint att arcsin(0,5) kan du räkna ut med bilden jag länkade. Kolla på vinkeln som är 30 grader, sedan använder du dig av trigometri.

låtsas att du inte vet vinkeln, hur kan du få arcsin0,5 ur bilden? Utgå från vinkeln med 30 grader.

motstående/hypotenusa = arcsin

arcsin = 1/2 / 1

arcsin = 0,5

och därmed bör det vara vinkeln som är 30 grader.¨

Arcsin(0,5) = 30 grader alltså.
Citera
2016-04-06, 20:39
  #76344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Busquets
Ja, och det är ju så fint att arcsin(0,5) kan du räkna ut med bilden jag länkade. Kolla på vinkeln som är 30 grader, sedan använder du dig av trigometri.

låtsas att du inte vet vinkeln, hur kan du få arcsin0,5 ur bilden? Utgå från vinkeln med 30 grader.

motstående/hypotenusa = arcsin

arcsin = 1/2 / 1

arcsin = 0,5

och därmed bör det vara vinkeln som är 30 grader.¨

Arcsin(0,5) = 30 grader alltså.


Okej jag tror jag förstår om jag kollar i morgon då huvudet är mer alert. Tack återigen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in