2014-08-24, 21:32
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Trädgårdsföreningen.

Då finns ett tänkbart motiv som första bild i länken - trådens vykorts fotografs efternamn kan mycket väl vara Algård. Om Hübner skickade ett vykort med detta motiv måste han valt länge och noga.

http://www.famgus.se/Vykort/GKa6-37.html
Citera
2014-08-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Varför då? Varför är den orealistisk?

Jag håller med Crime-boy. Varför är vykortet oviktigt? Du kan väl utveckla din tanke, FritzDaCat!

Jag tänker att detta är det enda som visar att Hymne var i Gbg. Ingen har sett honom, det finns inga vittnesmål om att han varit i Gbg. Förutom vykortet.
Om då vykortet är falskt/fel, så faller hela Hymmes resa. Han kanske aldrig var i Gbg?
Rätta mig gärna om jag missat något - har läst tråden ett antal gånger, men det är så lätt att missa något.
Citera
2014-08-24, 21:47
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resan upp genom Halland.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Jag håller med Crime-boy. Varför är vykortet oviktigt? Du kan väl utveckla din tanke, FritzDaCat!

Jag tänker att detta är det enda som visar att Hymne var i Gbg. Ingen har sett honom, det finns inga vittnesmål om att han varit i Gbg. Förutom vykortet.
Om då vykortet är falskt/fel, så faller hela Hymmes resa. Han kanske aldrig var i Gbg?
Rätta mig gärna om jag missat något - har läst tråden ett antal gånger, men det är så lätt att missa något.

Nu ligger i o f s mycket om "Hymme" i den här tråden: (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Själva tråden om "Hymme" var låst under tiden 21/8 2010 - 1/4 2014.

Ingen har någonsin uppgivit att han eller hon skulle ha sett "Hymme" på hans resa upp genom Halland. Vare sig han hade liftat eller tagit tåget från Båstad till Göteborg.

Ingen har heller uppgivit att de skulle ha sett honom i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-24 kl. 22:06.
Citera
2014-08-24, 21:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mycket vackert vykort.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Då finns ett tänkbart motiv som första bild i länken - trådens vykorts fotografs efternamn kan mycket väl vara Algård. Om Hübner skickade ett vykort med detta motiv måste han valt länge och noga.

http://www.famgus.se/Vykort/GKa6-37.html

Var det detta vykort som skickades så var det ett verkligen vackert sådant.

Känner igen fotografens efternamn.
Citera
2014-08-24, 22:18
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
trådens vykorts fotografs efternamn kan mycket väl vara Algård.
Bra! Jag letade, men hittade inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Varför då? Varför är den orealistisk?
Det har vi ju redan pekat på, som t.ex att detta påstådda falsarium ju visas upp för hela världen, så att vem som helst skulle kunna se det som tydligen inte ska upptäckas. Och stämplar kan ju vara otydliga, så det är inte så mycket att hänga upp en konspirationsteori på. Men framförallt ser faktiskt inte stämpeln ut att visa det datum och årtal som Skara tror sig se.

Det jag efterfrågar är ett motiv till att visa upp en förfalskning. Detta får Skara jättegärna utveckla. Lundquists lade ner en väldig energi på att försöka finna Hymme, jag tror knappast att detta bara skulle ha varit ett spel för gallerierna.
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-08-24 kl. 22:33.
Citera
2014-08-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Bra! Jag letade, men hittade inte.

Det har vi ju redan pekat på, som t.ex att detta påstådda falsarium ju visas upp för hela världen, så att vem som helst skulle kunna se det som tydligen inte ska upptäckas. Och stämplar kan ju vara otydliga, så det är ju inte så mycket att hänga upp en konspirationsteori på. Men framförallt ser faktiskt inte stämpeln ut att visa det datum och årtal som Skara tror sig se.

Det jag efterfrågar är ju ett motiv till att visa upp en förfalskning. Detta får Skara jättegärna utveckla. Lundqvists lade ner en väldig energi på att finna jag tror knappast att detta bara skulle ha varit ett spel för gallerierna.

Om någon mördar Hymme en viss dag, och det finns ett vykort som sägs vara skickat EFTER den dagen, så har mördaren ett alibi för mordet, som inte kan ifrågasättas. Då faller hela resan som Hymme sägs ha gjort - det finns inga vittnesmål om resan, se Skaraborgs inlägg.
Eftersom Hymme aldrig hittats, så finns ju inget att gå efter. Men, vi vet faktiskt inte om han gjorde hela resan till Gbg överhuvudtaget, eller delar av den.

Du ville ha svar av Skaraborg, så jag hoppas han fyller i mitt resonemang/rättar det!
Citera
2014-08-24, 22:32
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Känner igen fotografens efternamn.

Ja - OT egentligen - men för fullständighetens skull hette han Göran Algård, stockholmare men verkar ha varit verksam även i andra delar av Sverige. Avled 1997.
Citera
2014-08-24, 22:41
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Om någon mördar Hymme en viss dag, och det finns ett vykort som sägs vara skickat EFTER den dagen, så har mördaren ett alibi för mordet, som inte kan ifrågasättas. Då faller hela resan som Hymme sägs ha gjort
Det Skara antyder är att familjen ljuger, att kortet som uppvisas inte är det som de fick 1965. Och då undrar vän av ordning hur de ska ha kunnat blåsa polisen, som ju måste ha sett det första vykortet. Det är inte en rimlig tanke.

Och titta gärna själv på förstoringen av vykortet! En stor del av "taket" på femman syns faktiskt:

https://anonfiles.com/file/21ff3bc61bc5dc3111ef6b5abeb761c8
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-08-24 kl. 22:47.
Citera
2014-08-25, 01:00
Medlem
Jobbade en gång vid gamla Gbg 1.
Vi stämplade vykort med en stämpelmaskin .
Man fick ställa in datumen på tre olika ställen på vad som var en rund valvs på stämpelhuvudet.
Ibland så missa man det och stämpla fel datum en hel kväll.
Det fanns en frimärksautomat utanför en speciell brevlåda som var som ett hål i väggen
på Drottningtorget 6-7.
Så att ett vykort har en knasig eller fel datumstämpel om så vore fallet är inget konstigt alls.
Citera
2014-08-25, 16:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Återigen 66.

Citat:
Om någon mördar Hymme en viss dag, och det finns ett vykort som sägs vara skickat EFTER den dagen, så har mördaren ett alibi för mordet, som inte kan ifrågasättas. Då faller hela resan som Hymme sägs ha gjort - det finns inga vittnesmål om resan, se Skaraborgs inlägg.
Eftersom Hymme aldrig hittats, så finns ju inget att gå efter. Men, vi vet faktiskt inte om han gjorde hela resan till Gbg överhuvudtaget, eller delar av den.

Du ville ha svar av Skaraborg, så jag hoppas han fyller i mitt resonemang/rättar det!

Vad vi vet är, att det finns faktiskt inte ett enda vittne från den här resan den 29/7 1965.

Just det. Det finns faktiskt ingenting att gå efter. Nej ingen vet om "Hymme" gjorde denna resa eller inte. Allt är bara som ett enda stort frågetecken.

Som jag förut har omnämnt, så har jag faktiskt både läst hela polisutredningen mycket noga samt gjort mycket anteckningar. Jag har med andra ord en ganska god inblick i fallet "Hymme". Tyvärr blev jag belagd med yppandeförbud innan jag fick ta del av denna digra lunta.

Jag har under de senaste två dagarna visat de kopior jag innehar på detta vykort för fyra olika personer.

1. En kopia på vykortet i den storlek detta visades i artikeln.
2. En kopia på vykortet i förstorad storlek.

Alla fyra har sagt att siffrorna för årtalet är 66. F. ö. så jämför siffran "5" på "Arvika-kortet" hur den är stämplad med "Hymme-kortet".
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-25 kl. 16:48.
Citera
2014-08-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan007
Jobbade en gång vid gamla Gbg 1.
Vi stämplade vykort med en stämpelmaskin .
Man fick ställa in datumen på tre olika ställen på vad som var en rund valvs på stämpelhuvudet.
Ibland så missa man det och stämpla fel datum en hel kväll.
Det fanns en frimärksautomat utanför en speciell brevlåda som var som ett hål i väggen
på Drottningtorget 6-7.
Så att ett vykort har en knasig eller fel datumstämpel om så vore fallet är inget konstigt alls.

Tack Gurkan 007 för klargörandet. Då kan det ju faktiskt också vara felstämplat, t o m på året om jag förstår dig rätt.
Oavsett det, så kan vem som helst posta ett vykort i Gbg att ha mördat Hymme och då faller hela datumteorin. OM han nu blev mördad, vilket ingen vet.

Men, som Skaraborg skriver, det är faktiskt ingen som sett honom resandes på något sätt från Torekov. Möjligheten finns ju att han fick lift direkt hela vägen och sedan hände något på resan eller i direkt anslutning till den.

Sen tror inte jag på teorin om att ta jobb på en båt i Gbg som framförts tidigare. Han var infödd stockholmare, sommargäst i Torekov och jag tror inte han hade fått hyra på en båt i mäss eller på däck. Han var nog inte så van att jobba hårt som sjölivet krävde. Han hade också behövt sjömansbok. Och den skrevs ut ungefär som ett pass och efter vad jag fattar så finns inga register på att han hade det.
Citera
2014-08-25, 17:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Antwerpen,.

Citat:
Tack Gurkan 007 för klargörandet. Då kan det ju faktiskt också vara felstämplat, t o m på året om jag förstår dig rätt.
Oavsett det, så kan vem som helst posta ett vykort i Gbg att ha mördat Hymme och då faller hela datumteorin. OM han nu blev mördad, vilket ingen vet.

Men, som Skaraborg skriver, det är faktiskt ingen som sett honom resandes på något sätt från Torekov. Möjligheten finns ju att han fick lift direkt hela vägen och sedan hände något på resan eller i direkt anslutning till den.

Sen tror inte jag på teorin om att ta jobb på en båt i Gbg som framförts tidigare. Han var infödd stockholmare, sommargäst i Torekov och jag tror inte han hade fått hyra på en båt i mäss eller på däck. Han var nog inte så van att jobba hårt som sjölivet krävde. Han hade också behövt sjömansbok. Och den skrevs ut ungefär som ett pass och efter vad jag fattar så finns inga register på att han hade det.

Det var han helt säkert inte. Innan hans försvinnande hade "Hymme" aldrig haft ett arbete till sjöss.

På den här tiden så var Antwerpen ett ställe där det ofta kom att införskaffas en sjömansbok för dem som inte ville göra detta i sina resp. hemländer. 1965 var det inga svårigheter att ta sig ut till sjöss från t ex Antwerpen.

Med tanke på hur den försvunne verkar ha varit för en slags person, så har jag mycket svårt att se att han skulle ha klarat av ett sådant arbete.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-25 kl. 17:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in