2016-04-03, 10:32
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Kan makarna Lundquist haft något fuffens ihop?
Uppgiften om körkortet har nog inte framkommit tidigare pga att det setts som mindre viktigt helt enkelt.

Kände inte heller till körkortet men om han istället för båtmönstring bordat en bil borde ju fordonet ha saknats av någon. Det öppnar ju vissa möjligheter. Jag tror ff att han och Dahlsjögänget hamnade i PV:n och körde ned i vattnet på väg mot konstskolan.
Citera
2016-04-03, 12:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Uppgifterna ang. körkortet resp. vykortet.

Citat:
Kan makarna Lundquist haft något fuffens ihop?
Uppgiften om körkortet har nog inte framkommit tidigare pga att det setts som mindre viktigt helt enkelt.

Nej det tror jag inte att makarna hade. Däremot var de inte, framför allt modern, uppriktiga ang. sonen.

Detta med uppgiften ang. körkortet har omnämnts någon gång förut men minns inte i vilken av trådarna. Mycket information om honom och hans försvinnande finns ju som vi vet i den andra.

När "Hymme" försvann så var han nästan 18½ år. Därmed finns en möjlighet att han hade hunnit få körkort.

Det märkliga är att inte i någon av utredningarna förekommer den här uppgiften, precis som med uppgiften om vykortet. Uppgiften ang. körkortet i ÅR 1967 är vad jag känner till det enda stället där den uppgiften förekommer. Däremot ang. vykortet så har den uppgiften förekommit flitigt i media.

Går det på något sätt få fram upplysningar om en person innehade körkort för över 50 år sedan? I s f var någonstans?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-03 kl. 13:02.
Citera
2016-04-03, 17:09
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Bild på körkort utfärdat 1965 (scrolla ner till 20120831).

http://maddiesworld.blogg.se/category/topplistor-nostalgi.html

Kan tänka mig att Riksarkivet kan ge information, om inte uppgifterna gallrats finns kanske någon form av arkivboxar bevarade.
Citera
2016-04-03, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gammalt körkort.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Bild på körkort utfärdat 1965 (scrolla ner till 20120831).

http://maddiesworld.blogg.se/category/topplistor-nostalgi.html

Kan tänka mig att Riksarkivet kan ge information, om inte uppgifterna gallrats finns kanske någon form av arkivboxar bevarade.

Tack för länken WM!

Även om jag inte själv hade körkort 1965 så hade morsan, farsan och många bekanta det. Såg dessa körkort många gånger. För de flesta var också detta den enda ID-handling folk hade. De få gånger en sådan behövdes på den här tiden.

Riksarkivet skulle ev. kunna ge information. Det går ju att höra med dem ifall sådana uppgifter ännu finns kvar och/eller var någonstans man bör vända sig för att kunna erhålla svar ifall detta är fel forum.

Tidsspannet då han skall ha erhållit fick sitt körkort är inte så stort i o f s, men många andra fick också sina körkort utfärdade under den tiden.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-03 kl. 17:42.
Citera
2016-04-05, 07:50
Medlem
Burgesss avatar
Jag funderar på om det har någon betydelse huruvida Hymme hade hunnit ta körkort eller inte.
Det kan ju ha stått fel i ÅR . . .
När såg någon utanför familjen Hymme sist?
Citera
2016-04-05, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Jag funderar på om det har någon betydelse huruvida Hymme hade hunnit ta körkort eller inte.
Det kan ju ha stått fel i ÅR . . .
När såg någon utanför familjen Hymme sist?

Jag tycker inte att detta har någon större betydelse ifall han hade lyckats med att skaffa körkort innan han försvann. Det har mera betydelse av hur trovärdig hans mor var. Detta är en viktig upplysning som modern lämnade ur den aspekten att han då hade en ID-handling som kunde bekräfta att han var just "Hymme".

Det jag tycker är mycket anmärkningsvärt är att en sådan betydelsefull uppgift inte finns med någonstans vare sig i de båda polisutredningarna eller i media. Förutom i ÅR 1967.

Jag tror inte att det har blivit felskrivet.

När någon utanför familjen såg honom är okänt.
Citera
2016-04-05, 20:19
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker inte att detta har någon större betydelse ifall han hade lyckats med att skaffa körkort innan han försvann. Det har mera betydelse av hur trovärdig hans mor var. Detta är en viktig upplysning som modern lämnade ur den aspekten att han då hade en ID-handling som kunde bekräfta att han var just "Hymme".

Det jag tycker är mycket anmärkningsvärt är att en sådan betydelsefull uppgift inte finns med någonstans vare sig i de båda polisutredningarna eller i media. Förutom i ÅR 1967.

Om man går till botten med när han sågs senast och utelämnar de närmaste så kan det ju handla om veckor?
Citera
2016-04-05, 20:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och hans försvinnande.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

"Båda familjerna är lika mycket offer till det som skedde sönerna och jag vill bara säga att jag vägrar tro att Hymmes mamma skulle talat osanning om när sonen lämnade Torekov, dvs den 29 juli. Det är ju faktiskt bara taget ur luften."

"Hymme" kan ha lämnat Torekov den 29/7 men det finns inget som bevisar detta. Lika litet som det finns något som bevisar att han t. ex. redan den 28/7 hade lämnat Torekov. Inga vittnen, inga utomstående förutom telefonsamtalet med Eva Eriksson den 27/7.

Vad man än tycker och tänker, så var inte mamman alldeles uppriktig och uppgav olika uppgifter. Detta framkommer i allt det material jag har tagit del av.

En sådan sak var t. ex. när han under dagen den 29 juli 1965 hade lämnat Torekov.

Hon ville gärna att sonens psykiska problem skulle förringas, eller "förskönas", om man så vill vilket fadern däremot inte gjorde.

En sådan sak var t. ex. att "Hymme" vid sitt försvinnande gick på psykofarmaka. Detta finns dokumenterat.

Jag tror att varför modern betedde sig som hon gjorde berodde på att hon ville "hålla liv" i utredningen ang. sonens försvinnande och att fallet inte skulle glömmas bort. Detta lyckades hon också med.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-05 kl. 20:25.
Citera
2016-04-05, 22:31
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
"Hymme" kan ha lämnat Torekov den 29/7 men det finns inget som bevisar detta.
Men varför måste detta bevisas, när just den som anmälde honom som saknad hävdar att det var detta datum?
Citat:
Vad man än tycker och tänker, så var inte mamman alldeles uppriktig och uppgav olika uppgifter. Detta framkommer i allt det material jag har tagit del av.

En sådan sak var t. ex. när han under dagen den 29 juli 1965 hade lämnat Torekov.

Hon ville gärna att sonens psykiska problem skulle förringas, eller "förskönas", om man så vill vilket fadern däremot inte gjorde.

En sådan sak var t. ex. att "Hymme" vid sitt försvinnande gick på psykofarmaka. Detta finns dokumenterat.
Detta tolkar jag som att hon värnat om Hymmes integritet, att hans psykiska status inte skulle offentliggöras med tanke på hans liv när han återvänt. Bra tänkt av henne, faktiskt. Precis som KÅ:s mamma inte berättade för media (eller polisen heller, verkar det som) att han hade en nyfödd son.

Det finns diskrepanser beträffande vissa detaljer i fallet, som t.ex huruvida KÅ gick till jobbet eller ej, men detta behöver ju inte betyda att det ligger något lurt bakom det,
Citat:
Jag tror att varför modern betedde sig som hon gjorde berodde på att hon ville "hålla liv" i utredningen ang. sonens försvinnande och att fallet inte skulle glömmas bort. Detta lyckades hon också med.
Ja, hon ville ju ha honom tillbaka. Jag kan inte se någonting annat än en förtvivlad mamma som i åratal sökte efter sin son. Och vykortet bör ses som ett belägg för att Hymme var i Gbg den 29:e. Annars talar vi om ytterligheter som bara brukar upplevas via dramatiska film- och TV-produktioner.
Senast redigerad av KeithRichards 2016-04-05 kl. 22:35.
Citera
2016-04-05, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika åsikter.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Men varför måste detta bevisas, när just den som anmälde honom som saknad hävdar att det var detta datum?

Detta tolkar jag som att hon värnat om Hymmes integritet, att hans psykiska status inte skulle offentliggöras med tanke på hans liv när han återvänt. Bra tänkt av henne, faktiskt. Precis som KÅ:s mamma inte berättade för media (eller polisen heller, verkar det som) att han hade en nyfödd son.

Det finns diskrepanser beträffande vissa detaljer i fallet, som t.ex huruvida KÅ gick till jobbet eller ej, men detta behöver ju inte betyda att det ligger något lurt bakom det,

Ja, hon ville ju ha honom tillbaka. Jag kan inte se någonting annat än en förtvivlad mamma som i åratal sökte efter sin son. Och vykortet bör ses som ett belägg för att Hymme var i Gbg den 29:e. Annars talar vi om ytterligheter som bara brukar upplevas via dramatiska film- och TV-produktioner.

Vi ser saken på olika sätt och det är som det är.

Du har din åsikt och jag har min.
Citera
2016-04-08, 07:00
Medlem
Burgesss avatar
Citat:

Kanske att man borde ha kontrollerat när Hymme sågs senast av en "oberoende" person. Om man inte vet detta Kan han ju ha varit borta i ett par veckor när han anmäldes försvunnen.
Citera
2016-04-08, 14:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stockholm den 5/8 1965 kl. 08.50.

Citat:
Kanske att man borde ha kontrollerat när Hymme sågs senast av en "oberoende" person. Om man inte vet detta Kan han ju ha varit borta i ett par veckor när han anmäldes försvunnen.

I polisutredningen så var utredarna i kontakt med bekanta till "Hymme".

Ingen av dessa hade dock sett honom de närmsta dagarna innan han försvann. Han var ju på semester tillsammans med sin familj i Torekov. Om han hade några bekanta på denna ort framkommer inte.

Även om polisen verkar ha vetat detta vem som senast såg honom utanför familjen och när kan han inte ha varit försvunnen i flera veckor när han anmäldes som saknad.

Fadern anmälde honom som försvunnen i Stockholm 1965-08-05 som vi vet. Denna gjorde han så tidigt som kl. 08.50.

När telefonsamtalet med "Hymme" hölls under dagen 1965-07-27 känner vi inte till. Någon gång efter detta samtal och fram till dess fadern gör en anmälan försvann han.

"Hymme" kan då ha varit försvunnen i maximalt åtta dagar. Att han skulle ha försvunnit under de första dagarna i augusti låter inte troligt.

Jag tror att han försvann någon gång under tiden 27/7 - 29/7.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-04-08 kl. 14:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in