2016-03-23, 16:22
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Svaret att Kasich gör det för sin egen skull har redan föreslagits.

En annan förklaring är följande: Kaisich gör maximal skada för Trump om han hänger kvar t.o.m. New York, och sen hoppar av.

NY's regler, http://www.thegreenpapers.com/P16/NY-R#0419, är sådana att man kan sno en delegat från Trump i varje distrikt han inte får 50%+, totalt 27 st. Och det är lättare att attrahera väljare bort ifrån Trump med två olika kandidater. Efter NY är det dock optimalt för anti-Trump-lägret att Kasich inte är med eftersom han isf bromsar Cruz' möjlighet att ta WTA-stater ifrån Trump. Jag gissar att Kasich hoppar av efter NY (och detta oaktat vad han än tänker sig själv just nu, man lär sätta en oerhörd press på honom då).

Före NY kommer Wisconsin, och där har anti-Trump-lägret deklarerat att man kommer att kampanja som dårar emot Trump. Enligt polls står inte Trump sig så stark där, för att säkert stå emot detta. Och Utah blev en stor framgång, med full pott, för anti-Trump-lägret, trots Kasich.

Kasich kommer inte att klara Rule 40(b).

Å andra sidan kan de vara lömska nog att stryka Rule 40(b). Men isf kan de lika gärna nominera Romney. Fast det skulle förvisso se något anständigare ut att nominera Kasich, även isf. Kasich vore dock en katastrof, dålig hållning, dåligt klädd, ingen tonus eller självförtroende i sitt uppträdande. En riktig fjant.
Jag kan inte se att varken Cruz eller Trumps delegater skulle släppa fram ett regelverk där Kasich nomineras. Kasich enda chans till nomineringen som jag ser det är om Cruz/Trump kollapsar och han börjar plocka så många stater att regelverket rent praktiskt inte smidigt kan utformas för att stänga ute honom.

Jag är mer inne på ditt spår, Kasich är kvar och finansieras för att sinka Trump - möjligtvis att han också hoppas förändra det politiska landskapet eller i alla fall vara motvikt för förändring bort från hans värderingar. Jfr hur det resonerats kring Sanders, men här givetvis i mycket mindre skala eftersom inte Kasich utgör en lika tydlig ideologisk kontrast mot etablissemanget som Sanders.
Citera
2016-03-23, 17:33
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Han tror sig kunna vinna en majoritet av delegaterna vid ett splittrat konvent med tanke på att både Cruz och Trump är mycket illa omtyckta inom republikanerna.
Fast Jeb Bush har ju endorsat Cruz.
Citera
2016-03-23, 17:37
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Mycket är maskerat men man misstänker en psykos. Är nog inte en god idé att använda det i valkampen då det förmodligen skapar mer sympati för Cruz. Alla har någon med psykisk sjukdom i sin närhet och kan relatera.

Förvisso. Men en passande first lady ska ha en aura av glamour om sig, och då är det värre med psykos än ett utvik.
Citera
2016-03-23, 17:50
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Jag kan inte se att varken Cruz eller Trumps delegater skulle släppa fram ett regelverk där Kasich nomineras.

Jo, Cruz' delegater skulle kasta omkull regel 40b om han inte själv fick ihop till sina åtta. Och fram till nyligen så trodde jag att han skulle få svårt för det. Men igår så uppmärksammade du mig på att han kommer att kunna muta till sig de tre öarna, så då blir det plötsligt lätt som en plätt för honom att uppfylla regel 40b (han fick ju också UT igår).

Så plötsligt är vi nu i en situation där vi kan lägga ner alla spekulationer om att partikonventet skulle omkullkasta regel 40b (det kräver ju majoritet av dess delegater). Vaket av dig att uppmärksamma det!

Så det står alltså nu helt och hållet mellan Trump och Cruz. Och det republikanska etablissemanget har till slut motvilligt fattat det och bitit i det sura Cruz-äpplet. Vi ser nu t.ex. hur Jeb Bush just har endorsat Cruz.

Men som sagt, min förutsägelse är att Kasich kommer att vara kvar t.o.m New York (just därför).
Citera
2016-03-23, 18:18
Medlem
Joosas avatar
Någon som har koll på vad som händer med Samoa, har inte hört ett skvatt!?
Citera
2016-03-23, 19:05
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joosa
Någon som har koll på vad som händer med Samoa, har inte hört ett skvatt!?
Av 9 Unbound har Trump 1 och Cruz 1 just nu.

Trump behöver få 59,36% av resterande delegater.
Ex:
Winner Take All 100%
Winner Take Most 63%
Proportional 34%
= 1239 delegater (+2 över majoritet)

Inte enkelt.

Det är väldigt lugnt fram tills den 19 april och New York.
1 april
North Dakota (28 Unbound)

5 april
Wisconsin (42 del Winner take most)

9 april
Någon form av resultat ifrån Colorados 37 unbound delegater verkar komma.

Kasich satsar på full pott den 19 april i New York.
Ohio Gov. John Kasich, who is reported to be considering staking out a heavy presence in the Empire State, will be hoping to activate that trigger, and sweep all 95 delegates there in the process –
Senast redigerad av Begntt 2016-03-23 kl. 19:11.
Citera
2016-03-23, 19:10
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt
Trump behöver få 59,36% av resterande delegater.
Varför upprepas det här hela tiden i tråden? Det är ju bara att räkna. Trump behöver 52 procent av återstående delegater.
Citera
2016-03-23, 19:56
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Begntt,

Du har missförstått begreppet Winner-Takes-Most. Det är samma som när RealClearPolitics skriver "Proportional #". Läs på!

F.ö. om man läser på ordentligt om NY's regler finner man att det, in effect, ligger långt ifrån proportionellt även om inte WTM-triggern slår till.

Eftersom du fortfarande inte brytt dig om att läsa på om begreppen och reglerna, så blir dina inlägg förvirrade. Jag kan hålla med om att det hela är en mycken begreppsmässig och regelmässig röra, men det är det vi har att förhålla oss till. Gå in på Green Papers och studera. Mycket nöje!

PS. Enligt mina uträkningar (som jag inte ska tråka ut er med i just detta inlägg) så behöver Trump 53% (483 av 905) av de kvarvarande kandidaterna. Cruz behöver minst 83%. Å andra sidan behöver Cruz "bara" 65% för att hamna lika med Trump (båda då på 1073).
Citera
2016-03-23, 20:32
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Begntt,

Du har missförstått begreppet Winner-Takes-Most. Det är samma som när RealClearPolitics skriver "Proportional #". Läs på!

F.ö. om man läser på ordentligt om NY's regler finner man att det, in effect, ligger långt ifrån proportionellt även om inte WTM-triggern slår till.

Eftersom du fortfarande inte brytt dig om att läsa på om begreppen och reglerna, så blir dina inlägg förvirrade. Jag kan hålla med om att det hela är en mycken begreppsmässig och regelmässig röra, men det är det vi har att förhålla oss till. Gå in på Green Papers och studera. Mycket nöje!

PS. Enligt mina uträkningar (som jag inte ska tråka ut er med i just detta inlägg) så behöver Trump 53% (483 av 905) av de kvarvarande kandidaterna. Cruz behöver minst 83%. Å andra sidan behöver Cruz "bara" 65% för att hamna lika med Trump (båda då på 1073).

Citat:
Enligt Ny Times är New York varken WTA eller WTM och enligt RealClearPolitics proportional.
Kalla den vad som helst jag lägger den i kategorin proportional.
Citat:
Jag kan hålla med om att det hela är en mycken begreppsmässig och regelmässig röra, men det är det vi har att förhålla oss till.
Ja det är rörigt
Citat:
Gå in på Green Papers och studera. Mycket nöje!
Det blir ännu rörigare med Green Paper jag använder realclearpolitics, washingtonpost och New York Times, och det är inte dåliga källor.

Citat:
SmokeyNegroni
Trump 53% (483 av 905)
Citat:
PilotHockey
Kvar att delas ut totalt är 944 delegater.
polito
905/944? Ja jag kan ju inte säga att ni har fel för ni har väl egna källor.

Men enligt mig så är det fortfarande 59% (498behöver av 839kvar)
Lista
Han har 739 och behöver 498 för att få 1237.

Alla delegater från 1 april till 7 juni på real clear politics/listan är 839 kvar.
Senast redigerad av Begntt 2016-03-23 kl. 21:05.
Citera
2016-03-23, 20:38
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Begntt

905? Ja jag kan ju inte säga att du har fel för du har väl egna källor.
Men enligt mig så är det fortfarande 59% (483behöver av 839kvar)

Lista

Trump har i nuläget 739 Delegater. För att få majoritet behövs 1237 delegater. Alltså behöver Trump 1237 - 739 = 498 ytterliggare delegater för att få majoritet.

Kvar att delas ut totalt är 944 delegater.

498/944=0,5275 ~52,7%

Källa: http://www.politico.com/2016-election/results/delegate-count-tracker
Citera
2016-03-23, 21:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vad han inte fattar är att Trump är glad att han är kvar då det är högst osäkert om Kasich väljare hade valt Trump eller Cruz om Kasich hoppade av. I värsta scenario hade Cruz kunnat få över 50% i många uppkommande delstater isåfall och då skulle Trump loosa rejält på att Kasich hoppat av.

Cruz fattar ju detta och han har inget att förlora, han måste vinna i stort sett allt från och med nu för att ens ha en chans att få fler delegater än Trump. Därför har Cruz bett Kasich hoppa av.

Jag hoppas själv att Kasich stannar ett tag till, han kommer göra att Trump får nomineringen

Dessutom btw, visst är Trump mer höger gällande migrationsfrågan men i alla andra frågor är han mest mitten av Cruz, Trump och Kasich. Han är den mesta mittenkandidaten som republikanerna haft på många år.

Att välja Cruz hade varit som att välja en ny Romney, han har ingen chans i National Election i November. O då tror jag faktiskt att Sanders ruskigt nog kommer bli president då Hillary lär sättas i finkan om 2 månader.

Trump vinner stort mot Sanders och typ 50-50 mot Hillary (om hon inte sätts i finkan, vilket kommer vara den största rättsskandalen i USA's historia isåfall) så Trump är det bästa alternativet för republikanerna. Framförallt om man inte vill splittra partiet ännu mer utan försöka reparera något av väljarförtroendet. Dock förlorar dem sin insidermakt och går miste om makt i toppkedjan vilket dem inte vill. Jag hade inte velat sitta i GOP's sits som dem satt sig själva i nu

Det kan ju faktiskt vara så att Kasich i likhet med Ego föredrar den vildsinta men möjligen ganska pragmatiskt Trump framför den osmidige ytterkantspolitikern Cruz, Sedan finns det en möjlighet att Kasich ändå blir republikanernas presidentkandidat; om ingen får egen majoritet, och Kasich tagit hem Carlifornien och ett par andra stora winner-take-it-all delstater, kan han bli den som framstår som bästa lösningen för konventet!
Citera
2016-03-23, 21:33
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Jo, Cruz' delegater skulle kasta omkull regel 40b om han inte själv fick ihop till sina åtta. Och fram till nyligen så trodde jag att han skulle få svårt för det. Men igår så uppmärksammade du mig på att han kommer att kunna muta till sig de tre öarna, så då blir det plötsligt lätt som en plätt för honom att uppfylla regel 40b (han fick ju också UT igår).

Så plötsligt är vi nu i en situation där vi kan lägga ner alla spekulationer om att partikonventet skulle omkullkasta regel 40b (det kräver ju majoritet av dess delegater). Vaket av dig att uppmärksamma det!

Så det står alltså nu helt och hållet mellan Trump och Cruz. Och det republikanska etablissemanget har till slut motvilligt fattat det och bitit i det sura Cruz-äpplet. Vi ser nu t.ex. hur Jeb Bush just har endorsat Cruz.

Men som sagt, min förutsägelse är att Kasich kommer att vara kvar t.o.m New York (just därför).
Det behöver ju inte vara allt eller inget vad gäller regel 40, säg att Cruz skulle få strax under 8 stycken 40-stater - då håller jag som troligast ett scenario där konventet/regelkommittén utarbetar och godtar ett mellanting till regelverk som stänger ute Kasich men tillåter Cruz. (Sänker kraven till 5 stater, ändrar majoritet till pluralitet eller liknande). Alternativet att behålla regel 40 skulle såklart ha en majoritet mot sig om bara Trump klarar spärren, men en majoritet - Trump + Cruz - skulle ju föredra ett mellanting som stänger ute Kasich. Undantaget givetvis om man betraktar Cruz och Kasich som en gemensam opposition mot Trump som kommer koordinera utan hänsyn till egen vinning, men jag tvivlar på det. I alla fall att deras delegater, som ofta är motsvarigheten till vad vi i Sverige benämner som passionerade gräsrötter, skulle kunna rättas in i ledet på det sättet.

Men ja, jag tror som du att Cruz når 8 stater och då finns det givetvis ingen anledning att rucka på regel 40. De små terroritoriumen med sina delegater blir sannerligen inte oviktig att försöka hålla koll på närmsta tiden. Läste någon artikel jag inte hittar nu tyvärr som gick in på djupet kring hur Cruz kampanjstab arbetade hårt med att uppvakta nyckeldelegater och tycktes lyckas rätt väl av allt att döma. Tycka vad man tycka vill om Cruz som kandidat, han har verkligen visat sig ha en skicklig organisation med initierade och villiga gräsrötter som sprider sina tentakler över hela landet och effektivt suger upp delegater och andra fördelar när chanserna uppenbarar sig.

Det stora problemet som jag ser det blir när bindningarna börjar släppa. Jag har inte räknat på förhållandet mellan antalet delegater från staterna som tillhör kandidaternas respektive organisation och antalet som kommer från det lokala partiet och bara blivit allokerade en kandidat, men den senare gruppen lär vara om inte i majoritet så i alla fall så stor att Trump får det svårt efter första omgången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in