Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
"Hymme" kan ha lämnat Torekov den 29/7 men det finns inget som bevisar detta.
Men varför måste detta bevisas, när just den som anmälde honom som saknad hävdar att det var detta datum?
Citat:
Vad man än tycker och tänker, så var inte mamman alldeles uppriktig och uppgav olika uppgifter. Detta framkommer i allt det material jag har tagit del av.
En sådan sak var t. ex. när han under dagen den 29 juli 1965 hade lämnat Torekov.
Hon ville gärna att sonens psykiska problem skulle förringas, eller "förskönas", om man så vill vilket fadern däremot inte gjorde.
En sådan sak var t. ex. att "Hymme" vid sitt försvinnande gick på psykofarmaka. Detta finns dokumenterat.
Detta tolkar jag som att hon värnat om Hymmes integritet, att hans psykiska status inte skulle offentliggöras med tanke på hans liv när han återvänt. Bra tänkt av henne, faktiskt. Precis som KÅ:s mamma inte berättade för media (eller polisen heller, verkar det som) att han hade en nyfödd son.
Det finns diskrepanser beträffande vissa detaljer i fallet, som t.ex huruvida KÅ gick till jobbet eller ej, men detta behöver ju inte betyda att det ligger något lurt bakom det,
Citat:
Jag tror att varför modern betedde sig som hon gjorde berodde på att hon ville "hålla liv" i utredningen ang. sonens försvinnande och att fallet inte skulle glömmas bort. Detta lyckades hon också med.
Ja, hon ville ju ha honom tillbaka. Jag kan inte se någonting annat än en förtvivlad mamma som i åratal sökte efter sin son. Och vykortet bör ses som ett belägg för att Hymme var i Gbg den 29:e. Annars talar vi om ytterligheter som bara brukar upplevas via dramatiska film- och TV-produktioner.