Citat:
Ursprungligen postat av
sm910dif
Det räcker inte med pluralitet nej, men jag har svårt att inte se att Rubios Alaska-delegater stödjer en rule 40 för Cruz om det skulle behövas i slutändan.
Ja, fast som det ser ut nu skulle inte något sådant behövas. Cruz ser ut att kunna klara sina åtta t.o.m. utan att muta de tre småöarna.
Citat:
Tanken att delegaterna rakt av vägrar skriva på en rule 40-deklaration för den kandidat de är bundna till, att en delegation skolkar från konventet och liknande trix brukar ju poppa upp då och då. Det finns som du skriver inget i regelverket som tvingar en delegat bunden till en kandidat att stödja den för regel 40 också, men jag har svårt att se att inte Trump har tillräckligt många egna supportrar i 8 stater för att det ska gå ens om de tog till sånt fulspel. Vilket jag tvivlar på, det skulle förstöra deras anseende fullständigt.
Nej, att det skulle kunna tippa över så mycket att Trump inte skulle få sina åtta har jag aldrig varit inne på. De nya i mitt resonemang är att etablissemanget ganska lätt kan komma att få ihop åtta också, och då kommer det att finnas tre nominerade när omröstningarna börjar.
Citat:
Ur ett Trump-perspektiv kan Cruz tyckas fejk-antietablissemang, men för många av hans supportrar ses han knappast så.
Ja, det är ju just detta jag tar fasta på när jag resonerar om att Cruz kan komma att få problem på partikonventet, dvs det faktum att han av partietablissemanget ses som antietablissemang, och att de därför inte gillar honom (vi skulle utan överdrift kunna säga att de avskyr honom).
Citat:
Sen kommer kanske det viktigaste här, vilka är ombuden på konventen? I den stora majoriteten fall väljs ombud till state convention, eller i några fall district convention, i ett eller flera steg genom lokala distriktskongresser på valdagen eller separat vid andra dagar. På distriktskongresserna är det sant att inte särskilt många är Trump, men de är inte nödvändigtvis anti-trump. De är pro-cruz. Partifolket, i huvudsak de engagerade grässrötterna, är inte samma sorts personer som sitter i GOP centralt. Ur ett Trump-perspektiv kan Cruz tyckas fejk-antietablissemang, men för många av hans supportrar ses han knappast så. Och av vad vi sett hittills, så är det Cruz grässrötter och Cruz kampanjorganisation som dominerar de lokala distriktskongresserna som leder upp till State conventions nu som ofta hålls april och maj. Jag förutspår att de följaktligen kommer bli en väldans massa ninjadelegater för Cruz på valda på dessa.
Det är just den här delen vi tolkar mest olika. Jag menar att man måste skrapa bakom ytan på begreppet
pro-Cruz för att få en klarare bild. Att man för tillfället strider för Cruz behöver inte betyda mer än att man ser det som ett nödvändigt ont, för tillfället, i en anti-Trump-agenda. Hur många av de 19 i ND som sägs vara pro-Cruz är egentligen sålda på Cruz? Där är ju många ifrån partietablissemanget (och de avskyr generellt Cruz).
Man bör nog också skrapa bakom ytan på begreppet
Cruz' kampanjorganisation. Det är lite svårt att tro att antietablissemangs-Cruz skulle ha den enda riktigt effektiva kampanjorganisationen i hela racet. Frågan är hur många av Rubios och Bush' folk som är med och hjälper till. Vi har ju haft uppe till diskussion här artiklar om detta (Erick Erickson m.fl.) om hur de planerat att samarbeta på just detta vis (och med stor fokus på ND och WI bl.a.). Om man slår samman de tre organisationerna som är effektivast på ground game, så får man ett super ground game, och jag tror att det är det vi ser i aktion nu. Vilket är superbra för Cruz nu, men inte nödvändigtvis lika bra på partikonventet så s.k. pro-Cruz-delegater vänder honom ryggen. Mer specifikt: Man skulle behöva titta närmare på processen för när Cruz' lista på rekommenderade kandidater i ND togs fram. Vilka kompromisser var han tvungen att göra för att man måste respektera traditionen om att ha med gamla fina partiföreträdare? Vilka har bara gett honom läpparnas bekännelse? Vilka har rekommenderats honom av hans allierade, som tänker sticka kniven i ryggen på honom på partikonventet? Osv.
Citat:
I slutändan kan jag inte se annat än att det blir Trump om det kan avgöras i första omgången, annars blir det Cruz i andra.
Det är möjligt att jag överdrivit möjligheterna för en tredje etablissemangskandidat. Samtidigt tycker jag att du underskattar möjligheten. Men ska man få en klar bild av allt detta, så måste man sätta sig in i en ett helt myller av regler, processer, traditioner och en massa rävspel på marken (och i rökiga rum), i över 50 olika delstater. Och så djupt ner i skiten har jag inte gått. Det viktiga nya jag hade att säga var att etablissemangskandidaten inte lär komma att få några problem med regel 40b, vilket jag har visat med konkreta exempel.
Citat:
(Vilket jag har svårt att tro de gör - Mitt Romney har tydligt tackat nej, Paul Ryan vill inte än, Rubio och Bush har en alldeles för fet loserstämpel på sig, även om minnet må vara kort, Kasich är... bara för blek. Till och med för etablissemanget.)
Alla har en stor fet loserstämpel på sig. Speciellt Kasich som, ovanpå detta, dessutom framstår som en riktigt dålig förlorare, så som han sitter och bräker i TV. Den som har minst av gräll loserstämpel på sig är trots allt Rubio, som dessutom är etablissemangets favorit, och som dessutom ur demokratiskt folkförankringsprespektiv (dvs riktiga folkvunna delegater) kommer att vara lika acceptabel som Kasich. Jag börjar t.o.m. misstänka att en av poängerna för Rubio att suspendera var att just kunna komma tillbaka som riddaren på den vite springaren. Vi får se...