Citat:
Ursprungligen postat av
Burgess
Vad man kanske saknar här är ett ordentligt förhör med konstnären. Man skulle synat varenda ord - varenda uppgift - man skulle sökt vittnen på att han inte varit i Goteborg och återkommit till Torekov några dagar senare etc. etc.
Jag hade funderingar på om han begravt sonen på eller i närheten av tomten, eller sänkt den till sjöss från en eka. Det som ledde mig till sådana tankar var Evert Lundquists säregna personlighet. Han var bipolär och perioddrinkare och hade för vana att brusa upp, ibland våldsamt. Det här var inte något som vem som helst som mötte honom kunde se, han kunde också uppträda charmant och civiliserat.
Att han hade psykiska problem erkände han själv i sina memoarer. Han kunde inte gå i vanlig skola utan fick hemundervisas. Konstnärsidentiteten blev en lättnad för honom, han hade känt sig utstött eller utanför tidigare, innan han kom in på konsthögskola.
Jag har förstås inga belägg för att han skulle vara skyldig, kan inte heller säga att jag lutar åt det som det sannolikaste eller ens överhuvudtaget troligt. Men att snudda vid tanken var oundvikligt.
Hade han familjen i ett järngrepp, skulle det inte vara omöjligt att få den, fru och återstående son, att spela med. Frun fick göra energiska efterspaningar (jämför McCanns i Portugal). Den sociala ställningen var ju också hotad, och det som skett har skett ...
Manne, den överlevande sonen fick inget lyckligt liv och blev inte heller gammal.